25.1.2019

Arctic Lapland Rally: Valtteri Bottas pakkasen herrana

Arctic Lapland Rally: Valtteri Bottas

Rovaniemellä ajettava Arctic Lapland Rally, tutunomaisemmin Tunturiralli, käynnistyy toden teolla perjantaina. Kisan suurin stara Valtteri Bottas testasi kuumeisesti autoaan aattoon asti.

Brittiläisen M-Sport -tallin mekaanikot hytisevät Mäntyvaaran varikkoalueella. Hansikkaat korvautuvat välillä saarivaltakunnan tyyliin kupillisella kuumaa, mutta me, niin Pohjolan poikia kun olemmekin, pidämme kintaat visusti käsissä. Onhan pakkasta keskellä päivää rapsakat 23 ja puoli astetta.

Syy, miksi värjöttelemme tyhjän huoltoteltan kupeessa ja tihrustamme taukoamatta tietyn ralliauton valoja saapuvaksi, on Valtteri Bottas, Suomen F1-tähti, joka osallistuu tänä vuonna ensimmäistä kertaa Rovaniemellä ajettavaan Arctic Lapland Rallyyn – ja ylipäätään uransa ensimmäiseen rallikilpailuun.

Arctic Lapland Rally: Valtteri Bottas

Menossa on läheisen Vennivaaran shakedown, testierikoiskoe, jota kilpailijat saavat tahkota iltapäiväkolmesta iltakahdeksaan niin monta kertaa kuin haluavat. Ja vaikka takana on jo intensiivinen yli 300 kilometrin nuotitusjakso, Bottas vaikuttaa ottavan tästäkin tilaisuudesta kaiken irti. Auto on tätä ennen vain piipahtanut pilttuussa, ja suunnannut miltei heti takaisin kuusikilometrisen pätkän lumirännien väliin.

Arctic Lapland Rally: Valtteri Bottas

Onhan kaikki kokemus kotiinpäin – ja rallidebyytin luoma julkisuus sitä luokkaa, ettei ihan heti ole syytä epäonnistua, eikä toisaalta jäädä muiden jalkoihinkaan. Etenkään, kun alla on täysiverinen Ford Fiesta WRC -tehdasauto.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Toistoa tarvitaan

Reilun tunnin palelun jälkeen kilpuri palaa varikolle. Bottas ja kartanlukijansa Timo Rautiainen nousevat autosta, ja tiivis palautekeskustelu M-Sportin huoltohenkilökunnan kanssa alkaa välittömästi viereisessä motorhomessa. Silti aikaa jää toki mediallekin.

Arctic Lapland Rally: Valtteri Bottas

Tärkein kysymys alkuun on tietysti: miltä maailma maistuu moottoriurheilun tällä puolen?

– On ollut kyllä tosi mielenkiintoinen viikko. Tulimme tänne jo lauantaina, sunnuntaina oli ensimmäinen testipäivä WRC-autolla ja alkuviikko nuotitettiin. Totta kai on ollut älyttömästi opittavaa, kun tämä on ensimmäinen rallini ja aikaisemmat kokemukset ovat tosi vähissä, Bottas toteaa.

Tuntuma erikoiskokeisiin on siis saatu, ja ne saavat Valtterilta kehuja.

– Pätkät on tosi makeita. Odotan innolla, että päästään vetämään ja mitä seuraavan kahden päivän aikana tapahtuu. Ensisijainen tavoite on kuitenkin ajaa maaliin, Bottas kuvailee.

Arctic Lapland Rally: Valtteri Bottas

Fiesta WRC on niin ikään vaatinut runsaasti opiskelua.

– Siinäkin on ollut paljon uutta, että miten auto käyttäytyy ja miten lukot pelaavat. Lisäksi on täytynyt opetella kaikenlaisia muita juttuja: jos pätkällä vaikka sattuu jotakin, niin miten renkaita vaihdetaan ja mistä lapiot löytyvät, hän hymyilee.

Onko WRC- ja F1-autojen ajamisessa mitään yhtäläisyyksiä?

– Täysin erilaistahan se on. Molemmissa on neljä rengasta, ratti ja moottori, Bottas naurahtaa mutta perustelee sitten asiaa tavoilleen uskollisesti hieman syvemmin.

Arctic Lapland Rally: Valtteri Bottas

– Ajotyyli on tietenkin tosi erilainen, mutta perstuntumassa ja keskittymisessä on paljon samaakin. Makeita laitteita nämä ovat, olen nauttinut ajamisesta tosi paljon.

Yhtäläisyyksiä ykkösiinkin

Myös kartturi Rautiainen kehuu kuskiaan vilpittömästi.

Arctic Lapland Rally: Valtteri Bottas

– Valtteri ajaa hyvin. Kun vain kisassa päästäisiin ajamaan pätkät kahteen kertaan kuten MM-ralleissa, niin uskon, että tultaisiin toisella kierroksella jo tosi kovaa. Täällä shakedownissa aika parani ensimmäiseen nuotista ajettuun verrattuna todella paljon.

Rautiaisesta, jolla on rautainen kokemus Marcus Grönholmin kakkoskuskina, on ollut Bottakselle suuri apu ralliin lähestyessä.

– Timo on auttanut todella paljon muun muassa siinä, että olemme saaneet tehtyä itselleni sopivat nuotit kisaan. Ja kun testipätkän jälkeen olen kysynyt kommentteja, kyllä sieltä aina jotain ajovinkkejäkin tulee, vaikka hän itse sanookin ettei tiedä ajamisesta yhtään mitään. On hän kuitenkin jokusen kilometrin WRC-auton kyydissä ehtinyt istua, Bottas kehuu.

Arctic Lapland Rally: Valtteri Bottas

Kunnioitus kokeneempia kilpakumppaneita kohtaan on niin ikään korkealla.

– Nyt kun olen itse nähnyt, kuinka monta tiukkaa paikkaa reitillä on ja mitä kaikkea ralli vaatii, se on kova jätkä kuka täällä voittaa. Nostan hattua kaikille huippukuskeille, tämä on tosi vaikeata hommaa, Bottas tunnustaa.

Arctic Lapland Rally: Valtteri Bottas

Perjantaina, 25.1. Arctic Lapland Rallyn ensimmäisenä varsinaisena kilpailupäivänä ajetaan kaikkiaan viisi erikoiskoetta, ja maaliin päästään lauantaina 26.1. ajettujen toisten viiden pätkän jälkeen.

Arctic Lapland Rally: Valtteri Bottas

Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Aake Kinnunen

Lisätiedot: www.arcticrally.fi

Päivitetty lehdistötilaisuuden lisätiedot 25.1.2019 11:40.

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat