8.6.2025 Ajatuksia autoista Aika entinen ei koskaan enää palaa: Dieselgate rikkoi autoalan viattomuuden 10 vuotta sitten – Ajatuksia autoista Teksti Aake Kinnunen Kuva Volkswagen, Fiat Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Syksyllä 10 vuotta täyttävä Dieselgate-päästöhuijausskandaali on vieläkin arkipäivää tuomioistuimissa, mutta tehtyä ei saa tekemättömäksi tuomioillakaan. Viime viikolla uutisoimme, että syksyllä 2015 autoalaa vavisuttaneessa Dieselgate-päästöhuijausskandaalissa oli luettu tuomioita neljälle tekijälle. Kyseessä eivät ole suinkaan ensimmäiset tuomiot edes Saksassa, saati Yhdysvalloissa, ja valituskierroskin on vielä kesken, mutta tuomioilla on silti merkitystä. Keskitason VW-johtajat ovat olleet suoraan tekemisissä asian kanssa ennen päästöhuijauksen paljastumista. Erityisen villiltä tuntuu johtavana insinöörinä tuntuneen Hanno Jeldenin rooli, sillä hän on ollut paikalla 2006 järjestetyssä palaverissa, jossa kolmen henkilön kesken päädyttiin päästöhuijausratkaisuun. Volkswagenille päästöhuijausskandaali maksoi vuoteen 2020 mennessä yli 32 miljardia euroa. Volkswagenin pääjohtajana toimineen Martin Winterkornin oikeudenkäynti on edelleen kesken. Neljän moottoripuolen johtajan lisäksi Audin johtaja Rupert Stadler on saanut tuomion, josta hän valittaa. Lisäksi tuomioita on annettu osakemarkkinoiden manipuloinnista (mm. avauskuvassa EA189-dieselmoottorin korjausjärjestelyjä osoittava VW-pomo Herbert Diess) ja myös Yhdysvalloissa Volkswagen on joutunut selvittämään syntejään, sekä yhtiönä että työntekijöinä. Volkswagen Lupo ja "kolmen litran" TDI oli vuoden 1999 näkemys pienestä kaupunkiautosta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyViattomuuden aika on ohiDieselgaten merkittävin vaikutus on kuitenkin ilmapiirissä. Autoteollisuuden ja päättäjien välit ovat aina olleet ristiriitaiset, jo ensimmäisistä hevosettomista vaunuista ja punalippuisista saattajista asti. Dieselgate kuitenkin viimeistään rikkoi illuusion siitä, että ala ja markkinatalous vahtisivat itse itseään. Valmistajien aiemmin ansoituneilta lobbaajilta katosi suurin osa kaikupohjasta Brysselin käytävillä. Autosta tuli kerralla talouden veturin ja liikkumisenvapauden edustajan sijaan sosioekonomisesti haastava kaupunkien saastuttava tilanviejä. Keskustelua molemmista näkökulmista on toki käyty ennenkin, ja käydään yhä, mutta valta-asema heilahti yhdessä yössä.Niinpä nyt ollaan tilanteessa, jossa kiristyvät päästörajat edellyttävät sähköautojen osuuden lisäämistä markkinassa, joka ei ole valmis ostamaan. Suorien kymmenien miljardien lisäksi Volkswagenin teko on maksanut muiden valmistajien taskuissa kymmeniä miljardeja tuotekehitys- ja valmistuskapasiteettikuluissa. Jos sähköautoja ei saada myytyä lähivuosina vaadittua määrää, panoksena ovat vielä miljardien päästösakot. Eikä kukaan vieläkään tiedä, mikä on polttomoottorin kohtalo Euroopassa 2030-luvulla: ovatko sähköautot käytännön pakko vai lakipakko. Sinänsä hyvä sähköistyminen vaatii kuitenkin resurssien hajauttamista, sillä vaikka Kiina ja Intia uskovat sähköautoiluun väestömassojensa mobilisoinnissa, ovat Yhdysvallat, Etelä-Amerikka ja Kaakkois-Aasia vielä pitkään polttomoottorin valtakuntaa.Eikä kerralla likaisen mielikuvan saanutta dieseliä haluta edes mainita, vaikka moottorityyppi olisi edelleen hyvä ratkaisu lukuisien autoilijoiden käyttöprofiiliin.Edes pikkuautojen puolestaEikä itsesäätelyn illuusion särkyminen koske vain ympäristötekijöitä. Erityisesti tarkastelussa on turvallisuus, sillä uusissa autoissa on oltava jatkuvasti enemmän pakollisia turvavarusteita. Vanhaa kapinahenkeä on kuitenkin nähtävissä GSR II -säädöksen toteutuksessa, jossa autovalmistajat toisensa jälkeen päätyvät suoraviivaisempiin ohituskeinoihin ja hyviin ratkaisuihin. Renault-ryhmän tuplapainettava My Safety Perso -painike ansaitsee jälleen kunniamaininnan, sillä se kytkee kaikki auton järjestelmät kerralla valmiiksi määriteltyihin asetuksiin. Näin vältytään esimerkiksi Ford Puman tilanteelta, jossa järjestelmät kytketään pois vierekkäisistä napeista, mutta eri tavalla keskenään.Harvinaisessa yhteishaastattelussa Renault-ryhmän Luca de Meo ja Stellantiksen hallituksen puheenjohtaja John Elkann vetosivat päättäjiin, että eurooppalainen pikkuauto saataisiin pelastettua. Euroopan unionin tiukat vaatimukset turva- ja päästövarusteiden suhteen luovat suhteettoman suuren kuluerän kompaktiluokan autoissa, jättäen joko tyhjän paikan autokauppaan tai antaen mahdollisuuden uusille kiinalaismerkeille. – Jos suunta [Euroopan autokaupassa] ei muutu, seuraavan kolmen vuoden aikana on tehtävä kivuliaita päätöksiä tuotantopaikoistamme, Elkann kommentoi tilannetta.10 vuotta sitten de Meon ja Elkannin kommentit olisivat herättäneet aitoa huolta eurooppalaisen autoteollisuuden taloudellisesta ja työllistävästä vaikutuksesta. Pelko on, että nyt vetoomukset "jätetään luetulle" (kaikuvat kuuroille korville), mutta koska autoja kuitenkin tarvitaan, paikka jää auki Kiinan autoteollisuudelle. Saataisiinkohan autoala edes osaksi eurooppalaista omavaraisuutta?Toivottavasti entiset volkkarilaiset järjestävät 20-vuotisjuhlan kohtalokkaalle palaverilleen. Lue lisää Kaikki artikkelit 22.6.2025 Uutinen Yllätyslähtö: käännettyään Renaultin suunnan Luca de Meo lähtee muotialalle 22.6.2025 Ajatuksia autoista Kun uusi BMW M5 kohtasi isoisoisänsä – Ajatuksia autoista 18.6.2025 Uutinen Juhannusliikenteessä hyytyy vuosittain satoja autoja – tässä yleisimmät syyt matkan katkeamiseen 15.6.2025 Matkailu Autoliike, jossa ei myydä lainkaan autoja – ainoastaan aatetta 15.6.2025 Ajatuksia autoista Alaikäiset kuskit eivät ole sen huonompia kuin 18-vuotiaatkaan, joten ikäpoikkeusluvasta tulee pitää kiinni – Ajatuksia autoista 14.6.2025 Uutinen Yhden konsernin tuotteet ylivoimaisia sähköautotestin lataustehoissa – joko lataustauot ovat tarpeeksi lyhyitä kaikille? 14.6.2025 Uutinen Prätkällä töihin -päivä haluaa motoristit pyöriensä päälle 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 12.6.2025 Uutinen Kiina ja EU sopimassa tariffit korvaavasta minimihintajärjestelmästä – mutta neuvoteltavaa on vielä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 21.6.2025 Ajoneuvot 10 sekuntia per auto – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton? 22.6.2025 Laivat Ja taas romutetaan: entinen Silja Linen ruotsinlaivapioneeri Finlandia purettavana Turkissa 20.6.2025 Matkailu Skandaalien sävyttämä klassikkoauto saapui Vehoniemen harjulle 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 21.6.2025 Ajoneuvot 10 sekuntia per auto – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 19.6.2025 Laivat Muistatko Viking Linen Ålandsfärjanin? - 53-vuotias entinen Ahvenanmaan lautta on romutusvaarassa päättyneen napa-alueiden komennuksen jälkeen 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton? 16.6.2025 Kuluttajat Merkkihuolletun Opelin moottori rikkoutui takuukorjauksen jälkeen – maahantuoja ei halunnut korvata, koska kuluttaja reklamoi vasta vuoden kuluttua 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 21.6.2025 Ajoneuvot 10 sekuntia per auto – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta