22.6.2025

Ajoneuvojen kierrätys muuttuu uuden EU-asetuksen myötä

Kuva Moottorin arkisto

EU:n uusi kiertotalousasetus tuo ajoneuvojen kierrätykseen lisää vaatimuksia ja digitaalisuutta. Suomessa kierrätys toimii jo hyvin, mutta uusi sääntely tuo mukanaan tarkennuksia, jotka parantavat järjestelmän läpinäkyvyyttä ja tehokkuutta.

EU:n ympäristöneuvosto tiedotti 17. kesäkuuta ajoneuvojen tulevasta kiertotalousasetuksesta, jonka tavoitteena on yhtenäistää jäsenmaiden käytäntöjä ja vahvistaa kierrätyksen laatua. Neuvottelut jatkuvat komission, neuvoston ja parlamentin kesken puheenjohtajamaan kompromissiehdotuksen pohjalta.

Asetus säilyttää nykyiset kierrätystavoitteet: henkilö- ja pakettiautoista tulee edelleen kierrättää ja hyödyntää 95 prosenttia sekä uudelleenkäyttää ja kierrättää 85 prosenttia ajoneuvon painosta. Suomessa nämä tavoitteet täyttyvät jo nyt.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kierrätysmuoville ensimmäiset vaatimukset

Uutta asetuksessa on kierrätysmuovin käytön velvoittaminen uusien autojen valmistuksessa. Kuuden vuoden kuluttua asetuksen voimaantulosta uusien autojen muoviosista vähintään 15 prosenttia on oltava kierrätysmuovia. Kymmenen vuoden kuluttua vaadittu osuus nousee 25 prosenttiin.

Lisäksi purettavien osien hyödyntämistä uudelleenkäytössä edistetään. Osien käyttökelpoisuus on jatkossa varmistettava ja dokumentoitava, mikä tuo purkuosien tiedot osaksi digitaalista kierrätysprosessia.

– Suomessa ajoneuvojen kierrätysprosessi toimii erittäin hyvin ja uskon, että myös kierrätystoimijoiden kyky kehittää toimintaansa on varsin korkealla tasolla, sanoo Suomen Autokierrätys Oy:n toimitusjohtaja Juha Kenraali.

Digitaalisuus vahvistuu

Uusi asetus painottaa digitaalista tiedonkeruuta ja -jakamista. Kierrätyksestä kerättävät tiedot on jatkossa tarjottava sähköisten rajapintojen kautta viranomaisten käyttöön. Lisäksi markkinoille saatettujen ajoneuvojen tietoja tulee raportoida tarkemmin.

Suomessa vuonna 2024 käyttöön otettu DELV-järjestelmä on jo askel edellä. Se kerää tietoa sekä kierrätetyistä että markkinoille tulleista ajoneuvoista yksityiskohtaisilla mallimerkinnöillä.

Raskas kalusto ja kaksipyöräiset mukaan järjestelmään

Asetus laajentaa kierrätysjärjestelmän kattavuutta. Raskas kalusto ja kaksipyöräiset tulevat siirtymäajan jälkeen osaksi virallista kierrätysjärjestelmää. Suomessa romutustodistus vaaditaan jo nyt myös näille ajoneuvoille, vaikka ne eivät vielä kuulu tuottajavastuun piiriin.

– Toki joidenkin ajoneuvojen osalta vaadittaneen tuottajien järjestäytymistä, mutta nykyinen ajoneuvojen kierrätysjärjestelmä on varmasti hyödynnettävissä, jos omaa järjestelmää ei halua alkaa alusta asti rakentamaan, Kenraali toteaa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Romuajoneuvojen määrittely tarkentuu

Asetus tarkentaa myös käytetyn ja romuajoneuvon määritelmiä. Tavoitteena on varmistaa, että elinkaarensa päässä olevat ajoneuvot päätyvät asianmukaiseen kierrätykseen. Historialliset ja harrasteajoneuvot pyritään erottamaan selkeämmin, jotta harrastustoiminta ei vaarannu.

Erityistä huolta aiheuttavat EU:n ulkopuolelle päätyvät romuautot, jotka voivat jäädä virallisen kierrätyksen ulkopuolelle. Myös EU:n sisäiset laittomat jätekuljetukset halutaan kitkeä.

– Samaa riskianalyysiä käyttäen, mitä tulevassa asetuksessa peräänkuulutetaan, Kenraali muistuttaa.

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat