17.2.2019 Ajoneuvot Arctic Lapland Rally: Škoda Fabia R5 -ralliauton kyydissä – huikea kokemus Teksti Jussi Saarinen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Pääsimme Arctic Lapland Rallyn yhteydessä täysiverisen ralliauton kyytiin. Kuuden kilometrin harjoituserikoiskoe kutistuu kovassa vauhdissa lyhyeksi, mutta nautinto on taattu. Tekstiviesti piippaa juuri, kun olemme valokuvaajan kanssa kyttäämässä Valtteri Bottasta saapuvaksi takaisin Arctic Lapland Rallyn huoltoalueelle taukoa – ja mahdollista haastattelua varten.Pakkasta on 27 astetta, mutta veri alkaa hetkessä kiehua, kun luen aiemmin päivällä tapaamani Škodan edustajan sanoman: ”Voisi olla mahdollista saada sinut Fabia R5:n kyytiin viiden maissa shakedownilla…”Pää täyttyy hetkessä epäröinnistä. Ralliauton kyytiin? Shakedownilla? Olen aikaisemmin ollut muutaman kerran muun muassa Esapekka Lapin kyydissä samanlaisella Fabia R5:lla, mutta ne ovat olleet mediaa varten järjestettyjä, lyhyitä näytösajoja.Tämä sen sijaan on eri maata. Ajo tapahtuisi – tai tapahtuu, ei kai siitä voi oikein kieltäytyäkään – kilpailuviikonloppuna, harjoitusaikataulun puitteissa ja kuuden kilometrin pituisella erikoiskokeella, jossa koko rallikoneisto, ja ennen kaikkea vauhti, ovat läsnä.Ylimääräiset kylmät väreet käyvät kehon läpi, niiden pakkasen aiheuttamien lisäksi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyRiittävästi sivutukeaPikakelauksella iltapäiväviiteen ja TGS-tiimin varikkopilttuuseen. Jep, ei siitä voinut kieltäytyä. Olen ehtinyt jo kiivetä motorhomen kahvioon ja vaihtaa minulle ojennetut ajohaalarit päälle, ja nyt kuuntelen ohjeistusta ennen pikataipaleelle lähtöä.Kristian Kiviniemi vasemmalla, oikealla Moottorin Jussi Saarinen.Kuljettajanani toimii Kristian Kiviniemi, 26-vuotias lupaava ralliautoilija, joka starttaa tämänvuotiseen Arctic Lapland Rallyyn lähtönumerolla viisi. Ihan hitaasta kyydistä ei siis ole kyse, vaikka minulle vakuutetaankin, että kokemuksesta tulee paitsi vauhdikas, myös turvallinen. Vakuutuspaperi pitää silti allekirjoittaa, mikä ei ainakaan rentouta oloa.Esitelmän jälkeen alas ja auton viereen. Ensin silmälasit pois, sitten kypärämyssy päähän, sen jälkeen kypärä ja lopuksi rillit takaisin naamalle. Alan olla valmis – ainakin fyysisesti. Saan ohjeet siirtyä autoon, mikä ei ole korkeiden turvakaarien ylitse mikään yksinkertainen tehtävä. Käsien avulla ponnistan kuitenkin itseni penkille.Käy ilmi, että istuin on todella tyköistuva, mutta lievän ketkuttelun myötä takamus asettuu pohjaan asti. Kuusipistevöiden kiristäminen ottaa aikansa, mutta lopulta remmit ovat niin kireällä, ettei kroppa juuri liiku. Se on pelkästään hyvä, ja myös suositeltava, asia tulevaa röykytystä varten. Enää mikrofonin johdon kytkeminen, ja valmistelut on tehty.Viereen huomattavasti ketterämmin kavunnut Kiviniemi testaa radion kuuluvuuden; täysiverinen ralliauto on jo siirtymätaipaleella niin meluisa laite, ettei keskustelusta kuskin ja ”kartturin” välillä muuten tulisi mitään.Lämppärikin löytyyLähdemme etenemään huollosta kohti shakedownin lähtöä. Vaikka jännittää, juttelemme Kiviniemen kanssa sujuvasti Fabia R5:stä ja sen hallintalaitteista.Auto on sisältä karu, koreilematon ja kovin tekninen. Ohjaamoon on jätetty vain olennainen, ja sekin vähä muutettu rallikäyttöön sopivammaksi. Näkymiä hallitsee musta kojelauta ja mittariston paikalle asennettu valtava punainen vaihteen merkkivalo.Kiviniemen Škoda Fabia kuvattuna varsinaisella kilpailuerikoiskokeella.Ulkona paukkuvasta pakkasesta huolimatta sisällä vallitsevat kohtuulliset celsiusasteet – lämmityslaite on ralliautossa oltava jo ikkunoiden huurtumisenkin estämiseksi. Esteettömät näkymät varmistetaan vielä lämmitettävällä tuulilasilla.Sitä ajomelua todella riittää jo siirtymätaipaleella. Menoa säestävät voimansiirron ulina ja vaihteiston klonksahdukset. Jo tässä vaiheessa on selvää, että siinä missä Fabia R5 näyttää ulospäin hieman pullistetulta vakioautolta, sisältä se on täysin kilpuri.Kisamoodi päälleKun pääsemme pienemmälle tielle, Kiviniemi jarruttaa muutaman kerran voimakkaasti ja alkaa sitten vatkata autoa tien laidalta toiselle, uudestaan ja uudestaan. Tarkoituksena on kuulemma lämmittää jarrut ja iskunvaimentimet, ja samalla myös voimansiirron öljyt pian tapahtuvaan täysvauhtiajoon.Huomaan kiristeleväni turvavöiden yläosia toistamiseen: nyt remmit eivät enää liiku lainkaan, joten kaipa tässä pysytään maaliin asti. Pian olemme jo shakedownin lähtöpaikalla. Jonot kuulemma ovat startissa välillä hyvinkin pitkiä, mutta nyt muita ralliautoja ei näy.Kiviniemi tokaisee, että tästä voidaankin sitten lähteä. Hän aktivoi valikosta moottorinohjausjärjestelmän erikoiskoemoodin, mikä maksimoi Fabia R5:n suorituskyvyn muun muassa turbon ahtopaineiden osalta.Vielä konepellin päälle asennettu lisävalopatteristo päälle – pilkkopimeä tie muuttuu hetkessä miltei päivänvaloksi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTulipeltiä vastenLähtö tapahtuu lopulta yllättäen. Infernaalinen meteli täyttää kabiinin, hetkessä ollaan jo täydessä vauhdissa, ja ensimmäinen pomppu-mutkayhdistelmä hyökkää päälle.Vatsa muljahtaa ympäri, ja ehdin jo miettiä, että tällaista kauhuako seuraavat kuusi kilometriä ovat. Fabian keula haukkaa tiukassa oikeassa miltei hankeen kiinni, ja penkassa värjöttelevien kuvaajien salamavalot välähtelevät.Rallitähtenä patsastelu ei kuitenkaan ole nyt ensimmäisenä mielessä. Seuraa suoranpätkä, jolla nopeus nousee jo huomattaviin lukemiin. Seuraavassa jarrutuksessa nähdään, tarvitseeko turvautua kuljettajan kanssa ennakkoon sovittuun käsimerkkiin vauhdin hillitsemiseksi.Ja pitoa riittää!Pari aikaisempaa kertaa ralliauton kyydissä olen nimittäin kokenut asfaltilla, ja juuri hidastukset ovat olleet kaikkein huimimpia. Siinä vaiheessa, missä siviili jo polkee jalkaa tulipellin läpi, ammattikuski päästelee vielä pitkään talla pohjassa ja jarruttaa vauhdin pois vasta sitten, kun maallikko on satavarma, että nyt mällätään – ja pahasti.Kiidämme kohti mutkaa, ja juuri kun mietin, että tässä varmaankin itse painaisin jarrua, Kiviniemi tekee kuin pyynnöstä samoin, ja Fabia taittuu välittömästi keskinopeaan vasempaan.Hienoa, mietin – jos hidastaminen alkaa lumikelillä noinkin aikaisin, ei tässä ole mitään hätää. Ja kun sama toistuu toisessa ja kolmannessa mutkassa, mieli huojentuu. Avautuu tilaisuus nauttia g-voimista täysin rinnoin, ilman olematonta jarrua.Kiviniemen Škoda Fabia kilpailuerikoiskokeella.Eleetöntä ja tehokastaKiviniemi kysyy radiolla, onko kaikki ok – vastaan että on, ei ongelmia. Sitten pysynkin hiljaa: enhän halua, että penkat pölisevät verbaalisen häirintäni takia.Antaa siis ammattilaisen tehdä työtään, ja se todella vakuuttaa. Vauhti on kaiken aikaa jotain hurjan ja käsittämättömän välimaastosta, käännökset ja suunnanvaihdokset ovat supernopeita, ja joka ikinen sentti lumirännissä käytetään hyväksi.Merkille pantavaa on myös nykyaikaisen nelivetoisen ralliauton eleettömyys: pitkät ja leveät sladit ovat historiaa, sillä tänä päivänä pyritään etenemään keula edellä, mahdollisimman tehokkaasti. En myöskään rekisteröi vastaheittoja, vaan Fabia tuntuu asettuvan mutkaan kuin mutkaan kerrasta, ilman mitään viiveitä.Huoltoteltan tunnelmaa.Varsinaisia hyppyjä ei tällä shakedownilla ole, mutta nopea tie kyllä on – kuten kuulemma koko Tunturiralliksi perinteisesti kutsutun kilpailun erikoiskokeet muutenkin. Pitkällä suoralla luon katseen vaihdekepin edessä olevaan näyttöön ja sen nopeusmittariin.Vauhti kiihtyy hetkessä 185 km/h tienoille ja pysyy siinä – kaiketi etenemme nyt kuutosella rajoitinta vasten. Eikä lumiränni ole yhtään sen leveämpi kuin äskenkään…Pikakelauksella maaliinSitten Kiviniemi kuittaa yhtäkkiä radioon:– No niin, se oli sitten siinä.Maalissako jo? Ei voi olla totta – luulin että olisimme tulleet vasta 2–3 kilometriä. Vauhti todellakin hämää.Mutta eipä haittaa: kokemus oli ainutlaatuinen, kuten ralliauton kyydissä aina. Totean jälleen kerran, että kyse ei ole varsinaisesti autolla ajamisesta, vaan urheilusuorituksesta – ja ennen kaikkea ihmisen ja koneen täydellisestä vuorovaikutuksesta.Kun palaamme huoltoon, kysyn, miten kovavauhtista kyyti todellisuudessa oli. Kiviniemen vastaus 85–90-prosenttisuudesta, nuotin puutteesta ja varman päälle ajosta nostaa kunnioituksen entistäkin korkeammalle.110 prosenttia ja vieläkin nopeampi WRC-auto? Kiitos ei – tämä riittää ainakin vähäksi aikaa.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Aake KinnunenMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 22.11.2024 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 9 on tilava ja kyvykäs korealaisvalmistajan uusi sähkölippulaiva 19.11.2024 Moottoriurheilu Formula E – teknisesti mielenkiintoinen laji yllättää paikan päällä 18.11.2024 Ajoneuvot Ford E-Tourneo Courier on uusi kompakti sähkötila-auto, ja tulee samalla paljastaneeksi tietoja Puma EV:stä 17.11.2024 Uutinen Uuden digialustan käyttöönotto on nostanut romuautojen keräysmääriä 17.11.2024 Ajoneuvot Euroopan Vuoden auto -finalistit ovat selvillä – yhdellä pohjarakenteella loistavat mahdollisuudet jo kolmanteen voittoonsa 16.11.2024 Moottoriurheilu Mercedesin F1-auto muuntui LEGO-sarjaksi – kasasimme Mercedes W14-mallin 12.11.2024 Uutinen Yksi rajapyykki ylitetty – Suomessa on nyt yli 100 sähkökuorma-autoa 11.11.2024 Ajoneuvot Goldfinger!… Klassikko-Bondin 60-vuotista taivalta juhlistavat sekä hyvis että pahis, Aston Martin ja Rolls-Royce 10.11.2024 Ajoneuvot Porsche 911 Carrera T on jatkossakin Porschen käsitys perusautojen perusautosta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 23.11.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Ford P100 Pickup V8 21.11.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguan -lataushybridi lupaa pitkiä sähköisiä ajomatkoja 22.11.2024 Yleinen Helsingin polttomoottorikielto saa Autoliitolta tyrmäyksen: ”Tavoitteena tehdä kaupunkilaisten elämästä vaikeaa” 23.11.2024 Koeajo Maistiainen: Opel Grandland Hybrid – vaihtoehto sähkölle 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 16.11.2024 Koeajo Maistiainen: Kia EV3 – onko tässä yksi vuoden odotetuimmista sähköautoista? 16.11.2024 Lentokoneet Iberia vastaanotti ihka ensimmäisen Airbus A321XLR:n - liikenteessä on nyt todellinen mannertenvälinen kapearunkokone 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 10.11.2024 Lentokoneet Finnair uudisti ensimmäisen Embraerinsa - kone on nyt joka lentoonlähdössä noin kahden aikuisen verran kevyempi