29.11.2022 Ajoneuvot Audi RS 6 Avant- ja RS 7 Performance – koska ainoa suunta on tehoa lisää Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Performance -malliversiot palaavat RS-Audien huipulle, mikä tietää ennen kaikkea tuntuvaa lisäystä 4-litraisen V8:n voimavaroihin. Farmarikorisen RS 6 Avant Performancen voi hyvällä syyllä todeta olevan luokkansa tehokkain. C8 -polven RS 6 Avant on ollut markkinoilla vuodesta 2019, ja tyypilliseen tapaan vielä huipumpi malliversio seuraa jopa vuosia perässä. RS 6 on jo ylisukupolvisesti ollut saatavilla pelkästään farmarikorisena Avantina, sukulaismalli RS 7 Sportbackin korvatessa sedanin neliovisena coupéna. Performance lisää kymmenittäin hevosvoimia ja newtonmetrejä näistä kumpaankin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKaksi kymmennystä ripeämminAudin RS-mallien politiikkaan kuuluu, että yhden sukupolven aikana tarjotaan vain yhtä voimalinjaa. Performance lisääkin jerkkua "perusmallisten" RS 6:n ja -7:n 4,0-litraiseen TFSI -V8:aan 48 voltin kevythybridijärjestelmällä, 8-lovisella Tiptronicilla ja Quattro- nelivedolla. Suurimpana tekijänä turbojen ahtopaineen nosto 2,4 barista 2,7:ään kasvattaa teholukeman 600:sta 630:een hevosvoimaan, huippuväännön noustessa peräti 50 yksiköllä, ollen nyt 850 newtonmetriä.Voimanlähteen lisävoimavarat yhdistettynä Tiptronic-laatikon nopeampiin vaihtoihin saavat RS:t kiihtymään nollasta sataan 3,4 sekunnissa, kaksi kymmennystä pienempitehoisia versioita nopeammin. On kuitenkin huomattava, että monissa testeissä molemmat mallit ovat olleet ilmoitettuja ripeämpiä, joten Performance -mallit saattavat todellisuudessa alittaa jopa 3 sekunnin rajan.Performanceihin vakiona kuuluva RS Dynamics Package lisää tarjontaan muun muassa nelipyöräohjauksen, ja nostaa huippunopeuden 280 kilometriin tunnissa. Jos tähän ottaa vielä valinnaisen Dynamics Plus -paketin, nousee huippunopeus jo 305:een.Performance sisältää myös pienehköjä esteettisiä päivityksiä muun muassa väreihin ja vanteisiin.Silkan nopeuden lisäksi myös ajettavuus paranee Performancen myötä. Uusi, kevyempi keskitasauspyörästön lukko pitää normaalioloissa nelivetojärjestelmän 60/40 -suhteella takapainoisena. Ajotilanteesta riippuen järjestelmä voi kuitenkin estää aliohjautumista muuntautumalla maksimissaan 85-prosenttisesti takavetoiseksi, tai toisin päin yliohjautumista siirtämällä 70 prosenttia tehosta etupyörille.Performancet ovat lisäksi hienoisesti muita malleja kevyempiä, mutta muutamien kymmenien kilojen säästöt muun muassa jarrujärjestelmässä tuskin tekevät ihmeitä edellen yli 2-tonnisissa autoissa. Uudet standardijarrut muuten lyhentävät auton jarrutusmatkaa satasesta kahdella metrillä.Maailman nopeimpien perhefarmarien sukuaMoottori käsitteli jo aiemmin tänä vuonna RS 6:n 20-vuotista tarinaa. Siihen oleellisena osana kuuluvat Plus- ja Performance -mallit, joista ensimmäinen nähtiin vuonna 2004, kun C5 -polven RS 6 oli siis ollut tuotannossa kaksi vuotta. Cosworthin myötävaikutuksella RS 6 Plus -mallin 4,2-litrainen V8 tuotti tuolloin 475 hevosvoimaa eli tutun kuuloiset 30 heppaa standardimallia enemmän. C5-mallin RS 6 Plus oli tuolloin maailman nopein farmariauto, ja ensimmäinen Audi, joka kykeni ylittämään 250 km/h nopeuden. Sen se teki reilusti, sillä auton huippunopeus oli 280 kilometriä tunnissa. Lukuhan on itse asiassa sama, kuin nykymallin RS 6 Performancella RS Dynamics Packagella.Jos C5:n Plus -mallia valmistettiin vain 999 kappaletta, jäi seuraava vastaava vieläkin harvinaisemmaksi. Tasan 500 yksilön C6 RS 6 Plus ei irroittanut lainkaan lisää tehoa RS 6:n tuolloisesta 5-litraisesta V10:stä, mutta muita lisäherkkuja se tarjosi. C6:n ja nykymallin väliin jää vielä C7, joka esitteli nykyisen Performance -nimen, ja nosti RS 6:n tehot 47 hevosvoimalla tasan 600:een, mikä irroitetaan nykypolvessa samasta voimanlähteestä jo standardimallissa.C8-polven RS 6 Avant Performance on nyt virallisten lukujen valossa maailman tehokkain ja nopein tehdasviritteinen farmariauto, peitoten Mercedes-AMG E 63 S 4Matic+:n hienoisesti tässä perhefarkkujen titaanien taistossa.Lähteet: Audi, Carbuzz Kuvat: Audi Teksti: Benjamin Helander Lue lisää Kaikki artikkelit 9.5.2025 Ajoneuvot Toyota Corolla Cross pesi kasvonsa – auttaako GR Sport sitä kipuamaan korkeammalle myyntitilastoissa? 9.5.2025 Autokauppa Rahahuolet pohdituttavat autokaupoilla – ”Patoutunut kysyntä voi purkautua yllättävän nopeasti” 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 8.5.2025 Ajoneuvot Jeep Compass jatkaa spaghettiwesterniä täysin uuden sukupolven muodossa 7.5.2025 Liikenne Sähköpotkulaudalla saa kyyditä – väärin! 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus – Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Uutinen Classic Motorshow 2025: Omistajien helmien kymmenen upeaa finalistia 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA – vanhaa vain ja ainoastaan nimi 5.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow’ssa vieraili jälleen yli 20 000 kävijää Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 8.5.2025 Liikenne Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa