26.2.2016 Liikenne Kauppalehti: Nokian Renkaat huijannut testeissä yli 10 vuoden ajan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kauppalehden mukaan yhtiön viesteistä käy ilmi vuosikausien järjestelmällinen huijaaminen rengastesteissä. Suomalainen rengasvalmistaja Nokian Renkaat on manipuloinut testituloksia vuosikausia. Asia käy ilmi yrityksen työntekijöiden välisistä sähköposteista. Tesituloksia vääristeltiin lähettämällä testeihin renkaita, joita ei kuitenkaan saanut ostettua rengasliikkeistä, sillä testattavia renkaita paranneltiin ja modifioitiin. Huijaus koskee sekä talvi- että kesärenkaita, tarkoituksena voittaa lehtien suorittamat rengastestit.Asiasta kertoi ensimmäisenä Kauppalehti.Modifioidut renkaat tuotettiin paremmista materiaaleista ja niiden pintarakenteesta tehtiin merkittävästi normaalirengasta pitävämpiä. Renkaiden sarjatuotanto tällä tavoin ei kuitenkaan olisi kannattanut. Alussa testitulosten vääristelystä tiesi vain rajattu joukko työntekijöitä, mutta tieto valui hiljalleen laajemmalle. Modifioituja renkaita saatettiinkin tuottaa lopulta hyvin lyhyellä varoitusajalla. Testihuijaaminen alkoi sähköpostien mukaan jo vuonna 2005.Kauppalehden tutustumien sähköpostien mukaan huijauksesta keskusteltiin yrityksen sisällä avoimesti. Samalla yhtiön sisällä oli sovittu osakkeenomistajien lisäoptiosta, mikäli testimenestystä tulee. Testivoitoilla on yhtiön mukaan merkittävä vaikutus menestykseen rengasmarkkinoilla, puolustaen laajaa tuotevalikoimaa ja nostaen ostetun renkaan keskihintaa. Vastaavasti testivoitosta saatava henkilökohtainen palkkio saattoi ylittää jopa työntekijän normaalin vuosipalkan. Mikäli kuitenkin näytti, että optiot ovat laukeamassa, haettiin voittoa erityisen kuumeisesti.– Tämä testi on kriittinen, se pitää voittaa keinolla millä hyvänsä, eräässä viestissä ohjeistettiin.Viesteissä paljastuu esimerkiksi se, miten modifioinnilla renkaan testipisteet nostettiin 100:sta 118:aan. Ilman peukalointia Nokian Renkaiden tuote olisi hävinnyt testissä alan suurimmille rengasvalmistajille. Yhtiö teki kaikkensa toimittaakseen renkaat suoraan testeihin, sillä esimerkiksi saksalaisen ADACin testatessa renkaat suoraan kaupan hyllyltä jäivät renkaat armotta keskikastiin.– Mitään selityksiä ei kuunnella, jos testimenestystä ei tule... Venäjä ja lehtitestit ovat pörssiarvon nousun ja renkaiden hinnan tukemisen kannalta erityisen tärkeitä asioita, summaa Kauppalehden näkemä sähköposti.Nokian Renkaiden osake nousi viime vuonna noin 60 prosenttia, ja vuosien menestys onkin luonut myös satojen miljoonien eurojen osinkotulot. Sähköpostijälki kertoo huijauksen alkaneen yhtiön edellisen toimitusjohtajan, Kim Granin, valtakaudella, mutta muutosta ei ole tapahtunut nykyisen toimitusjohtajan, Ari Lehtorannan, ohjauksessa. Nokian Renkaiden hallituksen puheenjohtaja Petteri Walldén on kertonut, kuinka yhtiön kurssi kymmenkertaistui Granin valtakaudella. Walldén aloitti yhtiön hallituksessa 2005.– Sähköpostit antavat kuvan vuosia jatkuneesta kurssimanipulaatiosta. Nokian Renkaiden hallituksen vastuu tapahtuneesta on mielenkiintoinen kysymys, joten viranomaisten tulisi testit optiokytkentöineen tutkia, kommentoi lehden haastattelema liikejuristi vastuukysymyksiä.– Kupla puhkeaa viimeistään silloin, kun viranomaiset alkavat tutkia testitulosten vääristelyä. Jos jokin lehtitesteistä ei tuottanut toivottua voittoa, meitä muistutettiin osakkeen markkina-arvon putoamisesta, kommentoi yhtiön työntekijä Kauppalehdelle.Nokian Renkaiden osakekurssi reagoi paljastusuutisiin kahdeksan prosentin laskulla perjantai-aamupäivällä. Keskiviikkona yhtiö tiedotti uudistavansa kannustinjärjestelmänsä, luopuen optioista vuoteen 2019 mennessä. Uusi kannustinjärjestelmä luottaa ylintä johtoa ja avainhenkilöitä palkitsevan osakepalkkiojärjestelmän lisäksi koko henkilökuntaa palkitsevaan voittopalkkiojärjestelmään.Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen pitää manipulaatiota vakavana ja merkittävänä iskuna Nokian Renkaiden brändille Helsingin Sanomille antamissaan kommenteissa. Suurena yllätyksenä Nieminen ei huijausta kuitenkaan pidä.– Yleisesti voi ajatella, että kiusaus tehdä tuon kaltainen ratkaisu, on hirveän suuri. Testit ovat aina testaajan ja valmistajan välistä kilpajuoksua. Ja jos ainoa tapa hankkia tuote, on hankkia se valmistajalta, se antaa mahdollisuuden sille, että tuote ei ole täysin sama, jota kaupassa myydään, Nieminen kommentoi.Yhdessä Volkswagenin päästöskandaalin kanssa Nieminen kokee, että kuluttajien luottamus koko alaan on koetuksella.– Mutta niin kauan kuin joku valmistaa tuotteita ja myy niitä muille, myyjä pyrkii antamaan tuotteesta sellaisen kuvan, että se menee kaupaksi. Aina joku ylittää rajan. Huijaaminen ei maailmasta lopu. Viranomaisten, median ja kuluttajajärjestöjen on syytä olla koko ajan tuntosarvet ulkona ja katsoa, mitä ympärillä tapahtuu, Nieminen peräänkuuluttaa.Päivitys: lisätty 12:05 Autoliiton toimitusjohtajan kommentitLähteet: Kauppalehti / Nokian Renkaat / Helsingin Sanomat, kuva: Nokian RenkaatMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 14.1.2025 Moottoriurheilu Viime kaudella säväyttänyt Mārtiņš Sesks ajaa tällä kaudella kuusi rallia WRC-autolla – aloittaa työt jo Ruotsin MM-rallissa! 14.1.2025 Matkailu Ulkomaille halajaa jo moni, matkustusinto kasvanut viime vuodesta 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 13.1.2025 Ajoneuvot Autot ikääntyvät – auttaisiko 1 000–2 000 euron tuki uuden auton ostajalle? 10.1.2025 Uutinen Autoliitto vinkkaa: näillä laitteilla autoilija ottaa niskalenkin pakkasista 9.1.2025 Autoilu Kuolemaan johtaneet kohtaamiskolarit vähenivät – ylinopeudet riskitekijänä 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 8.1.2025 Sähköautot Suomessa rekisteröitiin vuonna 2024 kaikkiaan noin 130 eri täyssähköautomallia – katso koko lista Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM'S Classicin kasari-Corollat 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti