25.1.2019 Ajoneuvot Arctic Lapland Rally: Valtteri Bottas pakkasen herrana Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Rovaniemellä ajettava Arctic Lapland Rally, tutunomaisemmin Tunturiralli, käynnistyy toden teolla perjantaina. Kisan suurin stara Valtteri Bottas testasi kuumeisesti autoaan aattoon asti. Brittiläisen M-Sport -tallin mekaanikot hytisevät Mäntyvaaran varikkoalueella. Hansikkaat korvautuvat välillä saarivaltakunnan tyyliin kupillisella kuumaa, mutta me, niin Pohjolan poikia kun olemmekin, pidämme kintaat visusti käsissä. Onhan pakkasta keskellä päivää rapsakat 23 ja puoli astetta.Syy, miksi värjöttelemme tyhjän huoltoteltan kupeessa ja tihrustamme taukoamatta tietyn ralliauton valoja saapuvaksi, on Valtteri Bottas, Suomen F1-tähti, joka osallistuu tänä vuonna ensimmäistä kertaa Rovaniemellä ajettavaan Arctic Lapland Rallyyn – ja ylipäätään uransa ensimmäiseen rallikilpailuun.Menossa on läheisen Vennivaaran shakedown, testierikoiskoe, jota kilpailijat saavat tahkota iltapäiväkolmesta iltakahdeksaan niin monta kertaa kuin haluavat. Ja vaikka takana on jo intensiivinen yli 300 kilometrin nuotitusjakso, Bottas vaikuttaa ottavan tästäkin tilaisuudesta kaiken irti. Auto on tätä ennen vain piipahtanut pilttuussa, ja suunnannut miltei heti takaisin kuusikilometrisen pätkän lumirännien väliin.Onhan kaikki kokemus kotiinpäin – ja rallidebyytin luoma julkisuus sitä luokkaa, ettei ihan heti ole syytä epäonnistua, eikä toisaalta jäädä muiden jalkoihinkaan. Etenkään, kun alla on täysiverinen Ford Fiesta WRC -tehdasauto.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyToistoa tarvitaanReilun tunnin palelun jälkeen kilpuri palaa varikolle. Bottas ja kartanlukijansa Timo Rautiainen nousevat autosta, ja tiivis palautekeskustelu M-Sportin huoltohenkilökunnan kanssa alkaa välittömästi viereisessä motorhomessa. Silti aikaa jää toki mediallekin.Tärkein kysymys alkuun on tietysti: miltä maailma maistuu moottoriurheilun tällä puolen?– On ollut kyllä tosi mielenkiintoinen viikko. Tulimme tänne jo lauantaina, sunnuntaina oli ensimmäinen testipäivä WRC-autolla ja alkuviikko nuotitettiin. Totta kai on ollut älyttömästi opittavaa, kun tämä on ensimmäinen rallini ja aikaisemmat kokemukset ovat tosi vähissä, Bottas toteaa.Tuntuma erikoiskokeisiin on siis saatu, ja ne saavat Valtterilta kehuja.– Pätkät on tosi makeita. Odotan innolla, että päästään vetämään ja mitä seuraavan kahden päivän aikana tapahtuu. Ensisijainen tavoite on kuitenkin ajaa maaliin, Bottas kuvailee.Fiesta WRC on niin ikään vaatinut runsaasti opiskelua.– Siinäkin on ollut paljon uutta, että miten auto käyttäytyy ja miten lukot pelaavat. Lisäksi on täytynyt opetella kaikenlaisia muita juttuja: jos pätkällä vaikka sattuu jotakin, niin miten renkaita vaihdetaan ja mistä lapiot löytyvät, hän hymyilee.Onko WRC- ja F1-autojen ajamisessa mitään yhtäläisyyksiä?– Täysin erilaistahan se on. Molemmissa on neljä rengasta, ratti ja moottori, Bottas naurahtaa mutta perustelee sitten asiaa tavoilleen uskollisesti hieman syvemmin.– Ajotyyli on tietenkin tosi erilainen, mutta perstuntumassa ja keskittymisessä on paljon samaakin. Makeita laitteita nämä ovat, olen nauttinut ajamisesta tosi paljon.Yhtäläisyyksiä ykkösiinkinMyös kartturi Rautiainen kehuu kuskiaan vilpittömästi.– Valtteri ajaa hyvin. Kun vain kisassa päästäisiin ajamaan pätkät kahteen kertaan kuten MM-ralleissa, niin uskon, että tultaisiin toisella kierroksella jo tosi kovaa. Täällä shakedownissa aika parani ensimmäiseen nuotista ajettuun verrattuna todella paljon.Rautiaisesta, jolla on rautainen kokemus Marcus Grönholmin kakkoskuskina, on ollut Bottakselle suuri apu ralliin lähestyessä.– Timo on auttanut todella paljon muun muassa siinä, että olemme saaneet tehtyä itselleni sopivat nuotit kisaan. Ja kun testipätkän jälkeen olen kysynyt kommentteja, kyllä sieltä aina jotain ajovinkkejäkin tulee, vaikka hän itse sanookin ettei tiedä ajamisesta yhtään mitään. On hän kuitenkin jokusen kilometrin WRC-auton kyydissä ehtinyt istua, Bottas kehuu.Kunnioitus kokeneempia kilpakumppaneita kohtaan on niin ikään korkealla.– Nyt kun olen itse nähnyt, kuinka monta tiukkaa paikkaa reitillä on ja mitä kaikkea ralli vaatii, se on kova jätkä kuka täällä voittaa. Nostan hattua kaikille huippukuskeille, tämä on tosi vaikeata hommaa, Bottas tunnustaa.Perjantaina, 25.1. Arctic Lapland Rallyn ensimmäisenä varsinaisena kilpailupäivänä ajetaan kaikkiaan viisi erikoiskoetta, ja maaliin päästään lauantaina 26.1. ajettujen toisten viiden pätkän jälkeen.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Aake KinnunenLisätiedot: www.arcticrally.fiPäivitetty lehdistötilaisuuden lisätiedot 25.1.2019 11:40. Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Moottoriurheilu Goodwood ja Festival of Speed: aistien autovaltakunta 14.7.2025 Uutinen Nissanin tehdas Sunderlandissa on ensimmäinen laatuaan Euroopassa – näin siellä syntyy koko kansan katumaasturi Nissan Qashqai 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Uutinen Volkswagenin Yhdysvaltain piina jatkuu: ID. Buzz huilaa nyt tariffien takia 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen