15.4.2017 Ajoneuvot 2500 työtunnin tulos – 1000-hevosvoimainen drifting-Toyota GT86 Teksti Janne Huhtala Kuva Janne Huhtala Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä ”Rakentamiseen on kulunut 2 500 tuntia ja lähtöhinnoilla laskettuna osia mennyt suunnilleen 50 000 - 70 000 eurolla.” – Toyota GT86 on ollut haaveenani siitä lähtien kun se tuli markkinoille, eli viitisen vuotta, sanoo driftingiin rakennetun Toyota GT86:n omistaja Sebastian Engblom.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVajaan viiden kuukauden rutistusRakentamisessa ei ole säästelty työmäärässä eikä osien laadussa, vaan kaikki mahdollinen on rakennettu uusiksi ja osat ovat parasta mitä saatavilla on. Kun autoa tarkastelee, niin voi vain ihmetellä kun Engblom kertoo käyttäneensä rakennustyöhön tähän mennessä vain neljä kuukautta ja 27 päivää. – Mekaanikko on tehnyt sähköt ja kaveri on auttanut alumiinihitsauksessa, mutta kaiken muun olen tehnyt itse, sanoo Engblom.Keulalle on istutettu Toyota Supran 2JZ-moottori ja sen jatkeena on Nascar-autosta peräisin oleva nelivaihteinen suorakytkentävaihteisto. Teetettyjen vetoakselien ja kardaanin välissä on Nissan Skylinen perä. Alustana on BC Racingin säädettävä jousitus ja tukivarret ja olkavarret tulevat Wisefabilta. Driftingissä olennaista on etupyörien kääntyvyys, ja Toyotan eturenkaat kääntyvätkin noin 65-70 astetta.”Sinne koneeseen on hankittu lähes kaikki mahdollinen”Mutta mitä Supran legendaarinen kolmilitrainen 2JZ-moottori on syönyt? – Alkuperäinen lohko on porattu ja särötarkastettu ja runkolinja ajettu. Billettirunkopukit, ARP-pultit, BrianGrowerin kiertokanget ja isot venttiilit, titaaniohjurit ja -jouset sekä retainerit, Titan Motorsportsin tlaustyönä teetetyt männät, Kelfordin nokat, MoTeCin ruisku…Lista kuulostaa lähes loputtomalta, vaikka Engblom päinvastoin sanoo muutoksia olevan niin paljon, ettei hän voi muistaa kuin pienen osan niistä. Oman työn ohella suomalaista osaamista moottorissa edustavat mm. KKD Motorsportin Kalle Koivumäen tekemä imusarja ja kansitöistä on vastannut Kansisetin Jamppa Saastamoinen. Tunnettujen virityspajojen nimien jälkeen hauskana yksityiskohtana Engblom mainitsee, että kovat nostinkupit ovat peräisin Toyota Yariksesta. Rosterisen pakosarjan jatkeena on Borg Warnerin EFR9180 -turboahdin ja pakettiin kuuluu luonnollisesti mahdollisimman suurikokoinen välijäähdytin.Vajaan viiden kuukauden rakennusaika ennen American Car Show -näyttelyä meni niin tarkalle, että vetoakselit tulivat karkaisusta vasta näyttelyn aattopäivänä. Siksi autoa ei ole vielä säädetty tehopenkissä, vaan sinne lähdetään näyttelyn jälkeisellä viikolla. – Potentiaalia on helposti sinne 1000 hevosvoimaan, mutta ajateltiin ensin pysyä siellä ”vain” 850-900 hevosvoiman lukemissa. Vääntölukeman pitäisi kivuta helposti 1000 newtonmetrin paremmalle puolelle. Kierrosluvunrajoitin asetetaan kolmilitraiselle kuutoskoneelle miehekkääseen 8000 kierroksen lukemaan.Aivan maksimitehoja ei tavoitella kahdesta eri syystä. Ensinnäkin Sebastian Engblom on suunnitellut ajavansa autolla tällä kaudella noin 15 drifting-kisaa, joten tekniikan olisi syytä pysyä nipussa tai muuten tallissa palaa valot tauotta kisojen välillä. Toiseksi driftingiä on sitä helpompi ajaa mitä alempaa moottori saadaan heräämään. Siksi ensisijainen tavoite on mahdollisimman paljon vääntöa alakierroksille. Alusta puolestaan rakennetaan niin että saadaan maksimaalinen pito takarenkaalle ja päästään mutkasta vauhdikkaasti ulos eikä jäädä sutimaan paikalleen.Engblomilla on alkamassa viides kausi aktiivisesti driftingin parissa. Ensimmäisenä ajokkina oli Volvo, mutta jatkuvien tekniikkamurheiden takia sen tilalle vaihtui nopeasti Nissan Skyline R34. Neljän kauden jälkeen Nissan alkoi kyllästyttää ja samaan aikaan tarjoutui mahdollisuus rakentaa kolarivaurioituneesta GT86:sta unelmien auto. Päätöstä ei tarvinnut kauaa miettiä. Speksien perusteella vaikuttaa siltä, että Toyotaan kyllästyminen tuskin odottaa lähitulevaisuudessa.Teksti ja kuvat: Janne Huhtala Lue lisää Kaikki artikkelit 10.10.2024 Uutinen Riistavaara vaanii tuntia ennen auringonnousua ja tunti auringonlaskusta 10.10.2024 Uutinen Dacia Bigster on enemmän kuin iso Duster 9.10.2024 Autoilu Autoilun kustannukset myllertymässä – liikenteen verotus ja rahoitus uudistuu 9.10.2024 Sähköautot Helsingin palomestari: sähköisen autokannan kasvaessa ja ikääntyessä myös palotapahtumat tulevat lisääntymään 9.10.2024 Uutinen Renkaiden vaihto tunaroimatta – näillä vinkein se käy 9.10.2024 Uutinen Voiko taksikyyti maksaa vain 8,5 euroa? 8.10.2024 Matkailuajoneuvot Matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimaveroa korotetaan 8.10.2024 Uutinen Ylpeästi sähköllä: Brittiläinen Kia PridEV-sähkökonversio 8.10.2024 Liikenneturvallisuus Talvi tulee, auto lähtee käsistä – nokkakolareita sattuu liukkailla keleillä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.10.2024 Matkailuajoneuvot Matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimaveroa korotetaan 10.10.2024 Uutinen Dacia Bigster on enemmän kuin iso Duster 9.10.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tässä on upouusi Nissan Patrol, josta Mitsubishi olisi kovasti halunnut tehdä upouuden Pajeron 9.10.2024 Uutinen Voiko taksikyyti maksaa vain 8,5 euroa? 9.10.2024 Koeajo Koeajo: Seres 5 – uutuusmerkki luksusjahdissa 4.10.2024 Uutinen Käytetyssä 100 000 euron Audissa olikin jotain muuta mitä myyjä kertoi – sitten riideltiin kymmenistä tuhansista euroista 8.10.2024 Matkailuajoneuvot Matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimaveroa korotetaan 3.10.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volvo EX30 – auto, joka lähes musertuu ennakko-odotusten alle 8.10.2024 Uutinen Kuluttaja esitti automyyjälle rajun vaatimuksen käytetystä autosta – myyjä oli pimittänyt tiedon auton moottorin vaihdosta 10.10.2024 Uutinen Dacia Bigster on enemmän kuin iso Duster 26.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Paholainen odottelemassa saattoautoa 20.9.2024 Kotimaanmatkailu Päivän kuva: Texaco taksi parturi baari 21.9.2024 Matkailu Tirpitz-museo – Saksan miehittämässä Norjassa nähtiin toisen maailmansodan suurimpia sota-aluksia 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon