7.8.2023 Ajoneuvot 525-hevosvoimainen, käsivaihteinen Porsche 911 S/T näyttää, kuinka kuuskymppisiä juhlitaan oikeaoppisesti Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Porsche 911 esiteltiin 356:n seuraajaksi vuonna 1963, ja siitähän tulee kuluneeksi 60 vuotta. Ennen odotetun facelift-mallin esiinmarssia luvassa on 1 963 kappaletta valmistettava S/T, joka yhdistelee GT 3 RS:ää ja -Touringia. Kyseessä on myös kevein tulkinta 992-mallisarjasta tähän asti. Siitäkin huolimatta, että ties monesko 911-erikoismalli S/T on jo pelkästään kuluvana vuonna, kyseessä voi sanoa olevan yksi 992-sarjan muistettavimmista versioista. Kuuskymppisten kunniaksi Porsche on yhdistänyt - kuten monesti ennenkin - kahden eri perusmalliversion piirteitä, ja ottanut lisäksi kokonaisuuteen mukaan manuaalivaihteiston, varta vasten tähän malliin kehitetyn kytkimen sekä Heritage Design Packagen. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy GT3-sarjan parhaat puolet - tvistillä Ne kaksi 911:n peruskatalogista löytyvää mallia, joita S/T:ssä yhdistellään, ovat GT3 -sarjan kaksi eri äärilaitaa. S/T yhdistää rata-ajoon tarkoitetun GT3 RS:n tehot GT3 Touringin visuaaliseen pehmeyteen ja eleganssiin. Tuloksena on siis rantabulevardilla cruisailuun soveltuva kaksipaikkainen rata-auto tai ainakin jotain hyvin lähellä sitä. Luvuiksi puettuna S/T tarkoittaa siis tästäkin päätellen 4,0-litraista, 525 hevosvoiman vapaastihengittävää bokserikuutosta. Mutta koska kyse on ensisijaisesti historianörteille tarkoitetusta 911:stä, suodaan heille GT3 RS:n kierrosaikoja hiovan PDK:n sijaan 7-vaihteinen käsivalintainen laatikko, joka on välitetty "perus-GT3:n" vastaavaa lyhyemmäksi. Eikä siinä vielä kaikki, niin tärkeä 1 963 kappaletta valmistettava malli S/T on, että sitä varten on lähdetty kehittämään oma, aiempaa kevyempi kytkin, joka vähentää auton voimalinjan pyörivien osien painoa 10 kilolla. Nautitaan keveydestä Kokonaisuutena S/T:tä on ehditty joillain tahoilla luonnehtimaan jopa koko 992-mallisarjan parhaaksi malliversioksi tähän asti. Mikä on varmaa ja todistettavissa, kevein se ainakin on. 911 S/T painaa ainoastaan 1 380 kiloa. Siinä missä GT3 RS:n moottorin ympärille on rakennettu käytännössä GT3 Touring Packagen kori, pitää S/T sisällään myös omia osia, joskaan asiaa ei oikein voi nähdä päällepäin. S/T:n etutavaratilan luukku, katto, ovet ja etusiivet rakentuvat nimittäin keveyden nimissä hiilikuituvahvisteisesta muovista (CFRP). Myös esimerkiksi jotkin alustakomponentit, kuten kallistuksenvakaimet, käyttävät samaa materiaalia. Lisäksi keveyttä on mietitty niinkin pitkällä kuin ikkunalaseissa ja jopa käynnistysakussa, joka on mallia litiumioni. Autossa on myös magnesium-vanteet, jotka jo yksinään kustantavat sellaisen Kia Picanton verran. Keveydestä seuraa pelkästään ajettavuuden ja ajonautinnon juhlaa, sillä S/T kyllä häviää iänikuisissa kiihtyvyysvertailuissa kaksoiskytkin-GT3:lle kolme sekunnin kymmennystä. GT3 RS:ään matkaa on puoli sekuntia (tässä maailmassa noin vuosi), mutta toisaalta käsivaihteiseen GT3:een nähden voittoa tulee kaksi kymmennystä. Huippunopeudeksi S/T:lle kirjataan tasan 300 km/h. Toisaalta, harva auton ulkopuolella muistaa näitä lukuja siellä rantabulevardilla ja vielä harvempi kesäauringon hellimänä mutkatiellä. 911 S/T on tribuutti myös vuoden 1969 ratakireälle 911 S:lle, jota Porsche kutsui 911 ST:ksi. Siitä nimi erikoismallille. S/T tulee kuitenkin samalla käytännössä todistaneeksi, että GT3 RS:n mittavista ratavirityksistä on todellakin hyötyä, kun kerran samantehoinen ja hienoisesti kevyempi S/T ilman niitä häviää sille nopeudessa. S/T:n kanssa samat moottoriviritykset jakava GT3 RS pitää muuten hallussaan kaikkien aikojen nopeimman vapaastihengittävällä moottorilla varustetun katulaillisen auton kierrosaikaennätystä Nürburgringin Nordschleifella. Moottori suosittelee: Heritage Design Package Porsche tarjoaa 911 S/T:hen Heritage Design Packagea, joka tuo ulkokuoreen makeita yksityiskohtia. Ei tule yrittämälläkään mieleen yhtään syytä, miksei noin 300 tonnia Porsche-juhlamallistaan maksava investoisi vielä sitä muutamaa tonnia tähän pakettiin. Heritage Design Package tuo S/T:hen mukanaan heleän Shoreblue Metallic -ulkovärin sekä valkoisen Ceramica -vannevärin. Eikä siinä kaikki, Heritagesta kun kerran on kyse, kaikki Porschen merkkilogot ympäri autoa ovat samaa tyyliä kuin 60 vuotta sitten. Lisäksi kylkiin on pyynnöstä saatavilla tarroitus, mukaan lukien itse valittu numero väliltä 0 - 99. Suosittelemme vahvasti tätäkin. Sisätiloissa puhutaan Classic Cognacista eli klassisesta oranssinruskeasta verhoilusta mustilla kontrasteilla. Mustan ja Classic Cognac -kaksivärinahkaverhoilun parina on Dinamica -kattoverhoilu. Yksityiskohtiin kuuluvat myös kultainen mallilogo kojelaudassa sekä tietenkin nahkalenkeillä toteutetut ovenkahvat, jotka ovat ainoa tarpeeksi kevyt ratkaisu S/T:hen. Eikä Porsche 911 -erikoismallia ilman mätsäävää tiukua: S/T saa parikseen titaanikuorisen Chronograph 1 – 911 S/T:n Porsche Design WERK 01.240 -koneistolla. Ja toki myös kello on suunniteltu painonsäästö edellä, mitenkäs muutenkaan. Lähde ja kuvat: Porsche Teksti: Benjamin Helander Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 16.5.2024 Ajoneuvot Opel Frontera on sitä mieltä, että seitsenpaikkainen täyssähköcrossover noin 30 000 eurolla on mahdollinen 15.5.2024 Uutinen Diesel, AdBlue ja päästömanipulointi – luvassa jopa tuhansien eurojen lasku 14.5.2024 Ajoneuvot Tällainen on uusi, entistä ehompi Kia EV6 – muun muassa aiempaa isommalla akulla mennään 13.5.2024 Ajoneuvot Cupra päivitti näyttävästi Formentorin, ja vielä riittää virtaa myös Leóniin 12.5.2024 Ajoneuvot Suomen autokanta – millä Suomi oikeasti ajaa? 12.5.2024 Ajoneuvot Entinen GM-pomo Bob Lutz avasi amerikkalaislehdelle Saabin lakkauttamiseen johtaneita syitä – sisältö ei välttämättä sovi saabisteille 10.5.2024 Ajoneuvot Alfa Romeo Junior vihdoin pressikuvissa – ei ollut muuten ensimmäinen kerta kun auton mallinimi vaihdettiin viime tipassa 8.5.2024 Ajoneuvot Rolls-Royce päivitti pyydetyimmän mallinsa – tällainen on Cullinan Series II 6.5.2024 Uutinen Automyyjä myi Land Roverin ruostesuojattuna – auton alustassa ruostetta ja takapalkki olikin läpimätä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.5.2024 Yleinen Liikenteen verotus muuttuu – lisälasku uhkaa kaikkia 18.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: miten käy lataushybridin ajoakulle, jos se ajetaan tyhjäksi eikä sitä ole mahdollista ladata ajon jälkeen? 16.5.2024 Matkailu Kuningastiikeri lähti Panssarimuseolta kohti uusia seikkailuja - tilalle Suomen sotahistoriaa huokuva Opel Blitz -kuorma-auto 19.5.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Kodiaq on ladattavampi, digimpi, ja paljolti ennallaankin 18.5.2024 Moottoripyörät Koeajo: Indian Scout - enemmän on enemmän 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 15.5.2024 Uutinen Diesel, AdBlue ja päästömanipulointi - luvassa jopa tuhansien eurojen lasku 19.5.2024 Yleinen Liikenteen verotus muuttuu – lisälasku uhkaa kaikkia 13.5.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Land Cruiser 3.0 D4D - ”sole poka mikhän kilometrimäärä” 16.5.2024 Matkailu Kuningastiikeri lähti Panssarimuseolta kohti uusia seikkailuja - tilalle Suomen sotahistoriaa huokuva Opel Blitz -kuorma-auto 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe