7.8.2023 Ajoneuvot 525-hevosvoimainen, käsivaihteinen Porsche 911 S/T näyttää, kuinka kuuskymppisiä juhlitaan oikeaoppisesti Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Porsche 911 esiteltiin 356:n seuraajaksi vuonna 1963, ja siitähän tulee kuluneeksi 60 vuotta. Ennen odotetun facelift-mallin esiinmarssia luvassa on 1 963 kappaletta valmistettava S/T, joka yhdistelee GT 3 RS:ää ja -Touringia. Kyseessä on myös kevein tulkinta 992-mallisarjasta tähän asti. Siitäkin huolimatta, että ties monesko 911-erikoismalli S/T on jo pelkästään kuluvana vuonna, kyseessä voi sanoa olevan yksi 992-sarjan muistettavimmista versioista. Kuuskymppisten kunniaksi Porsche on yhdistänyt - kuten monesti ennenkin - kahden eri perusmalliversion piirteitä, ja ottanut lisäksi kokonaisuuteen mukaan manuaalivaihteiston, varta vasten tähän malliin kehitetyn kytkimen sekä Heritage Design Packagen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyGT3-sarjan parhaat puolet - tvistilläNe kaksi 911:n peruskatalogista löytyvää mallia, joita S/T:ssä yhdistellään, ovat GT3 -sarjan kaksi eri äärilaitaa. S/T yhdistää rata-ajoon tarkoitetun GT3 RS:n tehot GT3 Touringin visuaaliseen pehmeyteen ja eleganssiin. Tuloksena on siis rantabulevardilla cruisailuun soveltuva kaksipaikkainen rata-auto tai ainakin jotain hyvin lähellä sitä.Luvuiksi puettuna S/T tarkoittaa siis tästäkin päätellen 4,0-litraista, 525 hevosvoiman vapaastihengittävää bokserikuutosta. Mutta koska kyse on ensisijaisesti historianörteille tarkoitetusta 911:stä, suodaan heille GT3 RS:n kierrosaikoja hiovan PDK:n sijaan 7-vaihteinen käsivalintainen laatikko, joka on välitetty "perus-GT3:n" vastaavaa lyhyemmäksi.Eikä siinä vielä kaikki, niin tärkeä 1 963 kappaletta valmistettava malli S/T on, että sitä varten on lähdetty kehittämään oma, aiempaa kevyempi kytkin, joka vähentää auton voimalinjan pyörivien osien painoa 10 kilolla.Nautitaan keveydestäKokonaisuutena S/T:tä on ehditty joillain tahoilla luonnehtimaan jopa koko 992-mallisarjan parhaaksi malliversioksi tähän asti. Mikä on varmaa ja todistettavissa, kevein se ainakin on. 911 S/T painaa ainoastaan 1 380 kiloa.Siinä missä GT3 RS:n moottorin ympärille on rakennettu käytännössä GT3 Touring Packagen kori, pitää S/T sisällään myös omia osia, joskaan asiaa ei oikein voi nähdä päällepäin. S/T:n etutavaratilan luukku, katto, ovet ja etusiivet rakentuvat nimittäin keveyden nimissä hiilikuituvahvisteisesta muovista (CFRP). Myös esimerkiksi jotkin alustakomponentit, kuten kallistuksenvakaimet, käyttävät samaa materiaalia. Lisäksi keveyttä on mietitty niinkin pitkällä kuin ikkunalaseissa ja jopa käynnistysakussa, joka on mallia litiumioni. Autossa on myös magnesium-vanteet, jotka jo yksinään kustantavat sellaisen Kia Picanton verran.Keveydestä seuraa pelkästään ajettavuuden ja ajonautinnon juhlaa, sillä S/T kyllä häviää iänikuisissa kiihtyvyysvertailuissa kaksoiskytkin-GT3:lle kolme sekunnin kymmennystä. GT3 RS:ään matkaa on puoli sekuntia (tässä maailmassa noin vuosi), mutta toisaalta käsivaihteiseen GT3:een nähden voittoa tulee kaksi kymmennystä. Huippunopeudeksi S/T:lle kirjataan tasan 300 km/h. Toisaalta, harva auton ulkopuolella muistaa näitä lukuja siellä rantabulevardilla ja vielä harvempi kesäauringon hellimänä mutkatiellä.911 S/T on tribuutti myös vuoden 1969 ratakireälle 911 S:lle, jota Porsche kutsui 911 ST:ksi. Siitä nimi erikoismallille.S/T tulee kuitenkin samalla käytännössä todistaneeksi, että GT3 RS:n mittavista ratavirityksistä on todellakin hyötyä, kun kerran samantehoinen ja hienoisesti kevyempi S/T ilman niitä häviää sille nopeudessa. S/T:n kanssa samat moottoriviritykset jakava GT3 RS pitää muuten hallussaan kaikkien aikojen nopeimman vapaastihengittävällä moottorilla varustetun katulaillisen auton kierrosaikaennätystä Nürburgringin Nordschleifella.Moottori suosittelee: Heritage Design PackagePorsche tarjoaa 911 S/T:hen Heritage Design Packagea, joka tuo ulkokuoreen makeita yksityiskohtia. Ei tule yrittämälläkään mieleen yhtään syytä, miksei noin 300 tonnia Porsche-juhlamallistaan maksava investoisi vielä sitä muutamaa tonnia tähän pakettiin.Heritage Design Package tuo S/T:hen mukanaan heleän Shoreblue Metallic -ulkovärin sekä valkoisen Ceramica -vannevärin. Eikä siinä kaikki, Heritagesta kun kerran on kyse, kaikki Porschen merkkilogot ympäri autoa ovat samaa tyyliä kuin 60 vuotta sitten. Lisäksi kylkiin on pyynnöstä saatavilla tarroitus, mukaan lukien itse valittu numero väliltä 0 - 99. Suosittelemme vahvasti tätäkin. Sisätiloissa puhutaan Classic Cognacista eli klassisesta oranssinruskeasta verhoilusta mustilla kontrasteilla. Mustan ja Classic Cognac -kaksivärinahkaverhoilun parina on Dinamica -kattoverhoilu. Yksityiskohtiin kuuluvat myös kultainen mallilogo kojelaudassa sekä tietenkin nahkalenkeillä toteutetut ovenkahvat, jotka ovat ainoa tarpeeksi kevyt ratkaisu S/T:hen.Eikä Porsche 911 -erikoismallia ilman mätsäävää tiukua: S/T saa parikseen titaanikuorisen Chronograph 1 – 911 S/T:n Porsche Design WERK 01.240 -koneistolla. Ja toki myös kello on suunniteltu painonsäästö edellä, mitenkäs muutenkaan.Lähde ja kuvat: Porsche Teksti: Benjamin HelanderMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu? 11.9.2024 Ajoneuvot Kia EV3 ensivisiitillä Suomessa – pienempi tiikeri haluaa olla kokoistaan isompi 10.9.2024 Uutinen Illat pimenevät – tiedätkö, miten autosi valoja käytetään oikein? 10.9.2024 Ajoneuvot Cupra Terramar – keskimääräistä sporttisempi katumaasturiuutuus alkaen 39 394 euroa 10.9.2024 Uutinen Teslan istuinverhoilu rikkoutui jo 50 000 kilometrin ajon jälkeen – maahantuojan mukaan normaalia kulumista 8.9.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: uusi Hyundai Santa Fe on parhaimmillaan luksustila-auton ja katumaasturin yhdistelmä 6.9.2024 Uutinen Kuluttajan ostaman sähköauton valot huurtuivat jatkuvasti – myyjä ei korvannut, vaan kehotti kuivattamaan umpioita säännöllisesti 5.9.2024 Ajoneuvot Perheautojen kuninkaallinen Volvo XC90 jatkaa eloa EX90:n rinnalla tämän näköisenä 5.9.2024 Liikenneturvallisuus Tasoristeysonnettomuuksia sattunut harvinaisen vähän – kymmeniä risteyksiä poistetaan tai parannetaan joka vuosi Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu? 12.9.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Fantic Caballero 700 – italoscrambler varastaa sydämet 11.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Parivertailu: premium-Mercedekset aikakoneessa – vanha diesel vastaan uusi lataushybridi 10.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Miten Moottorin 30-vuotias Mercedes-Benz pärjää parivertailussa uutta vastaan? Katso video! 11.9.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu X Parivertailu: Fiat 600e pitää usein persoonallaan palloa hallussaan, mutta on Ë-C4:lläkin tähtihetkensä 9.9.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Mercedes-Benz S 65 AMG - 4 ovea, 12 sylinteriä ja 1 000 newtonmetriä 18 vuoden takaa 8.9.2024 Autoilun aikakone Toyota 222D: kun japanilaiset tekivät B-ryhmän ralliauton – melkein 9.9.2024 Traktorit Finnmetko 2024: Traktorinkin voi tuunata – tältä näyttää uudelleen rakennettu Valmetin ”Piikkilangankiristäjä” 6.9.2024 Laivat Laivat: Viking Glory ja -Grace liikennöivät itämeripäivän kunniaksi kokonaisen viikon ajan pelkällä biopolttoaineella 10.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Miten Moottorin 30-vuotias Mercedes-Benz pärjää parivertailussa uutta vastaan? Katso video! 14.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: ensimmäinen suomalainen rallin maailmanmestari saapui erikoiskokeelle helikopterilla 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 15.8.2024 Autoilu Autoliitto tyrmää: dieselautojen ajokielto on käytännössä mahdoton 27.8.2024 Renkaat Laitonta pitoa – Moottori löysi lukuisia kiellettyjä nastarenkaita 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja