10.4.2016 Ajoneuvot Äänekästä lipumista Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ilmatyynyalus on veikeä ja äänekäs kulkija, joka käyttäytyy ketterästi. Saaristossa se on tärkeä työkalu huolto- ja pelastustehtävissä. Pauhu alkaa takapotkurin herättyä vatkaamaan. Olemme Kirkkonummen Tanskarlassa Långvikin kongressi- ja kylpyläkeskuksen rantanurmikolla.Ilmatyynyalus pölläyttää kuivat lehdet ilmaan ja suuntaa kohti suojaisen merenlahden hentoista jääpeitettä.Horisontti on peittynyt sankkaan aamuiseen sumuun, jonne IH-6 ilmatyynyalus pian katoaa. Sumuun sukeltamisessa ja sen syleilystä näkyviin palaamisessa on jotain unenomaista, leijuuhan pehmeäliikkeinen alus noin 30 sentin korkeudella jäänpinnasta. Vaikutelma vahvistuu, jos katsoo oheisen ajovideon äänettömänä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVarma etenijäIlmatyynyalus on kuin nopsakinttuinen pesäpalloilija: varma etenijä.Ketterä ja pieni ilmatyynyalus on etenkin kelirikkoaikaan ainoa kulkupeli, joka etenee saaristossa takuuvarmasti. Alusta eivät pysäytä rantatöyssyt, railoinen tai pehmeä jää tai yllättäen eteen aukeava avovesi. Ilmatyynyalus häviää veneelle kovassa merenkäynnissä, jonka aallokkoon ilmatyynyaluksella ei ole asiaa.IH-6:lla voi ajaa jäällä noin 30–40 solmun vauhtia ja vedessä 20–25 solmun vauhtia.Ketterä ja etenemiskykyinen ilmatyynyalus on omiaan saariston hankalissa kelirikkosäissä.Huvia…Långvikin koeajotapahtuma esitteli ilmatyynyalusta huvikäytössä. Sillä voidaan tehdä lyhyitä tai pidempiä retkiä, joiden osia ovat ajoelämyksen lisäksi esimerkiksi jäälle jalkautuminen tai valokuvausrupeama ulkosaariston luodoilla.– Vaikeakulkuisenkin saariston huikea luonto aukeaa erinomaisen helposti ilmatyynysafarilla, joita on tarjolla niin yrityksille kuin yksityisillekin, kertoo purjehduspiireistä tuttu Kenneth Thelen Burn Out City -ohjelmapalveluyrityksestä.Safareita on tarjolla ainakin Sipoosta ja Tammisaaresta käsin. Kuten ilmatyynyaluksen mallinimi kielii, mahtuu alukseen kuskin lisäksi viisi matkustajaa.Ruotsalaisvalmisteiseen IH-6 -ilmatyynyalukseen mahtuu kuljettajan lisäksi viisi matkustajaa.… ja työtäIlmatyynyaluksilla hoidetaan myös etenkin kelirikkoaikaan saariston mökkiläisten ja heidän tavaroidensa kuljetuksia. IH-6 kantaa maksimissaan kuormaa 600 kilon verran.Aluksella voidaan myös suorittaa pelastustehtäviä kuten esimerkiksi loukkaantuneiden tai sairaskohtauksen saaneiden hakuja. Alukselle voidaan myös noukkia turvaan esimerkiksi jäihin vajonnut pilkkijä.Ruotsissa meripelastus, rannikkovartiosto ja pelastuslaitos käyttävät ruotsalaisvalmisteisia IH-6 aluksia, jotka voidaan tarvittaessa helposti siirretään maateitse sinne missä on tarvetta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKuin pyörällä ajaisiIlmatyynyaluksen kuskin valtakunta on järjestelty selkeästi. Näkyvyys laajoista ikkunoista on hyvä. Tuulilasissa on pyyhin ja lämmitys. Alusta ohjataan tankoa kääntämällä kuin polkupyörällä tai moottorikelkalla ikään.Aluksia maahantuovan PRO Hovercraft Oy:n Niklas Wikströmin käsissä alus tottelee mukisematta, eikä ihme onhan miehellä ajokokemusta jo vuodesta 2002. Wikström kertoo, että ohjaaminen on varsin yksinkertaista, ja jo parikymmentä ajotuntia koulivat kuskista perustaitavan.Varmaa autotekniikkaaTyöntökoneena aluksessa on autotekniikkaa eli varmatoiminen Fordin 1,6 litrainen bensiinimoottori, joka suo käyttöön 110 hevosvoiman tehon. Ilmapatjalle nostava voimanlähde on Kohlerin valmistama ja sillä on tehoa 29 hevosvoimaa.Leveyttä IH-6:lla on 2,55 metriä ja pituutta 5,44 metriä. Alukseen saa käydä nöyrästi, sillä sisäkorkeutta on vain 1,2 metriä. Keulassa on tehokkaat ajovalot ja katolla ympäristöä tarkkailee tutka.Aluksen kaksirunkorakenne takaa sen, että alus kelluu vaikka se saisi moottoririkon avovedessä.Kisailua 70 solmun vauhdilla!Ivanoff Hovercraft Ab on yksi Euroopan suurimmista ja kokeneimmista ilmatyynyalusten rakentajista. Yritys valmistaa aluksia myös kilpakäyttöön.Suomessa vieraillut Magnus Ivanoff työskentelee isänsä perustamassa yrityksessä ja ajaa menestyksekkäästi kilpaa pienellä Eurocraft-ilmatyynyaluksella, jonka maksiminopeus on 60–70 solmua. Ivanoff on Euroopan mestari Formula 2 -luokassa vuodelta 2013.Magnus Ivanoff esittelee ilmatyynyaluksen toimintaperiaatetta ja yksinkertaista alustarakennetta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Ilmatyynyalus: www.prohovercraft.fi www.hovercraft.se Ilmatyynysafarit: Sommaröstrand Burn Out City Teksti, kuvat ja video: Marko Jokela Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 23.4.2025 Esittely Smart #5 – auto, jossa pienintä on 45390 euron hinta 23.4.2025 Sähköautot Renault 5 Turbo 3E ennakkovarattavissa – 155000 euron taskuraketti jää rajatun erän herkuksi 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 19.4.2025 Ajoneuvot Kia EV3 on World Car of the Year 2025 – toisen kerran peräkkäin Kia ja neljännen kerran peräkkäin korealainen sähköauto 18.4.2025 Ajoneuvot Subaru Solterran suuri päivä: itselle elinkaaripäivitys ja yläpuolelle uusi isompi sisar Subaru Trailseeker 17.4.2025 Ajoneuvot Ministeri-Audin uusi tuleminen on täällä – Audi A6 Sedan C9 16.4.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz lakkauttaa ensi vuonna T-sarjan, EQT:n ja Citanin – tai siis Renault lakkauttaa ne 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään - kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 25.4.2025 Yleinen Vapise BMW – uusi kolarikuningas on Tesla 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 24.4.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Dacia Dusterin tietoviihde ei ole uusinta uutta – mutta haittaako se? 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 19.4.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Fiat 131 Abarth Rally -replika 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous