1.9.2016 Ajoneuvot Maakaasua tankissa? Volkswagen haluaa vaihtaa kaasusäiliösi rähjähdysriskin varalta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Volkswagen laajentaa varotoimenpiteenä maakaasua käyttävien autojensa takaisinkutsukampanjaa, koska kaikissa EU-maissa ei suoriteta säännöllisiä maakaasusäiliöiden tarkastuksia. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Autovalmistaja Volkswagen kutsuu osan merkin maakaasuautoista ylimääräiselle huoltokäynnille. Merkin omissa tutkimuksissa on havaittu, että tiettyjä vuosimalleja edustavien maakaasuautojen pohjan alla sijaitsevat CNG-säiliöt ovat alttiita ulkoisille tekijöille, kuten korroosiolle, mikä saattaa heikentää maakaasua sisältävien säiliöiden lujuutta. Säiliöiden tarkistaminen säännöllisesti huolto-ohjelman mukaisesti on hyvin tärkeää, jotta mahdolliset korroosiovauriot pystytään havaitsemaan. Mikäli säiliöitä ei tarkasteta säännöllisesti, korroosiovauriot voivat jäädä huomaamatta. Tämä puolestaan voi aiheuttaa räjähdysriskin. Maakaasua noin 300:ssa Takaisinkutsukampanjaan kuuluvien maakaasuautojen säiliöt tarkastetaan ja vaihdetaan uudemmalla maalaustekniikalla päällystettyihin säiliöihin. Takaisinkutsukampanja koskee vuosimallien 2006–2010 Volkswagen Caddy ja Touran EcoFuel sekä vuosimallien 2009–2010 Passat EcoFuel -maakaasumalleja. Näitä autoja on Suomessa yhteensä noin 300 kappaletta. Suomessa maakaasusäiliöt tarkastetaan normaalin huolto-ohjelman mukaisesti, ja osa näistä autoista on jo tarkastettu aikaisempien huolto- ja takaisinkutsukampanjoiden yhteydessä. Suomessa aikaisempi takaisinkutsu koski mallivuosien 2006–2009 Volkswagen Touran EcoFuel -maakaasuautoja. Kutsu tulee kirjepostina Takaisinkutsu hoidetaan normaalilla menettelyllä ja asiakkaille lähetetään takaisinkutsukirje, jossa pyydetään varaamaan huoltoaika. Asiakkaille maakaasusäiliöiden tarkastus ja säiliöiden vaihto on veloitukseton, Volkswagen kertoo. Maakaasusäiliöiden tarkastus ja vaihto voidaan valmistajan tiedotteen mukaan tehdä vain valtuutetussa Volkswagen-merkkihuollossa ja työn kesto on arviolta 4–5 tuntia. Vuosimallien 2006–2009 Volkswagen Touran EcoFuel -maakaasuautojen käyttäjiä pyydetään varotoimenpiteenä ajamaan pelkästään bensiinikäytöllä, kunnes säiliöt on tarkastettu ja vaihdettu. Volkswagen Passat ja Caddy EcoFuel -malleissa säiliöiden suojaus ja sijainti on erilainen, joten näissä malleissa ei ole samanlaista riskiä. Mikäli auton maakaasulaitteistoa ei kuitenkaan ole tarkastettu ja huollettu joulukuun 2014 jälkeen, on varmuuden vuoksi ajettava pelkästään bensiinikäytöllä, kunnes säiliöt on vaihdettu. Säiliöt voi myös erikseen käydä tarkastuttamassa valtuutetussa Volkswagen-merkkihuollossa. Lähde: Volkswagen Kuva: Antti Hentinen Lue lisää Kaikki artikkelit 4.7.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Maxus T60 MAX – vannoutunut sähköautomerkki toi Suomen markkinoille dieselavolavan 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 1.7.2025 Uutinen Volkswagen sähköautojen rekisteröinneissä ykkönen Suomessa – syynä ainakin laaja mallisto 1.7.2025 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit edelleen alamaissa – romutuspalkkiolla haetaan autokauppaan piristystä 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Uutinen Kiinan autoteollisuudessa paisutellaan lukuja myymällä uusia autoja ”käytettyinä” ulkomaille 29.6.2025 Uutinen Autoklinikka etsii Suomen parasta parkkihallia – nettiäänestys käynnissä 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 3.7.2025 Koeajo Maistiainen: Maxus eTerron 9 - onko tästä kiinalaisesta maantielaivasta markkinoidemme ensimmäiseksi varteenotettavaksi sähköavolavaksi? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä”