7.8.2023 Ajoneuvot 525-hevosvoimainen, käsivaihteinen Porsche 911 S/T näyttää, kuinka kuuskymppisiä juhlitaan oikeaoppisesti Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Porsche 911 esiteltiin 356:n seuraajaksi vuonna 1963, ja siitähän tulee kuluneeksi 60 vuotta. Ennen odotetun facelift-mallin esiinmarssia luvassa on 1 963 kappaletta valmistettava S/T, joka yhdistelee GT 3 RS:ää ja -Touringia. Kyseessä on myös kevein tulkinta 992-mallisarjasta tähän asti. Siitäkin huolimatta, että ties monesko 911-erikoismalli S/T on jo pelkästään kuluvana vuonna, kyseessä voi sanoa olevan yksi 992-sarjan muistettavimmista versioista. Kuuskymppisten kunniaksi Porsche on yhdistänyt - kuten monesti ennenkin - kahden eri perusmalliversion piirteitä, ja ottanut lisäksi kokonaisuuteen mukaan manuaalivaihteiston, varta vasten tähän malliin kehitetyn kytkimen sekä Heritage Design Packagen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyGT3-sarjan parhaat puolet - tvistilläNe kaksi 911:n peruskatalogista löytyvää mallia, joita S/T:ssä yhdistellään, ovat GT3 -sarjan kaksi eri äärilaitaa. S/T yhdistää rata-ajoon tarkoitetun GT3 RS:n tehot GT3 Touringin visuaaliseen pehmeyteen ja eleganssiin. Tuloksena on siis rantabulevardilla cruisailuun soveltuva kaksipaikkainen rata-auto tai ainakin jotain hyvin lähellä sitä.Luvuiksi puettuna S/T tarkoittaa siis tästäkin päätellen 4,0-litraista, 525 hevosvoiman vapaastihengittävää bokserikuutosta. Mutta koska kyse on ensisijaisesti historianörteille tarkoitetusta 911:stä, suodaan heille GT3 RS:n kierrosaikoja hiovan PDK:n sijaan 7-vaihteinen käsivalintainen laatikko, joka on välitetty "perus-GT3:n" vastaavaa lyhyemmäksi.Eikä siinä vielä kaikki, niin tärkeä 1 963 kappaletta valmistettava malli S/T on, että sitä varten on lähdetty kehittämään oma, aiempaa kevyempi kytkin, joka vähentää auton voimalinjan pyörivien osien painoa 10 kilolla.Nautitaan keveydestäKokonaisuutena S/T:tä on ehditty joillain tahoilla luonnehtimaan jopa koko 992-mallisarjan parhaaksi malliversioksi tähän asti. Mikä on varmaa ja todistettavissa, kevein se ainakin on. 911 S/T painaa ainoastaan 1 380 kiloa.Siinä missä GT3 RS:n moottorin ympärille on rakennettu käytännössä GT3 Touring Packagen kori, pitää S/T sisällään myös omia osia, joskaan asiaa ei oikein voi nähdä päällepäin. S/T:n etutavaratilan luukku, katto, ovet ja etusiivet rakentuvat nimittäin keveyden nimissä hiilikuituvahvisteisesta muovista (CFRP). Myös esimerkiksi jotkin alustakomponentit, kuten kallistuksenvakaimet, käyttävät samaa materiaalia. Lisäksi keveyttä on mietitty niinkin pitkällä kuin ikkunalaseissa ja jopa käynnistysakussa, joka on mallia litiumioni. Autossa on myös magnesium-vanteet, jotka jo yksinään kustantavat sellaisen Kia Picanton verran.Keveydestä seuraa pelkästään ajettavuuden ja ajonautinnon juhlaa, sillä S/T kyllä häviää iänikuisissa kiihtyvyysvertailuissa kaksoiskytkin-GT3:lle kolme sekunnin kymmennystä. GT3 RS:ään matkaa on puoli sekuntia (tässä maailmassa noin vuosi), mutta toisaalta käsivaihteiseen GT3:een nähden voittoa tulee kaksi kymmennystä. Huippunopeudeksi S/T:lle kirjataan tasan 300 km/h. Toisaalta, harva auton ulkopuolella muistaa näitä lukuja siellä rantabulevardilla ja vielä harvempi kesäauringon hellimänä mutkatiellä.911 S/T on tribuutti myös vuoden 1969 ratakireälle 911 S:lle, jota Porsche kutsui 911 ST:ksi. Siitä nimi erikoismallille.S/T tulee kuitenkin samalla käytännössä todistaneeksi, että GT3 RS:n mittavista ratavirityksistä on todellakin hyötyä, kun kerran samantehoinen ja hienoisesti kevyempi S/T ilman niitä häviää sille nopeudessa. S/T:n kanssa samat moottoriviritykset jakava GT3 RS pitää muuten hallussaan kaikkien aikojen nopeimman vapaastihengittävällä moottorilla varustetun katulaillisen auton kierrosaikaennätystä Nürburgringin Nordschleifella.Moottori suosittelee: Heritage Design PackagePorsche tarjoaa 911 S/T:hen Heritage Design Packagea, joka tuo ulkokuoreen makeita yksityiskohtia. Ei tule yrittämälläkään mieleen yhtään syytä, miksei noin 300 tonnia Porsche-juhlamallistaan maksava investoisi vielä sitä muutamaa tonnia tähän pakettiin.Heritage Design Package tuo S/T:hen mukanaan heleän Shoreblue Metallic -ulkovärin sekä valkoisen Ceramica -vannevärin. Eikä siinä kaikki, Heritagesta kun kerran on kyse, kaikki Porschen merkkilogot ympäri autoa ovat samaa tyyliä kuin 60 vuotta sitten. Lisäksi kylkiin on pyynnöstä saatavilla tarroitus, mukaan lukien itse valittu numero väliltä 0 - 99. Suosittelemme vahvasti tätäkin. Sisätiloissa puhutaan Classic Cognacista eli klassisesta oranssinruskeasta verhoilusta mustilla kontrasteilla. Mustan ja Classic Cognac -kaksivärinahkaverhoilun parina on Dinamica -kattoverhoilu. Yksityiskohtiin kuuluvat myös kultainen mallilogo kojelaudassa sekä tietenkin nahkalenkeillä toteutetut ovenkahvat, jotka ovat ainoa tarpeeksi kevyt ratkaisu S/T:hen.Eikä Porsche 911 -erikoismallia ilman mätsäävää tiukua: S/T saa parikseen titaanikuorisen Chronograph 1 – 911 S/T:n Porsche Design WERK 01.240 -koneistolla. Ja toki myös kello on suunniteltu painonsäästö edellä, mitenkäs muutenkaan.Lähde ja kuvat: Porsche Teksti: Benjamin HelanderMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 18.2.2025 Uutinen Ladat kokoontuvat taas Kangasalla – tällä kertaa muistellaan myös Heikki Silvennoista 17.2.2025 Liikenneturvallisuus Viidellä keinolla tieliikenteen kuolemat vähenevät vuoteen 2030 mennessä 13.2.2025 Liikenteen verotus Autoveron tuotto 2024 laski roimasti – sähköistyminen ja autokaupan vaisuus vaikuttavat 13.2.2025 Uutinen Yhdysvaltalaisten autopomojen mukaan Trumpin tariffit luovat ”kuluja ja kaaosta” 11.2.2025 Ajoneuvot Polttomoottoriautot porskuttavat Suomessa vielä piiiiiitkääään 11.2.2025 Uutinen Taksiliitto: lakimuutos vääristäisi taksialan kilpailua 11.2.2025 Uutinen Kiina-tullit vastatuulessa autoteollisuudessa – Cupra varoittaa irtisanomisista 10.2.2025 Ajoneuvot Volvo EX30 Cross Country on vähän muutakin kuin tuttu sanapari uudessa paketissa 10.2.2025 Ajoneuvot Maistiainen: Opel Frontera Electric – puristamalla tehty edullinen täyssähköinen perhecrossover, ja ihan hyvä niin Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 18.2.2025 Autoilu Ida-Liina ja Elias halusivat eroon Teslasta: ”Elon Muskin sekoilu alkoi riittää” 16.2.2025 Koeajo Maistiainen: Volkswagen Transporter – yhteistyö on voimaa 17.2.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: International Loadstar – palju entisen paloauton katolla 15.2.2025 Testit Seikkailu: diesel vastaan sähköauto Lappiin – yhdellä istumalla vai matkalla lataillen? 15.2.2025 Vene 25 Båt Vene 25 Båt: Messujen kalastusvene kääntyi ukrainalaisvalmisteisten veneiden voitonjuhlaksi 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 10.2.2025 Autoilu Bensan hinta nousussa – kuinka korkealle litrahinta voi kivuta? 14.2.2025 Kuluttajat Land Rover sylki öljyt pihalle pian kaupanteon jälkeen – myyjäliikkeen oli korvattava, vaikka auto oli vanha ja lähes 250 000 kilometriä ajettu 13.2.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguan – onko lataushybridin pikalataamisessa mitään järkeä? 18.2.2025 Autoilu Ida-Liina ja Elias halusivat eroon Teslasta: ”Elon Muskin sekoilu alkoi riittää” 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle