26.11.2019 Liikenne Algoritmeista apua lentohäpeään – Norwegianille uusia työkaluja päästöjen kitkemiseen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Halpalentoyhtiö Norwegian on ottanut käyttöönsä uuden SkyBreathe -työkalun, joka auttaa lentäjiä optimoimaan lentoja yhä tehokkaammiksi. Tiedotteessaan yhtiö kertoo, että nykyaikaisella kalustollaan se pystyy nyt vähentämään hiilidioksidipäästöjään 140 miljoonalla kilolla vuodessa. Kaikessa yksinkertaisuudessaan Norwegianin uusi SkyBreathe-työkalu antaa lentäjille palautetta lennoilta. Tietokone kertoo, mitkä asiat tehtiin polttoaineen kulutuksen kannalta oikein ja mitkä taas väärin. Palautteiden perusteella samat reitit osataan seuraavalla kerralla lentää entistä energiatehokkaammin. Ohjelma kerää lentomatkalta valtavan suuren määrän dataa, joka pystytään analysoimaan nopeasti. Norwegianin mukaan kuutisen kuukautta koekäytössä ollut SkyBreathe säästää tässä vaiheessa polttoainetta ja sitä kautta hiilidioksidipäästöjä noin kahden prosentin edestä joka lennolla.Lentämisen päästöt puhuttavat tällä hetkellä laajasti Euroopassa ja juuri täällä Norwegianin kotikentällä Pohjolassa puhutaan lentohäpeästä. Big Data -algoritmeja hyödyntävä SkyBreathe onkin kehitetty Clean Sky -hankkeen tiimoilta, joka on Euroopan unionin rahoittama. Niin yhtiön hallintopuoli kuin lentäjätkin ovat olleet hyvin tyytyväisiä ohjelmaan, sillä laskujen mukaan polttoainetta säästyy huimalta kuulostavat 3,7 miljoonaa kiloa vuodessa, mikä tietysti tekee erittäin hyvää myös talouspuolelle.Käytännön toimia, jotka selkeästi säästävät polttoainetta lennon eri vaiheissa, on monia. Esimerkiksi kiitotiellä pyritään jarruttamaan moottorien sijaan pyörä- ja ilmajarruilla. Kiitoradalta portille rullatessa voidaan ottaa mallia potkuriturbiinikoneista ja sammuttaa toinen moottoreista tarpeettomana. Itse lähestymisessä noudatetaan ns. Continuous Descent Approaches -periaatetta, jossa lentokorkeudesta laskeudutaan kiitotielle asti mahdollisimman tasaisesti ja portaattomasti. Tämä vähentää turhaa tehontarvetta ja laskee myös lentomelua laajasti niillä alueilla, joiden yli lentoasemien lähestymispolut kulkevat.Näiden lisäksi Norwegian luettelee tiedotteessaan toimia, jotka liittyvät lentosäätietojen tarkkaan hyödyntämiseen, paikallisesti tuotettuihin biopolttoaineisiin sekä lentokoneiden painoon. Heti ei välttämättä tule mieleen, että lentokoneen peseminen pudottaisi paljoakaan kulutusta, mutta yhtiö kertoo koneen rungon ja moottoreiden pesun vähentävän päästöjä peräti 16 miljoonalla kilolla vuodessa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKymmenen vuoden päästökuuriNorwegianin mukaan sen konekaluston tuottamat päästöt ovat pudonneet 30 prosentilla vuodesta 2008. Tässä ajassa yhtiö on myös laajentunut hurjasti. Vielä reilut kymmenen vuotta sitten sen laivasto koostui yksinomaan 1980-luvun tekniikkaan perustuneista 148-paikkaisista Boeing 737-300 -koneista, eli niin sanotusta 737 Classic -sarjasta. Vuonna 2009 Norwegian Air Shuttlen laivastoon liittyivät ensimmäiset kaksi tehdasuutta 186-paikkaista 737-800-konetta.Nämä uudenaikaisemmat NG- eli Next Generation -sarjan 737:t muodostavat tällä hetkellä yhtiön koko kapearunkolaivaston, niillä lentävät tytäryhtiöt Norwegian Air International, -Argentina ja Sweden. 737-800 on tällä hetkellä maailman yleisin kaupallinen matkustajakone. Vuonna 2012 perustettiin Norwegian Long Haul, joka lentää yhtiön mannertenvälisiä reittejä 21 koneen vahvuisella Boeing 787 Dreamliner-laivastolla. Laajarunkoja käyttää myös Norwegian Air UK.The International Council on Clean Transportation on palkinnut Norwegianin vuosina 2015 ja 2018 maailman polttoainetehokkaimmaksi lentoyhtiöksi Euroopan ja USA:n välillä. Mediassa hehkutettiin taannoin yhtiön Dreamlinerin lentäneen New Yorkista Lontooseen ennätysajassa yliääninopeudella. Kyllä, maanopeus kohosi jopa 1 250 kilometriin tunnissa, mutta ilmamassat avustivat sen verran, ettei Dreamlinerin voida sanoa ilmassa ylittäneen äänivallia – hyvä niin.Toimet jatkuvatEnsimmäiset Boeing 737 MAX:it saapuivat Norwegianille elokuussa 2018 tarkoituksenaan jatkaa edelleen vähäpäästöisemmällä tiellä. Norjalainen oli ensimmäinen eurooppalainen MAX-asiakas 100 koneen tilauksella. Kyseinen 737-sarjan uusin versio on tunnetusti tällä hetkellä vakavissa ongelmissa, ja Norwegian on kaikkien muiden MAX-operaattoreiden tavoin joutunut maadoittamaan jo vastaanottamansa 15 koneyksilöä. Lisäksi tehtaalta valmistuneita ei luonnollisesti ole voitu luovuttaa. Myös Dreamliner-laivasto yskii, nimittäin Rolls-Royce -voimanlähteestä irtosi kesällä pian Roomasta nousun jälkeen osia, ja tutkinta paljasti murtumia useiden yksilöiden turbiinien siivissä. Edessä on moottorinvaihtoja ja seisokkia.Entä tulevaisuudensuunnitelmat? Norwegian on tekemässä uutta aluevaltausta ja ottamassa käyttöön jopa sata kappaletta Airbus A320neo -sarjan kapearunkokoneita. A320neo:n idea on käytännössä sama kuin sen pääkilpailijan 737 MAX:in, eli tähtäimessä on parempi polttoainetalous. Norjalainen on tilannut sekä keskikokoa edustavia A320- että pidemmän kantaman ja suuremman kapasiteetin A321neoLR -koneita. Näillä eväin Norwegian voi jatkaa laajentumistaan entistä pidemmälle.Teksti ja kuvat: Benjamin Helander Lähde: Norwegian Lue lisää Kaikki artikkelit 13.7.2025 Uutinen Volkswagenin Yhdysvaltain piina jatkuu: ID. Buzz huilaa nyt tariffien takia 9.7.2025 Ajoneuvot Puolustusvoimat tilaa Scanialta 15 paloautoa – autojen täysi varustelu tehdään Säynätsalossa 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 8.7.2025 Autonhoito Yksi yllättävä kohta naarmuuntuu helposti sähköautossa – auton maalipinnan suojaaminen suojakalvolla yleistyy koko ajan enemmän 8.7.2025 Uutinen Maailman vanhin Rolls-Royce-kerho visiitillä Suomessa: ”Kerho on perustettu ajamista varten” 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 6.7.2025 Uutinen Pikkuautot pulassa Euroopassa kiristyvien säädösten kanssa – avuksi Japani-tyyliset kääpiöautot? 4.7.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 3.7.2025 julkaisemaan verkkojuttuun 4.7.2025 Liikenne Päivän kuva: Konginkankaan bussiturma sai viimein kunnon muistomerkin Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 12.7.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: 1965 Aston Martin DB5 12.7.2025 Moottoripyörät Moottoripyöräkortti taskuun – näin tutkinto etenee 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen