23.6.2023 Automatkailu Upea Königstein kohoaa peräti 240 metriä Elbe-joen yläpuolella Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Saksassa sijaitseva Königstein on yksi suurimmista Euroopassa olevista pöytävuoren päälle rakennettuista linnoituksista. Saksan maalla on paljon erilaisia, upeita ja satumaisiakin linnoja. Saksin osavaltiossa, Dresdenistä kaakkoon sijaitseva Köningstein on upea saksalainen linna. Se on hämmästyttävä ilmestys, kun sitä lähestyy lähimmästä kaupungista, Pirnasta. Linna kohoaa Elbe-joen mutkaan vuosituhansien aikana muodostuneen pöytävuoren laella ja se näkyy maantielle hyvin ylväässä yksinäisyydessään. Königsteinin linnoitus vartioi Elben mutkassa olevaa Königsteinin kaupunkia pystysuorilla jylhillä kallioseinämillään. Elbe-joen pinnasta Königsteinin linnoitus on peräti 240 metriä korkeammalla. Kun Köningsteinin linnoituksen parkkipaikalle saapuu ja lähtee kävelemään kohti linnaa, nousumetrejä syntyy. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Upeiden porttien läpi linnaan Jo pelkästään linnaan kävely on elämys. Linnaan noustaan jyrkkää rinnettä pystysuorien kallioseinämien vierellä ja pujahdetaan linnaan sisään useiden porttien läpi. Sisällä linnan kosteiden muurien suojassa täytyy olla myös varovainen, sillä pyöreiksi hioutuneet ja kuluneet mukulakivet ovat kosteudesta liukkaita. Satojen askeleiden jälkeen noustaan linnan pihalle, pöytävuoren laelle. Pöytävuoren laella aukeaa iso linnan piha ja alue, jonka voi sielunsa silmin kuvitella eläväiseksi paikaksi vuosisatoja sitten. Vaikka kävellen linnaan joutuu nousemaan kivisiä portaita, Königsteiniin on myös esteetön pääsy esimerkiksi pyörätuolia käyttävälle hissillä. Tällöin kuitenkin suositellaan, että pyörätuolia käyttävällä olisi avustava henkilö mukana, sillä mukulakivillä liikkuminen voi olla pyörätuolilla ajoittain haastavaa. Pöytävuoren päälle noustuaan Königsteinissa aukeaa eteen linnan piha ja sen rakennukset. Königsteinin pinta-ala on noin 10 hehtaaria sen pöytävuoren lakea ympäröivä muuri on 1800 metriä pitkä. Rakennuksia Königsteinissä on kaikkiaan noin 50 ja niitä on monelta eri aikakaudelta, vanhin rakennus Königsteinissa on kappeli, joka on rakennettu 1200-luvulla. Rakentaminen alkoi lähes tuhat vuotta sitten Königsteinin rakentaminen on tiettävästi alkanut 1100-luvulla, lähes 1 000 vuotta sitten. Ensimmäiset kirjalliset merkinnät Königsteinistä löytyvät 1230-luvulta, Böömin kuninkaan Venceslas I:n kirjasta. Linnan keskeltä löytyy myös 1500-luvulla rakennettu kaivo, joka on yli 150 metriä syvä ja Euroopan syvin. Kaivon poraaminen keskelle linnaan kesti useita vuosia ja sen rakennustöiden aikana kaivosta jouduttiin poistamaan vettä useita kuutioita päivässä. Ennen kaivon rakentamista vesi Königsteiniin hankittiin keräämällä sadevettä ja hankkimalla sitä linnoituksen ulkopuolelta. Kaivon rakentaminen Königsteiniin oli kuitenkin merkittävä, koska se mahdollisti Königsteinin itsenäisen vesihuollon. 1500-luvun loppupuolella Köngsteinin linnoituksesta rakennettiin vahva puolustuslinnoitus – ja sen sotilaallinen merkitys onkin ollut merkittävä. Muun muassa Napoleon on vieraillut Königsteinissä vuonna 1813 ja Venäjän tsaari Pietari I:n sataa vuotta aiemmin, vuonna 1712. Königsteinin historia on ollut värikäs, nykyään sen toiminnasta vastaa yksityinen osakeyhtiö. Museona se on palvellut vuodesta 1955 saakka. Ennen kuin Königsteinistä tuli museo, se toimi muun muassa sekä ensimmäisen että toisen maailmansodan aikaan sotavankileirinä. Sotien välissä se sodasta toipuvien sotilaiden sotasairaala. Huimat näkymät joka suuntaan Näkymät Königsteinistä ovat huimat joka suuntaan. Saksan ja Keski-Euroopan yksi isoimmista joista, Elbe, kiemurtelee alapuolella ja pienet lähistöllä olevat kylät näkyvät laaksoissa. Königstein on ehdottomasti näkemisen arvoinen paikka, jos Dresdenin suunnalla liikkuu. Se on ollut vuosisadat täynnä elämää ja sitä se on tänäkin päivänä. Siellä järjestetään konsertteja, erilaisia näytöksiä ja myös opastettuja kierroksia. Königsteinista löytyy muun muassa lasista ja teräksestä tehty taiteellinen installaatio, joka on täysin saman kokoinen kuin Augustus Vahvan legendaarinen viinitynnyri. Saksin hallitsija, August Vahva halusi maailman suurimman viinitynnyrin ja se rakennettiin 1700-luvulla Königsteiniin. Viinitynnyrin tilavuus oli 238 600 litraa ja se seisoi Magdalenenburgin eli Magdaleenan linnan kellarissa vuoteen 1819 asti. Tällä saavutuksellaan August Vahva voitti Pfalzin valitsijamiehen vedossa nähdäkseen, kuka pystyisi rakentamaan suurimman viinitynnyrin. Königsteinissa on myös museoita, joista ehdottomasti yksi mielenkiintoisimmista on asemuseo. Siellä esitellään muun muassa tykistöä, jota Königsteinissä on käytetty. Teksti ja kuvat Manu Tuppurainen Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 19.5.2024 Automatkailu Färsaaret: hengähdystauko maailman laidalla 16.5.2024 Matkailu Kuningastiikeri lähti Panssarimuseolta kohti uusia seikkailuja – tilalle Suomen sotahistoriaa huokuva Opel Blitz -kuorma-auto 15.5.2024 Uutinen Diesel, AdBlue ja päästömanipulointi – luvassa jopa tuhansien eurojen lasku 14.5.2024 Yleinen Saksan Autoliitto ADAC: Näissä maissa kaaharien autot takavarikoidaan 13.5.2024 Automatkailu Euroopan huvipuistot – vähän jännitystä autolomalle 10.5.2024 Matkailu Örön linnakesaari Kemiönsaaressa kutsuu kulkemaan 9.5.2024 Automatkailu Automatkailija: Tanskassa hölmöilemällä voit menettää autosi 7.5.2024 Automatkailu Volkswagen New California: kulttiteltta neljällä pyörällä 7.5.2024 Matkailu Ruoka – Helsingin matkailun maistuva valtti Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.5.2024 Yleinen Liikenteen verotus muuttuu – lisälasku uhkaa kaikkia 18.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: miten käy lataushybridin ajoakulle, jos se ajetaan tyhjäksi eikä sitä ole mahdollista ladata ajon jälkeen? 19.5.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Kodiaq on ladattavampi, digimpi, ja paljolti ennallaankin 16.5.2024 Matkailu Kuningastiikeri lähti Panssarimuseolta kohti uusia seikkailuja - tilalle Suomen sotahistoriaa huokuva Opel Blitz -kuorma-auto 20.5.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Boss Hoss BHC-3 LS - kun maailman suurinkaan ei riitä 19.5.2024 Yleinen Liikenteen verotus muuttuu – lisälasku uhkaa kaikkia 15.5.2024 Uutinen Diesel, AdBlue ja päästömanipulointi - luvassa jopa tuhansien eurojen lasku 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 16.5.2024 Matkailu Kuningastiikeri lähti Panssarimuseolta kohti uusia seikkailuja - tilalle Suomen sotahistoriaa huokuva Opel Blitz -kuorma-auto 13.5.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Land Cruiser 3.0 D4D - ”sole poka mikhän kilometrimäärä” 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 19.5.2024 Yleinen Liikenteen verotus muuttuu – lisälasku uhkaa kaikkia 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle