25.1.2019 Ajoneuvot Arctic Lapland Rally: Valtteri Bottas pakkasen herrana Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Rovaniemellä ajettava Arctic Lapland Rally, tutunomaisemmin Tunturiralli, käynnistyy toden teolla perjantaina. Kisan suurin stara Valtteri Bottas testasi kuumeisesti autoaan aattoon asti. Brittiläisen M-Sport -tallin mekaanikot hytisevät Mäntyvaaran varikkoalueella. Hansikkaat korvautuvat välillä saarivaltakunnan tyyliin kupillisella kuumaa, mutta me, niin Pohjolan poikia kun olemmekin, pidämme kintaat visusti käsissä. Onhan pakkasta keskellä päivää rapsakat 23 ja puoli astetta. Syy, miksi värjöttelemme tyhjän huoltoteltan kupeessa ja tihrustamme taukoamatta tietyn ralliauton valoja saapuvaksi, on Valtteri Bottas, Suomen F1-tähti, joka osallistuu tänä vuonna ensimmäistä kertaa Rovaniemellä ajettavaan Arctic Lapland Rallyyn – ja ylipäätään uransa ensimmäiseen rallikilpailuun. Menossa on läheisen Vennivaaran shakedown, testierikoiskoe, jota kilpailijat saavat tahkota iltapäiväkolmesta iltakahdeksaan niin monta kertaa kuin haluavat. Ja vaikka takana on jo intensiivinen yli 300 kilometrin nuotitusjakso, Bottas vaikuttaa ottavan tästäkin tilaisuudesta kaiken irti. Auto on tätä ennen vain piipahtanut pilttuussa, ja suunnannut miltei heti takaisin kuusikilometrisen pätkän lumirännien väliin. Onhan kaikki kokemus kotiinpäin – ja rallidebyytin luoma julkisuus sitä luokkaa, ettei ihan heti ole syytä epäonnistua, eikä toisaalta jäädä muiden jalkoihinkaan. Etenkään, kun alla on täysiverinen Ford Fiesta WRC -tehdasauto. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Toistoa tarvitaan Reilun tunnin palelun jälkeen kilpuri palaa varikolle. Bottas ja kartanlukijansa Timo Rautiainen nousevat autosta, ja tiivis palautekeskustelu M-Sportin huoltohenkilökunnan kanssa alkaa välittömästi viereisessä motorhomessa. Silti aikaa jää toki mediallekin. Tärkein kysymys alkuun on tietysti: miltä maailma maistuu moottoriurheilun tällä puolen? – On ollut kyllä tosi mielenkiintoinen viikko. Tulimme tänne jo lauantaina, sunnuntaina oli ensimmäinen testipäivä WRC-autolla ja alkuviikko nuotitettiin. Totta kai on ollut älyttömästi opittavaa, kun tämä on ensimmäinen rallini ja aikaisemmat kokemukset ovat tosi vähissä, Bottas toteaa. Tuntuma erikoiskokeisiin on siis saatu, ja ne saavat Valtterilta kehuja. – Pätkät on tosi makeita. Odotan innolla, että päästään vetämään ja mitä seuraavan kahden päivän aikana tapahtuu. Ensisijainen tavoite on kuitenkin ajaa maaliin, Bottas kuvailee. Fiesta WRC on niin ikään vaatinut runsaasti opiskelua. – Siinäkin on ollut paljon uutta, että miten auto käyttäytyy ja miten lukot pelaavat. Lisäksi on täytynyt opetella kaikenlaisia muita juttuja: jos pätkällä vaikka sattuu jotakin, niin miten renkaita vaihdetaan ja mistä lapiot löytyvät, hän hymyilee. Onko WRC- ja F1-autojen ajamisessa mitään yhtäläisyyksiä? – Täysin erilaistahan se on. Molemmissa on neljä rengasta, ratti ja moottori, Bottas naurahtaa mutta perustelee sitten asiaa tavoilleen uskollisesti hieman syvemmin. – Ajotyyli on tietenkin tosi erilainen, mutta perstuntumassa ja keskittymisessä on paljon samaakin. Makeita laitteita nämä ovat, olen nauttinut ajamisesta tosi paljon. Yhtäläisyyksiä ykkösiinkin Myös kartturi Rautiainen kehuu kuskiaan vilpittömästi. – Valtteri ajaa hyvin. Kun vain kisassa päästäisiin ajamaan pätkät kahteen kertaan kuten MM-ralleissa, niin uskon, että tultaisiin toisella kierroksella jo tosi kovaa. Täällä shakedownissa aika parani ensimmäiseen nuotista ajettuun verrattuna todella paljon. Rautiaisesta, jolla on rautainen kokemus Marcus Grönholmin kakkoskuskina, on ollut Bottakselle suuri apu ralliin lähestyessä. – Timo on auttanut todella paljon muun muassa siinä, että olemme saaneet tehtyä itselleni sopivat nuotit kisaan. Ja kun testipätkän jälkeen olen kysynyt kommentteja, kyllä sieltä aina jotain ajovinkkejäkin tulee, vaikka hän itse sanookin ettei tiedä ajamisesta yhtään mitään. On hän kuitenkin jokusen kilometrin WRC-auton kyydissä ehtinyt istua, Bottas kehuu. Kunnioitus kokeneempia kilpakumppaneita kohtaan on niin ikään korkealla. – Nyt kun olen itse nähnyt, kuinka monta tiukkaa paikkaa reitillä on ja mitä kaikkea ralli vaatii, se on kova jätkä kuka täällä voittaa. Nostan hattua kaikille huippukuskeille, tämä on tosi vaikeata hommaa, Bottas tunnustaa. Perjantaina, 25.1. Arctic Lapland Rallyn ensimmäisenä varsinaisena kilpailupäivänä ajetaan kaikkiaan viisi erikoiskoetta, ja maaliin päästään lauantaina 26.1. ajettujen toisten viiden pätkän jälkeen. Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Aake Kinnunen Lisätiedot: www.arcticrally.fi Päivitetty lehdistötilaisuuden lisätiedot 25.1.2019 11:40. Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Ajoneuvot Dacia Sandero töytäisi Tesla Model Y:n pois Euroopan myydyimmän automallin paikalta vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla 25.7.2024 Päivän kuva Päivän kuva: rallikuhina alkaa jo näkymään Jyväskylässä 25.7.2024 Uutinen Hyväkuntoinen soratie päihittää pahasti vaurioituneen päällystetyn tien 24.7.2024 Uutinen Käytettyjen autojen kauppa elpyy – sähkö- ja hybridiautojen kysyntä kasvussa 24.7.2024 Moottoriurheilu Secto Rally Finland 2024 reittiopas: Suomen MM-rallin konkari esittelee kaikki erikoiskokeet 23.7.2024 Ajoneuvot Uudet Porsche Panamera GTS ja -Turbo S E-Hybrid antavat tilaa V8:lle, teholle ja Nürburgring-ennätykselle 23.7.2024 Uutinen Akun kestävyys mietityttää suomalaisia sähköauton hankinnassa – todellisuudessa akkuvahingot ovat harvinaisia 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 22.7.2024 Uutinen Suomen teiden heikko kunto vaarantaa liikenneturvallisuuden – moni väistelee päällystevaurioita pujottelemalla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan