13.9.2016 Ajoneuvot Ampera-e lupaa lisää toimintamatkaa – Yhdellä latauksella 400 km, ehkä. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uuden Ampera-e:n Pariisin autonäyttelyssä esittelevä Opel kertoo, että uutuuden toimintamatka yhdellä latauksella on yli 25 prosenttia enemmän kuin seuraavaksi tulevalla kilpailijalla. Opel kertoo taklanneensa uuden Ampera-e:n avulla yhtä suurimmista sähköautoilun kehityksen jarruista. Kyseessä on epävarmuus todellisesta toimintamatkasta.NEDC-standardin (New European Driving Cycle, tämän hetkinen standardi toimintamatkan mittaamiseen erilaisilla ajoneuvoilla) mukaan Ampera-e:llä voi ajaa 400 kilometriä yhdellä latauksella.Opelin omien laskelmien mukaan esimerkiksi lisävarusteena saatavalla 33 kWh:n akulla varustettu kilpailija tarjoaa NEDC-standardin mukaan vain 300 kilometrin toimintamatkan ja seuraavat kilpailijat 190-250 kilometrin toimintamatkan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAmpera-e lupaa neljänneksen lisääOpelin rajuimmassa hehkutuksessa Ampera-e mullistaa sähköisen liikkuvuuden. Aivan näin mullistavasta uutuudesta ei sentään ole kyse, mutta Ampera-e:n luvataan tarjoavan noin 25 prosenttia pidemmän toimintamatkan kilpaileviin sähköautoihin verrattuna.Todellinen toimintamatka poikkeaa luonnollisesti NEDC-standardin arvoista, koska toimintamatkaan vaikuttavat tieolosuhteet, sää, ajotapa ja kuorma. Ampera-e:llä voi kuitenkin tavallisissa olosuhteissa ajaa helposti yli 300 kilometriä. Eli se siitä mullistuksesta. Kehitystä toki, mutta ei sen suurempaa.– Ampera-e on sähköauto, joka sopii pitkän toimintamatkansa ansiosta jokapäiväiseen käyttöön. Opel osoittaa, että sähköinen liikkuvuus on entistä laajemman asiakaskunnan saavutettavissa innovatiivisen teknologian ansiosta. Opel demokratisoi sähköautoilun Ampera-e:llä, hehkuttaa Opelin pääjohtaja Dr. Karl-Thomas Neumann.Sähköautoilusta kiinnostuneelle 4,17 metrinen Ampera-e tarjoaa tilat viidelle hengelle. Tavaratila on kooltaan 381 litraa. Kuljetustilan mahdollistaa kymmenen akkumoduulin sijoittaminen osaksi alustan rakennetta. Kaikkiaan 288 litiumionisolusta koostuva 60 kWh:n akku on kehitetty yhteistyössä LG Chemin kanssa.Rivakasti liikkeelleOpel Ampera-e on valmistajansa mukaan urheilullinen. 360 Nm maksimiväännön ansiosta auto kiihtyy sujuvasti esimerkiksi liikennevaloista ja ohitustilanteessa maantiellä. Koeajokokemuksen puuttuessa on luotettava valmistajan arvioon.Ampera-e:n kerrotaan kiihtyvän nollasta 50 kilometrin tuntinopeuteen 3,2 sekunnissa ja ohitustilanteissa 80 kilometrin tuntinopeudesta 120 km/h nopeuteen 4,5 sekunnissa, mutta valmistaja itsekin kertoo oheisten lukujen olevan vielä alustavia.Auton huippunopeus on rajoitettu 150 kilometriin tunnissa. Sähkömoottorin suorituskyky on verrannollinen 150kW/204hv tehoon.Latausta auton liikkuessaLähes äänettömästi liikkuvan Ampera-e:n akut latautuvat auton liikkuessa. Akku latautuu kuljettajan nostaessa jalan kaasupolkimelta ”Drive”-tilan ollessa valittuna. Kun kuljettaja kytkee “Low”-tilan, moottorijarrutus on voimakkaampi ja sitä kautta akut latautuvat tehokkaammin.Kuljettaja voi valita ohjauspyörästä ”Regen on Demand” -tilan, jolloin talteen kerätään maksimimäärä energiaa. Tällöin moottorijarrutus on niin voimakas, ettei kuljettajan tarvitse normaaliliikenteessä koskea jarrupolkimeen lainkaan pysäyttääkseen auton. Ampera-e:tä voi siis ohjastaa periaatteessa pelkän kaasupolkimen avulla. Tätä Opel kutsuu nimellä "One Pedal Driving". Samaan hengenvetoon valmistaja korostaa kuitenkin, että jarrupoljin on luonnollisesti tarpeen hätätilanteita varten.Alustavien tulosten mukaan kuljettaja voi kasvattaa auton toimintamatkaa jopa viisi prosenttia “Drive”- tilaan verrattuna käyttämällä ”One Pedal Drivingia” hitaassa ja usein pysähtyvässä kaupunkiliikenteessä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHenkilökohtainen avustaja käytettävissäAmpera-e:ssä on viimeisimmän sukupolven IntelliLink-tietoviihdejärjestelmä ja tänä syksynä Suomessa lanseerattu Opel OnStar.OnStar-palvelusta kuljettaja saa muun muassa pyytämänsä reittiohjeet suoraan auton navigaattoriin. Lisäksi Opel OnStar soittaa automaattisen hätäpuhelun kuljettajan puolesta sekä tarjoaa älypuhelinsovelluksen auton etähallintaan.Apple CarPlayn ja Android Auton avulla matkustajat voivat muun muassa tuoda suosikkisovelluksiaan auton kosketusnäytölle, kuunnella lempimusiikkiaan tai striimata elokuvia.Lähde ja kuvat: Opel Lue lisää Kaikki artikkelit 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM’S Classicin kasari-Corollat 13.1.2025 Ajoneuvot Autot ikääntyvät – auttaisiko 1 000–2 000 euron tuki uuden auton ostajalle? 13.1.2025 Ajoneuvot Mazda 6e tarkoittaa täyssähköistä viistoperää tutulla nimellä nyt myös Euroopan markkinoille 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 11.1.2025 Ajoneuvot Renault 5 E-Tech Electric ja Alpine A290 ovat Vuoden Auto Euroopassa – Renaultille toinen voitto peräkkäin, Alpinelle ensimmäinen koskaan 10.1.2025 Ajoneuvot Odotettu Tesla Model Y ”Juniper” esiteltiin Kiinassa – tässä on maailman myydyimmän automallin toinen painos 10.1.2025 Uutinen Autoliitto vinkkaa: näillä laitteilla autoilija ottaa niskalenkin pakkasista 9.1.2025 Autoilu Kuolemaan johtaneet kohtaamiskolarit vähenivät – ylinopeudet riskitekijänä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 13.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: BMW 740i E38 tuo potentiaaliset museoautot modernien herkkujen aikaan 12.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Formentor VZ – kuparin hohdetta ja rallijakkarat vakiona 11.1.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: kannattaako hankkia ladattava hybridiauto ilman kotilatausmahdollisuutta? 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 7.1.2025 Henkilö Pehr G. Gyllenhammar: Volvo-johtajan omat autot 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa