8.5.2014 Liikenne Nuorekas ajokoulu verkossa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Nuorekas ote, liikkuva kuva ja vuorovaikutteisuus ovat Ajokoulun vahvat valtit. Se on Autoliiton jäsenille ilmainen palvelu. Autoliiton Ajokoulu on uusi oppimisympäristö, jossa tarjoillaan tuhti paketti henkilöauto-opetuksen teoriamateriaalia tietokoneen tai mobiililaitteen välityksellä.Elävin ja kuvaavin esimerkein höystetyt videot havainnollistavat taiten erilaiset ajotilanteet olipa kyse risteysajosta, ryhmittymisestä, piha-alueella peruuttamisesta, vilkun käytöstä, liikennemerkkien tuntemuksesta tai ohitustilanteiden riskeistä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyNuoria puhutellenVirkeästi toteutetuin videopätkin nuorelle ja myös opetusluvalla opettavalle aikuiselle hahmottuu paitsi liikennesääntöjen viidakko ja auton hallintaniksit, myös kokonaiskuva liikenneympäristössä, jossa jokaisen ajokäytös vakuttaa kanssakulkijoihin olivatpa nämä auton ratissa, pyöräilijöitä tai jalankulkijoita.Ajokoulu on suunnattu erityisesti opetusluvalla opettaville ja opiskeleville, tyypillisesti isälle tai äidille ja perhepiirin teini-ikäiselle jälkikasvulle.Ajokoulu käy lävitse myös nuoren kuljettajan päänsisäistä maailmaa esimerkkien kautta, joissa muistutetaan siitä, ettei rattiin saa käydä kiihtyneessä tunnetilassa – tai päihtyneenä. Myös nuorten keskinäisen sosiaalisen paineen uhat läpikäydään, jottei vasta ajokortin saanut nuori ystävineen suistuu tieltä, romuta autoa ja tervettä loppuelämäänsä.Ajokoulu on avoinna veloituksetta Autoliiton jäsenille.– Jäsenyyskään ei ole kovin kallis lysti, jos nuorisojäseneksi pääsee kolmella kympillä ja varsinaiseksi jäseneksikin 55 eurolla. Tyypillisellä oppikirjan hinnalla saa käyttöönsä myös muita jäsenetuja, Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen suhteellistaa. Omaan tahtiin opiskellen– Ajokoulu kannattaa läpikäydä yksi tai kaksi aihealuetta kerrallaan. Ja mikä parasta nuori voi aina palata aiheeseen, joka tuntuu vaikealta, ja kerrata sisäistämäänsä. Ajokoulu on erittäin hyvin räätälöitävissä kunkin omin tarpeisiin, Vesalainen kertoo.Videoiden pituuden vaihtelevat 5–30 minutin välillä. Videot on ryyditetty nuoria puhuttelevin loppukevennyksin, jotka osaltaan pitävät mielenkiinnon yllä. Puurot ja vellit eivät kuitenkaan sekoitu, sillä kaikki neuvot ja faktat ovat nykyisten liikennesääntöjen tasalla ja kerrottu yksiselitteisesti rauhallisen ajo-opettajan äänellä. Nykypäivän tarpeisiin– Ei ole hyödyllistä puristaa kaikkia samaan muottiin. Tärkeintä ei ole se missä tai missä järjestyksessä asioita opitaan, vaan että opitaan. Joku tarvitsee enemmän teoriaopetusta kuin toinen, Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen perustelee.Nieminen on tyytyväisillä mielin linjauksista, joihin ajokoulutuksen kehittämistä pohtinut työryhmä vastikään päätyi. Myös linjaukset esitellyt liikenneministeri Henna Virkkunen (kok) on sitä mieltä, että ajo-opetusta on perusteltua muuttaa vastaamaan nykypäivän tarpeita.Ehdotuksen mukaan autokoulun voisi aloittaa jo 16-vuotiaana. Nykyisin aloitusikä B-ajokortin kuljettajaopetuksessa on 17 vuotta. Työryhmä ehdottaa myös, että monivaiheisen järjestelmän sijasta tulisi siirtyä yksivaiheiseen opetusjärjestelmään. Työryhmä myös hyödyntäisi simulaattoriopetusta B-luokan kuljettajaopetuksessa.Ajokoulu vastaa haasteisiin hyödyntää uusia ja nykyaikaisia opetuskeinoja sekä tulevaisuudessa ehkä myös etäopiskelua.Työryhmän ehdottamien uudistusten taustalla on myös raha, sillä ajokortin hinta Suomessa on EU:n kalleimpia, Pasi Nieminen muistuttaa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVuorovaikutteisestiAjokoulu on jaettu 20 eri aihealueeseen, jotka käsittelevät myös taloudellista ajotapaa sekä eri vuodenaikojen tuomia haasteita. Ideana on, että Ajokoulun oppilas käy aluksi läpi pidemmän videohavainnollistuksen kustakin aihealueesta, perehtyy yksityiskohtaisiin tilanteisiin kirjallisen materiaalin avulla ja näkee oikeat toimintatavat videoklipeiltä.Mukana on myös oppien perillemenoa varmistavia osoita kysymysten ja kuvatehtävien muodossa.Vuorovaikutteinen kysymys–vastaus -osio päivittyy käyttäjien myötä pikku hiljaa kattavaksi pohdituttavien autoiluaiheiden tietolaariksi. Kysymyksin vastaa kova ammattilainen eli Teppo Vesalainen, joka on toiminut vuosia liikenneopettajana ja tehnyt autokoulualan oppimateriaaleja. autoliitto.fi/ajokouluTeksti: Marko Jokela Kuvat: Autoliitto Lue lisää Kaikki artikkelit 29.12.2024 Uutinen Suomen sähköautokanta vastatuulessa – kasvu lepää käytettyjen tuontiautojen varassa 27.12.2024 Kuluttajat Terävähampainen jyrsijä kalusi auton johtosarjan ja sisäosia – vakuutusyhtiö ei korvannut lähes 6 000 euron korjauskustannuksia 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 21.12.2024 Liikenne Synkkiä lukuja liikenteestä – lasten tieliikennekuolemat hälyttävässä kasvussa 20.12.2024 Moottoriurheilu Formula-fanin viime tingan lahjavinkki: Lego Icons McLaren MP4/4 Senna 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 18.12.2024 Automatkailu Ulkomaille automatkaileva, ensi vuonna helpottuu – Vihreä kortti digitaaliseksi 17.12.2024 Uutinen Tämäkin oli kiinalaisille autoille langetettujen rangaistustullien vaikutusta – suuri määrä hybridejä myyntiin 17.12.2024 Autoilu Vähäpäästöisten autojen pysäköintialennus Helsingissä loppuu monilta ensi vuonna Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 29.12.2024 Ajoneuvot Voittaako tämä tuulilasi vihdoin talven? - Genesis testaa 48-volttista, metalloitua lämmitettävää tuulilasia 29.12.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz G 580 EQ – kolmen tonnin sähkömoukari vailla tekemistä 29.12.2024 Ajatuksia autoista Kiinalaisten autojen myyminen Suomessa voi olla vaikeaa ja siihen on monta syytä – Ajatuksia autoista 28.12.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Audi Sport quattro '84 30.12.2024 Ajoneuvot Muskeliauton uusi aikakausi Dodge Charger Daytona saapuu vuoden sisällä Eurooppaan, tiedetään kertoa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 27.12.2024 Kuluttajat Terävähampainen jyrsijä kalusi auton johtosarjan ja sisäosia – vakuutusyhtiö ei korvannut lähes 6 000 euron korjauskustannuksia 23.12.2024 Laivat Helsingissä rakennettiin neljän vuoden aikana kuuden aluksen loistoristeilijäluokka - nyt tuoreinkin niistä on 20-vuotias 28.12.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Audi Sport quattro '84 26.12.2024 Lentokoneet Mitä tulee, kun yhdistää historian suurimman ja nopeimman matkustajalentokoneen? - British Airwaysin uusi ykkösluokka 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja