23.6.2023 Automatkailu Upea Königstein kohoaa peräti 240 metriä Elbe-joen yläpuolella Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Saksassa sijaitseva Königstein on yksi suurimmista Euroopassa olevista pöytävuoren päälle rakennettuista linnoituksista. Saksan maalla on paljon erilaisia, upeita ja satumaisiakin linnoja.Saksin osavaltiossa, Dresdenistä kaakkoon sijaitseva Köningstein on upea saksalainen linna. Se on hämmästyttävä ilmestys, kun sitä lähestyy lähimmästä kaupungista, Pirnasta. Linna kohoaa Elbe-joen mutkaan vuosituhansien aikana muodostuneen pöytävuoren laella ja se näkyy maantielle hyvin ylväässä yksinäisyydessään. Königsteinin linnoitus vartioi Elben mutkassa olevaa Königsteinin kaupunkia pystysuorilla jylhillä kallioseinämillään. Elbe-joen pinnasta Königsteinin linnoitus on peräti 240 metriä korkeammalla.Kun Köningsteinin linnoituksen parkkipaikalle saapuu ja lähtee kävelemään kohti linnaa, nousumetrejä syntyy. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyUpeiden porttien läpi linnaanJo pelkästään linnaan kävely on elämys. Linnaan noustaan jyrkkää rinnettä pystysuorien kallioseinämien vierellä ja pujahdetaan linnaan sisään useiden porttien läpi. Sisällä linnan kosteiden muurien suojassa täytyy olla myös varovainen, sillä pyöreiksi hioutuneet ja kuluneet mukulakivet ovat kosteudesta liukkaita.Satojen askeleiden jälkeen noustaan linnan pihalle, pöytävuoren laelle. Pöytävuoren laella aukeaa iso linnan piha ja alue, jonka voi sielunsa silmin kuvitella eläväiseksi paikaksi vuosisatoja sitten.Vaikka kävellen linnaan joutuu nousemaan kivisiä portaita, Königsteiniin on myös esteetön pääsy esimerkiksi pyörätuolia käyttävälle hissillä. Tällöin kuitenkin suositellaan, että pyörätuolia käyttävällä olisi avustava henkilö mukana, sillä mukulakivillä liikkuminen voi olla pyörätuolilla ajoittain haastavaa.Pöytävuoren päälle noustuaan Königsteinissa aukeaa eteen linnan piha ja sen rakennukset. Königsteinin pinta-ala on noin 10 hehtaaria sen pöytävuoren lakea ympäröivä muuri on 1800 metriä pitkä. Rakennuksia Königsteinissä on kaikkiaan noin 50 ja niitä on monelta eri aikakaudelta, vanhin rakennus Königsteinissa on kappeli, joka on rakennettu 1200-luvulla. Rakentaminen alkoi lähes tuhat vuotta sittenKönigsteinin rakentaminen on tiettävästi alkanut 1100-luvulla, lähes 1 000 vuotta sitten.Ensimmäiset kirjalliset merkinnät Königsteinistä löytyvät 1230-luvulta, Böömin kuninkaan Venceslas I:n kirjasta. Linnan keskeltä löytyy myös 1500-luvulla rakennettu kaivo, joka on yli 150 metriä syvä ja Euroopan syvin. Kaivon poraaminen keskelle linnaan kesti useita vuosia ja sen rakennustöiden aikana kaivosta jouduttiin poistamaan vettä useita kuutioita päivässä. Ennen kaivon rakentamista vesi Königsteiniin hankittiin keräämällä sadevettä ja hankkimalla sitä linnoituksen ulkopuolelta. Kaivon rakentaminen Königsteiniin oli kuitenkin merkittävä, koska se mahdollisti Königsteinin itsenäisen vesihuollon.1500-luvun loppupuolella Köngsteinin linnoituksesta rakennettiin vahva puolustuslinnoitus – ja sen sotilaallinen merkitys onkin ollut merkittävä. Muun muassa Napoleon on vieraillut Königsteinissä vuonna 1813 ja Venäjän tsaari Pietari I:n sataa vuotta aiemmin, vuonna 1712. Königsteinin historia on ollut värikäs, nykyään sen toiminnasta vastaa yksityinen osakeyhtiö. Museona se on palvellut vuodesta 1955 saakka.Ennen kuin Königsteinistä tuli museo, se toimi muun muassa sekä ensimmäisen että toisen maailmansodan aikaan sotavankileirinä. Sotien välissä se sodasta toipuvien sotilaiden sotasairaala.Huimat näkymät joka suuntaanNäkymät Königsteinistä ovat huimat joka suuntaan. Saksan ja Keski-Euroopan yksi isoimmista joista, Elbe, kiemurtelee alapuolella ja pienet lähistöllä olevat kylät näkyvät laaksoissa. Königstein on ehdottomasti näkemisen arvoinen paikka, jos Dresdenin suunnalla liikkuu. Se on ollut vuosisadat täynnä elämää ja sitä se on tänäkin päivänä. Siellä järjestetään konsertteja, erilaisia näytöksiä ja myös opastettuja kierroksia. Königsteinista löytyy muun muassa lasista ja teräksestä tehty taiteellinen installaatio, joka on täysin saman kokoinen kuin Augustus Vahvan legendaarinen viinitynnyri.Saksin hallitsija, August Vahva halusi maailman suurimman viinitynnyrin ja se rakennettiin 1700-luvulla Königsteiniin. Viinitynnyrin tilavuus oli 238 600 litraa ja se seisoi Magdalenenburgin eli Magdaleenan linnan kellarissa vuoteen 1819 asti. Tällä saavutuksellaan August Vahva voitti Pfalzin valitsijamiehen vedossa nähdäkseen, kuka pystyisi rakentamaan suurimman viinitynnyrin.Königsteinissa on myös museoita, joista ehdottomasti yksi mielenkiintoisimmista on asemuseo. Siellä esitellään muun muassa tykistöä, jota Königsteinissä on käytetty.Teksti ja kuvat Manu TuppurainenMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 18.3.2025 Uutinen Mitä Toyota Gazoo Racingilla on vedetty? Luvassa isoja takasiipiä ja keskimoottorinen GR Yaris 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 16.3.2025 Matkailu Taormina – aikoinaan maailman hienoin teatteri on yhä vaikuttava näky 14.3.2025 Uutinen Moottorin haastattelu: Toyota ei usko solid state -akkujen tulevan massatuotantoon vielä vuosikausiin 13.3.2025 Autoilu Isoveli valvoo ilmasta – poliisi turvautuu drooneihin liikennevalvonnassakin 12.3.2025 Uutinen VR muokkaa matkustusluokkia – mutta miten lippujen hinnoittelu muuttuu? 12.3.2025 Uutinen Toyota suunnittelee täyssähköisen ”mopoauton” valmistamista: 100 kilometrin toimintamatka 10 000 eurolla 12.3.2025 Matkailu Norwegianin matkustajamäärät kasvoivat talvikuukausina merkittävästi 11.3.2025 Matkailu Rentoa risteilymatkaa: Itämeri on matkustajaliikenteelle turvallinen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 18.3.2025 Uutinen Mitä Toyota Gazoo Racingilla on vedetty? Luvassa isoja takasiipiä ja keskimoottorinen GR Yaris 19.3.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Golf R – jäähyväiset teho-Golfille 17.3.2025 Koeajo Koeajo: Xpeng G9 – onko tässä markkinoiden paras kiinalaisauto? 18.3.2025 Koeajo Koeajo: BYD Sealion 7 – laatu vakuuttaa, mutta karkaako hinta? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 13.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanille saa taas varata korjaamoajan, kun matka oli katketa tehojen katoamiseen 14.3.2025 Sähköautot Koeistuttu: Toyota Urban Cruiser on susi lampaan vaatteissa, tai siis Suzuki Toyotan vaatteissa 14.3.2025 Ajoneuvot Saisiko olla maailman nopeimmin kiihtyvä tuotantoauto? Tässä on Porsche Taycan Turbo GT 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 19.2.2025 Kuluttajat Fordin Ecoboost-moottorien jakopääongelmat puhuttavat – Ford on Briteissä myöntänyt massiivisen virheen, Suomessa ei 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija