15.4.2017 Ajoneuvot 2500 työtunnin tulos – 1000-hevosvoimainen drifting-Toyota GT86 Teksti Janne Huhtala Kuva Janne Huhtala Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä ”Rakentamiseen on kulunut 2 500 tuntia ja lähtöhinnoilla laskettuna osia mennyt suunnilleen 50 000 - 70 000 eurolla.” – Toyota GT86 on ollut haaveenani siitä lähtien kun se tuli markkinoille, eli viitisen vuotta, sanoo driftingiin rakennetun Toyota GT86:n omistaja Sebastian Engblom.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVajaan viiden kuukauden rutistusRakentamisessa ei ole säästelty työmäärässä eikä osien laadussa, vaan kaikki mahdollinen on rakennettu uusiksi ja osat ovat parasta mitä saatavilla on. Kun autoa tarkastelee, niin voi vain ihmetellä kun Engblom kertoo käyttäneensä rakennustyöhön tähän mennessä vain neljä kuukautta ja 27 päivää. – Mekaanikko on tehnyt sähköt ja kaveri on auttanut alumiinihitsauksessa, mutta kaiken muun olen tehnyt itse, sanoo Engblom.Keulalle on istutettu Toyota Supran 2JZ-moottori ja sen jatkeena on Nascar-autosta peräisin oleva nelivaihteinen suorakytkentävaihteisto. Teetettyjen vetoakselien ja kardaanin välissä on Nissan Skylinen perä. Alustana on BC Racingin säädettävä jousitus ja tukivarret ja olkavarret tulevat Wisefabilta. Driftingissä olennaista on etupyörien kääntyvyys, ja Toyotan eturenkaat kääntyvätkin noin 65-70 astetta.”Sinne koneeseen on hankittu lähes kaikki mahdollinen”Mutta mitä Supran legendaarinen kolmilitrainen 2JZ-moottori on syönyt? – Alkuperäinen lohko on porattu ja särötarkastettu ja runkolinja ajettu. Billettirunkopukit, ARP-pultit, BrianGrowerin kiertokanget ja isot venttiilit, titaaniohjurit ja -jouset sekä retainerit, Titan Motorsportsin tlaustyönä teetetyt männät, Kelfordin nokat, MoTeCin ruisku…Lista kuulostaa lähes loputtomalta, vaikka Engblom päinvastoin sanoo muutoksia olevan niin paljon, ettei hän voi muistaa kuin pienen osan niistä. Oman työn ohella suomalaista osaamista moottorissa edustavat mm. KKD Motorsportin Kalle Koivumäen tekemä imusarja ja kansitöistä on vastannut Kansisetin Jamppa Saastamoinen. Tunnettujen virityspajojen nimien jälkeen hauskana yksityiskohtana Engblom mainitsee, että kovat nostinkupit ovat peräisin Toyota Yariksesta. Rosterisen pakosarjan jatkeena on Borg Warnerin EFR9180 -turboahdin ja pakettiin kuuluu luonnollisesti mahdollisimman suurikokoinen välijäähdytin.Vajaan viiden kuukauden rakennusaika ennen American Car Show -näyttelyä meni niin tarkalle, että vetoakselit tulivat karkaisusta vasta näyttelyn aattopäivänä. Siksi autoa ei ole vielä säädetty tehopenkissä, vaan sinne lähdetään näyttelyn jälkeisellä viikolla. – Potentiaalia on helposti sinne 1000 hevosvoimaan, mutta ajateltiin ensin pysyä siellä ”vain” 850-900 hevosvoiman lukemissa. Vääntölukeman pitäisi kivuta helposti 1000 newtonmetrin paremmalle puolelle. Kierrosluvunrajoitin asetetaan kolmilitraiselle kuutoskoneelle miehekkääseen 8000 kierroksen lukemaan.Aivan maksimitehoja ei tavoitella kahdesta eri syystä. Ensinnäkin Sebastian Engblom on suunnitellut ajavansa autolla tällä kaudella noin 15 drifting-kisaa, joten tekniikan olisi syytä pysyä nipussa tai muuten tallissa palaa valot tauotta kisojen välillä. Toiseksi driftingiä on sitä helpompi ajaa mitä alempaa moottori saadaan heräämään. Siksi ensisijainen tavoite on mahdollisimman paljon vääntöa alakierroksille. Alusta puolestaan rakennetaan niin että saadaan maksimaalinen pito takarenkaalle ja päästään mutkasta vauhdikkaasti ulos eikä jäädä sutimaan paikalleen.Engblomilla on alkamassa viides kausi aktiivisesti driftingin parissa. Ensimmäisenä ajokkina oli Volvo, mutta jatkuvien tekniikkamurheiden takia sen tilalle vaihtui nopeasti Nissan Skyline R34. Neljän kauden jälkeen Nissan alkoi kyllästyttää ja samaan aikaan tarjoutui mahdollisuus rakentaa kolarivaurioituneesta GT86:sta unelmien auto. Päätöstä ei tarvinnut kauaa miettiä. Speksien perusteella vaikuttaa siltä, että Toyotaan kyllästyminen tuskin odottaa lähitulevaisuudessa.Teksti ja kuvat: Janne Huhtala Lue lisää Kaikki artikkelit 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Uutinen Volkswagenin Yhdysvaltain piina jatkuu: ID. Buzz huilaa nyt tariffien takia 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 12.7.2025 Sähköautot Mercedes-Benz CLA:n sähköversio yllätti: tuotanto kolmivuoroon, hiilijalanjälki 40 % pienempi 11.7.2025 Klassikko Klassikko: Škoda 130 RS ja ajamisen sietämätön keveys 11.7.2025 Traktorit Valtran design-tiimi kävi pokkaamassa Red Dot -palkinnon – S-sarja on putsannut palkintopöytiä 12.7.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: 1965 Aston Martin DB5 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen