26.2.2016 Liikenne Kauppalehti: Nokian Renkaat huijannut testeissä yli 10 vuoden ajan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kauppalehden mukaan yhtiön viesteistä käy ilmi vuosikausien järjestelmällinen huijaaminen rengastesteissä. Suomalainen rengasvalmistaja Nokian Renkaat on manipuloinut testituloksia vuosikausia. Asia käy ilmi yrityksen työntekijöiden välisistä sähköposteista. Tesituloksia vääristeltiin lähettämällä testeihin renkaita, joita ei kuitenkaan saanut ostettua rengasliikkeistä, sillä testattavia renkaita paranneltiin ja modifioitiin. Huijaus koskee sekä talvi- että kesärenkaita, tarkoituksena voittaa lehtien suorittamat rengastestit.Asiasta kertoi ensimmäisenä Kauppalehti.Modifioidut renkaat tuotettiin paremmista materiaaleista ja niiden pintarakenteesta tehtiin merkittävästi normaalirengasta pitävämpiä. Renkaiden sarjatuotanto tällä tavoin ei kuitenkaan olisi kannattanut. Alussa testitulosten vääristelystä tiesi vain rajattu joukko työntekijöitä, mutta tieto valui hiljalleen laajemmalle. Modifioituja renkaita saatettiinkin tuottaa lopulta hyvin lyhyellä varoitusajalla. Testihuijaaminen alkoi sähköpostien mukaan jo vuonna 2005.Kauppalehden tutustumien sähköpostien mukaan huijauksesta keskusteltiin yrityksen sisällä avoimesti. Samalla yhtiön sisällä oli sovittu osakkeenomistajien lisäoptiosta, mikäli testimenestystä tulee. Testivoitoilla on yhtiön mukaan merkittävä vaikutus menestykseen rengasmarkkinoilla, puolustaen laajaa tuotevalikoimaa ja nostaen ostetun renkaan keskihintaa. Vastaavasti testivoitosta saatava henkilökohtainen palkkio saattoi ylittää jopa työntekijän normaalin vuosipalkan. Mikäli kuitenkin näytti, että optiot ovat laukeamassa, haettiin voittoa erityisen kuumeisesti.– Tämä testi on kriittinen, se pitää voittaa keinolla millä hyvänsä, eräässä viestissä ohjeistettiin.Viesteissä paljastuu esimerkiksi se, miten modifioinnilla renkaan testipisteet nostettiin 100:sta 118:aan. Ilman peukalointia Nokian Renkaiden tuote olisi hävinnyt testissä alan suurimmille rengasvalmistajille. Yhtiö teki kaikkensa toimittaakseen renkaat suoraan testeihin, sillä esimerkiksi saksalaisen ADACin testatessa renkaat suoraan kaupan hyllyltä jäivät renkaat armotta keskikastiin.– Mitään selityksiä ei kuunnella, jos testimenestystä ei tule... Venäjä ja lehtitestit ovat pörssiarvon nousun ja renkaiden hinnan tukemisen kannalta erityisen tärkeitä asioita, summaa Kauppalehden näkemä sähköposti.Nokian Renkaiden osake nousi viime vuonna noin 60 prosenttia, ja vuosien menestys onkin luonut myös satojen miljoonien eurojen osinkotulot. Sähköpostijälki kertoo huijauksen alkaneen yhtiön edellisen toimitusjohtajan, Kim Granin, valtakaudella, mutta muutosta ei ole tapahtunut nykyisen toimitusjohtajan, Ari Lehtorannan, ohjauksessa. Nokian Renkaiden hallituksen puheenjohtaja Petteri Walldén on kertonut, kuinka yhtiön kurssi kymmenkertaistui Granin valtakaudella. Walldén aloitti yhtiön hallituksessa 2005.– Sähköpostit antavat kuvan vuosia jatkuneesta kurssimanipulaatiosta. Nokian Renkaiden hallituksen vastuu tapahtuneesta on mielenkiintoinen kysymys, joten viranomaisten tulisi testit optiokytkentöineen tutkia, kommentoi lehden haastattelema liikejuristi vastuukysymyksiä.– Kupla puhkeaa viimeistään silloin, kun viranomaiset alkavat tutkia testitulosten vääristelyä. Jos jokin lehtitesteistä ei tuottanut toivottua voittoa, meitä muistutettiin osakkeen markkina-arvon putoamisesta, kommentoi yhtiön työntekijä Kauppalehdelle.Nokian Renkaiden osakekurssi reagoi paljastusuutisiin kahdeksan prosentin laskulla perjantai-aamupäivällä. Keskiviikkona yhtiö tiedotti uudistavansa kannustinjärjestelmänsä, luopuen optioista vuoteen 2019 mennessä. Uusi kannustinjärjestelmä luottaa ylintä johtoa ja avainhenkilöitä palkitsevan osakepalkkiojärjestelmän lisäksi koko henkilökuntaa palkitsevaan voittopalkkiojärjestelmään.Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen pitää manipulaatiota vakavana ja merkittävänä iskuna Nokian Renkaiden brändille Helsingin Sanomille antamissaan kommenteissa. Suurena yllätyksenä Nieminen ei huijausta kuitenkaan pidä.– Yleisesti voi ajatella, että kiusaus tehdä tuon kaltainen ratkaisu, on hirveän suuri. Testit ovat aina testaajan ja valmistajan välistä kilpajuoksua. Ja jos ainoa tapa hankkia tuote, on hankkia se valmistajalta, se antaa mahdollisuuden sille, että tuote ei ole täysin sama, jota kaupassa myydään, Nieminen kommentoi.Yhdessä Volkswagenin päästöskandaalin kanssa Nieminen kokee, että kuluttajien luottamus koko alaan on koetuksella.– Mutta niin kauan kuin joku valmistaa tuotteita ja myy niitä muille, myyjä pyrkii antamaan tuotteesta sellaisen kuvan, että se menee kaupaksi. Aina joku ylittää rajan. Huijaaminen ei maailmasta lopu. Viranomaisten, median ja kuluttajajärjestöjen on syytä olla koko ajan tuntosarvet ulkona ja katsoa, mitä ympärillä tapahtuu, Nieminen peräänkuuluttaa.Päivitys: lisätty 12:05 Autoliiton toimitusjohtajan kommentitLähteet: Kauppalehti / Nokian Renkaat / Helsingin Sanomat, kuva: Nokian RenkaatMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 25.4.2025 Yleinen Vapise BMW – uusi kolarikuningas on Tesla 24.4.2025 Uutinen Renkaanvaihto – näin se sujuu 24.4.2025 Sähköautot Kiinalaismerkit toivat polttomoottoriversiot nihkeään sähköautomarkkinaan – nyt uhkaavat jo päästösakot 23.4.2025 Esittely Smart #5 – auto, jossa pienintä on 45390 euron hinta 23.4.2025 Autoilu Bensiini yhä suosituin käyttövoima – työsuhdeautoilijat sähköistyvät 23.4.2025 Sähköautot Renault 5 Turbo 3E ennakkovarattavissa – 155000 euron taskuraketti jää rajatun erän herkuksi 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 28.4.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: torpedokeulainen Scania T124 -rekkaveturi 28.4.2025 Lentokoneet Superjumbo Airbus A380:n ensilennosta tuli kuluneeksi tasan 20 vuotta - uusi A380-operaattori aloittamassa yli kolme vuotta tuotannon päättymisen jälkeen 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous