19.11.2024

Ajoneuvon vuosivero esillä lakiluonnoksessa – ei kuitenkaan realistinen vaihtoehto lähiaikoina

Kuva Eetu Kokkonen

Lakiluonnostekstissä väläytetään vuosiveroa, joka poistaisi mahdollisuuden säästää rahaa ajoneuvojen kustannuksissa liikennekäytöstä poistamisella. Kyseessä on kuitenkin vain vaihtoehto varsinaiselle lakimuutokselle.

Tällä hetkellä Suomessa verotetaan ajoneuvojen käyttämisestä (polttoaineveron yhteydessä), sekä ajoneuvon pitämisestä liikennekäytössä (ajoneuvo- ja käyttövoimavero). Nyt lakiluonnostekstissä on nostettu esille myös vaihtoehto, että jatkossa verotettaisiin myös siitä, että ajoneuvo on rekisterissä. Asiasta uutisoi ensimmäisenä Ilta-Sanomat.

Aiheesta kerrotaan asiakirjassa ”Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi ajoneuvoverolain 11 §:n muuttamisesta.” Esityksen pääasiallinen sisältö on ajoneuvoverolain muuttaminen niin, että matkailuautoista maksettaisiin jatkossa käyttövoimaveroa samalla periaatteella kuin henkilöautoista, joka tarkoittaisi keskimääräiseen 590 euron vuotuiseen veroon noin 310 euron korotusta.

Lakimuutoksella kerrotaan saatavan arviolta 11 miljoonaa euroa enemmän vuosituottoa ajoneuvoverosta. Ehdotettu laki tulisi voimaan 1.1. 2025 ja korotettua käyttövoimaveroa sovellettaisiin 1.1.2026 alkaen.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Vaihtoehtoisia ideoita

Esitysluonnoksen lopusta löytyy lisäksi kappale ”5 Muut toteuttamisvaihtoehdot”, jossa on väläytetty paria toteuttamisvaihtoehtoa. Kyseessä ei siis ole varsinaisesti toimenpiteitä joihin oltaisiin näillä näkymin ryhtymässä.

Tuossa osiossa kerrotaan lyhyesti esimerkiksi rekisterissä pitoon perustuvasta ajoneuvoverosta. Tässä mallissa vältettäisiin liikennekäytöstä poiston verotuottoa vähentävät vaikutukset, eli toisin sanoen poistettaisiin ajoneuvojen omistajilta mahdollisuus säästää rahaa poistamalla ajoneuvo liikennekäytöstä.

Vuosivero säädettäisiin päiväkohtaisen perus- ja käyttövoimaveron tilalle, ja liikennekäytöstä poisto ei siis katkaisisi vuosiveron verokautta. Tällöin matkailuajoneuvojen verotuottoa olisi luotettavampaa arvioida.

Asiakirjassa mainitaan, että tällainen uusi veromalli vaatisi muita esitettyjä toteuttamisvaihoehtoja laajempaa lainvalmistelutyötä ja Traficomin järjestelmäkehitystä. Vuosiveromallia ei olisi siis edes realistista ottaa käyttöön vuoden 2025 alusta.

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat