31.8.2018 Ajoneuvot 6 500 uutta osaa ja muuta täsmätietoa Mercedes-Benzin uudesta C-sarjasta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Myydyimmän Mersu-mallin kaikki neljä korimallia uudistuvat samalla kertaa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kun suosikkimalli uudistuu ja samalla ryminällä päivitetään myös kaikki tarjolla olevat korimallit, on nippelitiedoista kiinnostuneen kannalta kerrottavaa paljon. Ja mahtuupa sekaan myös painavampaakin asiaa. Tämä kaikki tiedetään nyt Mercedes-Benzin C-sarjan tuoreimmasta painoksesta: 6 500 uutta osaa Mercedes-Benz C-sarjan auto rakentuu hieman yli 13 000 osasta. Uudistuksen yhteydessä 6 500 osaa korvattiin uusilla eli osista peräti puolet koki päivityksen. Valmistajan mukaan elektroniikan komponenteista 80 % on uutta, voimansiirron komponenteista 70 % on suunniteltu uudelleen ja sisustan osista uusia on tasan puolet. Sähköistyminen jatkuu Uudistuneessa C-sarjassa lanseerataan uuden sukupolven nelisylinteriset bensiinimoottorit. Mukana on myös C 200- mallin 48 voltin EQ Boost- järjestelmää hyödyntävä uusi moottori, jossa käynnistingeneraattorin ja 48 voltin sähköjärjestelmän yhdistelmä vähentää osaltaan polttonesteen kulutusta. Kiihdytettäessä EQ Boost avustaa 135 kW:n (184 hv) moottoria tuottamalla lisäksi 10 kW:n (14 hv) tehon, joka välitetään kampiakselille hihnan välityksellä. Avustus jatkuu kunnes turboahtimen täysi ahtopaine on käytettävissä. No mutta, sehän on uusi diesel! Nykyisen dieselmoottoriperheen uusi 1,6-litrainen moottori esitellään ensi kertaa juuri C-sarjassa. Sylinterin halkaisijaa ja iskunpituutta on pienennetty kaksilitraiseen moottoriin verrattuna. Näin ollen moottoreissa on eri sylinterilohko ja kampiakseli. Kehitystyön pääpainopiste on valmistajan mukaan ollut kitkahäviöiden edelleen pienentäminen. Uutta C-sarjassa on myös teräsmäntien yhdistäminen täysalumiinisen sylinteriryhmän kanssa. Satsaus aktiiviseen turvallisuuteen Uudistuneessa C-sarjassa kuljettajan tukena ovat valmistajan tuoreimmat turvallisuus- ja avustinjärjestelmät. C-sarja pystyy tietyissä tilanteissa ajamaan osittain automaattisesti. Tätä varten se pitää liikennetilannetta tarkasti silmällä: entisestään parannettujen kamera- ja tutkajärjestelmien avulla se näkee jopa 500 metrin päähän ja siitä 90 metriä 3D-laatuisena. Vakiovarustukseen kuuluu myös laajennettu aktiivinen jarrutusavustin. Tilanteesta riippuen se voi auttaa välttämään peräänajot edellä hitaasti ajavaan, pysähtyvään tai paikallaan seisovaan ajoneuvoon. Jarrutusavustimen tuella voidaan myös lieventää törmäystä tietä ylittävään jalankulkijaan tai pyöräilijään tai jopa välttää koko törmäys. Jos kuljettaja reagoi varoituksiin ja jarruttaa, järjestelmä kykenee vielä lisäämään jarrutustehoa. Jos kuljettaja ei reagoi varoituksiin, aktiivinen jarrutusavustin jarruttaa itsenäisesti. Yksilöllisesti säädettävät ajovalot C-sarjaan saa uutena varusteena Multibeam led -ajovalot, jotka reagoivat kulloisiinkin tie- ja liikenneolosuhteisiin. Taustalla vaikuttava tekniikka kytkee yksittäisiä led-valoja automaattisesti pois päältä vastaantulevien tai edellä ajavien ajoneuvojen kohdalta, jolloin vältetään häikäisy. Häikäisemättömät osakaukovalot valaisevat edessä olevan tieosuuden ja ne voi pitää jatkuvasti päälle kytkettyinä. Kummassakin valoyksikössä on 84 erikseen ohjattavaa lediä. Neljä ohjainlaitetta laskee 100 kertaa sekunnissa ihanteellisen valokuvion hyödyntämällä tuulilasin taakse asennetun kameran ja navigointijärjestelmän tietoja. Näkyvyyttä kaikissa olosuhteissa Kaukovaloajotilassa adaptiivinen kaukovaloavustin valaisee ajorataa leveältä alalta, muita tienkäyttäjiä häikäisemättä. Ultra Range -kaukovalot kytkeytyvät toimintaan automaattisesti, kun järjestelmä ei tunnista muita tienkäyttäjiä, ajorata on suora ja nopeus yli 40 km/h. Valot tuottavat tällöin lain salliman maksimi-voimakkuuden. Kun vastaan tulee ajoneuvo tai edellä ajava saavutetaan, kaukovalomoduulien ledit kytketään osittain pois päältä, jolloin syntyy U-kirjaimen muotoinen kaukovalokuvio. Tien muut alueet valaistaan edelleen kaukovaloilla. Eniten myyty Mercedes-Benz C-sarja on ollut yli kymmenen vuoden ajan eniten myyty Mercedes-Benz-malli. Vuodesta 2015 alkaen kaupaksi on käynyt yli 400 000 sedan- ja farmariautoa vuosittain. Markkinoille tulonsa eli vuoden 1982 jälkeen Mercedes Benz C-sarjan autoja on myyty tähän mennessä kaikkiaan yli 9,5 miljoonaa. Uudistunut Mercedes-Benz C on saatavissa jatkossa sedan-, farmari-, coupé- ja avattavalla kangaskatolla varustettuna cabriolet-mallina. Kiinalaisille myös pitkä versio C-sarjaa valmistetaan neljässä tehtaassa neljässä maanosassa. Saksan Bremenin päätehtaan lisäksi tuotanto pyörii Etelä-Afrikan East Londonissa, Yhdysvaltain Tuscaloosassa ja BBAC:n tehtaalla Kiinan Pekingissä. Viime vuonna C-sarjan tärkein myyntimaa oli Kiina, jossa valmistetaan maan markkinoita varten myös C-sarjan pidennettyä lang-versiota. AMG 43 lisää tehoa Kolmilitraisen V6-biturbomoottorin teho on nyt 287 kW (390 hv). Yhdessä AMG Speedshift TCT 9G -vaihteiston ja AMG Performance -nelivedon taka-akselipainotteisen voimanjaon kanssa auton ajodynamiikka ja urheilullinen ajettavuus nokittanevat edeltäjät kirkkaasti. Avustetusti parkkiin Jos pysäköinti ei ole vahvuus, ei C-sarjan ratissa tarvitse silti vuodattaa hikeä tai kyyneliä. Aktiivinen pysäköintiavustin auttaa sopivan pysäköintipaikan löytämisessä sekä auton pysäköinnissä pitkittäiseen ja poikittaiseen pysäköintiruutuun samoin kuin pysäköinnistä poistumisessa. Avustin käyttää kaasua ja jarrua, ja automaattivaihteisessa autossa se vaihtaa tarvittaessa myös ajoalueen automaattisesti. Avustusjärjestelmiä pakettiratkaisuina Ajoavustin- ja turvallisuusjärjestelmät on nyt koottu lisävarusteena saataviin paketteihin. Esimerkiksi ajoavustinpaketti sisältää etäisyysvakionopeudensäätimen, jossa on aktiivinen ohjausavustin, aktiivinen hätäpysäytysavustin; aktiivinen kaistanvaihtoavustin, aktiivinen kaista-avustin, aktiivinen katveavustin, aktiivinen jarruavustin sisältäen risteystoiminnon ja väistöohjausavustin. Aktiivisempaa kokonaisuutta saa hakea, mutta löytääkö? Ennakoiva etäisyysvakionopeussäädin Etäisyysvakionopeudensäätimellä esiasetettua vakionopeutta pienennetään miellyttävästi ja ennakoiden edessä olevien kaarteiden, risteyksien ja liikenneympyröiden mukaan ajoreittiin perustuen. Kun nämä potentiaaliset karikot on ohitettu, nopeutta lisätään jälleen automaattisesti. Nopeuden hidastus tapahtuu eri tavoin valitusta ajotilasta riippuen (esimerkiksi Sport, Comfort tai ECO). Valmistajan mukaan C-sarja pystyy tietyissä tilanteissa ajamaan osittain automaattisesti. Ruuhkajonon seuraaminen Jatkuvasti pysähtelevässä liikenteessä moottoriteillä tai niitä muistuttavilla teillä on nyt mahdollista pysähtyä jopa 30 sekunnin ajaksi siten, että C-sarjan auto lähtee tämän aikaikkunan sisällä vielä automaattisesti liikkeelle ja seuraa edellä ajavaa liikennettä. Optimoituja väistöliikkeitä Väistöohjausavustin avustaa kuljettajaa, jos uhkana on törmäys auton edessä olevan jalankulkijan kanssa. Jos kuljettaja aloittaa väistämisen ohjausliikkeellä, järjestelmä tukee tätä väistöliikettä optimaalisesti lasketulla ohjausvoimalla. Avustin auttaa väistämään hallitusti ja helpottaa osaltaan auton suoristamista. Lähde ja kuvituskuvat: Mercedes-Benz Lue lisää Kaikki artikkelit 21.3.2025 Ajoneuvot Ajatuksia autoista: Jaguar Type 00 – renesanssi 20.3.2025 Ajoneuvot Alkulähteillä – Suomen ensimmäinen Volkswagen, ensimmäinen Mazda ja ensimmäinen Xpeng esillä Auto 25:ssä 16.3.2025 Ajoneuvot Keulasta sen erottaa – uudistunut Škoda Enyaq on nyt tuotannossa ja Suomen kamaralla 16.3.2025 Ajoneuvot Täyssähköisessä Mercedes-Benz ESprinter -retkeilyautossa on yllättävänkin paljon järkeä 14.3.2025 Ajoneuvot Ulkonäkö pettää – Mercedes-Benz CLA on nyt nimittäin aivan uusi, ja lähtökohtaisesti valmistajansa energiatehokkain sähköauto 14.3.2025 Ajoneuvot Saisiko olla maailman nopeimmin kiihtyvä tuotantoauto? Tässä on Porsche Taycan Turbo GT 11.3.2025 Ajoneuvot Alfa Romeo Junior saa nelivedon ja lisää urheilullisuutta 10.3.2025 Ajoneuvot MG S5 on MG 4:n SUV-sisar, joka tulee korvaamaan MG ZS EV:n 8.3.2025 Ajoneuvot Maskuliinisesta maasturista tulikin naistenauto – Women’s Worldwide Car of the Year 2025 on Hyundai Santa Fe Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: jäähyväiset käytetylle Mersulle – tähän hintaan ja tällaiseen kotiin S124 meni 23.3.2025 Ajatuksia autoista Kun mainoksen ”Maailman paras Transporter” onkin Ford Transit – Ajatuksia autoista 23.3.2025 Autoilu Hybridiautot eivät pelota ostajia, vaikka uutiset huutavat ongelmista 22.3.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Citroën DS by Vernagallo Stile 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Mitsubishi Outlander PHEV – kansansuosikki lainaa rapakon takaa 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 23.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: jäähyväiset käytetylle Mersulle – tähän hintaan ja tällaiseen kotiin S124 meni 17.3.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Keine bombe – onko tässä toisen maailmansodan arvokkain ”panttipullo”? 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Hyundai Inster – uutuushalpis on todellinen ekoilija 19.3.2025 Laivat Baltic Princessin telakointi osa 2: nyt katsotaan mitä se on syönyt ja vedetään tuoreet maalit päälle 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle