17.2.2019 Ajoneuvot Arctic Lapland Rally: Škoda Fabia R5 -ralliauton kyydissä – huikea kokemus Teksti Jussi Saarinen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Pääsimme Arctic Lapland Rallyn yhteydessä täysiverisen ralliauton kyytiin. Kuuden kilometrin harjoituserikoiskoe kutistuu kovassa vauhdissa lyhyeksi, mutta nautinto on taattu. Tekstiviesti piippaa juuri, kun olemme valokuvaajan kanssa kyttäämässä Valtteri Bottasta saapuvaksi takaisin Arctic Lapland Rallyn huoltoalueelle taukoa – ja mahdollista haastattelua varten. Pakkasta on 27 astetta, mutta veri alkaa hetkessä kiehua, kun luen aiemmin päivällä tapaamani Škodan edustajan sanoman: ”Voisi olla mahdollista saada sinut Fabia R5:n kyytiin viiden maissa shakedownilla…” Pää täyttyy hetkessä epäröinnistä. Ralliauton kyytiin? Shakedownilla? Olen aikaisemmin ollut muutaman kerran muun muassa Esapekka Lapin kyydissä samanlaisella Fabia R5:lla, mutta ne ovat olleet mediaa varten järjestettyjä, lyhyitä näytösajoja. Tämä sen sijaan on eri maata. Ajo tapahtuisi – tai tapahtuu, ei kai siitä voi oikein kieltäytyäkään – kilpailuviikonloppuna, harjoitusaikataulun puitteissa ja kuuden kilometrin pituisella erikoiskokeella, jossa koko rallikoneisto, ja ennen kaikkea vauhti, ovat läsnä. Ylimääräiset kylmät väreet käyvät kehon läpi, niiden pakkasen aiheuttamien lisäksi. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Riittävästi sivutukea Pikakelauksella iltapäiväviiteen ja TGS-tiimin varikkopilttuuseen. Jep, ei siitä voinut kieltäytyä. Olen ehtinyt jo kiivetä motorhomen kahvioon ja vaihtaa minulle ojennetut ajohaalarit päälle, ja nyt kuuntelen ohjeistusta ennen pikataipaleelle lähtöä. Kristian Kiviniemi vasemmalla, oikealla Moottorin Jussi Saarinen. Kuljettajanani toimii Kristian Kiviniemi, 26-vuotias lupaava ralliautoilija, joka starttaa tämänvuotiseen Arctic Lapland Rallyyn lähtönumerolla viisi. Ihan hitaasta kyydistä ei siis ole kyse, vaikka minulle vakuutetaankin, että kokemuksesta tulee paitsi vauhdikas, myös turvallinen. Vakuutuspaperi pitää silti allekirjoittaa, mikä ei ainakaan rentouta oloa. Esitelmän jälkeen alas ja auton viereen. Ensin silmälasit pois, sitten kypärämyssy päähän, sen jälkeen kypärä ja lopuksi rillit takaisin naamalle. Alan olla valmis – ainakin fyysisesti. Saan ohjeet siirtyä autoon, mikä ei ole korkeiden turvakaarien ylitse mikään yksinkertainen tehtävä. Käsien avulla ponnistan kuitenkin itseni penkille. Käy ilmi, että istuin on todella tyköistuva, mutta lievän ketkuttelun myötä takamus asettuu pohjaan asti. Kuusipistevöiden kiristäminen ottaa aikansa, mutta lopulta remmit ovat niin kireällä, ettei kroppa juuri liiku. Se on pelkästään hyvä, ja myös suositeltava, asia tulevaa röykytystä varten. Enää mikrofonin johdon kytkeminen, ja valmistelut on tehty. Viereen huomattavasti ketterämmin kavunnut Kiviniemi testaa radion kuuluvuuden; täysiverinen ralliauto on jo siirtymätaipaleella niin meluisa laite, ettei keskustelusta kuskin ja ”kartturin” välillä muuten tulisi mitään. Lämppärikin löytyy Lähdemme etenemään huollosta kohti shakedownin lähtöä. Vaikka jännittää, juttelemme Kiviniemen kanssa sujuvasti Fabia R5:stä ja sen hallintalaitteista. Auto on sisältä karu, koreilematon ja kovin tekninen. Ohjaamoon on jätetty vain olennainen, ja sekin vähä muutettu rallikäyttöön sopivammaksi. Näkymiä hallitsee musta kojelauta ja mittariston paikalle asennettu valtava punainen vaihteen merkkivalo. Kiviniemen Škoda Fabia kuvattuna varsinaisella kilpailuerikoiskokeella. Ulkona paukkuvasta pakkasesta huolimatta sisällä vallitsevat kohtuulliset celsiusasteet – lämmityslaite on ralliautossa oltava jo ikkunoiden huurtumisenkin estämiseksi. Esteettömät näkymät varmistetaan vielä lämmitettävällä tuulilasilla. Sitä ajomelua todella riittää jo siirtymätaipaleella. Menoa säestävät voimansiirron ulina ja vaihteiston klonksahdukset. Jo tässä vaiheessa on selvää, että siinä missä Fabia R5 näyttää ulospäin hieman pullistetulta vakioautolta, sisältä se on täysin kilpuri. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kisamoodi päälle Kun pääsemme pienemmälle tielle, Kiviniemi jarruttaa muutaman kerran voimakkaasti ja alkaa sitten vatkata autoa tien laidalta toiselle, uudestaan ja uudestaan. Tarkoituksena on kuulemma lämmittää jarrut ja iskunvaimentimet, ja samalla myös voimansiirron öljyt pian tapahtuvaan täysvauhtiajoon. Huomaan kiristeleväni turvavöiden yläosia toistamiseen: nyt remmit eivät enää liiku lainkaan, joten kaipa tässä pysytään maaliin asti. Pian olemme jo shakedownin lähtöpaikalla. Jonot kuulemma ovat startissa välillä hyvinkin pitkiä, mutta nyt muita ralliautoja ei näy. Kiviniemi tokaisee, että tästä voidaankin sitten lähteä. Hän aktivoi valikosta moottorinohjausjärjestelmän erikoiskoemoodin, mikä maksimoi Fabia R5:n suorituskyvyn muun muassa turbon ahtopaineiden osalta. Vielä konepellin päälle asennettu lisävalopatteristo päälle – pilkkopimeä tie muuttuu hetkessä miltei päivänvaloksi. Tulipeltiä vasten Lähtö tapahtuu lopulta yllättäen. Infernaalinen meteli täyttää kabiinin, hetkessä ollaan jo täydessä vauhdissa, ja ensimmäinen pomppu-mutkayhdistelmä hyökkää päälle. Vatsa muljahtaa ympäri, ja ehdin jo miettiä, että tällaista kauhuako seuraavat kuusi kilometriä ovat. Fabian keula haukkaa tiukassa oikeassa miltei hankeen kiinni, ja penkassa värjöttelevien kuvaajien salamavalot välähtelevät. Rallitähtenä patsastelu ei kuitenkaan ole nyt ensimmäisenä mielessä. Seuraa suoranpätkä, jolla nopeus nousee jo huomattaviin lukemiin. Seuraavassa jarrutuksessa nähdään, tarvitseeko turvautua kuljettajan kanssa ennakkoon sovittuun käsimerkkiin vauhdin hillitsemiseksi. Ja pitoa riittää! Pari aikaisempaa kertaa ralliauton kyydissä olen nimittäin kokenut asfaltilla, ja juuri hidastukset ovat olleet kaikkein huimimpia. Siinä vaiheessa, missä siviili jo polkee jalkaa tulipellin läpi, ammattikuski päästelee vielä pitkään talla pohjassa ja jarruttaa vauhdin pois vasta sitten, kun maallikko on satavarma, että nyt mällätään – ja pahasti. Kiidämme kohti mutkaa, ja juuri kun mietin, että tässä varmaankin itse painaisin jarrua, Kiviniemi tekee kuin pyynnöstä samoin, ja Fabia taittuu välittömästi keskinopeaan vasempaan. Hienoa, mietin – jos hidastaminen alkaa lumikelillä noinkin aikaisin, ei tässä ole mitään hätää. Ja kun sama toistuu toisessa ja kolmannessa mutkassa, mieli huojentuu. Avautuu tilaisuus nauttia g-voimista täysin rinnoin, ilman olematonta jarrua. Kiviniemen Škoda Fabia kilpailuerikoiskokeella. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Eleetöntä ja tehokasta Kiviniemi kysyy radiolla, onko kaikki ok – vastaan että on, ei ongelmia. Sitten pysynkin hiljaa: enhän halua, että penkat pölisevät verbaalisen häirintäni takia. Antaa siis ammattilaisen tehdä työtään, ja se todella vakuuttaa. Vauhti on kaiken aikaa jotain hurjan ja käsittämättömän välimaastosta, käännökset ja suunnanvaihdokset ovat supernopeita, ja joka ikinen sentti lumirännissä käytetään hyväksi. Merkille pantavaa on myös nykyaikaisen nelivetoisen ralliauton eleettömyys: pitkät ja leveät sladit ovat historiaa, sillä tänä päivänä pyritään etenemään keula edellä, mahdollisimman tehokkaasti. En myöskään rekisteröi vastaheittoja, vaan Fabia tuntuu asettuvan mutkaan kuin mutkaan kerrasta, ilman mitään viiveitä. Huoltoteltan tunnelmaa. Varsinaisia hyppyjä ei tällä shakedownilla ole, mutta nopea tie kyllä on – kuten kuulemma koko Tunturiralliksi perinteisesti kutsutun kilpailun erikoiskokeet muutenkin. Pitkällä suoralla luon katseen vaihdekepin edessä olevaan näyttöön ja sen nopeusmittariin. Vauhti kiihtyy hetkessä 185 km/h tienoille ja pysyy siinä – kaiketi etenemme nyt kuutosella rajoitinta vasten. Eikä lumiränni ole yhtään sen leveämpi kuin äskenkään… Pikakelauksella maaliin Sitten Kiviniemi kuittaa yhtäkkiä radioon: – No niin, se oli sitten siinä. Maalissako jo? Ei voi olla totta – luulin että olisimme tulleet vasta 2–3 kilometriä. Vauhti todellakin hämää. Mutta eipä haittaa: kokemus oli ainutlaatuinen, kuten ralliauton kyydissä aina. Totean jälleen kerran, että kyse ei ole varsinaisesti autolla ajamisesta, vaan urheilusuorituksesta – ja ennen kaikkea ihmisen ja koneen täydellisestä vuorovaikutuksesta. Kun palaamme huoltoon, kysyn, miten kovavauhtista kyyti todellisuudessa oli. Kiviniemen vastaus 85–90-prosenttisuudesta, nuotin puutteesta ja varman päälle ajosta nostaa kunnioituksen entistäkin korkeammalle. 110 prosenttia ja vieläkin nopeampi WRC-auto? Kiitos ei – tämä riittää ainakin vähäksi aikaa. Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Aake Kinnunen Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 23.6.2026 Hyötyajoneuvot Stellantiksen hyötyajoneuvokokoonpano laajenee – kuljettajalle käytännöllisempi ja jopa 3000 euroa halvempi 19.6.2026 Ajoneuvot Auton turvajärjestelmät: miten selviää Škoda Elroq tarkasta syynistä? 18.6.2026 Ajoneuvot Audi A6 on jälleen sovitettu kaikille teille – uusi, levee A6 Allroad tulee saataville lataushybridinä tai V6-dieselinä 18.6.2026 Konsepti Onko tässä tuleva täyssähkö M3? – i3:n isosisko ajaa BMW M:n sähkön aikakaudelle 17.6.2026 Ajoneuvot Tältä näyttää Suomessa ensikertaa piipahtanut Scania Irizar PHEV 16.6.2026 Ajoneuvot Diesel tekee paluun – pyöreitä täyttävä Citroën Berlingo saa kokoonpanoonsa dieselversion 16.6.2026 Ajoneuvot Patrialta kolme mielenkiintoista ajoneuvouutista saman päivän aikana 16.6.2026 Uutinen Jäikö jalkapallon maailmanmestaruuskisojen liput saamatta? – Kia tarjoaa jalkapallofaneille ilmaista turnausfiilistä 15.6.2026 Ajoneuvot Tämä on uusi, kolmannen sukupolven Audi Q7 – LED-projektori pyörillä ja V6-dieselmoottorilla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.6.2026 Lentokoneet Finnairilla ei ole ollut 12 vuoteen yhtään Boeingin konetta, mutta silti jopa 12 Finnairin lentoa lennetään joka päivä Boeing 737:llä 21.6.2026 Koeajo Mistä tietää, että vuosimallin 1962 Mercedes-Benz 190D on valmis käynnistymään? - Siitä, kun peukaloa polttaa! 22.6.2026 Koeajo Maistiainen: Renault 4 Plein Sud – katto auki täältä tulee hauki 16.6.2026 Laivat Kuva ei herkimmille! Näin voi käydä, jos laivan pohjan unohtaa säännöllisesti putsauttaa 23.6.2026 Päivän kuva Muistatko miksi Renault 4:sta kutsuttiin ”Tipparelluksi”? 22.6.2026 Lentokoneet Finnairilla ei ole ollut 12 vuoteen yhtään Boeingin konetta, mutta silti jopa 12 Finnairin lentoa lennetään joka päivä Boeing 737:llä 16.6.2026 Laivat Kuva ei herkimmille! Näin voi käydä, jos laivan pohjan unohtaa säännöllisesti putsauttaa 17.6.2026 Koeajo Dacian pysyvä päätös vaihtaa perinteinen kardaanineliveto sähkömoottorilla toteutettuun automaattivaihteiseen tuntuu sokeeraavammalta paperilla kuin maastossa 21.6.2026 Koeajo Mistä tietää, että vuosimallin 1962 Mercedes-Benz 190D on valmis käynnistymään? - Siitä, kun peukaloa polttaa! 19.6.2026 Päivän kuva Tunnistatko auton tästä poistoilmaventtiiliksi naamioidusta polttoaineen täyttöaukosta? 4.6.2026 Koeajo Tätä vuosimallin 1990 Toyota Hiace 4WD:tä täytyy kohdella silkkihansikkain, sillä sen sisäänajo on vielä pahasti kesken 15.6.2026 Laivat Tämä "töpseli" syöttää Silja Linen aluksille satamassa 11 kilovolttia ja noin kolmea megawattia - riittää juuri pitämään valot ja ilmastoinnin päällä 7.6.2026 Koeajo Koeajossa suomalaisten suuresti suosima vuosimallin 1973 Fiat 600, joka on itse asiassa oikeasti Seat - ja kovin pätevästä syystä 4.6.2026 Ajokortit Vanhaa ajokorttia ei enää tarvitse palauttaa Traficomille – uudistus tuo satoja tuhansia euroja säästöä 3.6.2026 Liikenne Onko tässä Suomen sekavin liikenneympyrä?