8.5.2014 Liikenne Nuorekas ajokoulu verkossa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Nuorekas ote, liikkuva kuva ja vuorovaikutteisuus ovat Ajokoulun vahvat valtit. Se on Autoliiton jäsenille ilmainen palvelu. Autoliiton Ajokoulu on uusi oppimisympäristö, jossa tarjoillaan tuhti paketti henkilöauto-opetuksen teoriamateriaalia tietokoneen tai mobiililaitteen välityksellä.Elävin ja kuvaavin esimerkein höystetyt videot havainnollistavat taiten erilaiset ajotilanteet olipa kyse risteysajosta, ryhmittymisestä, piha-alueella peruuttamisesta, vilkun käytöstä, liikennemerkkien tuntemuksesta tai ohitustilanteiden riskeistä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyNuoria puhutellenVirkeästi toteutetuin videopätkin nuorelle ja myös opetusluvalla opettavalle aikuiselle hahmottuu paitsi liikennesääntöjen viidakko ja auton hallintaniksit, myös kokonaiskuva liikenneympäristössä, jossa jokaisen ajokäytös vakuttaa kanssakulkijoihin olivatpa nämä auton ratissa, pyöräilijöitä tai jalankulkijoita.Ajokoulu on suunnattu erityisesti opetusluvalla opettaville ja opiskeleville, tyypillisesti isälle tai äidille ja perhepiirin teini-ikäiselle jälkikasvulle.Ajokoulu käy lävitse myös nuoren kuljettajan päänsisäistä maailmaa esimerkkien kautta, joissa muistutetaan siitä, ettei rattiin saa käydä kiihtyneessä tunnetilassa – tai päihtyneenä. Myös nuorten keskinäisen sosiaalisen paineen uhat läpikäydään, jottei vasta ajokortin saanut nuori ystävineen suistuu tieltä, romuta autoa ja tervettä loppuelämäänsä.Ajokoulu on avoinna veloituksetta Autoliiton jäsenille.– Jäsenyyskään ei ole kovin kallis lysti, jos nuorisojäseneksi pääsee kolmella kympillä ja varsinaiseksi jäseneksikin 55 eurolla. Tyypillisellä oppikirjan hinnalla saa käyttöönsä myös muita jäsenetuja, Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen suhteellistaa. Omaan tahtiin opiskellen– Ajokoulu kannattaa läpikäydä yksi tai kaksi aihealuetta kerrallaan. Ja mikä parasta nuori voi aina palata aiheeseen, joka tuntuu vaikealta, ja kerrata sisäistämäänsä. Ajokoulu on erittäin hyvin räätälöitävissä kunkin omin tarpeisiin, Vesalainen kertoo.Videoiden pituuden vaihtelevat 5–30 minutin välillä. Videot on ryyditetty nuoria puhuttelevin loppukevennyksin, jotka osaltaan pitävät mielenkiinnon yllä. Puurot ja vellit eivät kuitenkaan sekoitu, sillä kaikki neuvot ja faktat ovat nykyisten liikennesääntöjen tasalla ja kerrottu yksiselitteisesti rauhallisen ajo-opettajan äänellä. Nykypäivän tarpeisiin– Ei ole hyödyllistä puristaa kaikkia samaan muottiin. Tärkeintä ei ole se missä tai missä järjestyksessä asioita opitaan, vaan että opitaan. Joku tarvitsee enemmän teoriaopetusta kuin toinen, Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen perustelee.Nieminen on tyytyväisillä mielin linjauksista, joihin ajokoulutuksen kehittämistä pohtinut työryhmä vastikään päätyi. Myös linjaukset esitellyt liikenneministeri Henna Virkkunen (kok) on sitä mieltä, että ajo-opetusta on perusteltua muuttaa vastaamaan nykypäivän tarpeita.Ehdotuksen mukaan autokoulun voisi aloittaa jo 16-vuotiaana. Nykyisin aloitusikä B-ajokortin kuljettajaopetuksessa on 17 vuotta. Työryhmä ehdottaa myös, että monivaiheisen järjestelmän sijasta tulisi siirtyä yksivaiheiseen opetusjärjestelmään. Työryhmä myös hyödyntäisi simulaattoriopetusta B-luokan kuljettajaopetuksessa.Ajokoulu vastaa haasteisiin hyödyntää uusia ja nykyaikaisia opetuskeinoja sekä tulevaisuudessa ehkä myös etäopiskelua.Työryhmän ehdottamien uudistusten taustalla on myös raha, sillä ajokortin hinta Suomessa on EU:n kalleimpia, Pasi Nieminen muistuttaa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVuorovaikutteisestiAjokoulu on jaettu 20 eri aihealueeseen, jotka käsittelevät myös taloudellista ajotapaa sekä eri vuodenaikojen tuomia haasteita. Ideana on, että Ajokoulun oppilas käy aluksi läpi pidemmän videohavainnollistuksen kustakin aihealueesta, perehtyy yksityiskohtaisiin tilanteisiin kirjallisen materiaalin avulla ja näkee oikeat toimintatavat videoklipeiltä.Mukana on myös oppien perillemenoa varmistavia osoita kysymysten ja kuvatehtävien muodossa.Vuorovaikutteinen kysymys–vastaus -osio päivittyy käyttäjien myötä pikku hiljaa kattavaksi pohdituttavien autoiluaiheiden tietolaariksi. Kysymyksin vastaa kova ammattilainen eli Teppo Vesalainen, joka on toiminut vuosia liikenneopettajana ja tehnyt autokoulualan oppimateriaaleja. autoliitto.fi/ajokouluTeksti: Marko Jokela Kuvat: Autoliitto Lue lisää Kaikki artikkelit 2.5.2025 Uutinen Täyssähköautojen määrä koko autokannasta lähes 5 prosenttia – ensirekisteröinneissä pieni pilkahdus valosta 2.5.2025 Uutinen Volvo aloittaa 1,6 miljardin säästökuurin – irtisanomisilta ei vältytä 30.4.2025 Yleinen Ensin tariffit, sitten U-käännös – Trump höllää autoalan tariffitaakkaa 29.4.2025 Sähköautot Sähkisten osuus Suomen autokannasta nousi jo 11,2 prosenttiin 29.4.2025 Liikenne Vappu tuo harrasteajoneuvot liikenteeseen – vanha auto vaatii erityistä huomiota 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 25.4.2025 Yleinen Vapise BMW – uusi kolarikuningas on Tesla 24.4.2025 Uutinen Renkaanvaihto – näin se sujuu 24.4.2025 Sähköautot Kiinalaismerkit toivat polttomoottoriversiot nihkeään sähköautomarkkinaan – nyt uhkaavat jo päästösakot Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 2.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow Lahdessa: tarjolla kasarin kulttia ja klassikkoautoja 400 ajoneuvon edestä 1.5.2025 Matkailu 4 400 kilometriä Itä-Euroopassa Dacia Dusterilla: onko missään enää halpaa? 1.5.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.Buzz GTX – 25 senttiä tuntuu 30.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Ferrari teki kaikkien aikojen pienimmän tuotantoautoon asennetun V12-moottorin 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 30.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Ferrari teki kaikkien aikojen pienimmän tuotantoautoon asennetun V12-moottorin 29.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Toyota Prius tuntuu vanhan mersun jälkeen stereotypiselle riisikipolle 27.4.2025 Ajatuksia autoista Polttomoottori sähköauton varavirtana, eikö näiden aika mennyt jo? – Ajatuksia autoista 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa