29.11.2022 Ajoneuvot Audi RS 6 Avant- ja RS 7 Performance – koska ainoa suunta on tehoa lisää Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Performance -malliversiot palaavat RS-Audien huipulle, mikä tietää ennen kaikkea tuntuvaa lisäystä 4-litraisen V8:n voimavaroihin. Farmarikorisen RS 6 Avant Performancen voi hyvällä syyllä todeta olevan luokkansa tehokkain. C8 -polven RS 6 Avant on ollut markkinoilla vuodesta 2019, ja tyypilliseen tapaan vielä huipumpi malliversio seuraa jopa vuosia perässä. RS 6 on jo ylisukupolvisesti ollut saatavilla pelkästään farmarikorisena Avantina, sukulaismalli RS 7 Sportbackin korvatessa sedanin neliovisena coupéna. Performance lisää kymmenittäin hevosvoimia ja newtonmetrejä näistä kumpaankin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKaksi kymmennystä ripeämminAudin RS-mallien politiikkaan kuuluu, että yhden sukupolven aikana tarjotaan vain yhtä voimalinjaa. Performance lisääkin jerkkua "perusmallisten" RS 6:n ja -7:n 4,0-litraiseen TFSI -V8:aan 48 voltin kevythybridijärjestelmällä, 8-lovisella Tiptronicilla ja Quattro- nelivedolla. Suurimpana tekijänä turbojen ahtopaineen nosto 2,4 barista 2,7:ään kasvattaa teholukeman 600:sta 630:een hevosvoimaan, huippuväännön noustessa peräti 50 yksiköllä, ollen nyt 850 newtonmetriä.Voimanlähteen lisävoimavarat yhdistettynä Tiptronic-laatikon nopeampiin vaihtoihin saavat RS:t kiihtymään nollasta sataan 3,4 sekunnissa, kaksi kymmennystä pienempitehoisia versioita nopeammin. On kuitenkin huomattava, että monissa testeissä molemmat mallit ovat olleet ilmoitettuja ripeämpiä, joten Performance -mallit saattavat todellisuudessa alittaa jopa 3 sekunnin rajan.Performanceihin vakiona kuuluva RS Dynamics Package lisää tarjontaan muun muassa nelipyöräohjauksen, ja nostaa huippunopeuden 280 kilometriin tunnissa. Jos tähän ottaa vielä valinnaisen Dynamics Plus -paketin, nousee huippunopeus jo 305:een.Performance sisältää myös pienehköjä esteettisiä päivityksiä muun muassa väreihin ja vanteisiin.Silkan nopeuden lisäksi myös ajettavuus paranee Performancen myötä. Uusi, kevyempi keskitasauspyörästön lukko pitää normaalioloissa nelivetojärjestelmän 60/40 -suhteella takapainoisena. Ajotilanteesta riippuen järjestelmä voi kuitenkin estää aliohjautumista muuntautumalla maksimissaan 85-prosenttisesti takavetoiseksi, tai toisin päin yliohjautumista siirtämällä 70 prosenttia tehosta etupyörille.Performancet ovat lisäksi hienoisesti muita malleja kevyempiä, mutta muutamien kymmenien kilojen säästöt muun muassa jarrujärjestelmässä tuskin tekevät ihmeitä edellen yli 2-tonnisissa autoissa. Uudet standardijarrut muuten lyhentävät auton jarrutusmatkaa satasesta kahdella metrillä.Maailman nopeimpien perhefarmarien sukuaMoottori käsitteli jo aiemmin tänä vuonna RS 6:n 20-vuotista tarinaa. Siihen oleellisena osana kuuluvat Plus- ja Performance -mallit, joista ensimmäinen nähtiin vuonna 2004, kun C5 -polven RS 6 oli siis ollut tuotannossa kaksi vuotta. Cosworthin myötävaikutuksella RS 6 Plus -mallin 4,2-litrainen V8 tuotti tuolloin 475 hevosvoimaa eli tutun kuuloiset 30 heppaa standardimallia enemmän. C5-mallin RS 6 Plus oli tuolloin maailman nopein farmariauto, ja ensimmäinen Audi, joka kykeni ylittämään 250 km/h nopeuden. Sen se teki reilusti, sillä auton huippunopeus oli 280 kilometriä tunnissa. Lukuhan on itse asiassa sama, kuin nykymallin RS 6 Performancella RS Dynamics Packagella.Jos C5:n Plus -mallia valmistettiin vain 999 kappaletta, jäi seuraava vastaava vieläkin harvinaisemmaksi. Tasan 500 yksilön C6 RS 6 Plus ei irroittanut lainkaan lisää tehoa RS 6:n tuolloisesta 5-litraisesta V10:stä, mutta muita lisäherkkuja se tarjosi. C6:n ja nykymallin väliin jää vielä C7, joka esitteli nykyisen Performance -nimen, ja nosti RS 6:n tehot 47 hevosvoimalla tasan 600:een, mikä irroitetaan nykypolvessa samasta voimanlähteestä jo standardimallissa.C8-polven RS 6 Avant Performance on nyt virallisten lukujen valossa maailman tehokkain ja nopein tehdasviritteinen farmariauto, peitoten Mercedes-AMG E 63 S 4Matic+:n hienoisesti tässä perhefarkkujen titaanien taistossa.Lähteet: Audi, Carbuzz Kuvat: Audi Teksti: Benjamin Helander Lue lisää Kaikki artikkelit 23.4.2025 Autoilu Bensiini yhä suosituin käyttövoima – työsuhdeautoilijat sähköistyvät 23.4.2025 Sähköautot Renault 5 Turbo 3E ennakkovarattavissa – 155000 euron taskuraketti jää rajatun erän herkuksi 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 20.4.2025 Uutinen Tärkein turvattuna: mitä turvaistuimen valitsemisessa tulee ottaa huomioon ja entä jos niitä tarvitaankin kolme? 19.4.2025 Ajoneuvot Kia EV3 on World Car of the Year 2025 – toisen kerran peräkkäin Kia ja neljännen kerran peräkkäin korealainen sähköauto 18.4.2025 Uutinen Sähköiset Audi A6 ja Mini Cooper törmäyskokeissa – Euro NCAP 18.4.2025 Ajoneuvot Subaru Solterran suuri päivä: itselle elinkaaripäivitys ja yläpuolelle uusi isompi sisar Subaru Trailseeker 17.4.2025 Uutinen Onko puhelintehdas Nissanin uusi kaveri – ja voiko sähköautoja valmistaa kuka vain? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 22.4.2025 American Car Show American Car Show 2025: jokunen oivallus villistä lännestä eli siis tuning-osastolta 23.4.2025 Sähköautot Renault 5 Turbo 3E ennakkovarattavissa – 155000 euron taskuraketti jää rajatun erän herkuksi 22.4.2025 Autoilu Valitako pysäköintiruutu ihan toisen auton vierestä vai jättääkö väliin yksi ruutu? 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 19.4.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Fiat 131 Abarth Rally -replika 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin