Volkswagen Polo -tyyppiviat

Volkswagen Polon mahdolliset tyyppiviat selviävät Moottorin kokoamista kattavista katsastustilastoista ja vikaraporteista. Useista lähteistä koottu vikatietolista helpottaa auton ostopäätöksen lisäksi myös jo omistuksessa olevan auton korjaustarpeiden arvioimista.
Volkswagen Polo GTI

Volkswagen Polon mahdolliset tyyppiviat selviävät Moottorin kokoamista kattavista katsastustilastoista ja vikaraporteista. Useista lähteistä koottu vikatietolista helpottaa auton ostopäätöksen lisäksi myös jo omistuksessa olevan auton korjaustarpeiden arvioimista.

Vikatietolistan kotimaisia lähteitä ovat Autoliitto, A-Katsastus Oy ja Traficom.  Saksasta tietoa kerätään ADAC:n, TÜV:n, Dekran, GTÜ:n, ja KBA:n tilastoista. Saksasta onkin kerätty muun muassa kattavat tiepalveluraportit, sillä siellä autojen määrä on suuri. Myös Britannian ajoneuvohallintokeskus DVSA on edustettuna.

Takaisinkutsuja

  • Volkswagen Golf, Polo, T-Roc, T-Cross, Passat: Suihkutussuutin: 24FO
    Alihankkijan valmistusvirheen takia yksittäisiä suihkutussuuttimia, joiden vuototoleranssit eivät ole sallituissa rajoissa, on päässyt moottoreiden ja autojen tuotantoon. Autoissa, joihin on asennettu tällaisia suihkutussuuttimia, pieni määrä polttoainetta voi päätyä palotilaan, kun moottori on ollut pitkään sammutettuna, minkä seurauksena lain määräämien päästöraja-arvojen alittumista seuraavan ajosyklin aikana ei voida varmasti taata. Kaikkiin kampanjan piiriin kuuluviin autoihin on vaihdettava suihkutussuuttimet, aloituspäivä 6.7.2020, Traficom.
  • Useita malleja koskeva kampanja 01C6: Ohjelmistopäivitys, osien vaihto tai auton takaisinosto: Arteon, Eos, Golf, Passat, Phaeton, Polo, Scirocco, Sharan, Tiguan, Touareg, Touran, T-Roc, Up Valmistusvuosi: 2008 – 2018. Ajoneuvojen määrä (maailmassa): 1021, Saksassa 676. Jotkut autojen teknisiin ominaisuuksiin ja turvallisuuteen liittyvät kohdat eivät mahdollisesti vastaa normaalia sarjatuotantoautojen laatutasoa. Osaan autoja tehdään ohjelmistopäivityksiä tai osien vaihtoja. Osa autoista ostetaan takaisin ja romutetaan. KBA (Kraftfahrt-Bundesamt), Saksa 13.02.2019.
  • Polo: Vikakohde: Seisontajarru. Volkswagen AG on havainnut, että rumpujarruilla (takana) varustetun Polo-mallien käsijarrukahvan säätömutteri saattaa löystyä käsijarruvaijerin esijännityksen muutoksen takia. Tähän vaikuttaa käytön myötä tapahtuva jarrupalojen kuluminen ja rumpujarrun asettuminen. Kaikkien kampanjan piiriin kuuluvien autojen seisontajarru (rumpujarru) pitää säätää uudelleen. Lisäksi säätömutterin kiinnitys pitää varmistaa ylimääräisellä vastamutterilla. Kampanjaan kuuluvien ajoneuvojen lukumäärä: 2 719. Kampanjan aloitus pvm: 04.02.2019, Traficom.
  • Polo VI, Polo VI GTI, valm.aika: 2018 – 2019. Käsijarrun säätö saattaa olla virheellinen, jonka johdosta ajoneuvot takarumpujarruilla saattavat arvaamatta liikkua. Tämä voi tapahtua vain ajoneuvoissa, joissa on rumpujarrut takana. Huolto säätää jarrun ja varmistaa säädön kaksoismutterilla. Valmistaja on tiedottanut virheestä. Työ merkitään valmistajan huoltotiedostoon. ADAC 02/2019.
  • Eri mallit, valm.aika: 2006 – 2018 Sisäisessä tarkastuksessa on todettu, että mallivuosien 2006 – 2018 välisenä aikana valmistettujen yhteensä n. 6700 ajoneuvon varustelumerkinnöissä saattaa olla virheitä, jotka eivät vastaa sarjakuvausta. Enimmäkseen tämä koskee esisarjan ajoneuvoja. Malleja ovat Up, e-up, Polo, Golf, e-Golf, Golf Plus, Golf Cabrio, Golf Variant, Sportsvan, Scirocco, Eos, Touran, Tiguan, Sharan, Volkswagen CC, Passat, Passat Variant, US-Passat, Phaeton und Touareg. Tarkastus on tarpeellinen koska mahdollisesti sarjavalmistuksessa on ollut käytössä tutkimus- ja koekäytössä olevia osia, jotka eivät vielä ole olleet hyväksyttyjen ajoneuvon osien listalla. Jos nämä ajoneuvot eivät takaisinkutsuttuina yksityiskohdiltaan ole hyväksyttyjen listalla, ei varustuksien toiminta tule virheettömästi dokumentoiduksi. Ei ole poislaskettu, että kyseisten ajoneuvojen turvavarusteluissa saattaa esiintyä toimintavaihtelua. Ennakoivasti tarkastetaan kaikki kohteeksi tulevat ajoneuvot. Toimet ovat asiakkaalle maksuttomat. Valmistaja on tiedottanut asiasta. Toimet merkitään valmistajan huoltotiedostoon koodilla ”01C5”. ADAC 12/2018.
  • Useita malleja koskeva kampanja 01C5: Autojen takaisinosto: Arteon, Eos, Golf, Passat, Phaeton, Polo, Scirocco, Sharan, Tiguan, Touareg, Touran, T-Roc, Up Valmistusvuosi: 2005 – 2017. Ajoneuvojen määrä (maailmassa): 5 683, Saksassa 4 321. Jotkus autojen teknisiin ominaisuuksiin ja turvallisuuteen liittyvät kohdat eivät mahdollisesti vastaa normaalia sarjatuotantoauton laatutasoa. Autot ostetaan takaisin ja romutetaan. KBA (Kraftfahrt-Bundesamt), Saksa 06.12.2018.
  • Kampajanumero: 01C5: Analyysiautojen takaisinosto: Joidenkin rajallisen ajanjakson aikana myytyjen autojen rakennetiedot ovat saattaneet olla epäselvät autoa markkinoitaessa. Näissä autoissa voi olla laitteistovikoja, joita ei havaita diagnoosissa ja joihin ei ole korjausratkaisua. Kaikki kampanjan piiriin kuuluvat autot ostetaan takaisin asiakkaalta ja romutetaan. Kampanja sisältää useita eri automalleja, joten tyyppihyväksyntänumero on vain yhdestä mallista. Kampanjaan kuuluvien ajoneuvojen lukumäärä: 15. Kampanjan aloitus pvm:20.09.2018, Traficom.
  • Takaturvavyön lukot, Polo: valm.aika: mallivuosi 2018 ja osin 2019. Ajoneuvon hallinnan ääritilanteissa (väistö oikealle) takaistuimen 2018 vasemman ja keskipaikan päällekkäiset turvavyön lukot vaikuttavat toisiinsa siten, että vasemman vyön lukko saattaa aueta. Valmistaja kutsuu kyseisenä aikana valmistetut ajoneuvot huoltoon, jossa vyön lukot erotetaan siten, että ne eivät voi vaikuttaa toistensa toimintaan. Työ kestää 30 min ja on asiakkaalle maksuton. Valmistaja on tiedottanut virheestä. Työ merkitään valmistajan huoltotiedostoon ja huoltovihkoon koodilla ”69W3”. ADAC 06/2018.
  • Polo: Vikakohde: Takaturvavyön välikappale. Volkswagen AG on havainnut, että rajallisen valmistusajanjakson Polo-mallin autoissa vasemman takaturvavyön lukko saattaa aueta vahingossa tietyssä ajotilanteessa, kun takapenkin tietyt paikat ovat käytössä. Kaikkiin kampanjan piiriin kuuluviin autoihin kiinnitetään turvavöiden lukkojen välikappale työohjeiden mukaan. Kampanjaan kuuluvien ajoneuvojen lukumäärä: 2 756. Kampanjan aloitus pvm: 26.11.2018, Traficom.
  • https://www.moottori.fi/ajoneuvot/jutut/vwn-turvavyotapaus-tehdas-tutkii-Traficom-vaatinee-lisaselvitysta/
  • Tekniikan Maailman testi takaisinkutsukorjauksesta: ”TM testasi uudelleen: Volkswagen-konsernin turvavyökorjaus on kelvoton – ”korjaus” hajoaa ensimmäisessä jarrutuksessa! Volkswagen-konsernin autojen väärin suunnitellut turvavyöt oli tarkoitus korjata nippusiteillä, ja viranomaisten hyväksynnällä yli 400 000 autoa on kutsuttu korjattavaksi. TM:n jatkotesti kuitenkin osoittaa, ettei korjausmenetelmä toimi. Nippuside hajoaa ensimmäisessä kovemmassa jarrutuksessa. Todennäköisesti joudutaan keksimään parempi korjaustoimenpide, ja jo korjatut autot pitää kutsua takaisin uudelleen. Toivottavasti seuraava korjaustoimenpide on jotain kehittyneempää kuin yhden nippusiteen sijasta kaksi nippusidettä.” Lähde: TM 20.6.2018. https://tekniikanmaailma.fi/tm-testasi-uudelleen-volkswagen-konsernin-turvavyokorjaus-on-kelvoton-korjaus-hajoaa-ensimmaisessa-jarrutuksessa/
  • Takaturvavyön kaksoislukko: On mahdollisuus, että kolmen ihmisen istuessa takapenkillä, turvavyön lukko voi aueta. Valm. aika 2016-2018. KBA 5.6.2018.
  • Puutteellisesti hitsattu hinaussilmukka. Hitsausvirheen vuoksi on mahdollista, että muutamat hinaussilmukat eivät ole virheettömästi hitsattu kokoon ja hinattava saattaa irrota hinauskuorman aikaansaamana. Hinausköyden jännitys purkautuessaan saattaa aiheuttaa lisäksi tapaturmavaaran. Hinaussilmukka vaihdetaan huollossa. Koodi 50D9″. Valm.aika: 29.03.–24.04.2017, ADAC 5/2018.
  • Puutteellisesti hitsattu hinaussilmukka. Hinaussilmukkaa ei saa käyttää, ennen kuin se on vaihdettu. Kun osia on saatavana liikkeissä, näillä näkymin vuoden 2018 viimeisellä neljänneksellä, kaikki vialliset hinaussilmukat vaihdetaan, Traficom 5/2018.
  • Polo V: Magneettikytkimen palautusjousen murtuma tai virheasento: saattaa johtaa virransyötön pitkittymiseen, joka mahdollistaa piiriosan ylikuumenemiseen ja mahdolliseen palovaaraan. Huolto vaihtaa magneettikytkimen. Koodi 27F9. valm.aika: 03.–06/2011, ADAC 2/2018.
  • Tehdasasenteiset talvipyörät, väärä pyörimissuunta ja löysä kiinnitys. Jos auto tilattu tehtaalta talvirenkain, on renkaat mahdollisesti asennettu autoon väärään pyörimissuuntaan ja pyörien kiinnityspultit voivat olla löysällä. Valm. aika 08.09.2016–22.12.2016, ADAC 3/2017.
  • 1.2 TDI- ja 1.6 TDI -dieselmoottorit: Päästötiedot? Manipuloitu ohjelmisto tunnistaa testitilanteen, jossa päästöt OK, mutta ajossa päästöt voivat olla ilmoitettua suuremmat. Korjaussarjan asennus. Vuosimallit 2009–2016 KBA (Kraftfahrt-Bundesamt) Saksa 20.12.2016. Suomessa ei ole julkistettua takaisinkutsua Traficomn sivuilla. Ilmeisesti Suomessa myyty tuskin lainkaan Volkswagen Polo -malleja 1.2 TDI- ja 1.6 TDI -moottoreilla, koska maahantuoja ei ole julkistanut Pololle ko. takaisinkutsua kuten muille malleille.
  • Polo 6R/6C: Valmistusvirheen vuoksi ei takaovien lapsilukkojen osalta voida selvästi päätellä ovatko nämä kytkettyinä. Kun lapsilukot kytketään päälle, saattaa ovi olla edelleen avattavissa sisäpuolelta. Ajoneuvon edustaja tarkistaa lapsilukitusten toiminnat ja vaihtaa lukot tarvittaessa. Työ kestää n. 1 h (lukon vaihto). Työ merkitään Koodilla ”58C9” merkityllä tarralla varapyörä- tilaan ja huoltovihkoon. Valmistusaika 11/2015–04/2016. ADAC 08/2016.
  • Turvatyynyn ohjainlaite: Kampanjan piiriin kuuluvissa autoissa turvatyynyohjainlaite saattaa saada virheellisiä signaaleja sisäisen kiihtyvyystunnistimen valmistusvirheen vuoksi. Se saattaa aiheuttaa häiriöitä turvatyynyjärjestelmään. Kaikkien kampanjan piiriin kuuluvien autojen turvatyynyohjainlaite vaihdetaan, Traficom 2015. Pahimmassa tapauksessa turvatyyny laukeaa tarkoituksettomasti, mikä voi aiheuttaa loukkaantumisvaaran, ADAC 2015.
  • Dieselpolttonestesuodatin: Polttonesteputkissa esiintyvien impulssien sekä ajon aikana syntyvän moottorin tärinän vaikutuksesta saattaa välittyä värinää dieselpolttonestesuodattimen kanteen. Värinän vuoksi saattaa syntyä halkeama suodattimen kanteen tuloputken alueelle. Kampanjan piiriin kuuluvien autojen dieselpolttonestesuodatin vaihdetaan, Traficom 2014, ADAC 2014.
  • Polttoaineen siirtopumppu: Tarkastus/kunnostus, Traficom 2014.
  • 1.2 TSI: Turbon paineensäädössä (hukkaportti) voi olla vikaa, seurauksena tehon lasku tai kytkeytyminen hätäohjelmalle, jolloin moottorin suorituskyky on heikko, ADAC 2012.
  • Istuinlämmitys, eristyksen tarkastus, Traficom 2007, ADAC 2007, VOSA 2007, Istuin voi kärähtää.
  • Polttoaineen siirtopumppu, Traficom 2004.
  • Jarrutehostimen alipaineputki, tarkastus, Traficom 2004, ADAC 2004.
  • Jarrutehostimen alipaineputkessa voi olla murtumia. Jarrutehostin voi lakata toimimasta vuodon takia. Jarrut kyllä toimivat, mutta jarrutukseen vaadittava poljinvoima kasvaa tehostimen mahdollisen vian vuoksi, VOSA 2002, 2005.

Katsastuksessa havaittuja vikoja

(sulkeissa ajoneuvon vuosimalli, jos se on tiedossa)

  • Ei erityisiä vikakohteita (2017, 2016, 2015, 2014), Traficom.
  • Käyttöjarru (2015, 2013-2009, 2006-2001), Traficom.
  • Käyttöjarrun dynamometritesti (2015, 2012, 2011, 2010, 2009), Traficom.
  • Seisontajarrun dynamometritesti (2015, 2012, 2011, 2010, 2009), Traficom.
  • Turvavyöt ja varusteet (2013), Traficom.
  • Jousitus ja iskunvaimennus (2013, 2011, 2010, 2005), Traficom.
  • Etuakselisto (2011, 2008, 2007, 2006, 2005, 2004, 2003, 2002, 2001), Traficom/AK.
  • 6R/6C (2009-2017):
  • Pysäköintijarru puoltaa ja teho on heikko vanhemmissa, Saksa.
  • Käyttöjarrun teho on heikko etenkin niissä malleissa, joissa on rumpujarrut takana, Saksa
  • Kuluneet jarrulevyt ja jarrupalat, Saksa.
  • Juuttuneet jarrusatulat lisäävät jarrujen kulumista, Saksa
  • Katkenneita jousia yksittäistapauksina vanhimmissa, Saksa
  • Haperoja jarruletkuja vanhimmissa, Saksa
  • Valovikoja, valojen suuntaus, Saksa
  • Rengaspaineiden valvontajärjestelmä, Saksa.
  • Öljyvuotoja, Saksa.
  • Pakoputkistossa huomauttamista 6-7 -vuotiaista alkaen, sillä pikkuautolle tyypilliset lyhyet ajomatkat syövyttävät pakoputkistoa, Saksa.
  • Iskunvaimentimissa vuotoja, Saksa.
  • Äänimerkki voi oikutella, Saksa.
  • 9N/9N3 (2001-2009):
  • Jarrut kuluneet, heikohko jarrutusteho, GTÜ, TÜV.
  • Jarruletkut haperot, GTÜ, TÜV.
  • Runsaasti etuakseliston vikoja: poikittaisten tukivarsien laakerit haperot, GTÜ, DEKRA.
  • Valovikojen lisäksi muitakin sähkövikoja esimerkiksi ajovalojen korkeuden säätö, GTÜ, DEKRA.
  • Öljyvuotoja, DEKRA.

Tielle jättäviä vikoja ADAC

(sulkeissa ajoneuvon vuosimalli, jos se on tiedossa)

  • Akku tyhjä (2007–2010, 2013-2014).
  • Sytytystulpat rikki (2007–2013).
  • Jarrurumpu rikki (2012).
  • Jarrut takana/pysäköintijarru jumissa (2007–2012).
  • Sytytysjohdin vaurioitunut näädän puraisun vuoksi (2010–2011).
  • Jakopään ketju (bensiinimoottorit 2009–2011).
  • Valonheittimet rikki (2007–2008, 2010).
  • Sytytyspuola rikki (2007–2010).
  • Nokka-akselin tunnistin rikki (2008 asti).

Käyttäjien ilmoittamia vikoja

6R/6C (2009-2017)

  • Rispaantuva johtosarja pitkittäispalkissa, AB.
  • 1.2 TSI -moottorissa liian pieni joutokäyntinopeus ja lisäksi tehon puutetta. Turboahtimen paineensäädössä (hukkaportti) voi olla vikaa, jolloin moottori kytkeytyy hätäohjelmalle: Suorituskyky heikkenee. Muutos turboahtimeen, AB.
  • Seitsenvaihteinen DSG -vaihteisto toimii kulmikkaasti, nykii tai sammuttaa moottorin liikkeellelähdössä, ohjelmistopäivitys, AB.
  • Renkaiden ilmanpainevalvontajärjestelmä oikuttelee, AB.
  • Sytytystulpissa vikaa, AB.
  • Valonheittimissä vikoja, AB.
  • Ovitiivisteet saattavat rikkoutua.
  • Kytkimen painelaakeri saattaa äännellä.
  • Takaistuimen keskipaikan turvavyön lukosta oli takaisinkutsu.
  • Tyyppivika: Jakopään ketjun ongelmat 1.2 TSI- ja 1.4 TSI -moottoreissa, AB. VW-konsernin turboahdettujen 1.2TSI- ja 1.4TSI -bensiinimoottorien jakoketjuissa on ollut ongelmia. Jos moottori rahisee kylmäkäynnistyksessä, on viallinen ketju venynyt ja voi hypätä tai luistaa yli rattaan ja aiheuttaa totaalisen moottorivaurion, AB. Vikatapauksessa kannattaa vaatia jatkotakuuta, sillä kyseessä on selkeä tyyppivika, jonka korjauskustannukset voivat olla kalliit. VW-konserni on ollut kitsas ja nihkeä korvaamaan jakoketjuvikoja ja niiden aiheuttamia mahdollisia moottorivaurioita, AB. Suomen kuluttajariitalautakunnan mukaan jakoketjun tulee kestää koko moottorin käyttöiän, mikä VW-konsernin ilmoituksen mukaan on 250 000 km. Näin ollen kuluttaja voi vedota tyyppivikaan takuun jälkeenkin. Vikatapauksessa jakoketju ei ole kestänyt sitä, mitä kuluttajalla on yleisen mittapuun mukaan aihetta olettaa. Myyjällä on vastuu tuotevirheistä. Myyjä vastaa tuotteesta takuun jälkeenkin. Käyttäjä vastaa tuotteen asianmukaisesta käytöstä. Takuu on vapaaehtoinen lisäetu. Jakoketju ei ole kulutusosa, kuten jakohihna, jolle on määritelty tietty vaihtoväli iän ja/tai kilometrimäärän mukaan. Jakoketjun kestosta lisätietoja Kilpailu- ja kuluttajaviraston (KKV) verkkosivuilla: KKV
  • Lisätietoja Kilpailu- ja kuluttajaviraston (KKV) ohjeesta: Virhevastuu ja takuu autokaupassa
  • 7-vaihteinen automaattivaihteisto (DSG-kaksoiskytkinvaihteisto, kuivakytkin) saattaa oikutella ja sen korjaaminen on kallista. Vikatapauksessa kannattaa vedota tyyppivikaan takuuajan jälkeenkin.
    Lisätietoa: Kilpailu- ja kuluttajavirasto: Autojen takuu

9N/9N3 (2001-2009)

  • Edelleen jäätyneitä 1.0 ja 1.4 -alumiinimoottoreita. VW asentaa lämmityksen jatkotakuuna, jotta huohotin ei jäädy, AB.
  • Sähkölaitteissa häiriöitä: ikkunannostimet, keskuslukitus ja kattoluukku. AB.
  • Vaihteisto- ja kytkinvikoja, AB
  • TDI: Jakopään hammashihna, turboahdin, sylinterinkannen halkeamia. AB.
  • 1.2 bensiini: Jakopään ketjussa ongelmia. Vinkki: Riippumattomissa varaosaliikkeissä myydään laadukkaampaa jakoketjun korjaussarjaan, jossa laadukkaampi ketju, ohjain ja kiristin. AB.

Mitä Moottorin autojen tyyppivikojen listaus paljastaa?

Pelkät katsastustilastot eivät tietenkään kerro kaikenlaisista vioista, mutta kerätyt katsastusraportit antavat kuitenkin selkeän kuvan monista automallien käyttökuluihin ja turvallisuuteen vaikuttavista vioista. Katsastuksessa havaitut puutteet ja ongelmat liittyvät useimmin jarruihin, pyöräntuentaan nivelineen sekä voimalinjaan.

Katsastusraporttien tukena tarjottavat tiepalveluraportit tekevät kokonaisuudesta arvokkaan. Niin sanotut tielle jättävät viat ovat täysin erilaisia kuin katsastuksessa havaitut viat ja saattavat tuoda täysin toisenlaisia ongelmia esille. Näistä vioista yli puolet liittyy sähkölaitteisiin ja näistä suurin osa tänä päivänä akun pettämiseen.

Ymmärrettävästi katsastus- ja tiepalvelutilastot eivät kerro aivan kaikista automallien vioista. Joidenkin automallien kohdalla kalliita korjauskustannuksia aiheuttavat moottoriviat, esimerkiksi turboahtimen ja jakopään ketjun viat tai voimansiirron viat, kuten kaksoismassavauhtipyörän tai kaksoiskytkinvaihteiston viat jäävät usein vikaraporttien ulkopuolelle. Nämä ilmenevät usein hitaasti kasvavana äänenä, värinänä tai moottorin tehottomuutena ja ne tulee korjata ennen täystuhoa.

Takaisinkutsut ilmenevät korjauskehotuksena valmistajan havaitessa automalleissaan mahdollisen ongelman tai valmistusvian. Nämä korjataan auton omistajalle ilman ylimääräisiä kustannuksia. Niiden osalta on tärkeää tietää työ suoritetuksi tai hoitaa asia kuntoon.

On myös hyvä muistaa, että automallin niin sanotun laadun ohella myös kuluttajan toimenpiteillä, kuten ajotavalla, auton hoidolla, huolloista huolehtimisella sekä vikojen korjauttamisella on ratkaiseva vaikutus auton kuntoon.

Tutustu myös koeajoihin!

Moottorin koeajaa kaikkia Suomessa myytävät automallit. Kattava koeajojen arkisto tarjoaa koeajoja jo yli 80 automerkiltä ja lista päivittyy jatkuvasti.