1.5.2020 Ajoneuvot Aika Leafin jälkeen: Nissan Ariya esittäytyy kilpailijana VW ID.4:lle Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ainakin henkilöautopuolella Nissanin sähköautopanostus on pitkään ollut Leafin varassa. Edelläkulkija on kuitenkin jäämässä markkinoiden jalkoihin, joten japanilaisyhtiö vihjailee tulevasta sähkömallistosta Ariya-konseptiautolla. Vaikka Nissan Ariya -konsepti esiteltiin jo syksyllä Tokion autonäyttelyn yhteydessä, halutaan japanilaismerkin riveistä tuoda autoa esiin vielä tänäkin vuonna. Se lienee osoitus siitä, että yokohamalaisessa kassakaapissa on suunnitelma, että Ariya tai siihen pohjautuva ajoneuvo tulee tuotantoon lähivuosina.4,6 metriä pitkä sähköcrossover esiteltiinkin hyvällä hetkellä, sillä auto kilpailisi esimerkiksi Mercedes-Benz EQC:n, Audi E-tronin, Ford Mustang Mach-E:n ja tulevan Volkswagen ID.4:n kanssa. Kyseessä on monessa suhteessa selkeä askel pois Leafin aloittamasta suunnasta.Ensiksikin Nissan Ariya esittelee auton lisäksi myös pohjarakennetta, samoin kuin Volkswagen tekee ID-perheen ja MEB-rakenteen kanssa. Skaalattava sähköautorakenne antaa enemmän mahdollisuuksia kokonaisen malliston kokoamiseen ja toisaalta polttomoottorilta säästyvä tila voidaan käyttää esimerkiksi tavaratilana tai matkustamon venyttämiseen. Ariyan tapauksessa tilaa on saatu siirtämällä ilmastointijärjestelmän komponentit keulan konetilaan. Rakenne näkyy myös tasaisena lattiana, jonka alla akut sijaitsevat.– Yllättävän lyhyet ylitykset, suuri matkustamo, kookkaat vanteet ja kaksivärinen ulkoväritys luovat elegantin olemuksen, joka tasapainoilee luksuksen ja urheilullisuuden välillä, kuvailee Car-lehdelle sähköautorakenteen mahdollisuuksia Nissanin muotoilujohtaja Alfonso Albaisa.Itse Ariya-konseptiauton muotoa määrittää toimintamatkaa parantava aerodynaamisuus, joka näkyy esimerkiksi suljetun keulamaskin ja niin sanottujen ilmaverhojen muodossa. Toisaalta Nissanin tuttu V-Motion-keulamaski on vaihtunut uudempaan konseptiin, jossa kilpimuodon taakse on koottu nykyauton vaatimat keulasensorit. Nissanin sähköautojen muotoilusta vastaava johtaja painottaa, että kyse on myös filosofiasta.– Sähkö on puhdasta, voimakasta energiaa, joten halusimme heijastaa sitä puhtaalla, voimakkaalla pinnalla, sanailee Giovanny Arroba.– [V-Motion] oli avoin keula ja sen tarkoituksena oli antaa polttomoottorille ilmaa. Se on korvattu teknologiakilvellä, joka käsittää tutkan ja kameran.Yhdessä näyttävien päivänajovalojen kanssa Ariyan keulamaskin on tarkoitus näyttäytyä jatkossa myös muissa Nissanin sähköautomalleissa.Matkustamon osalta Ariya viittaa voimakkaammin tuotantoaikeisiin. Ajoavustimilla varustettu auto on suunniteltu aikakaudelle, jossa tietotekniikka voi hoitaa vain osan ajamisesta. ProPilot pystyy seuraamaan edessä ajavaa liikennettä ja joidenkin Japanissa myytävien Nissan-mallien tavoin se osaa myös poistua moottoritien liittymistä, mikäli navigoinnin määränpää on asetettu. Tekoäly osaa arvioida myös sopivan pysäköintipaikan sijainnin ja saatavuuden määränpäässä. Mikäli matkaan on tulossa kyytiläisiä, on käytettävissä videopuhelumahdollisuus ja auton sijainnin reaaliaikainen jakaminen. Ariya-konseptin teknisistä tiedoista ei ole tietoa, mutta voimansiirto on toteutettu kahdella sähkömoottorilla, yksi per akseli, joten kyse lienee suorituskykyisestä nelivedosta. Nissanin vihjeet viittaavat myös, että auto saa kookkaan akun, joka toisaalta nostaa auton hintaa.– Pääsette pian ajamaan sitä, Albaisa lupailee kuitenkin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Muotoilija Arroba: "Piirrä kuin hullu!" Nissanin sähköautomuotoilusta vastaava Giovanny Arroba on suunnitellut, mille matkalle hän lähtisi Ariya-konseptin tuotantoversiolla. K: Jos kuvittelet Ariya-konseptin tuotantoautona, mihin haluaisit ajaa sillä ensin? V: Kasvoin eteläisessä Kaliforniassa, joten haluaisin ajaa sillä pitkin Pacific Coast Highway'tä (PCH) Santa Barbarasta Big Suriin, Carmeliin ja Montereyhin. Länsirannikkoa pitkin ajaminen Tyynimeri vierellä olisi surrealistista. Pidemmällä lomalla kiertelisin autolla Espanjaa ja Portugalia, tai sitten Skotlannin länsirannikkoa ja Skyen saarta. K: Mitä kuuntelisit ajaessasi? V: Rakastan musiikia yhtä paljon kuin rakastan autoja. Kyse on siitä millä mielialalla olen. Kaikki genret vaikuttavat inspiraatiooni, mutta tällä hetkellä mielialani on ollut orkestraalista elektronista musiikkia. Olenkin kuunnellut Kiasmosin albumia "Kiasmos". Ehkä heittäisin sekaan vielä (saksofonisti) Kamasi Washingtonin "Street Fighter Mas". Brock Berriganin albumi "The Scenic Route" on hyvä Ariya-konseptin roadtripillä. Ja koska olen sillä tavalla retro, soittolistalla on paikka D.J. Rogersin "It's Good to be Alivelle". K: Tutkitteko muita alueita kuin autoilua ja liikennettä? Muodin tulevaisuutta? Arkkitehtuuria? Leluja? Ruokaa? Erottuuko epätavallisen lähtee inspiraatioista jokin? V: Ehdottomasti, kaikkia noita ja vielä musiikkia ja elokuviakin! Sekä sisällön takia että sen takia, miten ne on ohjattu ja sävelletty. Auton suunnittelu on kuin loisit visuaalisen sinfonian ja samalla suunnittelet asiakkaan matkamaiseman. K: Olitko kasvaessasi erityisen kiinnostunut automuotoilusta? V: Itse asiassa halusin olla arkkitehti nuoresta iästä alkaen, ja rakastan arkkitehtuuria edelleen. Sanotaan, että "tila on taiteen henkäys". Elokuva ja animaatio olivat muita taidemuotoja, joista päiväuneksin – ja päiväuneksin edelleenkin. Ne vaikuttavat muotoilutyöhöni luontaisesti. K: Oliko sinulla nuorena suosikkiautoa, josta pidit sen muodon vuoksi, oikeaa tai fiktiivistä? V: Tämä on liian vaikeaa! Minulla on ollut, ja on edelleen, liian monta autoa, jotka inspiroivat minua. 1960- ja 1970-luvun italialaiset autot ja konseptit ovat oisella tasolla. Autot niin kuin 1970 Lancia Stratos Zero, 1972 Maserati Boomerang tai kurvikkaat 1968 Alfa Romeo Stradale ja 1952 Disco Volante. K: Autovalmistajat ovat viime aikoina tehneet konsepteja erityisesti elokuviin. Mihin elokuvaan sinä haluaisit tehdä auton? V: Haluaisin muotoilla auton James Bondille, tai sitten jotain, joka eläisi Blade Runnerin maailmassa. K: Mikä taito on vaikea artisteille, jotka yrittävät päästä omilleen automuotoilussa? V: Luulen, että se on oikeastaan se, että erottaa luonnoksen oikeasta fyysisestä esineestä, jonka yritämme luoda. Muotoilijat tuppaavat jäämään kiinni ja rakastumaan luonnoksiin ja renderöinteihin, ja heillä on vaikeaa kääntää se todelliseksi. Luonnos on vain keino työstää romanttiset matemaattiset yhtälömme päiväunista todellisuuteen. Piirtäminen on osa sanastoamme, mutta ei lopullinen sana. K: Mitä neuvoja haluaisit antaa henkilölle, joka haluaa automuotoilijaksi? V: Piirrä kuin hullu. Piirrä, piirrä, piirrä. Piirrä ollaksesi pätevä muotoilun kielessä. Piirtämisen hallitsemista tarvitaan, että voi muovata muotoilun sinfoniaa. Visualisoi ja ymmärrä autojen historia, ja miksi ne näyttävät siltä, miltä ne näyttävät. Tutki ajoneuvojen trendejä, käy autonäyttelyissä ja tutustu, miten autot rakennetaan. Tee näin ymmärtääksesi menneen ja nykyisen kollektiivista tajuntaa, jotta voit ottaa seuraavan askeleen tulevaan tai jopa murtautua sen läpi kokonaan. Lähteet: Nissan, Car Kuvat: Nissan Lue lisää Kaikki artikkelit 16.5.2025 Uutinen Uuden Xpeng P7:n ensimmäiset kuvat julki – merkittävä muutos valmistajan muotokieleen 16.5.2025 Uutinen Nissanille miljarditappiot – luvassa lisää tehtaiden sulkemisia ja irtisanomisia 16.5.2025 Ajoneuvot Nimi vaihdettu: DS 4 on jatkossa DS N°4 16.5.2025 Uutinen Toyota bZ4X Touring – tilavampi Toyotan sähköuutuus on tyyliltään jopa hieman farmarimainen 15.5.2025 Ajoneuvot Fiat on valmistanut esisarjan 500 Hybridit – kehityksen meneminen tavallaan takapakkia on tässä kohtaa täysin välttämätöntä 13.5.2025 Sähköautot BYD lisää lataushybridit Euroopan tehtaiden valikoimaan – taustalla kasvanut kysyntä 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Ajoneuvot Euroopan komissiolta kaksi vuotta armonaikaa autojen päästörajoille – näin äänestivät suomalaismepit 12.5.2025 Uutinen Suomen ainoan Cadillac Lyriq -automallin omistaja: ”Cadillac pelasti minut syövän kauheudelta” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 16.5.2025 Uutinen Toyota bZ4X Touring – tilavampi Toyotan sähköuutuus on tyyliltään jopa hieman farmarimainen 16.5.2025 Uutinen Uuden Xpeng P7:n ensimmäiset kuvat julki – merkittävä muutos valmistajan muotokieleen 16.5.2025 Ajoneuvot Nimi vaihdettu: DS 4 on jatkossa DS N°4 15.5.2025 Käyttötesti Käyttötestin loppuraportti: Volvo EX30 – erilainen Volvo hyvässä ja huonossa 12.2.2025 Koeajo Koeajo: Audi RS e-tron GT Performance laittaa ihmiskehon koetukselle 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Lentokoneet Dubai International, maailman vilkkain kansainvälinen lentoasema, tullaan lakkauttamaan - tilalle jopa viisi kertaa suurempi korvaaja 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa