31.8.2018 Ajoneuvot 6 500 uutta osaa ja muuta täsmätietoa Mercedes-Benzin uudesta C-sarjasta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Myydyimmän Mersu-mallin kaikki neljä korimallia uudistuvat samalla kertaa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kun suosikkimalli uudistuu ja samalla ryminällä päivitetään myös kaikki tarjolla olevat korimallit, on nippelitiedoista kiinnostuneen kannalta kerrottavaa paljon. Ja mahtuupa sekaan myös painavampaakin asiaa. Tämä kaikki tiedetään nyt Mercedes-Benzin C-sarjan tuoreimmasta painoksesta: 6 500 uutta osaa Mercedes-Benz C-sarjan auto rakentuu hieman yli 13 000 osasta. Uudistuksen yhteydessä 6 500 osaa korvattiin uusilla eli osista peräti puolet koki päivityksen. Valmistajan mukaan elektroniikan komponenteista 80 % on uutta, voimansiirron komponenteista 70 % on suunniteltu uudelleen ja sisustan osista uusia on tasan puolet. Sähköistyminen jatkuu Uudistuneessa C-sarjassa lanseerataan uuden sukupolven nelisylinteriset bensiinimoottorit. Mukana on myös C 200- mallin 48 voltin EQ Boost- järjestelmää hyödyntävä uusi moottori, jossa käynnistingeneraattorin ja 48 voltin sähköjärjestelmän yhdistelmä vähentää osaltaan polttonesteen kulutusta. Kiihdytettäessä EQ Boost avustaa 135 kW:n (184 hv) moottoria tuottamalla lisäksi 10 kW:n (14 hv) tehon, joka välitetään kampiakselille hihnan välityksellä. Avustus jatkuu kunnes turboahtimen täysi ahtopaine on käytettävissä. No mutta, sehän on uusi diesel! Nykyisen dieselmoottoriperheen uusi 1,6-litrainen moottori esitellään ensi kertaa juuri C-sarjassa. Sylinterin halkaisijaa ja iskunpituutta on pienennetty kaksilitraiseen moottoriin verrattuna. Näin ollen moottoreissa on eri sylinterilohko ja kampiakseli. Kehitystyön pääpainopiste on valmistajan mukaan ollut kitkahäviöiden edelleen pienentäminen. Uutta C-sarjassa on myös teräsmäntien yhdistäminen täysalumiinisen sylinteriryhmän kanssa. Satsaus aktiiviseen turvallisuuteen Uudistuneessa C-sarjassa kuljettajan tukena ovat valmistajan tuoreimmat turvallisuus- ja avustinjärjestelmät. C-sarja pystyy tietyissä tilanteissa ajamaan osittain automaattisesti. Tätä varten se pitää liikennetilannetta tarkasti silmällä: entisestään parannettujen kamera- ja tutkajärjestelmien avulla se näkee jopa 500 metrin päähän ja siitä 90 metriä 3D-laatuisena. Vakiovarustukseen kuuluu myös laajennettu aktiivinen jarrutusavustin. Tilanteesta riippuen se voi auttaa välttämään peräänajot edellä hitaasti ajavaan, pysähtyvään tai paikallaan seisovaan ajoneuvoon. Jarrutusavustimen tuella voidaan myös lieventää törmäystä tietä ylittävään jalankulkijaan tai pyöräilijään tai jopa välttää koko törmäys. Jos kuljettaja reagoi varoituksiin ja jarruttaa, järjestelmä kykenee vielä lisäämään jarrutustehoa. Jos kuljettaja ei reagoi varoituksiin, aktiivinen jarrutusavustin jarruttaa itsenäisesti. Yksilöllisesti säädettävät ajovalot C-sarjaan saa uutena varusteena Multibeam led -ajovalot, jotka reagoivat kulloisiinkin tie- ja liikenneolosuhteisiin. Taustalla vaikuttava tekniikka kytkee yksittäisiä led-valoja automaattisesti pois päältä vastaantulevien tai edellä ajavien ajoneuvojen kohdalta, jolloin vältetään häikäisy. Häikäisemättömät osakaukovalot valaisevat edessä olevan tieosuuden ja ne voi pitää jatkuvasti päälle kytkettyinä. Kummassakin valoyksikössä on 84 erikseen ohjattavaa lediä. Neljä ohjainlaitetta laskee 100 kertaa sekunnissa ihanteellisen valokuvion hyödyntämällä tuulilasin taakse asennetun kameran ja navigointijärjestelmän tietoja. Näkyvyyttä kaikissa olosuhteissa Kaukovaloajotilassa adaptiivinen kaukovaloavustin valaisee ajorataa leveältä alalta, muita tienkäyttäjiä häikäisemättä. Ultra Range -kaukovalot kytkeytyvät toimintaan automaattisesti, kun järjestelmä ei tunnista muita tienkäyttäjiä, ajorata on suora ja nopeus yli 40 km/h. Valot tuottavat tällöin lain salliman maksimi-voimakkuuden. Kun vastaan tulee ajoneuvo tai edellä ajava saavutetaan, kaukovalomoduulien ledit kytketään osittain pois päältä, jolloin syntyy U-kirjaimen muotoinen kaukovalokuvio. Tien muut alueet valaistaan edelleen kaukovaloilla. Eniten myyty Mercedes-Benz C-sarja on ollut yli kymmenen vuoden ajan eniten myyty Mercedes-Benz-malli. Vuodesta 2015 alkaen kaupaksi on käynyt yli 400 000 sedan- ja farmariautoa vuosittain. Markkinoille tulonsa eli vuoden 1982 jälkeen Mercedes Benz C-sarjan autoja on myyty tähän mennessä kaikkiaan yli 9,5 miljoonaa. Uudistunut Mercedes-Benz C on saatavissa jatkossa sedan-, farmari-, coupé- ja avattavalla kangaskatolla varustettuna cabriolet-mallina. Kiinalaisille myös pitkä versio C-sarjaa valmistetaan neljässä tehtaassa neljässä maanosassa. Saksan Bremenin päätehtaan lisäksi tuotanto pyörii Etelä-Afrikan East Londonissa, Yhdysvaltain Tuscaloosassa ja BBAC:n tehtaalla Kiinan Pekingissä. Viime vuonna C-sarjan tärkein myyntimaa oli Kiina, jossa valmistetaan maan markkinoita varten myös C-sarjan pidennettyä lang-versiota. AMG 43 lisää tehoa Kolmilitraisen V6-biturbomoottorin teho on nyt 287 kW (390 hv). Yhdessä AMG Speedshift TCT 9G -vaihteiston ja AMG Performance -nelivedon taka-akselipainotteisen voimanjaon kanssa auton ajodynamiikka ja urheilullinen ajettavuus nokittanevat edeltäjät kirkkaasti. Avustetusti parkkiin Jos pysäköinti ei ole vahvuus, ei C-sarjan ratissa tarvitse silti vuodattaa hikeä tai kyyneliä. Aktiivinen pysäköintiavustin auttaa sopivan pysäköintipaikan löytämisessä sekä auton pysäköinnissä pitkittäiseen ja poikittaiseen pysäköintiruutuun samoin kuin pysäköinnistä poistumisessa. Avustin käyttää kaasua ja jarrua, ja automaattivaihteisessa autossa se vaihtaa tarvittaessa myös ajoalueen automaattisesti. Avustusjärjestelmiä pakettiratkaisuina Ajoavustin- ja turvallisuusjärjestelmät on nyt koottu lisävarusteena saataviin paketteihin. Esimerkiksi ajoavustinpaketti sisältää etäisyysvakionopeudensäätimen, jossa on aktiivinen ohjausavustin, aktiivinen hätäpysäytysavustin; aktiivinen kaistanvaihtoavustin, aktiivinen kaista-avustin, aktiivinen katveavustin, aktiivinen jarruavustin sisältäen risteystoiminnon ja väistöohjausavustin. Aktiivisempaa kokonaisuutta saa hakea, mutta löytääkö? Ennakoiva etäisyysvakionopeussäädin Etäisyysvakionopeudensäätimellä esiasetettua vakionopeutta pienennetään miellyttävästi ja ennakoiden edessä olevien kaarteiden, risteyksien ja liikenneympyröiden mukaan ajoreittiin perustuen. Kun nämä potentiaaliset karikot on ohitettu, nopeutta lisätään jälleen automaattisesti. Nopeuden hidastus tapahtuu eri tavoin valitusta ajotilasta riippuen (esimerkiksi Sport, Comfort tai ECO). Valmistajan mukaan C-sarja pystyy tietyissä tilanteissa ajamaan osittain automaattisesti. Ruuhkajonon seuraaminen Jatkuvasti pysähtelevässä liikenteessä moottoriteillä tai niitä muistuttavilla teillä on nyt mahdollista pysähtyä jopa 30 sekunnin ajaksi siten, että C-sarjan auto lähtee tämän aikaikkunan sisällä vielä automaattisesti liikkeelle ja seuraa edellä ajavaa liikennettä. Optimoituja väistöliikkeitä Väistöohjausavustin avustaa kuljettajaa, jos uhkana on törmäys auton edessä olevan jalankulkijan kanssa. Jos kuljettaja aloittaa väistämisen ohjausliikkeellä, järjestelmä tukee tätä väistöliikettä optimaalisesti lasketulla ohjausvoimalla. Avustin auttaa väistämään hallitusti ja helpottaa osaltaan auton suoristamista. Lähde ja kuvituskuvat: Mercedes-Benz Lue lisää Kaikki artikkelit 15.9.2024 Esittely Kun kaikki on jossain muualla – Gibraltarin erikoisajoneuvot 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii – ja todellakin uskaltaa – mennä kovaankin maastoon 13.9.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Peugeot E-5008 on toistaiseksi luokkansa ainoa 7-paikkainen sähkö-SUV, mutta onneksi se onnistuu tehtävässään 11.9.2024 Ajoneuvot Kia EV3 ensivisiitillä Suomessa – pienempi tiikeri haluaa olla kokoistaan isompi 10.9.2024 Ajoneuvot Cupra Terramar – keskimääräistä sporttisempi katumaasturiuutuus alkaen 39 394 euroa 8.9.2024 Autoilun aikakone Toyota 222D: kun japanilaiset tekivät B-ryhmän ralliauton – melkein 8.9.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: uusi Hyundai Santa Fe on parhaimmillaan luksustila-auton ja katumaasturin yhdistelmä 5.9.2024 Ajoneuvot Perheautojen kuninkaallinen Volvo XC90 jatkaa eloa EX90:n rinnalla tämän näköisenä 2.9.2024 Esittely Koeistuttu: Audi Q5 – paljon uutta, jotain vanhaa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 14.9.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Mitsubishi Pajero Evolution on harvinaista maastoherkkua 15.9.2024 Lentokoneet Lentokoneet: viimeinenkin perinteinen eurooppalaislentoyhtiö harkitsee luopuvansa ilmaisista aterioista lyhyillä ja keskipitkillä lennoilla 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu? 14.9.2024 Koeajo Maistiainen: Hyundai Santa Fe – helppo, vaikkei ehkä helposti lähestyttävä 9.9.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Mercedes-Benz S 65 AMG - 4 ovea, 12 sylinteriä ja 1 000 newtonmetriä 18 vuoden takaa 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu? 8.9.2024 Autoilun aikakone Toyota 222D: kun japanilaiset tekivät B-ryhmän ralliauton – melkein 9.9.2024 Traktorit Finnmetko 2024: Traktorinkin voi tuunata – tältä näyttää uudelleen rakennettu Valmetin ”Piikkilangankiristäjä” 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 14.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: ensimmäinen suomalainen rallin maailmanmestari saapui erikoiskokeelle helikopterilla 15.8.2024 Autoilu Autoliitto tyrmää: dieselautojen ajokielto on käytännössä mahdoton 27.8.2024 Renkaat Laitonta pitoa – Moottori löysi lukuisia kiellettyjä nastarenkaita 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja