26.2.2016 Liikenne Kauppalehti: Nokian Renkaat huijannut testeissä yli 10 vuoden ajan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kauppalehden mukaan yhtiön viesteistä käy ilmi vuosikausien järjestelmällinen huijaaminen rengastesteissä. Suomalainen rengasvalmistaja Nokian Renkaat on manipuloinut testituloksia vuosikausia. Asia käy ilmi yrityksen työntekijöiden välisistä sähköposteista. Tesituloksia vääristeltiin lähettämällä testeihin renkaita, joita ei kuitenkaan saanut ostettua rengasliikkeistä, sillä testattavia renkaita paranneltiin ja modifioitiin. Huijaus koskee sekä talvi- että kesärenkaita, tarkoituksena voittaa lehtien suorittamat rengastestit.Asiasta kertoi ensimmäisenä Kauppalehti.Modifioidut renkaat tuotettiin paremmista materiaaleista ja niiden pintarakenteesta tehtiin merkittävästi normaalirengasta pitävämpiä. Renkaiden sarjatuotanto tällä tavoin ei kuitenkaan olisi kannattanut. Alussa testitulosten vääristelystä tiesi vain rajattu joukko työntekijöitä, mutta tieto valui hiljalleen laajemmalle. Modifioituja renkaita saatettiinkin tuottaa lopulta hyvin lyhyellä varoitusajalla. Testihuijaaminen alkoi sähköpostien mukaan jo vuonna 2005.Kauppalehden tutustumien sähköpostien mukaan huijauksesta keskusteltiin yrityksen sisällä avoimesti. Samalla yhtiön sisällä oli sovittu osakkeenomistajien lisäoptiosta, mikäli testimenestystä tulee. Testivoitoilla on yhtiön mukaan merkittävä vaikutus menestykseen rengasmarkkinoilla, puolustaen laajaa tuotevalikoimaa ja nostaen ostetun renkaan keskihintaa. Vastaavasti testivoitosta saatava henkilökohtainen palkkio saattoi ylittää jopa työntekijän normaalin vuosipalkan. Mikäli kuitenkin näytti, että optiot ovat laukeamassa, haettiin voittoa erityisen kuumeisesti.– Tämä testi on kriittinen, se pitää voittaa keinolla millä hyvänsä, eräässä viestissä ohjeistettiin.Viesteissä paljastuu esimerkiksi se, miten modifioinnilla renkaan testipisteet nostettiin 100:sta 118:aan. Ilman peukalointia Nokian Renkaiden tuote olisi hävinnyt testissä alan suurimmille rengasvalmistajille. Yhtiö teki kaikkensa toimittaakseen renkaat suoraan testeihin, sillä esimerkiksi saksalaisen ADACin testatessa renkaat suoraan kaupan hyllyltä jäivät renkaat armotta keskikastiin.– Mitään selityksiä ei kuunnella, jos testimenestystä ei tule... Venäjä ja lehtitestit ovat pörssiarvon nousun ja renkaiden hinnan tukemisen kannalta erityisen tärkeitä asioita, summaa Kauppalehden näkemä sähköposti.Nokian Renkaiden osake nousi viime vuonna noin 60 prosenttia, ja vuosien menestys onkin luonut myös satojen miljoonien eurojen osinkotulot. Sähköpostijälki kertoo huijauksen alkaneen yhtiön edellisen toimitusjohtajan, Kim Granin, valtakaudella, mutta muutosta ei ole tapahtunut nykyisen toimitusjohtajan, Ari Lehtorannan, ohjauksessa. Nokian Renkaiden hallituksen puheenjohtaja Petteri Walldén on kertonut, kuinka yhtiön kurssi kymmenkertaistui Granin valtakaudella. Walldén aloitti yhtiön hallituksessa 2005.– Sähköpostit antavat kuvan vuosia jatkuneesta kurssimanipulaatiosta. Nokian Renkaiden hallituksen vastuu tapahtuneesta on mielenkiintoinen kysymys, joten viranomaisten tulisi testit optiokytkentöineen tutkia, kommentoi lehden haastattelema liikejuristi vastuukysymyksiä.– Kupla puhkeaa viimeistään silloin, kun viranomaiset alkavat tutkia testitulosten vääristelyä. Jos jokin lehtitesteistä ei tuottanut toivottua voittoa, meitä muistutettiin osakkeen markkina-arvon putoamisesta, kommentoi yhtiön työntekijä Kauppalehdelle.Nokian Renkaiden osakekurssi reagoi paljastusuutisiin kahdeksan prosentin laskulla perjantai-aamupäivällä. Keskiviikkona yhtiö tiedotti uudistavansa kannustinjärjestelmänsä, luopuen optioista vuoteen 2019 mennessä. Uusi kannustinjärjestelmä luottaa ylintä johtoa ja avainhenkilöitä palkitsevan osakepalkkiojärjestelmän lisäksi koko henkilökuntaa palkitsevaan voittopalkkiojärjestelmään.Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen pitää manipulaatiota vakavana ja merkittävänä iskuna Nokian Renkaiden brändille Helsingin Sanomille antamissaan kommenteissa. Suurena yllätyksenä Nieminen ei huijausta kuitenkaan pidä.– Yleisesti voi ajatella, että kiusaus tehdä tuon kaltainen ratkaisu, on hirveän suuri. Testit ovat aina testaajan ja valmistajan välistä kilpajuoksua. Ja jos ainoa tapa hankkia tuote, on hankkia se valmistajalta, se antaa mahdollisuuden sille, että tuote ei ole täysin sama, jota kaupassa myydään, Nieminen kommentoi.Yhdessä Volkswagenin päästöskandaalin kanssa Nieminen kokee, että kuluttajien luottamus koko alaan on koetuksella.– Mutta niin kauan kuin joku valmistaa tuotteita ja myy niitä muille, myyjä pyrkii antamaan tuotteesta sellaisen kuvan, että se menee kaupaksi. Aina joku ylittää rajan. Huijaaminen ei maailmasta lopu. Viranomaisten, median ja kuluttajajärjestöjen on syytä olla koko ajan tuntosarvet ulkona ja katsoa, mitä ympärillä tapahtuu, Nieminen peräänkuuluttaa.Päivitys: lisätty 12:05 Autoliiton toimitusjohtajan kommentitLähteet: Kauppalehti / Nokian Renkaat / Helsingin Sanomat, kuva: Nokian RenkaatMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 29.10.2024 Uutinen Mika osti täyssähkö-Lotuksensa Ruotsista – ja siellä auto täytyy tällä hetkellä myös huollattaa 25.10.2024 Uutinen Audin kisällikonsepti: 25-vuotisjuhlamallin A2 24.10.2024 Uutinen Sähköinen Cadillac Lyriq ja autonäyttelyn huonoimmat takapenkit 23.10.2024 Uutinen GAC Aion V Eurooppaan – ja varmaankin myös Suomeen 23.10.2024 Uutinen Autoliiton syksyn turvaistuintesti: yksi istuin hylättiin kemikaalipitoisuuden takia 22.10.2024 Uutinen Koeistuttu Dacia Bigster: ”Daciaan vaihtaminen jopa terapeuttista” 18.10.2024 Yleinen Päihdekuskit eivät välttämättä jää lääkärien haaviin ajoissa 18.10.2024 Uutinen Koeistuttu: BMW 2-sarjan Gran Coupé ja tavallisuuteen kiedottua tyyliä 18.10.2024 Uutinen Autoon myytiin virheellinen vannesarja – kuluttaja halusi purkaa kaupan, myyjä ehdotti virheen korjaamista levikepalalla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.10.2024 Ajoneuvot Peugeot E-3008 Long Range tuo 100 kilowattitunnin akuston ennennäkemättömään hintaluokkaan - toimintamatkaa 700 kilometriä 29.10.2024 Uutinen Mika osti täyssähkö-Lotuksensa Ruotsista – ja siellä auto täytyy tällä hetkellä myös huollattaa 27.10.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: riittäisikö Mercedes-Benz S124:n ryhti museorekisteriin? 28.10.2024 Koeajo Koeajo: Cupra Terramar – jo vähän Audin tontille? 28.10.2024 Prätkäpodi Prätkäpodi jakso 21: Miksi BMW R 1300 GS on maailman paras moottoripyörä? 22.10.2024 Uutinen Koeistuttu Dacia Bigster: "Daciaan vaihtaminen jopa terapeuttista" 26.10.2024 Lentokoneet 101-vuotias, maailman 5. vanhin lentoyhtiö lentää tänään viimeisen lentonsa - hyvästit Czech Airlinesille 28.10.2024 Ajoneuvot Peugeot E-3008 Long Range tuo 100 kilowattitunnin akuston ennennäkemättömään hintaluokkaan - toimintamatkaa 700 kilometriä 22.10.2024 Rengastesti Rengastesti: katumaasturien nastarenkaat – ylemmän tason pitoa 26.10.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: mitä seurauksia on, jos jää kiinni liikenteessä toisen autolla, josta AdBlue-järjestelmä on kytketty pois? 17.10.2024 Autoilu Ikäkuskit lääkäriin yksityiselle – ajokortin uusinta muuttumassa, kasvavatko maksut? 8.10.2024 Matkailuajoneuvot Matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimaveroa korotetaan 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä 14.10.2024 Lentokoneet Eurooppalaiset lentoyhtiöt joukkopaossa Kiinan-reiteiltä - antaako Eurooppa periksi Venäjää rahoittaville kiinalaisyhtiöille? 10.10.2024 Uutinen Dacia Bigster on enemmän kuin iso Duster