Volkswagen Touran -tyyppiviat

Volkswagen Touranin mahdolliset tyyppiviat selviävät Moottorin kokoamista kattavista katsastustilastoista ja vikaraporteista. Useista lähteistä koottu vikatietolista helpottaa auton ostopäätöksen lisäksi myös jo omistuksessa olevan auton korjaustarpeiden arvioimista.
Volkswagen Touran

Vikatietolistan kotimaisia lähteitä ovat Autoliitto, A-Katsastus Oy ja Traficom. Saksasta tietoa kerätään ADAC:n, TÜV:n, Dekran, GTÜ:n, ja KBA:n tilastoista. Saksasta onkin kerätty muun muassa kattavat tiepalveluraportit, sillä siellä autojen määrä on suuri. Myös Britannian ajoneuvohallintokeskus DVSA on edustettuna.

Takaisinkutsuja

Vain ajanjaksolla syyskuu 2021–lokakuu 2023 ilmoitettuja.

  • Touran: Maakaasusäiliöt. 20DP.
    Takimmaisiin kaasusäiliöön voi muodostua korroosiota alueelle, joka on vaikea havaita ulkoa käsin paljain silmin. Jos korroosio pääsee etenemään, se voi heikentää materiaalia ja saada jommankumman kaasupullon murtumaan, erityisesti huoltoasemalla tankkaustapahtuman aikana. Turvallisuussyistä autonne molemmat taemmat kaasusäiliöt täytyy tarkastaa ja deaktivoida tilapäisesti. Varsinainen korjaus suoritetaan myöhäisemässä vaiheessa. Valmistuminen 16.2.2023.
  • Touran: Maakaasusäiliöt. 20DY.
    Takimmaisiin kaasusäiliöön voi muodostua korroosiota alueelle, joka on vaikea havaita ulkoa käsin paljain silmin. Jos korroosio pääsee etenemään, se voi heikentää materiaalia ja saada jommankumman kaasupullon murtumaan, erityisesti huoltoasemalla tankkaustapahtuman aikana. Korjauksena autoista irrotetaan taemmat säiliöt ja teline. Säiliöt tarkastetaan korroosion varalta ja riippuen telineen kunnosta, sitä joko työstetään tai se vaihdetaan. Sen lisäksi kumpikin etummaisista kaasusäiliöistä tarkastetaan katsomalla mahdollisen korroosion varalta. Aloitus 6.6.2023.

Kolme vanhempaa, mutta tärkeää takaisinkutsua:

  • Touran: Taka-akselin poikittaistukivarren ruuviliitos. 42K9.
    Tuotannossa on asennettu materiaalin laadun osalta puutteellisia muttereita oikean ja vasemman poikittaistukivarren ruuviliitokseen monitukivarsitaka-akselin alapuolelle. Poikittaistukivarren mutterit vaihdetaan taka-akselin alapuolella oikealla ja vasemmalla. Aloitus 21.6.2021, Traficom.
  • T-Roc, Golf, Touran, Tiguan: Jarrupoljin. 46I6.
    Jarrupolkimessa voi olla puutteellinen hitsiliitos jarrupolkimen ja jarrupoljinlevyn välillä. Kun jarrupoljinta painetaan voimakkaasti, kuten esimerkiksi hätäjarrutuksessa voi olla tarpeen, jarrupoljinlevyn taipumista tai jopa irtoamista ei voida sulkea pois. Jarrupolkimen ja jarrupoljinlevyn välinen hitsiliitos on tarkistettava. Jos hitsiliitos on puutteellinen, koko jarrupoljin täytyy vaihtaa. Aloitus 16.12.2020, Traficom.
  • Touran: Löystyvä jarrupoljinlevy aiheuttaa onnettomuusvaaran. Virheellinen hitsiliitos jarrupolkimen ja jarrupoljinlevyn välillä. Lisäksi liittyen kiihtyvyysanturin toimintaan tämä saattaa antaa heikentää auton turvajärjestelmien toimintaa. Valmistuminen 12/2019–12/2020, ADAC 2/2021.

Vanhempia takaisinkutsuja

 

  • Useita malleja koskeva kampanja 01C6: Ohjelmistopäivitys, osien vaihto tai auton takaisinosto: Arteon, Eos, Golf, Passat, Phaeton, Polo, Scirocco, Sharan, Tiguan, Touareg, Touran, T-Roc, Up Valmistusvuosi: 2008–2018. Ajoneuvojen määrä (maailmassa): 1021, Saksassa 676. Jotkut autojen teknisiin ominaisuuksiin ja turvallisuuteen liittyvät kohdat eivät mahdollisesti vastaa normaalia sarjatuotantoautojen laatutasoa. Osaan autoja tehdään ohjelmistopäivityksiä tai osien vaihtoja. Osa autoista ostetaan takaisin ja romutetaan. KBA (Kraftfahrt-Bundesamt), Saksa 13.2.2019.
  • Eri mallit, valm.aika: 2006–2018 Sisäisessä tarkastuksessa on todettu, että mallivuosien 2006–2018 välisenä aikana valmistettujen yhteensä n. 6700 ajoneuvon varustelumerkinnöissä saattaa olla virheitä, jotka eivät vastaa sarjakuvausta. Enimmäkseen tämä koskee esisarjan ajoneuvoja. Malleja ovat Up, e-up, Polo, Golf, e-Golf, Golf Plus, Golf Cabrio, Golf Variant, Sportsvan, Scirocco, Eos, Touran, Tiguan, Sharan, Volkswagen CC, Passat, Passat Variant, US-Passat, Phaeton und Touareg. Tarkastus on tarpeellinen koska mahdollisesti sarjavalmistuksessa on ollut käytössä tutkimus- ja koekäytössä olevia osia, jotka eivät vielä ole olleet hyväksyttyjen ajoneuvon osien listalla. Jos nämä ajoneuvot eivät takaisinkutsuttuina yksityiskohdiltaan ole hyväksyttyjen listalla, ei varustuksien toiminta tule virheettömästi dokumentoiduksi. Ei ole poislaskettu, että kyseisten ajoneuvojen turvavarusteluissa saattaa esiintyä toimintavaihtelua. Ennakoivasti tarkastetaan kaikki kohteeksi tulevat ajoneuvot. Toimet ovat asiakkaalle maksuttomat. Valmistaja on tiedottanut asiasta. Toimet merkitään valmistajan huoltotiedostoon koodilla ”01C5”. ADAC 12/2018.
  • Useita malleja koskeva kampanja 01C5: Autojen takaisinosto: Arteon, Eos, Golf, Passat, Phaeton, Polo, Scirocco, Sharan, Tiguan, Touareg, Touran, T-Roc, Up Valmistusvuosi: 2005–2017. Ajoneuvojen määrä (maailmassa): 5 683, Saksassa 4 321. Jotkus autojen teknisiin ominaisuuksiin ja turvallisuuteen liittyvät kohdat eivät mahdollisesti vastaa normaalia sarjatuotantoauton laatutasoa. Autot ostetaan takaisin ja romutetaan. KBA (Kraftfahrt-Bundesamt), Saksa 6.12.2018.
  • Kampajanumero: 01C5: Sharan, Passat, Golf, Touareg, Touran, Phaeton Analyysiautojen takaisinosto: Joidenkin rajallisen ajanjakson aikana myytyjen autojen rakennetiedot ovat saattaneet olla epäselvät autoa markkinoitaessa. Näissä autoissa voi olla laitteistovikoja, joita ei havaita diagnoosissa ja joihin ei ole korjausratkaisua. Kaikki kampanjan piiriin kuuluvat autot ostetaan takaisin asiakkaalta ja romutetaan. Kampanja sisältää useita eri automalleja, joten tyyppihyväksyntänumero on vain yhdestä mallista. Kampanjaan kuuluvien ajoneuvojen lukumäärä: 15. Kampanjan aloitus pvm: 20.9.2018, Traficom.
  • Touran, Tiguan: Vikakohde: Panoraamakattoluukun Ambiente-valaistus: Ambiente-valaistuksen led-moduuliin voi päästä kosteutta, mikä aiheuttaa led-moduulin oikosulun ja lämpenemisen. Kampanjan piiriin kuuluviin autoihin asennetaan kaksi integroidulla sulakkeella varustettua adapterijohdinta (yksi kuljettajan puolelle ja yksi etumatkustajan puolelle) virransyötön ja panoraamakattoluukun Ambiente-valaistuksen led-moduulin väliin. Kampanjaan kuuluvien ajoneuvojen lukumäärä: 403. Kampanjan aloitus pvm: 23.11.2018, Traficom. ADAC 12/2018. ADAC 9/2018.
  • Käynnistysmoottorin tarkastus: Dieselmoottorilla ja start-stop-järjestelmällä varustetuissa rajallisen valmistusajanjakson autoissa on mahdollista, että solenoidikytkimen palautusjousen vinon asennon tai rikkoutumisen takia käynnistysmoottorin ohjaus toimii jatkuvasti. Osat voivat kuumentua ja aiheuttaa tulipalon. Vialliset solenoidikytkimet pitää vaihtaa, Traficom 2/2018. Koodi 27F9. Valm.aika: 3–6/2011, ADAC 2/2018.
  • Pääntuen ohjainholkki: Pääntuki ei ole lukittuneena ohjainholkissa, mikäli ohjainholkin vastakappaleeseen on tuotanto-ongelman takia muodostua pursetta. Kampanjan piiriin kuuluvissa autoissa vaihdetaan vasen (ajosuunnassa) pääntuen ohjain kumpaankin etuistuimeen, Traficom 5/2018. Koodi 72H5, valm.aika: 2–3/2018, ADAC 5/2018.
  • Kuljettajan turvatyyny: Joidenkin autojen turvalaitteiden sytytysaineen sekoitussuhteessa on poikkeamaa, mikä saattaa törmäystilanteessa vaikuttaa siten, että turvatyyny tai vyönkiristin ei aktivoidu. Loukkaantumisriski on tällöin suurentunut. Korjauksena viallisen turvalaitteen vaihto, Traficom 2/2017.
  • Kuljettajan turvatyyny: Joidenkin autojen turvalaitteiden sytytysaineen sekoitussuhteessa on poikkeamaa, mikä saattaa törmäystilanteessa vaikuttaa siten, että turvatyyny tai vyönkiristin ei aktivoidu. Loukkaantumisriski on tällöin suurentunut. Korjauksena viallisen turvalaitteen vaihto. Traficom 2/2017.
  • Kaasusäiliö: Kaasutankin pintarakenteisiin voi pitkän käyttöajan aikana tulla korroosiota. Tarkastuksessa todetut vialliset kaasutankit vaihdetaan, Traficom 2/2017.
  • Sähkökeskus. Viallista valonheitintä ei aina tunnisteta tietyn valmistusajanjakson autoissa, jolloin siitä ei myöskään saada ilmoitusta mittaristoon. On myös mahdollista, että kunnossa olevan valonheittimen ilmoitetaan olevan viallinen. Kampanjan piiriin kuuluvissa autoissa päivitetään sähköverkon ohjainlaite, Traficom 1/2017.
  • Kaasusäiliö: Kaasutankin pintarakenteisiin voi pitkän käyttöajan aikana tulla korroosiota. Vialliset kaasutankit vaihdetaan, Traficom 7/2016.
  • Moottorin ohjainlaite: (Golf Variant, Jetta, Golf Plus, Beetle Cabrio, Passat Variant, Passat Limousine, EOS, Golf Cabrio, Beetle, Passat CC, Volkswagen CC, Tiguan, Touran, Scirocco, Sharan, Amarok, Caddy). Kaikkien kampanjan piiriin kuuluvien, tyypin EA189 dieselmoottoreilla varustettujen autojen moottorin ohjainlaitteessa on ohjelmisto, jonka avulla voidaan tunnistaa testipenkkitilanne. 1,2- tai 2,0-litraisella moottorilla varustetuissa autoissa suoritetaan moottorin ohjainlaitteen päivitys. 1,6-litraisten moottorien kohdalla autoihin on moottorin ohjainlaitteen päivityksen lisäksi asennettava ilmanvirtausohjain ilmamassanmittarin ja ilmansuodattimen yläosan väliin. Asia koskee vain VW-henkilöautoja ja VW-hyötyautoja, joissa on 3- tai 4-sylinterinen dieselmoottori EA189 (tuotantoajankohta vuoden 2007 puolen välin jälkeen eli alkaen mallivuodesta 2008). Tyypin 189 moottoriperheeseen kuuluu dieselmoottoreita, joiden iskutilavuus on 1,2, 1,6 tai 2,0 litraa, Traficom 2016.
  • Touran Ecofuel: Kaasutankki. Tankki saattaa ruostua, vaihdetaan tarvittaessa. Maahantuoja ei ole tuonut ko. mallin autoja, Traficom 2012.
  • 1.2 TSI: Turbon paineensäädössä (hukkaportti) voi olla vikaa, seurauksena tehon lasku tai kytkeytyminen hätäohjelmalle, ADAC 2012.
  • 2.0 TDI CR: Polttoaineputkisto, vuoto, Traficom 2011.
  • DSG-vaihteiston ohjelmisto, kytkin voi jäädä auki eikä auto kulje, ADAC, VOSA 2009, KBA 2011.
  • 1.4 TSI: (CAV) Moottorinohjauksen ohjelmistopäivitys, jos moottori nykii tai ei anna tehoja, ADAC 2010.
  • DSG-vaihteiston ohjelmisto: Vaihteiston ohjainlaitteen päivitys, ylikuormittumiseen viittaavan lämpötilan suojatoiminnon muutos, Traficom 2009.
  • PTC-sähköelementin maajohdin (diesel) PTC-lisälämmitinelementin johtoliitoksen tarkastus, Traficom 2007, valmistunut 2009.
  • Häiriönpoistokondensaattori: Hiushalkeama, joka saattaa aiheuttaa tuulettimen toimimattomuuden tai oikosulun, Traficom 2003, valmistunut 2008.
  • Kaksimassavauhtipyörä, Traficom 2005, kaksoismassavauhtipyörä, KBA 2008.
  • 2.0 TDI 6-vaihteinen: Kaksoismassavauhtipyörä, vauriomahdollisuus, kytkin ei toimi ja pahimmassa tapauksessa tulipalovaara, ADAC, VOSA 2005.
  • Toisen istuinrivin istuinten kiinnitys, Traficom 2005.
  • Polttoaineen siirtopumppu: tarkastus/kunnostus, Traficom 2004.
  • Polttoaineen siirtopumppu (LUK-pumppu), tulipalovaara mahdollisen vuodon takia, ADAC 2004.

Katsastuksessa havaittuja vikoja

(sulkeissa ajoneuvon vuosimalli, jos se on tiedossa)

  • Ei erityisiä vikakohteita (2018–2014), Traficom
  • Etuakselisto (2017, 2013, 2009, 2006), Traficom
  • Seisontajarrun dynamometritesti (2015, 2010), Traficom
  • Jousitus ja iskunvaimennus (2015, 2012, 2010–2006), Traficom
  • Renkaat ja vanteet (2015, 2013, 2011–2008), Traficom
  • Käyttöjarru (2013, 2011, 2009, 2006), Traficom
  • Käyttöjarrun dynamometritesti (2012, 2011, 2008, 2007), Traficom
  • Bensiinimoottorin pakokaasumittaus (2008, 2007), Traficom
  • Valvontajärjestelmä (OBD) (2007), Traficom
  • Ohjauslaitteiden nivelet, Saksa
  • Akselistot, jousitus ja iskunvaimennus, Saksa
  • Jarrulevyt, Saksa
  • Valovikoja, ajovalot, suuntavalot, Saksa
  • Öljyvuotoja, Saksa
  • Edessä pyöräntuennan tukivarsien kumiset laakeriholkit voivat olla haperot, Saksa
  • Haperot jarruletkut yli yhdeksänvuotiaissa, Saksa
  • Touran yllättää suurilla laatuvaihteluillaan pitkän tuotantoajan aikana: 3–5-vuotiaat ovat heikompia kuin keskiarvoauto, laadultaan parhaat ovat vuosimallit 2006–2010 vuonna 2006 tehdyn facelift-kasvonkohotuksen jälkeen. Ongelmat kasautuivat jälleen vuonna 2010 tehdyn kasvonkohotuksen jälkeen, Saksa
  • Kaikkien vuosimallien suurin ongelma ovat jousissa ja iskunvaimentimissa, Saksa
  • Yhdeksänvuotiaissa ja sitä vanhemmissa akselistojen vikojen korjaukset käyvät kukkaron päälle. Uusimmissa puolestaan on ongelmia jarrulevyissä, Saksa

Tielle jättäviä vikoja ADAC

(sulkeissa ajoneuvon vuosimalli, jos se on tiedossa)

  • Pakokaasujen takaisinkierrätys (2013)
  • Akku (2015, 2018)

Vanhempia tielle jättäviä vikoja

  • Akku (2008, 2010, 2015).
  • Käynnistysmoottori rikki (diesel 2007, 2010–2014).
  • Moottori rikki, Jakopään ketju (2007–2010).
  • Pakokaasujen takaisinkierrätysjärjestelmä (2010–2013).
  • Suuttimet rikki (2007, 2010, 2011).
  • Virtalukko rikki (2007–2008).
  • Turboahdin rikki (diesel 2007–2008).
  • Nokka-akselin asennontunnistin rikki (2007, 2008).
  • Hiukkassuodatin tukkeutunut (2007).

Käyttäjien ilmoittamia vikoja

II, 2015->:

  • Volkswagen Touran 2.0 TDI (140 kW/190 hv) oli AutoBild -lehden 150 000 km:n kestotestissä lähes virheetön.
  • AutoBild-lehden 100 000 km:n kestotestissä ilman vikoja, ajettu 50 000 km.
  • Uudehko malli, varsin vähän vikailmoituksia.
  • Jarrulevyt kuluvat nopeahkosti.
  • Pyöräntuennan laakeripesät edessä kuluneet.
  • Takaisinkutsuja muun muassa turvatyynyjen ja pääntukien ongelmien vuoksi.
  • Saastekohun aiheuttaman moottorien ohjainlaitteen päivityksen jälkeen enemmän ongelmia 2.0 TDI -moottorin pakokaasujen takaisinkierrätysjärjestelmässä (EGR).
  • DSG-kaksoiskytkinvaihteisto DQ200 (kuivakytkinvaihteisto) pienempitehoisten moottorien yhteydessä toimii kulmikkaasti ja nykien, erityisesti liikkeellelähdössä. Tehokkaampien moottorien yhteydessä oleva märkäkytkin-DSG toimii jouhevammin ja on kestävämpi.
  • 7-vaihteinen automaattivaihteisto (pienempien moottoreiden yhteydessä oleva DSG-kaksoiskytkinvaihteisto, kuivakytkin) saattaa oikutella ja sen korjaaminen on kallista.
  • Dieselmoottorien yhteydessä olevat kaksoismassavauhtipyörät eivät tahdo kestää auton moottorin käyttöikää.
  • Tyyppivika edellisessä mallissa: Moottorivaurioita 1.2 TSI- ja 1.4 TSI -moottoreissa jakoketjun hajoamisen myötä. Vuodesta 2012 alkaen rakennetta on parannettu.

Vanhempia käyttäjien ilmoittamia vikoja

I, 2003–2015:

  • Tyyppivika: VW-konsernin turboahdettujen 1.2 TSI- ja 1.4 TSI -bensiinimoottorien jakoketjuissa on ollut ongelmia. Moottorivaurioita 1.2 TSI- ja 1.4 TSI -moottoreissa jakoketjun hajoamisen myötä. Vuodesta 2012 alkaen rakennetta on parannettu.
  • Polttonestetoimisen lisälämmittimen katku (useita ilmoituksia), ADAC.
  • Ilmastointilaitevikoja, ADAC.
  • Sähkölaitevikoja, vakionopeudensäädin, ikkunannostimet, ADAC.
  • Lukot oikuttelevat, ADAC.
  • Kytkinvikoja, ADAC.
  • Kaksoismassavauhtipyörän vikoja, tulipalovaara, ADAC.
  • TDI: Turboahtimen vikoja, ADAC, AB.
  • TDI: Pumppusuutinelementit vuotavat, AB.
  • TDI: Sylinterikannen halkeamia 2005 asti, AB.
  • TDI: Moottorinohjauksen, ilmamassamittarin ja ajonestolaitteen häiriöitä, AB.
  • TDI: Polttonestetoiminen lisälämmitin rikki, ”kaputt”, lisälämmittimen vesipumppu oikuttelee, AB.
  • Vanhimmissa malleissa takaluukun lukko jumittaa, AB.
  • Takaisinkutsuja muun muassa sähkötoimisesta jäähdyttimen puhaltimesta (7/2003), dieselin alipainepumpusta (12/2004) ja kaasumallin kaasusäiliöistä (7/2016 ja 1/2017), AB.
  • Katastrofaalisen kehno loppuarvostelu Autobild-kestotestissä: Touran 2.0 TDI keräsi 100 000 kilometrin kestotestissä ennätysmäiset 77 vikapistettä, vikaennätys Autobild-kestotestin historiassa arvosanalla 6 (Autobild nro 52/2006), AB.
  • Uudelleen testattu Touran 2.0 TDI DSG (vuosimalli 2010) sai erinomaisen arvosanan 1 Autobild-kestotestissä, AB.
  • VW Touran -mallin laatu on vaihdellut suuresti vuosien myötä, AB.

Mitä Moottorin autojen tyyppivikojen listaus paljastaa?

Pelkät katsastustilastot eivät tietenkään kerro kaikenlaisista vioista, mutta kerätyt katsastusraportit antavat kuitenkin selkeän kuvan monista automallien käyttökuluihin ja turvallisuuteen vaikuttavista vioista. Katsastuksessa havaitut puutteet ja ongelmat liittyvät useimmin jarruihin, pyöräntuentaan nivelineen sekä voimalinjaan.

Katsastusraporttien tukena tarjottavat tiepalveluraportit tekevät kokonaisuudesta arvokkaan. Niin sanotut tielle jättävät viat ovat täysin erilaisia kuin katsastuksessa havaitut viat ja saattavat tuoda täysin toisenlaisia ongelmia esille. Näistä vioista yli puolet liittyy sähkölaitteisiin ja näistä suurin osa tänä päivänä akun pettämiseen.

Ymmärrettävästi katsastus- ja tiepalvelutilastot eivät kerro aivan kaikista automallien vioista. Joidenkin automallien kohdalla kalliita korjauskustannuksia aiheuttavat moottoriviat, esimerkiksi turboahtimen ja jakopään ketjun viat tai voimansiirron viat, kuten kaksoismassavauhtipyörän tai kaksoiskytkinvaihteiston viat jäävät usein vikaraporttien ulkopuolelle. Nämä ilmenevät usein hitaasti kasvavana äänenä, värinänä tai moottorin tehottomuutena ja ne tulee korjata ennen täystuhoa.

Takaisinkutsut ilmenevät korjauskehotuksena valmistajan havaitessa automalleissaan mahdollisen ongelman tai valmistusvian. Nämä korjataan auton omistajalle ilman ylimääräisiä kustannuksia. Niiden osalta on tärkeää tietää työ suoritetuksi tai hoitaa asia kuntoon.

On myös hyvä muistaa, että automallin niin sanotun laadun ohella myös kuluttajan toimenpiteillä, kuten ajotavalla, auton hoidolla, huolloista huolehtimisella sekä vikojen korjauttamisella on ratkaiseva vaikutus auton kuntoon.

Tutustu myös koeajoihin!

Moottorin koeajaa kaikkia Suomessa myytävät automallit. Kattava koeajojen arkisto tarjoaa koeajoja jo yli 80 automerkiltä ja lista päivittyy jatkuvasti.