25.12.2023

7 herkullista nostoa – ainakin näistä tulemme muistamaan Porsche 992:n ensimmäisen osan

Porsche on pian tuomassa isohkon päivityksen vuonna 2019 esittelemäänsä 992-sarjan 911:een. Ennen sitä on kiva palauttaa mieliin mitä erikoista 992-sarja on tähän mennessä tarjonnut.

992.2, kuten tulevaa päivitysversiota on etukäteen kutsuttu, on jo lähellä. Itse asiassa mallin esittelyä veikkailtiin jopa tähän syksyyn, mutta se tuskin enää ehtii toteutua. Porschellahan on ollut juuri tämänkaltaisten uudistusten kanssa kiire vuosi, kuten Cayennesta, Panamerasta ja Macan EV:stä tiedämme. 911 on uuden vuoden asioita.

992.2:sta tiedetään ennakkoon päällimmäisenä se, että kuten Porsche on luvannut, bokserikuutonen on jatkossakin pääosassa, mutta mallista odotetaan samalla hybridiversiota, ensimmäistä sellaista 911:n 60-vuotisen historian aikana.

Mutta otetaanpa ennen sitä katse viimeisen neljän vuoden herkkuihin. Järjestys on satunnainen!

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

911 S/T

Aloitetaan tuoreimmasta, ja jo lähes pilalle kehutusta. 911 S/T luotiin mallisarjan 60-vuotisen taipaleen kunniaksi, ilman mitään pakotettua muottia. S/T on 911:n syntymäpäivälahja itselleen, ja samalla juuri sitä mitä kansa halusi.

Kaksi 911:n peruskatalogista löytyvää mallia, joita S/T:ssä yhdistellään, ovat GT3 -sarjan kaksi eri äärilaitaa. S/T yhdistää rata-ajoon tarkoitetun GT3 RS:n tehot GT3 Touringin visuaaliseen pehmeyteen ja eleganssiin. Tuloksena on siis rantabulevardilla cruisailuun soveltuva kaksipaikkainen rata-auto tai ainakin jotain hyvin lähellä sitä. 911 S/T painaa ainoastaan 1 380 kiloa, ja on mallisarjan kevein.

Porsche tarjoaa 911 S/T:hen Heritage Design Packagea, joka tuo ulkokuoreen makeita yksityiskohtia, kuten heleän Shoreblue Metallic -ulkovärin sekä valkoisen Ceramica -vannevärin. Eikä siinä kaikki, Heritagesta kun kerran on kyse, kaikki Porschen merkkilogot ympäri autoa ovat samaa tyyliä kuin 60 vuotta sitten. Lisäksi kylkiin on pyynnöstä saatavilla tarroitus, mukaan lukien itse valittu numero väliltä 0 – 99.

Estääkseen superhalutun mallin ei-toivotut edelleenmyynnit mahdollisesti suurella voittomarginaalilla, Porsche laittaa auton 1 963 valikoitua ostajaa liisaamaan autonsa ensin vuodeksi.

911 Targa 4S Heritage Design Edition

Aiempien 911-sukupolvien tapaan historiasta ammentavat Heritage Design -erikoisuudet käynnistettiin 992:n osalta vuonna 2020 Targa Heritage Designin muodossa.

Targa 4S Heritage Editionin katto perihelipisteessään.

992 kappaleeseen rajattu erikoismalli muisteli menneitä viidellä eri värivaihtoehdolla, kullanvärisillä logoilla ja valkoisilla tarrakuvioilla. Erityisesti Cherry Metallic -värin kanssa tarkoituksena oli viitata 1950-luvun ilmeeseen. Näin, koska 911 ilmaantui vasta 60-luvun puolella, haettiin inspiraatiota etupyöräkoteloiden piikkikuviointiin ja moottoritilan säleikön Porsche Heritage -merkkiin alkuperäisestä 356-mallista. Auton lukuisat Porsche-vaakunat muun muassa ohjauspyörässä, navansuojuksissa ja virta-avaimessa viittasivat puolestaan 911:n esittelyvuoteen 1963.

Porsche 911 Targa 4S Heritage Design Edition

Targa 4S:ssä bokseri on viritetty 450 hevosvoiman tehoiseksi, ja ne välittyivät kaikille neljälle pyörälle. Auton huippunopeus yltää hieman 300 km/h paremmalle puolelle.

911 Sport Classic

Heritage Design -sarjan toinen jäsen 992:n osalta tuli julkisuuteen kaksi vuotta Targan jälkeen. Sport Classicin ehkä tunnusomaisinta ulkonäöllistä antia oli ”ankanpyrstöksikin” kutsuttu ilmanohjain konepellin päällä. Sillä viitattiin suoraan tasan 50 vuoden takaiseen 911 Carrera RS:ään. Sport Classicia löytyy myös ”double bubblesta” eli keskilinjan kohdalta madalletusta kattolinjasta, uudesta Sport Gray Metallic -ulkoväristä, vanteista sekä totta kai raidoista ja muista tarroista. Sisällä tätä oli ehdottomasti istuin- ja oviverhoilu nimeltään Pepita, tunnetaan myös ”koiranhampaina”, englanniksi ”houndstooth”.

1 250 kappaletta valmistettu Sport Classic tehtiin 911 Turbon pohjalle, tosin merkittävähköin muokkauksin. Turbo on 5 senttiä leveämpi kuin pienempitehoiset mallit, ja niin oli esikuvista ammentaen myös Sport Classic. Niin ikään moottori oli Turbosta, tosin omana, 550 hevosvoiman tehoversionaan.

Takaveto ei sen sijaan ollut lainkaan Turbosta, kuten ei myöskään PDK-kaksoiskytkinautomaatin korvannut 7-vaihteinen käsivalintainen laatikko, joka teki Sport Classicista tehokkaimman käsivaihteisen 911:n.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

911 Dakar

Tämä oli se hetki, kun 911 melkein muuttui crossoveriksi, vaan ei sittenkään. 911 Dakar sai innoituksensa suoraan Porschen vuoden 1984 Pariisi-Dakar -aavikkorallin voitosta. Rallin voittaja-auto oli luonnollisesti 911, ja ihka ensimmäinen nelivetoinen sellainen.

480 hevosvoiman tuplaturbobokserilla varustetun 911 Dakarin maavaraa on kasvatettu 50 millimetrillä 911 Carreraan verrattuna. Lisäksi Pirellin erikoisvalmisteisten Scorpion All Terrain Plus -maastorenkaiden urasyvyys on 9 millimetriä, ja koko edessä 245/45 R19, takana 295/40 R20. Renkaiden kyljet ovat vahvistetut, jolloin ne kestävät esimerkiksi kovempia kiveniskuja.

Porschen mukaan sekä auton maavara että kohtaus- ja jättökulmat ovat maastureita vastaavat. 911 Dakarin heiniä ovat kuitenkin eritoten suurinopeuksiset taipaleet epätasaisilla alustoilla, kuten hiekka-aavikoilla tai varmasti hyvin myös lumella (mikäli renkaat sallivat). Hitaasti ylitettäviä esteitä tai kivistä pikataivalta varten maavara nousee automaattisesti vielä 30 millimetriä lisää. Mikäli vauhtia riittää 170 km/h yli, laskee maavara takaisin normaaliasentoon.

Muokkaukset käsittävät myös levennyksiä helmoihin ja pyöränkaariin, hinauslenkit eteen ja taakse, totta kai ankanpyrstöspoilerin sekä tuntuvasti erilaisia muita lisävarusteita. Huippunopeus on rengastuksen takia rajoitettu 240 kilometriin tunnissa.

911 GT3 RS Limited Edition

Joukon räväkin malli kantaa GT3 -tunnusta, ja on sen puitteissa tehty tribuuttimalli. Porsche 911:n historiasta ammennettu malli on tässä tapauksessa Carrera RS 2.7 vuodelta 1973.

Vähän kaikki on spesiaalia tässä spesiaalierässä, sillä GT3 RS on itsessään melko spesiaali, ja niin oli myös Carrera RS. Tribute to Carrera RS -erikoiserä olikin lyhykäisyydessään tribuutti RS -tunnuksen ensimmäiselle kantajalle, mainitulle Carrera RS 2.7:lle.

GT3 RS:n 4,0-litraiseen 525 hevosvoiman vapaastihengittävään bokserikuutoseen tai superluokan ilmanohjaukseen ei Tributen myötä tullut muutoksia, mutta erilaiset tribuuttiyksityiskohdat Python Greenillä oikeuttivat Porschen pyytämään tästä herkusta vielä enemmän kuin GT3 RS:stä normaalisti.

911 GTS Cabriolet America

Otetaanpa joukkoon yksi avomallikin. Kesällä 2022 Porsche juhlisti menestystään Pohjois-Amerikassa makealla erikoismallilla, jota myytiin ainoastaan 115 kappaletta, ja luonnollisesti pelkästään nimen viittaamassa maassa.

Porschen maahantuonti Yhdysvaltoihin käynnistyi 1950-luvun alussa, ja tuolloinhan myyntikärkenä oli 911:n edeltäjä 356. Maahantuojan vakuuttelemana Porsche päätyi vuonna 1953 julkistamaan pelkästään Amerikan markkinoille 356 America -mallin, joka oli katoton, edullisempi ja kevyempi kuin muut 356:t. Moottorina autossa oli 70 hevosvoiman bokserinelonen. Seuraavana vuonna Porsche julkisti Euroopassa keräilyhelmi 356 Speedsterin, America-mallista inspiroituneena.

70 vuotta myöhemmin tämä vain 16 kappaletta valmistettu 356 America sai tribuuttimallinsa. 911 GTS Cabriolet American korissa on joitan 911 Turbon osia, mutta voimalinja puolestaan tulee Carrera S:stä, mikä mahdollisti autenttisen käsivalintaisen vaihteiston jokaiseen yksilöön. Carrera S:ään verrattuna moottoria on toki hieman päivitetty, mikä tietää 30 lisähevosvoimaa ja myös lisänewtonmetrejä.

Ulkokuoren ja sisätilan tekstit ja muut yksityiskohdat sekä erityisesti Azure Blue 356 -ulkoväri viimeistelevät tribuuttimallin visuaaliset piirteet. Ei missään nimessä pidä unohtaa myöskään Porschen historian ensimmäisiä kolmivärisiä vanteita.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

911 Duet

Ja sitten vielä koko paketti, nimittäin kello, 911 Turbo S ja Embraer -yksityissuihkukone.

Embraerin ja Porschen kymmenen kappaleen vahvuinen yhteistyöprojekti vuodelta 2021 kantoi nimeä Duet, ja se oli valmistajien mukaan maailman ensimmäinen lajissaan. Lyhykäisyydessään brasilialainen lentokonevalmistaja toimitti varakkaalle asiakkaalle Phenom 300E -yksityissuihkarinsa ja saksalainen urheiluautovalmistaja puolestaan 911 Turbo S:nsä.

Duet
Kummalla sukeltaisit mieluummin parkkihallin syövereihin?

Duet oli ainutlaatuisen yhteistyön tulos, mitä ei jätetä missään kohtaa huomiotta. Autossa näkyy ilmailullisia yksityiskohtia muun muassa ohjauspyörässä sekä kojelaudan ”keinohorisontissa”, samalla kun esimerkiksi lentokoneen matkustajaistuimet ovat saaneet urheiluauton punaisen turvavyön ja sen lentäjien istuimet on muotoiltu kuten urheiluautossa. Autoon astuttaessa sen kynnyksessä lukee teksti ”No step” – sama kuin lentokoneen siivessä. Myös materiaalivalinnat ovat niin pitkälle kuin mahdollista samat. Onhan molempien kulkupelien filosofiakin pitkälti sama, nopeus ja mukavuus samassa paketissa. Molemmat koneet olivat myös ulkokuoreltaan sävy sävyyn maalattuja.

Teksti: Benjamin Helander Lähde ja kuvat: Porsche

Luetuimmat