27.10.2023 Autoilu Ajoterveyden valvontaa syytä kehittää – kuolonkolarien taustalla useita riskitekijöitä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ajo-oikeuteen puuttuminen koetaan usein potilas-lääkärisuhteen kannalta hankalaksi. Sairaudet ovat mukana riskinä noin puolessa kuolonkolareista. Onnettomuuksia on tarkasteltu OTIn ajoterveysraportin ja yli 64-vuotiaiden onnettomuusraportin mukaan. OTIn järjestelmässä kartoitettavia riskejä on yli sata.Käytännössä jokaisessa onnettomuudessa on sen syntyyn tai seuraamuksiin vaikuttamassa monia samanaikaisia riskitekijöitä, joten yhteen riskiin puuttumalla ei saada aikaan suuria vaikutuksia.Terveydentilan vaikutukset ovat kuitenkin yllättävän suuret. Sairaskohtaus välittömänä onnettomuuden syynä todettiin 16 prosentissa vuosina 2014–2018 tutkituissa onnettomuuksissa.Useimmiten kyse on sydänperäisestä kohtauksesta. Sairaus esiintyi taustariskinä 33 prosentissa tapauksista. Näin ollen sairaudet olivat vaikuttamassa kaikkiaan noin puolessa kuolonkolareista.Taustariskeistäkin yleisin ryhmä olivat sydän- ja verisuonisairaudet, mutta myös päihderiippuvuus, mielenterveysongelmat ja sokeritauti olivat verrattain yleisiä. Sairausryhmän sisällä on usein useita samanaikaisesti vaikuttavia tiloja, jotka myös vaikuttavat toisiinsa.Liikennelääketieteen emeritusprofessori Timo Tervo.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKohdistuuko ennalta ehkäisevä ajoterveysvalvonta oikein?Lääkärien tekemistä vuonna 2004 voimaan tulleeseen ilmoitusvelvollisuuteen perustuvista ilmoituksista on vain raporttitietoja eikä akateemisen tutkimuksen mitat täyttäviä julkaisuja.– Tämä puute vinouttaa liikenneturvallisuustyöstä käytävää keskustelua, taustoittaa liikennelääketieteen emeritusprofessori Timo Tervo.Raporttien mukaan suurin osa ilmoituksista tulee silmälääkäreiltä ja neurologeilta. Tutkimuksen mukaan silmäperäisten sairauksien osuus on kuitenkin alle prosentin luokkaa kuolonkolareista ja todetut tapaukset olivat neurologisia näkökenttäpuutoksia.Vastaavasti päihderiippuvuus ja mielenterveysongelmat ovat yleisiä päihdeonnettomuuksissa ja itsemurhaonnettomuuksissa. Näitä ilmoituksia ei tehdä juuri lainkaan.Lääkäreiden ilmoitusvelvollisuuden noudattamista ei Tervon mukaan selvitetä tai seurata, joten laiminlyöntejä ei käytännössä sanktioida. Usein puuttuminen ajo-oikeuteen koetaan potilas-lääkärisuhteen kannalta hankalaksi. Tilanne ei kuitenkaan ole yleisen turvallisuuden kannalta optimaalinen.Vanhat vai nuoret riskinä?Eri ikäryhmien välisessä vertailussa on huomioitava väestöosuus, joka nopeasti laskee iän mukana.Moottoriajoneuvon käyttö edellyttää ajo-oikeutta, joista luovutaan tai joudutaan iän karttuessa usein luopumaan. Siten onnettomuusriskiä tulee suojaamattomassa liikenteessä (jalankulku, pyöräily) tarkastella lähinnä väestönosuuteen ja moottoriliikenteessä suhteessa ajo-oikeuksien määrään.Riski on suurin sekä nuorilla että yli 75-vuotiailla.Riskien syyt ovat hyvin erilaiset. Nuorilla nopeus, päihde, kokemattomuus, piittaamattomuus ja turvalaitteiden käyttämättä jättäminen ovat riskikasauman kärjessä.Iän karttuminen tuo mukanaan rajoitteita. Sairaudet alkavat vaikeuttaa liikkumista yleensä ja myös ajoneuvon käyttöä. Sairauksien ilmaantuvuus ei kuitenkaan rajoitu vain iäkkäisiin (yli 65-vuotiaisiin), vaan niitä esiintyy kaiken ikäisillä.Pitkäaikaissairauksia on yllättävän paljon jopa alle 24-vuotialla. Sairaudet ovat kuitenkin erilaisia eri ikäryhmissä. Iäkkäiden liikkujien turvallisuuden kannalta olennaista on sairauksien vaikutus suojaamattomaan liikenteeseen kuten jalankulkuun ja pyöräilyyn sekä kykyyn turvalliseen moottoriajoneuvon hallintaan.Yhteistä molemmille on iän mukana tapahtuva sairauksien lisääntyminen ja liikkeiden hidastuminen. Onnettomuuksien seuraukset ovat iäkkäille vakavampia, koska elimistö haurastuu – eli sama vammaenergia aiheuttaa vakavammat vammat kuin nuoremmille.Ainutlaatuista tutkintaaTimo Tervo muistuttaa, että Suomen tieliikenteen onnettomuustutkinta on ainutlaatuista maailmassa. Kuolemaan johtaneiden liikenneonnettomuuksien tutkinta alkoi vuonna 1968.Liikennelääketieteen emeritusprofessori Timo Tervo.Vuonna 2021 säädettiin laki tie- ja maastoliikenneonnettomuuksien tutkinnasta. Sen mukaan kaikki kuolemaan johtaneet onnettomuudet on tutkittava niiden syiden selvittämiseksi. Tämä prosessi on erillinen poliisin suorittamasta liikennerikostutkinnasta.Tutkintaa suorittavat 20 erillistä tutkijalautakuntaa käyttäen standardisoitua ja koko ajan kehittyvää VALT-tutkimusmenetelmää Onnettomuustietoinstituutin (OTI) johtamana. Onnettomuustutkinnan tarkoituksena on parantaa liikenneturvallisuutta ja ehkäistä uusia onnettomuuksia.Teksti: Timo Turkula Kuvat: Onnettomuustietoinstituutti, Moottorin arkisto Lähteet: Liikennelääketieteen emeritusprofessori Timo Tervon esitelmä Liikkuvan poliisin Perinneyhdistyksen (LPPY) liikenneturvallisuusseminaarissa 23.11.2022, LPPY:n Viesti / vuosijulkaisu 2022, OTI: Ajoterveysraportti ja raportti yli 64-vuotiaiden onnettomuuksista.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 17.6.2025 Liikenneturvallisuus Uudet säännöt sähköisille liikkumisvälineille – nämä asiat jokaisen liikkujan on hyvä tietää 17.6.2025 Liikenne Näin vältät juhannusruuhkat 16.6.2025 Kuluttajat Merkkihuolletun Opelin moottori rikkoutui takuukorjauksen jälkeen – maahantuoja ei halunnut korvata, koska kuluttaja reklamoi vasta vuoden kuluttua 16.6.2025 Autoilu Antti Nevalainen on Vuoden tiepalvelumies 2025 15.6.2025 Matkailu Autoliike, jossa ei myydä lainkaan autoja – ainoastaan aatetta 13.6.2025 Kuluttajat Uusi Nissan Qashqai ei miellyttänyt ostajaa millään tavalla, ja oli tarpeettoman isokin – vaati myyjältä kaupan purkua 10.6.2025 Autoilu Mercedes-AMG puolustaa mestaruuksiaan GT World Challenge Europe -sarjassa 10.6.2025 Liikenneturvallisuus Tasoristeysturvallisuus parantunut ennätyksellisesti – onnettomuudet laskussa 9.6.2025 Liikenneturvallisuus Useimmat suomalaiset eivät tiedä, mitä tuulilasin kalibrointi tarkoittaa – voi vaarantaa autoilun turvallisuuden Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 16.6.2025 Kuluttajat Merkkihuolletun Opelin moottori rikkoutui takuukorjauksen jälkeen – maahantuoja ei halunnut korvata, koska kuluttaja reklamoi vasta vuoden kuluttua 17.6.2025 Ajoneuvot Audi Q3:n kolmas sukupolvi sai ensi-iltansa, ja se uppoaa kuin puu metsään isosisartensa sekaan 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 16.6.2025 Lentokoneet KLM aikoo vaihtaa vanhat Boeing 737:nsa uusiin, hiljaisiin ja taloudellisiin Airbuseihin - A321neo nähty jo myös Helsingin-reitillä 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 10.6.2025 Käyttötesti käytetyllä Teimme huollon Toyota Priuksen 300 000 kilometrin kunniaksi ja löysimme öljyiset sytytystulpat – varsinaiset viat jäivät vielä odottamaan vuoroaan 16.6.2025 Kuluttajat Merkkihuolletun Opelin moottori rikkoutui takuukorjauksen jälkeen – maahantuoja ei halunnut korvata, koska kuluttaja reklamoi vasta vuoden kuluttua 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 13.6.2025 Kuluttajat Uusi Nissan Qashqai ei miellyttänyt ostajaa millään tavalla, ja oli tarpeettoman isokin – vaati myyjältä kaupan purkua 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster