16.2.2017 Liikenne Ajoneuvokanta vanhenee vahenemistaan – Trafi näkee viitteitä muutoksesta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Trafi seuraa säännöllisesti ajoneuvokannan tilaa osana liikenteen turvallisuuden tilan ja kestävyyden seurantaa. Toistaiseksi viitteet muutoksesta ovat pieniä, mutta kehitys voi vauhdittua. Suomen ajoneuvokanta on yksi Euroopan unionin vanhimmista. Ajoneuvokannan ikä on jatkanut tasaisesti vanhenemistaan, mutta Trafi kertoo, että viitteitä murroksestakin voi aistia. Trafi seuraa säännöllisesti ajoneuvokannan tilaa osana liikenteen turvallisuuden tilan ja kestävyyden seurantaa.– Vaikka Suomen teillä liikkuvien autojen keski-ikä nousee edelleen, niin positiivista on, että uusien, ensirekisteröityjen henkilöautojen CO2- eli hiilidioksidipäästöt jatkavat laskuaan. Myös vaihtoehtoisten käyttövoimien suhteellinen osuus on kasvanut, vaikka kokonaisuutena niiden osuus ajoneuvokannasta onkin vielä hyvin pieni, kertoo johtava asiantuntija Outi Ampuja.Trafi seuraa ajoneuvokannan uudistumista säännöllisesti eri mittareiden avulla. Liikennevalomalliin esitetyistä tavoitteista monet eivät ole tällä hetkellä toivotussa vauhdissa, esimerkiksi ajoneuvokannan uusiutumisvauhti on varsin verkkainen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLiikennetrendit näkyvät ajoneuvokannassaAutoilu- ja ylipäätään liikkumistrendien muutokset näkynevät aikanaan myös ajoneuvokannassa.– Esimerkiksi, jos autojen yhteiskäyttö lisääntyy eikä auton omistamista jatkossa pidetä enää niin oleellisena, voi autokanta nuorentua ja vaihtoehtoisilla käyttövoimilla kulkevien osuus autoista voi lisääntyä aiempaa nopeammin, pohtii Ampuja.Autoilun murroksesta kielii niin ikään kansainvälinen kehitys, joka voi Trafin näkemyksen mukaan viedä myös meillä vaihtoehtoisten käyttövoimien suuntaan. Suomessa viime vuoden lopussa liikennekäytössä oli ladattavia hybridihenkilöautoja yli 2 400 ja täyssähköautoja reilut 840 eli yhteensä yli 3 200, mikä oli 1 700 autoa enemmän kuin vuotta aiemmin.Vaihtoehtoiset käyttövoimat auttavat osaltaan ilmastotavoitteiden saavuttamisessa, mutta tämän lisäksi myös ilmanlaatuun liittyvät asiat vaikuttavat autoiluun.– Maailmalla on kaupunkeja, joissa dieselautojen käyttöä on jouduttu rajoittamaan ilmansaasteista ihmisille aiheutuvan terveysriskin vuoksi, toteaa Ampuja.Miksi Suomi laahaa perässä?Mutta miksi ihmeessä Suomen ajoneuvokanta on niin vanhaa ja vanheneminen jatkumistaan? Trafin toimialajohtaja Olli Lindroos ottaa aiheeseen kantaa Trafi talks -blogissa.Lindroosin mukaan Autoilu on eurooppalaisittain arvioituna Suomessa kallista. Trafin kanta on, ettei autoilijan raskasta verotusta tulisi ainakaan enää lisätä, vaan pikemminkin laskea.Verotuksen painopistettä pitäisi siirtää hankinnan verotuksesta eli autoverotuksesta auton käytön verotukseen. Autoilijoilta kerään vuosittain lähes 8 miljardia eikä tienpitoon näistä veroeuroista käytetä kuin pieni osa.Auto ei ole hyvä sijoitus, vaan pikemminkin päinvastoin. Arvo alenee ja autoilun raskaiden verojen lisäksi vakuutukset, huollot ja katsastukset ottavat oman osansa autoilijan kukkarosta. Eikä se ajokortin hankkiminenkaan halpaa ole, Lindroos listaa.Suomessa ensirekisteröitiin viime vuonna 119 000 autoa, kun Ruotsissa määrä oli hieman yli kolminkertainen. Ruotsihan poisti autoveron parikymmentä vuotta sitten. Ja keikkuupa tuo länsinaapurimme myös komeasti liikenneturvallisimpien maiden tilastossa vuodesta toiseen kärkisijoilla. Kysyntää uudempiin autoihin kyllä on, Lindroos napauttaa.Lähde: Trafi Kuva: Moottorin arkisto/Roman Razinkov Lue lisää Kaikki artikkelit 10.10.2024 Uutinen Riistavaara vaanii tuntia ennen auringonnousua ja tunti auringonlaskusta 10.10.2024 Uutinen Dacia Bigster on enemmän kuin iso Duster 9.10.2024 Autoilu Autoilun kustannukset myllertymässä – liikenteen verotus ja rahoitus uudistuu 9.10.2024 Sähköautot Helsingin palomestari: sähköisen autokannan kasvaessa ja ikääntyessä myös palotapahtumat tulevat lisääntymään 9.10.2024 Uutinen Renkaiden vaihto tunaroimatta – näillä vinkein se käy 9.10.2024 Uutinen Voiko taksikyyti maksaa vain 8,5 euroa? 8.10.2024 Matkailuajoneuvot Matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimaveroa korotetaan 8.10.2024 Uutinen Ylpeästi sähköllä: Brittiläinen Kia PridEV-sähkökonversio 8.10.2024 Liikenneturvallisuus Talvi tulee, auto lähtee käsistä – nokkakolareita sattuu liukkailla keleillä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.10.2024 Matkailuajoneuvot Matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimaveroa korotetaan 10.10.2024 Uutinen Dacia Bigster on enemmän kuin iso Duster 9.10.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tässä on upouusi Nissan Patrol, josta Mitsubishi olisi kovasti halunnut tehdä upouuden Pajeron 9.10.2024 Koeajo Koeajo: Seres 5 – uutuusmerkki luksusjahdissa 9.10.2024 Uutinen Voiko taksikyyti maksaa vain 8,5 euroa? 4.10.2024 Uutinen Käytetyssä 100 000 euron Audissa olikin jotain muuta mitä myyjä kertoi – sitten riideltiin kymmenistä tuhansista euroista 8.10.2024 Matkailuajoneuvot Matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimaveroa korotetaan 3.10.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volvo EX30 – auto, joka lähes musertuu ennakko-odotusten alle 8.10.2024 Uutinen Kuluttaja esitti automyyjälle rajun vaatimuksen käytetystä autosta – myyjä oli pimittänyt tiedon auton moottorin vaihdosta 10.10.2024 Uutinen Dacia Bigster on enemmän kuin iso Duster 26.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Paholainen odottelemassa saattoautoa 20.9.2024 Kotimaanmatkailu Päivän kuva: Texaco taksi parturi baari 21.9.2024 Matkailu Tirpitz-museo – Saksan miehittämässä Norjassa nähtiin toisen maailmansodan suurimpia sota-aluksia 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon