27.10.2023 Autoilu Ajoterveyden valvontaa syytä kehittää – kuolonkolarien taustalla useita riskitekijöitä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ajo-oikeuteen puuttuminen koetaan usein potilas-lääkärisuhteen kannalta hankalaksi. Sairaudet ovat mukana riskinä noin puolessa kuolonkolareista. Onnettomuuksia on tarkasteltu OTIn ajoterveysraportin ja yli 64-vuotiaiden onnettomuusraportin mukaan. OTIn järjestelmässä kartoitettavia riskejä on yli sata.Käytännössä jokaisessa onnettomuudessa on sen syntyyn tai seuraamuksiin vaikuttamassa monia samanaikaisia riskitekijöitä, joten yhteen riskiin puuttumalla ei saada aikaan suuria vaikutuksia.Terveydentilan vaikutukset ovat kuitenkin yllättävän suuret. Sairaskohtaus välittömänä onnettomuuden syynä todettiin 16 prosentissa vuosina 2014–2018 tutkituissa onnettomuuksissa.Useimmiten kyse on sydänperäisestä kohtauksesta. Sairaus esiintyi taustariskinä 33 prosentissa tapauksista. Näin ollen sairaudet olivat vaikuttamassa kaikkiaan noin puolessa kuolonkolareista.Taustariskeistäkin yleisin ryhmä olivat sydän- ja verisuonisairaudet, mutta myös päihderiippuvuus, mielenterveysongelmat ja sokeritauti olivat verrattain yleisiä. Sairausryhmän sisällä on usein useita samanaikaisesti vaikuttavia tiloja, jotka myös vaikuttavat toisiinsa.Liikennelääketieteen emeritusprofessori Timo Tervo.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKohdistuuko ennalta ehkäisevä ajoterveysvalvonta oikein?Lääkärien tekemistä vuonna 2004 voimaan tulleeseen ilmoitusvelvollisuuteen perustuvista ilmoituksista on vain raporttitietoja eikä akateemisen tutkimuksen mitat täyttäviä julkaisuja.– Tämä puute vinouttaa liikenneturvallisuustyöstä käytävää keskustelua, taustoittaa liikennelääketieteen emeritusprofessori Timo Tervo.Raporttien mukaan suurin osa ilmoituksista tulee silmälääkäreiltä ja neurologeilta. Tutkimuksen mukaan silmäperäisten sairauksien osuus on kuitenkin alle prosentin luokkaa kuolonkolareista ja todetut tapaukset olivat neurologisia näkökenttäpuutoksia.Vastaavasti päihderiippuvuus ja mielenterveysongelmat ovat yleisiä päihdeonnettomuuksissa ja itsemurhaonnettomuuksissa. Näitä ilmoituksia ei tehdä juuri lainkaan.Lääkäreiden ilmoitusvelvollisuuden noudattamista ei Tervon mukaan selvitetä tai seurata, joten laiminlyöntejä ei käytännössä sanktioida. Usein puuttuminen ajo-oikeuteen koetaan potilas-lääkärisuhteen kannalta hankalaksi. Tilanne ei kuitenkaan ole yleisen turvallisuuden kannalta optimaalinen.Vanhat vai nuoret riskinä?Eri ikäryhmien välisessä vertailussa on huomioitava väestöosuus, joka nopeasti laskee iän mukana.Moottoriajoneuvon käyttö edellyttää ajo-oikeutta, joista luovutaan tai joudutaan iän karttuessa usein luopumaan. Siten onnettomuusriskiä tulee suojaamattomassa liikenteessä (jalankulku, pyöräily) tarkastella lähinnä väestönosuuteen ja moottoriliikenteessä suhteessa ajo-oikeuksien määrään.Riski on suurin sekä nuorilla että yli 75-vuotiailla.Riskien syyt ovat hyvin erilaiset. Nuorilla nopeus, päihde, kokemattomuus, piittaamattomuus ja turvalaitteiden käyttämättä jättäminen ovat riskikasauman kärjessä.Iän karttuminen tuo mukanaan rajoitteita. Sairaudet alkavat vaikeuttaa liikkumista yleensä ja myös ajoneuvon käyttöä. Sairauksien ilmaantuvuus ei kuitenkaan rajoitu vain iäkkäisiin (yli 65-vuotiaisiin), vaan niitä esiintyy kaiken ikäisillä.Pitkäaikaissairauksia on yllättävän paljon jopa alle 24-vuotialla. Sairaudet ovat kuitenkin erilaisia eri ikäryhmissä. Iäkkäiden liikkujien turvallisuuden kannalta olennaista on sairauksien vaikutus suojaamattomaan liikenteeseen kuten jalankulkuun ja pyöräilyyn sekä kykyyn turvalliseen moottoriajoneuvon hallintaan.Yhteistä molemmille on iän mukana tapahtuva sairauksien lisääntyminen ja liikkeiden hidastuminen. Onnettomuuksien seuraukset ovat iäkkäille vakavampia, koska elimistö haurastuu – eli sama vammaenergia aiheuttaa vakavammat vammat kuin nuoremmille.Ainutlaatuista tutkintaaTimo Tervo muistuttaa, että Suomen tieliikenteen onnettomuustutkinta on ainutlaatuista maailmassa. Kuolemaan johtaneiden liikenneonnettomuuksien tutkinta alkoi vuonna 1968.Liikennelääketieteen emeritusprofessori Timo Tervo.Vuonna 2021 säädettiin laki tie- ja maastoliikenneonnettomuuksien tutkinnasta. Sen mukaan kaikki kuolemaan johtaneet onnettomuudet on tutkittava niiden syiden selvittämiseksi. Tämä prosessi on erillinen poliisin suorittamasta liikennerikostutkinnasta.Tutkintaa suorittavat 20 erillistä tutkijalautakuntaa käyttäen standardisoitua ja koko ajan kehittyvää VALT-tutkimusmenetelmää Onnettomuustietoinstituutin (OTI) johtamana. Onnettomuustutkinnan tarkoituksena on parantaa liikenneturvallisuutta ja ehkäistä uusia onnettomuuksia.Teksti: Timo Turkula Kuvat: Onnettomuustietoinstituutti, Moottorin arkisto Lähteet: Liikennelääketieteen emeritusprofessori Timo Tervon esitelmä Liikkuvan poliisin Perinneyhdistyksen (LPPY) liikenneturvallisuusseminaarissa 23.11.2022, LPPY:n Viesti / vuosijulkaisu 2022, OTI: Ajoterveysraportti ja raportti yli 64-vuotiaiden onnettomuuksista.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 11.7.2025 Liikenneturvallisuus Tutkimus: konepeltien kohoava korkeus lisää liikenneturvallisuusriskejä 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Autoilu Taidetta ensihoidon keskelle – uudet Taidelanssit liikenteessä Kanta-Hämeessä 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 8.7.2025 Autonhoito Yksi yllättävä kohta naarmuuntuu helposti sähköautossa – auton maalipinnan suojaaminen suojakalvolla yleistyy koko ajan enemmän 7.7.2025 Autoilu Taksiyritys laajenee koko Suomeen 5.7.2025 Liikenneturvallisuus Älä aja vesilammikkoon – sade voi yllättää autoilijan kalliisti 4.7.2025 Liikenneturvallisuus Nuorten ja iäkkäiden liikennekäyttäytyminen herättää huolta 4.7.2025 Liikenne Päivän kuva: Konginkankaan bussiturma sai viimein kunnon muistomerkin Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen