25.12.2023 Ajoneuvot 7 herkullista nostoa – ainakin näistä tulemme muistamaan Porsche 992:n ensimmäisen osan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Porsche on pian tuomassa isohkon päivityksen vuonna 2019 esittelemäänsä 992-sarjan 911:een. Ennen sitä on kiva palauttaa mieliin mitä erikoista 992-sarja on tähän mennessä tarjonnut. 992.2, kuten tulevaa päivitysversiota on etukäteen kutsuttu, on jo lähellä. Itse asiassa mallin esittelyä veikkailtiin jopa tähän syksyyn, mutta se tuskin enää ehtii toteutua. Porschellahan on ollut juuri tämänkaltaisten uudistusten kanssa kiire vuosi, kuten Cayennesta, Panamerasta ja Macan EV:stä tiedämme. 911 on uuden vuoden asioita.992.2:sta tiedetään ennakkoon päällimmäisenä se, että kuten Porsche on luvannut, bokserikuutonen on jatkossakin pääosassa, mutta mallista odotetaan samalla hybridiversiota, ensimmäistä sellaista 911:n 60-vuotisen historian aikana.Mutta otetaanpa ennen sitä katse viimeisen neljän vuoden herkkuihin. Järjestys on satunnainen!Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy911 S/TAloitetaan tuoreimmasta, ja jo lähes pilalle kehutusta. 911 S/T luotiin mallisarjan 60-vuotisen taipaleen kunniaksi, ilman mitään pakotettua muottia. S/T on 911:n syntymäpäivälahja itselleen, ja samalla juuri sitä mitä kansa halusi.Kaksi 911:n peruskatalogista löytyvää mallia, joita S/T:ssä yhdistellään, ovat GT3 -sarjan kaksi eri äärilaitaa. S/T yhdistää rata-ajoon tarkoitetun GT3 RS:n tehot GT3 Touringin visuaaliseen pehmeyteen ja eleganssiin. Tuloksena on siis rantabulevardilla cruisailuun soveltuva kaksipaikkainen rata-auto tai ainakin jotain hyvin lähellä sitä. 911 S/T painaa ainoastaan 1 380 kiloa, ja on mallisarjan kevein.Porsche tarjoaa 911 S/T:hen Heritage Design Packagea, joka tuo ulkokuoreen makeita yksityiskohtia, kuten heleän Shoreblue Metallic -ulkovärin sekä valkoisen Ceramica -vannevärin. Eikä siinä kaikki, Heritagesta kun kerran on kyse, kaikki Porschen merkkilogot ympäri autoa ovat samaa tyyliä kuin 60 vuotta sitten. Lisäksi kylkiin on pyynnöstä saatavilla tarroitus, mukaan lukien itse valittu numero väliltä 0 – 99.Estääkseen superhalutun mallin ei-toivotut edelleenmyynnit mahdollisesti suurella voittomarginaalilla, Porsche laittaa auton 1 963 valikoitua ostajaa liisaamaan autonsa ensin vuodeksi.911 Targa 4S Heritage Design EditionAiempien 911-sukupolvien tapaan historiasta ammentavat Heritage Design -erikoisuudet käynnistettiin 992:n osalta vuonna 2020 Targa Heritage Designin muodossa.Targa 4S Heritage Editionin katto perihelipisteessään.992 kappaleeseen rajattu erikoismalli muisteli menneitä viidellä eri värivaihtoehdolla, kullanvärisillä logoilla ja valkoisilla tarrakuvioilla. Erityisesti Cherry Metallic -värin kanssa tarkoituksena oli viitata 1950-luvun ilmeeseen. Näin, koska 911 ilmaantui vasta 60-luvun puolella, haettiin inspiraatiota etupyöräkoteloiden piikkikuviointiin ja moottoritilan säleikön Porsche Heritage -merkkiin alkuperäisestä 356-mallista. Auton lukuisat Porsche-vaakunat muun muassa ohjauspyörässä, navansuojuksissa ja virta-avaimessa viittasivat puolestaan 911:n esittelyvuoteen 1963.Targa 4S:ssä bokseri on viritetty 450 hevosvoiman tehoiseksi, ja ne välittyivät kaikille neljälle pyörälle. Auton huippunopeus yltää hieman 300 km/h paremmalle puolelle.911 Sport ClassicHeritage Design -sarjan toinen jäsen 992:n osalta tuli julkisuuteen kaksi vuotta Targan jälkeen. Sport Classicin ehkä tunnusomaisinta ulkonäöllistä antia oli ”ankanpyrstöksikin” kutsuttu ilmanohjain konepellin päällä. Sillä viitattiin suoraan tasan 50 vuoden takaiseen 911 Carrera RS:ään. Sport Classicia löytyy myös ”double bubblesta” eli keskilinjan kohdalta madalletusta kattolinjasta, uudesta Sport Gray Metallic -ulkoväristä, vanteista sekä totta kai raidoista ja muista tarroista. Sisällä tätä oli ehdottomasti istuin- ja oviverhoilu nimeltään Pepita, tunnetaan myös ”koiranhampaina”, englanniksi ”houndstooth”.1 250 kappaletta valmistettu Sport Classic tehtiin 911 Turbon pohjalle, tosin merkittävähköin muokkauksin. Turbo on 5 senttiä leveämpi kuin pienempitehoiset mallit, ja niin oli esikuvista ammentaen myös Sport Classic. Niin ikään moottori oli Turbosta, tosin omana, 550 hevosvoiman tehoversionaan.Takaveto ei sen sijaan ollut lainkaan Turbosta, kuten ei myöskään PDK-kaksoiskytkinautomaatin korvannut 7-vaihteinen käsivalintainen laatikko, joka teki Sport Classicista tehokkaimman käsivaihteisen 911:n.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy911 DakarTämä oli se hetki, kun 911 melkein muuttui crossoveriksi, vaan ei sittenkään. 911 Dakar sai innoituksensa suoraan Porschen vuoden 1984 Pariisi-Dakar -aavikkorallin voitosta. Rallin voittaja-auto oli luonnollisesti 911, ja ihka ensimmäinen nelivetoinen sellainen.480 hevosvoiman tuplaturbobokserilla varustetun 911 Dakarin maavaraa on kasvatettu 50 millimetrillä 911 Carreraan verrattuna. Lisäksi Pirellin erikoisvalmisteisten Scorpion All Terrain Plus -maastorenkaiden urasyvyys on 9 millimetriä, ja koko edessä 245/45 R19, takana 295/40 R20. Renkaiden kyljet ovat vahvistetut, jolloin ne kestävät esimerkiksi kovempia kiveniskuja.Porschen mukaan sekä auton maavara että kohtaus- ja jättökulmat ovat maastureita vastaavat. 911 Dakarin heiniä ovat kuitenkin eritoten suurinopeuksiset taipaleet epätasaisilla alustoilla, kuten hiekka-aavikoilla tai varmasti hyvin myös lumella (mikäli renkaat sallivat). Hitaasti ylitettäviä esteitä tai kivistä pikataivalta varten maavara nousee automaattisesti vielä 30 millimetriä lisää. Mikäli vauhtia riittää 170 km/h yli, laskee maavara takaisin normaaliasentoon.Muokkaukset käsittävät myös levennyksiä helmoihin ja pyöränkaariin, hinauslenkit eteen ja taakse, totta kai ankanpyrstöspoilerin sekä tuntuvasti erilaisia muita lisävarusteita. Huippunopeus on rengastuksen takia rajoitettu 240 kilometriin tunnissa.911 GT3 RS Limited EditionJoukon räväkin malli kantaa GT3 -tunnusta, ja on sen puitteissa tehty tribuuttimalli. Porsche 911:n historiasta ammennettu malli on tässä tapauksessa Carrera RS 2.7 vuodelta 1973.Vähän kaikki on spesiaalia tässä spesiaalierässä, sillä GT3 RS on itsessään melko spesiaali, ja niin oli myös Carrera RS. Tribute to Carrera RS -erikoiserä olikin lyhykäisyydessään tribuutti RS -tunnuksen ensimmäiselle kantajalle, mainitulle Carrera RS 2.7:lle.GT3 RS:n 4,0-litraiseen 525 hevosvoiman vapaastihengittävään bokserikuutoseen tai superluokan ilmanohjaukseen ei Tributen myötä tullut muutoksia, mutta erilaiset tribuuttiyksityiskohdat Python Greenillä oikeuttivat Porschen pyytämään tästä herkusta vielä enemmän kuin GT3 RS:stä normaalisti.911 GTS Cabriolet AmericaOtetaanpa joukkoon yksi avomallikin. Kesällä 2022 Porsche juhlisti menestystään Pohjois-Amerikassa makealla erikoismallilla, jota myytiin ainoastaan 115 kappaletta, ja luonnollisesti pelkästään nimen viittaamassa maassa.Porschen maahantuonti Yhdysvaltoihin käynnistyi 1950-luvun alussa, ja tuolloinhan myyntikärkenä oli 911:n edeltäjä 356. Maahantuojan vakuuttelemana Porsche päätyi vuonna 1953 julkistamaan pelkästään Amerikan markkinoille 356 America -mallin, joka oli katoton, edullisempi ja kevyempi kuin muut 356:t. Moottorina autossa oli 70 hevosvoiman bokserinelonen. Seuraavana vuonna Porsche julkisti Euroopassa keräilyhelmi 356 Speedsterin, America-mallista inspiroituneena.70 vuotta myöhemmin tämä vain 16 kappaletta valmistettu 356 America sai tribuuttimallinsa. 911 GTS Cabriolet American korissa on joitan 911 Turbon osia, mutta voimalinja puolestaan tulee Carrera S:stä, mikä mahdollisti autenttisen käsivalintaisen vaihteiston jokaiseen yksilöön. Carrera S:ään verrattuna moottoria on toki hieman päivitetty, mikä tietää 30 lisähevosvoimaa ja myös lisänewtonmetrejä.Ulkokuoren ja sisätilan tekstit ja muut yksityiskohdat sekä erityisesti Azure Blue 356 -ulkoväri viimeistelevät tribuuttimallin visuaaliset piirteet. Ei missään nimessä pidä unohtaa myöskään Porschen historian ensimmäisiä kolmivärisiä vanteita.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy911 DuetJa sitten vielä koko paketti, nimittäin kello, 911 Turbo S ja Embraer -yksityissuihkukone.Embraerin ja Porschen kymmenen kappaleen vahvuinen yhteistyöprojekti vuodelta 2021 kantoi nimeä Duet, ja se oli valmistajien mukaan maailman ensimmäinen lajissaan. Lyhykäisyydessään brasilialainen lentokonevalmistaja toimitti varakkaalle asiakkaalle Phenom 300E -yksityissuihkarinsa ja saksalainen urheiluautovalmistaja puolestaan 911 Turbo S:nsä.Kummalla sukeltaisit mieluummin parkkihallin syövereihin?Duet oli ainutlaatuisen yhteistyön tulos, mitä ei jätetä missään kohtaa huomiotta. Autossa näkyy ilmailullisia yksityiskohtia muun muassa ohjauspyörässä sekä kojelaudan ”keinohorisontissa”, samalla kun esimerkiksi lentokoneen matkustajaistuimet ovat saaneet urheiluauton punaisen turvavyön ja sen lentäjien istuimet on muotoiltu kuten urheiluautossa. Autoon astuttaessa sen kynnyksessä lukee teksti ”No step” – sama kuin lentokoneen siivessä. Myös materiaalivalinnat ovat niin pitkälle kuin mahdollista samat. Onhan molempien kulkupelien filosofiakin pitkälti sama, nopeus ja mukavuus samassa paketissa. Molemmat koneet olivat myös ulkokuoreltaan sävy sävyyn maalattuja.Teksti: Benjamin Helander Lähde ja kuvat: Porsche Lue lisää Kaikki artikkelit 8.9.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: uusi Hyundai Santa Fe on parhaimmillaan luksustila-auton ja katumaasturin yhdistelmä 5.9.2024 Ajoneuvot Perheautojen kuninkaallinen Volvo XC90 jatkaa eloa EX90:n rinnalla tämän näköisenä 2.9.2024 Ajoneuvot Lexus RZ 300e laajentaa näköaloja etuvedolla ja pidemmällä toimintamatkalla 1.9.2024 Ajoneuvot Päivän tarina: uusi Škoda Kodiaq ja Simply Clever -niksejä viikon jokaiselle päivälle 29.8.2024 Ajoneuvot Smart #5 on dinosauruksen lailla kokoaan kasvattavan Smartin vastaus D-SUV -luokkaan 28.8.2024 Ajoneuvot Päivän kuva: tunnistatko tämän vanhan ajoneuvon alkuperäisen käyttötarkoituksen? 25.8.2024 Uutinen Mercedes pyrkii alentamaan sähköautojen akkujen hintaa yli 30 prosenttia lähivuosina 24.8.2024 Ajoneuvot Moottorin rengastesti: uusi tieliikennelaki sallii ajon kesärenkaalla, mutta miten se pitää talvirenkaisiin verrattuna? 22.8.2024 Uutinen Suosikkiauto on uudistumassa – tätä kaikkea siihen on luvassa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 6.9.2024 Laivat Laivat: Viking Glory ja -Grace liikennöivät itämeripäivän kunniaksi kokonaisen viikon ajan pelkällä biopolttoaineella 7.9.2024 Kuorma-autot Finnmetko 2024: Messujen veteraanikalusto – näillä autoilla ja koneilla saatiin puu liikkumaan 8.9.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: uusi Hyundai Santa Fe on parhaimmillaan luksustila-auton ja katumaasturin yhdistelmä 8.9.2024 Autoilun aikakone Toyota 222D: kun japanilaiset tekivät B-ryhmän ralliauton – melkein 7.9.2024 Moottoripyörät Koeajo: Suzuki GSX-S 1000 GX – tekninen crossover 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja 6.9.2024 Laivat Laivat: Viking Glory ja -Grace liikennöivät itämeripäivän kunniaksi kokonaisen viikon ajan pelkällä biopolttoaineella 6.9.2024 Uutinen Kuluttajan ostaman sähköauton valot huurtuivat jatkuvasti – myyjä ei korvannut, vaan kehotti kuivattamaan umpioita säännöllisesti 2.9.2024 Esittely Koeistuttu: Audi Q5 – paljon uutta, jotain vanhaa 31.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Airbus rakensi jo 500. koneensa USA:ssa - eurooppalainen lentokonevalmistaja ei ole enää lainkaan tae valmistuksesta Euroopassa 11.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Helsingissä on coolcationilla rekisterikilpi, joka voi helposti olla jopa kaksi kertaa kalliimpi kuin sitä kantava Brabuksen virittämä Mercedes-AMG G63 14.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: ensimmäinen suomalainen rallin maailmanmestari saapui erikoiskokeelle helikopterilla 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 15.8.2024 Autoilu Autoliitto tyrmää: dieselautojen ajokielto on käytännössä mahdoton 11.8.2024 Koeajo Koeajo: Smart #1 – tämä on kyllä jo vähän noloa Volvon kannalta