29.4.2020 Ajoneuvot Autoilun aikakone: ajamisen opettelua ja 1950–1960-lukujen kulkupelejä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Juttusarjamme toisessa osassa pitkän linjan autotoimittaja Timo Turkula muistelee, millaista autoilun aloittaminen oli 1950–60-lukujen Suomessa – pääosassa kulkupelejä Austinista Dodgen kautta Moskvitshiin. Synnyin autoperheeseen Joensuun Mutalaan. Kauppiasperheessä oli kaksi autoa jo vuonna 1949, pari vuotta ennen syntymääni. Perheen ”ykkösauton” ryppypeppu Renault 4CV:n lisäksi vanhemmat olivat hankkineet Fordson Thames E83W-pakettiauton kaupan tarpeisiin, pääasiassa tavaroiden kotiinkuljetuksiin asiakkaille.Vuonna 1953 Renault vaihtui Ford Consul MK 1:een ja Fordson-paku Austin A40–farmariin. Kaikki edellä mainitut autot oli hankittu käytettynä.Ensimmäinen yritykseni ajaa autolla tapahtui Mutalassa kaksivuotiaana vuonna 1953. Vanhempani muistelivat tapausta kauhulla: isoisä oli jättänyt Austinin käyntiin pihalle lähtiessään hakemaan asunnosta jotain unohtunutta tavaraa. Minä konttasin etuistuinten jalkatilassa – tuolloin ei tiedetty lasten turvaistuimista mitään.Havaitsin mielenkiintoisen polkimen. Onnistuin polkaisemaan sitä piskuisen lapsen koko painolla ja samalla pärähti: brum, brum, bruum! Joutokäynnillä ollut moottori ottikin yhtäkkiä kierroksia. Moottorin mahtava pauhu sai isoisäni ja isäni juoksemaan apuun. Iskä moitti pappaa oikein olan takaa.Onneksi en saanut vaihdetta päälle, autossa oli rattivaihde enkä tuossa iässä tiennyt, mikä on kytkin tai pysäköintijarru. Isä kertoi myöhemmin, että englantilaisen 50-luvun Austinin laatu ei ollut kaksinen: kauppiaan kovassa käytössä rattivaihteen vaihteensiirtovaijereita oli säädettävä lähes viikoittain. Jos säätö unohtui, vaihdetta ei saanut päälle.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy11-vuotiaana opelistiksi50-luvulla uuden länsiauton saanti oli hankalaa, mutta elintarvikemyymälän omistajalle heltisi ostolupa vuonna 1958. Niinpä mukava Consul ja Austin-harmitus vaihtuivat tuliterään Opel Rekord P1 Caravaniin, perheen ensimmäiseen uuteen autoon.60-luvun alun ajankuvaa edustaa hyvin se, että keskiluokan Rekordin 1,5-litrainen moottori kehitti huikeat 45 hv DIN, aikansa ”mainoshevosvoimina” 52 hv SAE. Vaihteita oli kolme, rattivaihteita nekin. Saksalaiseen tapaan autossa oli tuolloin kuuden voltin sähköjärjestelmä ja surkeat ajovalot.Nykyään ihmettelen, miten tuollaisilla ”saunatuikuilla” varustetulla autolla ajettiin vuodenajasta riippumatta useamman kerran Joensuusta Helsinkiin ja takaisin messujen tai muiden tapahtumien vuoksi. Hakkapeliitta-talvirenkaatkin olivat ilman nastoja tai jotain harvaan nastoitettua alkeellista nastarenkaiden esisarjaa.Opettelin ajamaan autoa juuri tuolla Opelilla 11-vuotiaana vuonna 1962, jolloin muutimme Lahteen. Lähellä oli käytöstä poistettu Hollolan lentokenttä, jonka rullaustiet ja ”huoltotiet” olivat paikallisten suosittuja ajoharjoittelupaikkoja. Ajokortin sain vuonna 1969. Inssiajosta jäi mieleen reitin lyhyys, Lahden linja-autoasemalta hyppyrimäkien lähelle ja takaisin, matkaa pari kilometriä. Ajo-opetukseen ei sisältynyt lainkaan moottoritieajoa, kun niitä ei Suomessa juuri ollut – lukuun ottamatta pieniä motarin pätkiä Helsingin ja Tampereen seudulla, Hämeenlinnassa ja Turussa. Lahdessa niitä ei tuolloin ollut ainuttakaan. .5,5 kierroksen ohjauksellaKortin saatuani lainasin muutaman vuoden ajan isän käytettynä ostamaa vuosimallin 1961 Dodge Lancer -farmaria, jonka kauniisti käyvä 3,7-litrainen ”Slant Six” suora kuutonen puhkui 145 SAE-hevosvoimaa. DIN-arvoa ei ilmoitettu, mutta arviot vaihtelivat välillä 110–130 hv.Sohvamallisesta etuistuimesta huolimatta Lancerissa oli kömpelösti toimiva kolmivaihteinen lattiavaihde, joista ykkönen oli synkronoimaton. Oli autossa modernejakin ominaisuuksia, kuten tuolloin harvinainen vaihtovirtalaturi ja sähkötoimisesti nouseva ja laskeva takaluukun lasi, joka meni ”piiloon” takaluukkuun. Luukun alaosa avautui vaakatasoon lastaussillaksi. Lancer oli 60-luvulla hyvin suorituskykyinen auto, mutta kaarreominaisuuksia hillitsi hidas, tunnoton ja tehostamaton ohjaus, jotain 5,5 kierrosta ääriasentojen välillä. Niinpä esimerkiksi sivuluisujen hallinta vastaohjauksella oli haasteellista. Ajo-ominaisuudet eivät muutenkaan vastanneet suorituskykyä. Takajousitus oli kova farmarin kuormankantokyvyn vuoksi, ja lehtijousin varustettu taka-akseli pomppi ja perä pyrki sivulle sorateiden ”nimismiehen kiharoissa”, mikä osaltaan vaikeutti auton hallintaa.Rumpujarrutkin olivat heikot. Ilmeisesti tehokkaan ja ajettavuudeltaan alkeellisen auton ansiosta opin jonkinlaista nöyrää ja ennakoivaa ajotyyliä, koska mällejä ei Dodgella sattunut.Rengasrikosta toiseenItänaapurin tuotteet eivät olleet ainakaan parempia. Ajoin silloin tällöin isoisäni Moskvitsh 407:llä, jonka moottori ei tykännyt pyrkivästä ajotavastani – venttiilit hajosivat. Voimansiirtokin ulisi, ja kerran Mosse heitti jarrunesteensä ulos kesken ajon. Käyttöjarru lakkasi toimimasta, koska autossa ei ollut kaksipiiristä jarrujärjestelmää – piti jarruttaa käsijarrulla ja moottorilla.Sisärenkaallisten ristikudosrenkaiden aikana rengasvaurioita tapahtui usein, monta kertaa vuodessa. Kauas on kuljettu noista ajoista, sillä nykyisten sisärenkaattomien teräsvyörenkaiden aikana rengasvaurioita tapahtuu harvoin – jonkun tilaston mukaan yhden kerran 200 000 kilometriä kohti.Teksti: Timo Turkula Kuvat: Timo Turkulan arkistoMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon – yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 20.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Dongfeng Nammi Box on erikoisimpia sähköautoja vähään aikaan – 25 tonnilla saa paljon, muttei tarkoituksellisestikaan miellytetä kaikkia 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – ”nyt olisi korkea aika tarkistaa…” 16.12.2024 Ajoneuvot Valhalla, Aston Martin Valhalla on hyperauto, yli tuhannen hevosvoiman hybridihyperauto 15.12.2024 Ajoneuvot DS N°8 on Pariisin viimeisintä luksussähköautomuotia, ihan nimeään myöten – unohtamatta 750 kilometrin toimintamatkaa 14.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Kia EV6:ta on paranneltu tuntuvasti sieltä täältä 13.12.2024 Ajoneuvot Toyota Urban Cruiser tekee paluun sähköcrossoverina – Intiassa valmistettava Suzuki-yhteistyömalli on omalla tavallaan historiallinen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon - yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 26.12.2024 Lentokoneet Mitä tulee, kun yhdistää historian suurimman ja nopeimman matkustajalentokoneen? - British Airwaysin uusi ykkösluokka 25.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q4 e-tron – entistä pidemmälle ja entistä paremmin 24.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz 250 TD ja ihanat ajomuistot syysretkeltä 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 23.12.2024 Laivat Helsingissä rakennettiin neljän vuoden aikana kuuden aluksen loistoristeilijäluokka - nyt tuoreinkin niistä on 20-vuotias 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 22.12.2024 Lentokoneet Finnair vastaanotti jo toiseksi viimeisen Airbus A350 -yksilönsä - tervetuloa kotiin, OH-LWT 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja