31.8.2018 Ajoneuvot 6 500 uutta osaa ja muuta täsmätietoa Mercedes-Benzin uudesta C-sarjasta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Myydyimmän Mersu-mallin kaikki neljä korimallia uudistuvat samalla kertaa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kun suosikkimalli uudistuu ja samalla ryminällä päivitetään myös kaikki tarjolla olevat korimallit, on nippelitiedoista kiinnostuneen kannalta kerrottavaa paljon. Ja mahtuupa sekaan myös painavampaakin asiaa. Tämä kaikki tiedetään nyt Mercedes-Benzin C-sarjan tuoreimmasta painoksesta: 6 500 uutta osaa Mercedes-Benz C-sarjan auto rakentuu hieman yli 13 000 osasta. Uudistuksen yhteydessä 6 500 osaa korvattiin uusilla eli osista peräti puolet koki päivityksen. Valmistajan mukaan elektroniikan komponenteista 80 % on uutta, voimansiirron komponenteista 70 % on suunniteltu uudelleen ja sisustan osista uusia on tasan puolet. Sähköistyminen jatkuu Uudistuneessa C-sarjassa lanseerataan uuden sukupolven nelisylinteriset bensiinimoottorit. Mukana on myös C 200- mallin 48 voltin EQ Boost- järjestelmää hyödyntävä uusi moottori, jossa käynnistingeneraattorin ja 48 voltin sähköjärjestelmän yhdistelmä vähentää osaltaan polttonesteen kulutusta. Kiihdytettäessä EQ Boost avustaa 135 kW:n (184 hv) moottoria tuottamalla lisäksi 10 kW:n (14 hv) tehon, joka välitetään kampiakselille hihnan välityksellä. Avustus jatkuu kunnes turboahtimen täysi ahtopaine on käytettävissä. No mutta, sehän on uusi diesel! Nykyisen dieselmoottoriperheen uusi 1,6-litrainen moottori esitellään ensi kertaa juuri C-sarjassa. Sylinterin halkaisijaa ja iskunpituutta on pienennetty kaksilitraiseen moottoriin verrattuna. Näin ollen moottoreissa on eri sylinterilohko ja kampiakseli. Kehitystyön pääpainopiste on valmistajan mukaan ollut kitkahäviöiden edelleen pienentäminen. Uutta C-sarjassa on myös teräsmäntien yhdistäminen täysalumiinisen sylinteriryhmän kanssa. Satsaus aktiiviseen turvallisuuteen Uudistuneessa C-sarjassa kuljettajan tukena ovat valmistajan tuoreimmat turvallisuus- ja avustinjärjestelmät. C-sarja pystyy tietyissä tilanteissa ajamaan osittain automaattisesti. Tätä varten se pitää liikennetilannetta tarkasti silmällä: entisestään parannettujen kamera- ja tutkajärjestelmien avulla se näkee jopa 500 metrin päähän ja siitä 90 metriä 3D-laatuisena. Vakiovarustukseen kuuluu myös laajennettu aktiivinen jarrutusavustin. Tilanteesta riippuen se voi auttaa välttämään peräänajot edellä hitaasti ajavaan, pysähtyvään tai paikallaan seisovaan ajoneuvoon. Jarrutusavustimen tuella voidaan myös lieventää törmäystä tietä ylittävään jalankulkijaan tai pyöräilijään tai jopa välttää koko törmäys. Jos kuljettaja reagoi varoituksiin ja jarruttaa, järjestelmä kykenee vielä lisäämään jarrutustehoa. Jos kuljettaja ei reagoi varoituksiin, aktiivinen jarrutusavustin jarruttaa itsenäisesti. Yksilöllisesti säädettävät ajovalot C-sarjaan saa uutena varusteena Multibeam led -ajovalot, jotka reagoivat kulloisiinkin tie- ja liikenneolosuhteisiin. Taustalla vaikuttava tekniikka kytkee yksittäisiä led-valoja automaattisesti pois päältä vastaantulevien tai edellä ajavien ajoneuvojen kohdalta, jolloin vältetään häikäisy. Häikäisemättömät osakaukovalot valaisevat edessä olevan tieosuuden ja ne voi pitää jatkuvasti päälle kytkettyinä. Kummassakin valoyksikössä on 84 erikseen ohjattavaa lediä. Neljä ohjainlaitetta laskee 100 kertaa sekunnissa ihanteellisen valokuvion hyödyntämällä tuulilasin taakse asennetun kameran ja navigointijärjestelmän tietoja. Näkyvyyttä kaikissa olosuhteissa Kaukovaloajotilassa adaptiivinen kaukovaloavustin valaisee ajorataa leveältä alalta, muita tienkäyttäjiä häikäisemättä. Ultra Range -kaukovalot kytkeytyvät toimintaan automaattisesti, kun järjestelmä ei tunnista muita tienkäyttäjiä, ajorata on suora ja nopeus yli 40 km/h. Valot tuottavat tällöin lain salliman maksimi-voimakkuuden. Kun vastaan tulee ajoneuvo tai edellä ajava saavutetaan, kaukovalomoduulien ledit kytketään osittain pois päältä, jolloin syntyy U-kirjaimen muotoinen kaukovalokuvio. Tien muut alueet valaistaan edelleen kaukovaloilla. Eniten myyty Mercedes-Benz C-sarja on ollut yli kymmenen vuoden ajan eniten myyty Mercedes-Benz-malli. Vuodesta 2015 alkaen kaupaksi on käynyt yli 400 000 sedan- ja farmariautoa vuosittain. Markkinoille tulonsa eli vuoden 1982 jälkeen Mercedes Benz C-sarjan autoja on myyty tähän mennessä kaikkiaan yli 9,5 miljoonaa. Uudistunut Mercedes-Benz C on saatavissa jatkossa sedan-, farmari-, coupé- ja avattavalla kangaskatolla varustettuna cabriolet-mallina. Kiinalaisille myös pitkä versio C-sarjaa valmistetaan neljässä tehtaassa neljässä maanosassa. Saksan Bremenin päätehtaan lisäksi tuotanto pyörii Etelä-Afrikan East Londonissa, Yhdysvaltain Tuscaloosassa ja BBAC:n tehtaalla Kiinan Pekingissä. Viime vuonna C-sarjan tärkein myyntimaa oli Kiina, jossa valmistetaan maan markkinoita varten myös C-sarjan pidennettyä lang-versiota. AMG 43 lisää tehoa Kolmilitraisen V6-biturbomoottorin teho on nyt 287 kW (390 hv). Yhdessä AMG Speedshift TCT 9G -vaihteiston ja AMG Performance -nelivedon taka-akselipainotteisen voimanjaon kanssa auton ajodynamiikka ja urheilullinen ajettavuus nokittanevat edeltäjät kirkkaasti. Avustetusti parkkiin Jos pysäköinti ei ole vahvuus, ei C-sarjan ratissa tarvitse silti vuodattaa hikeä tai kyyneliä. Aktiivinen pysäköintiavustin auttaa sopivan pysäköintipaikan löytämisessä sekä auton pysäköinnissä pitkittäiseen ja poikittaiseen pysäköintiruutuun samoin kuin pysäköinnistä poistumisessa. Avustin käyttää kaasua ja jarrua, ja automaattivaihteisessa autossa se vaihtaa tarvittaessa myös ajoalueen automaattisesti. Avustusjärjestelmiä pakettiratkaisuina Ajoavustin- ja turvallisuusjärjestelmät on nyt koottu lisävarusteena saataviin paketteihin. Esimerkiksi ajoavustinpaketti sisältää etäisyysvakionopeudensäätimen, jossa on aktiivinen ohjausavustin, aktiivinen hätäpysäytysavustin; aktiivinen kaistanvaihtoavustin, aktiivinen kaista-avustin, aktiivinen katveavustin, aktiivinen jarruavustin sisältäen risteystoiminnon ja väistöohjausavustin. Aktiivisempaa kokonaisuutta saa hakea, mutta löytääkö? Ennakoiva etäisyysvakionopeussäädin Etäisyysvakionopeudensäätimellä esiasetettua vakionopeutta pienennetään miellyttävästi ja ennakoiden edessä olevien kaarteiden, risteyksien ja liikenneympyröiden mukaan ajoreittiin perustuen. Kun nämä potentiaaliset karikot on ohitettu, nopeutta lisätään jälleen automaattisesti. Nopeuden hidastus tapahtuu eri tavoin valitusta ajotilasta riippuen (esimerkiksi Sport, Comfort tai ECO). Valmistajan mukaan C-sarja pystyy tietyissä tilanteissa ajamaan osittain automaattisesti. Ruuhkajonon seuraaminen Jatkuvasti pysähtelevässä liikenteessä moottoriteillä tai niitä muistuttavilla teillä on nyt mahdollista pysähtyä jopa 30 sekunnin ajaksi siten, että C-sarjan auto lähtee tämän aikaikkunan sisällä vielä automaattisesti liikkeelle ja seuraa edellä ajavaa liikennettä. Optimoituja väistöliikkeitä Väistöohjausavustin avustaa kuljettajaa, jos uhkana on törmäys auton edessä olevan jalankulkijan kanssa. Jos kuljettaja aloittaa väistämisen ohjausliikkeellä, järjestelmä tukee tätä väistöliikettä optimaalisesti lasketulla ohjausvoimalla. Avustin auttaa väistämään hallitusti ja helpottaa osaltaan auton suoristamista. Lähde ja kuvituskuvat: Mercedes-Benz Lue lisää Kaikki artikkelit 14.1.2025 Ajoneuvot Päivän kuva: tasavallan presidentin entinen virka-Mercedes kuljettaa nyt muiden maiden päämiehiä 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM’S Classicin kasari-Corollat 13.1.2025 Ajoneuvot Autot ikääntyvät – auttaisiko 1 000–2 000 euron tuki uuden auton ostajalle? 13.1.2025 Ajoneuvot Mazda 6e tarkoittaa täyssähköistä viistoperää tutulla nimellä nyt myös Euroopan markkinoille 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 11.1.2025 Ajoneuvot Renault 5 E-Tech Electric ja Alpine A290 ovat Vuoden Auto Euroopassa – Renaultille toinen voitto peräkkäin, Alpinelle ensimmäinen koskaan 10.1.2025 Ajoneuvot Odotettu Tesla Model Y ”Juniper” esiteltiin Kiinassa – tässä on maailman myydyimmän automallin toinen painos Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM'S Classicin kasari-Corollat 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti