8.5.2014

Nuorekas ajokoulu verkossa

Nuorekas ote, liikkuva kuva ja vuorovaikutteisuus ovat Ajokoulun vahvat valtit. Se on Autoliiton jäsenille ilmainen palvelu.

Autoliiton Ajokoulu on uusi oppimisympäristö, jossa tarjoillaan tuhti paketti henkilöauto-opetuksen teoriamateriaalia tietokoneen tai mobiililaitteen välityksellä.

Elävin ja kuvaavin esimerkein höystetyt videot havainnollistavat taiten erilaiset ajotilanteet olipa kyse risteysajosta, ryhmittymisestä, piha-alueella peruuttamisesta, vilkun käytöstä, liikennemerkkien tuntemuksesta tai ohitustilanteiden riskeistä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Nuoria puhutellen

Virkeästi toteutetuin videopätkin nuorelle ja myös opetusluvalla opettavalle aikuiselle hahmottuu paitsi liikennesääntöjen viidakko ja auton hallintaniksit, myös kokonaiskuva liikenneympäristössä, jossa jokaisen ajokäytös vakuttaa kanssakulkijoihin olivatpa nämä auton ratissa, pyöräilijöitä tai jalankulkijoita.

Ajokoulu on suunnattu erityisesti opetusluvalla opettaville ja opiskeleville, tyypillisesti isälle tai äidille ja perhepiirin teini-ikäiselle jälkikasvulle.

Ajokoulu käy lävitse myös nuoren kuljettajan päänsisäistä maailmaa esimerkkien kautta, joissa muistutetaan siitä, ettei rattiin saa käydä kiihtyneessä tunnetilassa – tai päihtyneenä. Myös nuorten keskinäisen sosiaalisen paineen uhat läpikäydään, jottei vasta ajokortin saanut nuori ystävineen suistuu tieltä, romuta autoa ja tervettä loppuelämäänsä.

Ajokoulu on avoinna veloituksetta Autoliiton jäsenille.

– Jäsenyyskään ei ole kovin kallis lysti, jos nuorisojäseneksi pääsee kolmella kympillä ja varsinaiseksi jäseneksikin 55 eurolla. Tyypillisellä oppikirjan hinnalla saa käyttöönsä myös muita jäsenetuja, Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen suhteellistaa.

Omaan tahtiin opiskellen

– Ajokoulu kannattaa läpikäydä yksi tai kaksi aihealuetta kerrallaan. Ja mikä parasta nuori voi aina palata aiheeseen, joka tuntuu vaikealta, ja kerrata sisäistämäänsä. Ajokoulu on erittäin hyvin räätälöitävissä kunkin omin tarpeisiin, Vesalainen kertoo.

Videoiden pituuden vaihtelevat 5–30 minutin välillä. Videot on ryyditetty nuoria puhuttelevin loppukevennyksin, jotka osaltaan pitävät mielenkiinnon yllä. Puurot ja vellit eivät kuitenkaan sekoitu, sillä kaikki neuvot ja faktat ovat nykyisten liikennesääntöjen tasalla ja kerrottu yksiselitteisesti rauhallisen ajo-opettajan äänellä.

Nykypäivän tarpeisiin

– Ei ole hyödyllistä puristaa kaikkia samaan muottiin. Tärkeintä ei ole se missä tai missä järjestyksessä asioita opitaan, vaan että opitaan. Joku tarvitsee enemmän teoriaopetusta kuin toinen, Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen perustelee.

Nieminen on tyytyväisillä mielin linjauksista, joihin ajokoulutuksen kehittämistä pohtinut työryhmä vastikään päätyi. Myös linjaukset esitellyt liikenneministeri Henna Virkkunen (kok) on sitä mieltä, että ajo-opetusta on perusteltua muuttaa vastaamaan nykypäivän tarpeita.

Ehdotuksen mukaan autokoulun voisi aloittaa jo 16-vuotiaana. Nykyisin aloitusikä B-ajokortin kuljettajaopetuksessa on 17 vuotta. Työryhmä ehdottaa myös, että monivaiheisen järjestelmän sijasta tulisi siirtyä yksivaiheiseen opetusjärjestelmään. Työryhmä myös hyödyntäisi simulaattoriopetusta B-luokan kuljettajaopetuksessa.

Ajokoulu vastaa haasteisiin hyödyntää uusia ja nykyaikaisia opetuskeinoja sekä tulevaisuudessa ehkä myös etäopiskelua.

Työryhmän ehdottamien uudistusten taustalla on myös raha, sillä ajokortin hinta Suomessa on EU:n kalleimpia, Pasi Nieminen muistuttaa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Vuorovaikutteisesti

Ajokoulu on jaettu 20 eri aihealueeseen, jotka käsittelevät myös taloudellista ajotapaa sekä eri vuodenaikojen tuomia haasteita. Ideana on, että Ajokoulun oppilas käy aluksi läpi pidemmän videohavainnollistuksen kustakin aihealueesta, perehtyy yksityiskohtaisiin tilanteisiin kirjallisen materiaalin avulla ja näkee oikeat toimintatavat videoklipeiltä.

Mukana on myös oppien perillemenoa varmistavia osoita kysymysten ja kuvatehtävien muodossa.

Vuorovaikutteinen kysymys–vastaus -osio päivittyy käyttäjien myötä pikku hiljaa kattavaksi pohdituttavien autoiluaiheiden tietolaariksi. Kysymyksin vastaa kova ammattilainen eli Teppo Vesalainen, joka on toiminut vuosia liikenneopettajana ja tehnyt autokoulualan oppimateriaaleja.

autoliitto.fi/ajokoulu

Teksti: Marko Jokela Kuvat: Autoliitto

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat