25.1.2019 Ajoneuvot Arctic Lapland Rally: Valtteri Bottas pakkasen herrana Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Rovaniemellä ajettava Arctic Lapland Rally, tutunomaisemmin Tunturiralli, käynnistyy toden teolla perjantaina. Kisan suurin stara Valtteri Bottas testasi kuumeisesti autoaan aattoon asti. Brittiläisen M-Sport -tallin mekaanikot hytisevät Mäntyvaaran varikkoalueella. Hansikkaat korvautuvat välillä saarivaltakunnan tyyliin kupillisella kuumaa, mutta me, niin Pohjolan poikia kun olemmekin, pidämme kintaat visusti käsissä. Onhan pakkasta keskellä päivää rapsakat 23 ja puoli astetta.Syy, miksi värjöttelemme tyhjän huoltoteltan kupeessa ja tihrustamme taukoamatta tietyn ralliauton valoja saapuvaksi, on Valtteri Bottas, Suomen F1-tähti, joka osallistuu tänä vuonna ensimmäistä kertaa Rovaniemellä ajettavaan Arctic Lapland Rallyyn – ja ylipäätään uransa ensimmäiseen rallikilpailuun.Menossa on läheisen Vennivaaran shakedown, testierikoiskoe, jota kilpailijat saavat tahkota iltapäiväkolmesta iltakahdeksaan niin monta kertaa kuin haluavat. Ja vaikka takana on jo intensiivinen yli 300 kilometrin nuotitusjakso, Bottas vaikuttaa ottavan tästäkin tilaisuudesta kaiken irti. Auto on tätä ennen vain piipahtanut pilttuussa, ja suunnannut miltei heti takaisin kuusikilometrisen pätkän lumirännien väliin.Onhan kaikki kokemus kotiinpäin – ja rallidebyytin luoma julkisuus sitä luokkaa, ettei ihan heti ole syytä epäonnistua, eikä toisaalta jäädä muiden jalkoihinkaan. Etenkään, kun alla on täysiverinen Ford Fiesta WRC -tehdasauto.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyToistoa tarvitaanReilun tunnin palelun jälkeen kilpuri palaa varikolle. Bottas ja kartanlukijansa Timo Rautiainen nousevat autosta, ja tiivis palautekeskustelu M-Sportin huoltohenkilökunnan kanssa alkaa välittömästi viereisessä motorhomessa. Silti aikaa jää toki mediallekin.Tärkein kysymys alkuun on tietysti: miltä maailma maistuu moottoriurheilun tällä puolen?– On ollut kyllä tosi mielenkiintoinen viikko. Tulimme tänne jo lauantaina, sunnuntaina oli ensimmäinen testipäivä WRC-autolla ja alkuviikko nuotitettiin. Totta kai on ollut älyttömästi opittavaa, kun tämä on ensimmäinen rallini ja aikaisemmat kokemukset ovat tosi vähissä, Bottas toteaa.Tuntuma erikoiskokeisiin on siis saatu, ja ne saavat Valtterilta kehuja.– Pätkät on tosi makeita. Odotan innolla, että päästään vetämään ja mitä seuraavan kahden päivän aikana tapahtuu. Ensisijainen tavoite on kuitenkin ajaa maaliin, Bottas kuvailee.Fiesta WRC on niin ikään vaatinut runsaasti opiskelua.– Siinäkin on ollut paljon uutta, että miten auto käyttäytyy ja miten lukot pelaavat. Lisäksi on täytynyt opetella kaikenlaisia muita juttuja: jos pätkällä vaikka sattuu jotakin, niin miten renkaita vaihdetaan ja mistä lapiot löytyvät, hän hymyilee.Onko WRC- ja F1-autojen ajamisessa mitään yhtäläisyyksiä?– Täysin erilaistahan se on. Molemmissa on neljä rengasta, ratti ja moottori, Bottas naurahtaa mutta perustelee sitten asiaa tavoilleen uskollisesti hieman syvemmin.– Ajotyyli on tietenkin tosi erilainen, mutta perstuntumassa ja keskittymisessä on paljon samaakin. Makeita laitteita nämä ovat, olen nauttinut ajamisesta tosi paljon.Yhtäläisyyksiä ykkösiinkinMyös kartturi Rautiainen kehuu kuskiaan vilpittömästi.– Valtteri ajaa hyvin. Kun vain kisassa päästäisiin ajamaan pätkät kahteen kertaan kuten MM-ralleissa, niin uskon, että tultaisiin toisella kierroksella jo tosi kovaa. Täällä shakedownissa aika parani ensimmäiseen nuotista ajettuun verrattuna todella paljon.Rautiaisesta, jolla on rautainen kokemus Marcus Grönholmin kakkoskuskina, on ollut Bottakselle suuri apu ralliin lähestyessä.– Timo on auttanut todella paljon muun muassa siinä, että olemme saaneet tehtyä itselleni sopivat nuotit kisaan. Ja kun testipätkän jälkeen olen kysynyt kommentteja, kyllä sieltä aina jotain ajovinkkejäkin tulee, vaikka hän itse sanookin ettei tiedä ajamisesta yhtään mitään. On hän kuitenkin jokusen kilometrin WRC-auton kyydissä ehtinyt istua, Bottas kehuu.Kunnioitus kokeneempia kilpakumppaneita kohtaan on niin ikään korkealla.– Nyt kun olen itse nähnyt, kuinka monta tiukkaa paikkaa reitillä on ja mitä kaikkea ralli vaatii, se on kova jätkä kuka täällä voittaa. Nostan hattua kaikille huippukuskeille, tämä on tosi vaikeata hommaa, Bottas tunnustaa.Perjantaina, 25.1. Arctic Lapland Rallyn ensimmäisenä varsinaisena kilpailupäivänä ajetaan kaikkiaan viisi erikoiskoetta, ja maaliin päästään lauantaina 26.1. ajettujen toisten viiden pätkän jälkeen.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Aake KinnunenLisätiedot: www.arcticrally.fiPäivitetty lehdistötilaisuuden lisätiedot 25.1.2019 11:40. Lue lisää Kaikki artikkelit 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 20.4.2025 Uutinen Tärkein turvattuna: mitä turvaistuimen valitsemisessa tulee ottaa huomioon ja entä jos niitä tarvitaankin kolme? 19.4.2025 Ajoneuvot Kia EV3 on World Car of the Year 2025 – toisen kerran peräkkäin Kia ja neljännen kerran peräkkäin korealainen sähköauto 18.4.2025 Uutinen Sähköiset Audi A6 ja Mini Cooper törmäyskokeissa – Euro NCAP 18.4.2025 Ajoneuvot Subaru Solterran suuri päivä: itselle elinkaaripäivitys ja yläpuolelle uusi isompi sisar Subaru Trailseeker 17.4.2025 Uutinen Onko puhelintehdas Nissanin uusi kaveri – ja voiko sähköautoja valmistaa kuka vain? 17.4.2025 Ajoneuvot Ministeri-Audin uusi tuleminen on täällä – Audi A6 Sedan C9 16.4.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz lakkauttaa ensi vuonna T-sarjan, EQT:n ja Citanin – tai siis Renault lakkauttaa ne 16.4.2025 Uutinen Renault Scenic saa kaksisuuntauksen latauksen ja osaan malleista yhden polkimen ajon – hinnat pysyneet ennallaan Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 20.4.2025 American Car Show American Car Show 2025: Ford F-550 Super Dutyn verran Martin itseluottamusta 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 19.4.2025 Ajatuksia autoista Kiitos lupauksista Jaguar, nyt teidän pitää enää lunastaa ne 20.4.2025 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: autonrassuun lähes terapiamainen vaikutus 19.4.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Fiat 131 Abarth Rally -replika 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 19.4.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Fiat 131 Abarth Rally -replika 11.4.2025 Yleinen Guinness World Records -maailmanennätys suomalaiselle sähkömoottoripyörälle – 310 kilometriä yhdellä latauksella 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous