29.4.2020 Ajoneuvot Autoilun aikakone: ajamisen opettelua ja 1950–1960-lukujen kulkupelejä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Juttusarjamme toisessa osassa pitkän linjan autotoimittaja Timo Turkula muistelee, millaista autoilun aloittaminen oli 1950–60-lukujen Suomessa – pääosassa kulkupelejä Austinista Dodgen kautta Moskvitshiin. Synnyin autoperheeseen Joensuun Mutalaan. Kauppiasperheessä oli kaksi autoa jo vuonna 1949, pari vuotta ennen syntymääni. Perheen ”ykkösauton” ryppypeppu Renault 4CV:n lisäksi vanhemmat olivat hankkineet Fordson Thames E83W-pakettiauton kaupan tarpeisiin, pääasiassa tavaroiden kotiinkuljetuksiin asiakkaille.Vuonna 1953 Renault vaihtui Ford Consul MK 1:een ja Fordson-paku Austin A40–farmariin. Kaikki edellä mainitut autot oli hankittu käytettynä.Ensimmäinen yritykseni ajaa autolla tapahtui Mutalassa kaksivuotiaana vuonna 1953. Vanhempani muistelivat tapausta kauhulla: isoisä oli jättänyt Austinin käyntiin pihalle lähtiessään hakemaan asunnosta jotain unohtunutta tavaraa. Minä konttasin etuistuinten jalkatilassa – tuolloin ei tiedetty lasten turvaistuimista mitään.Havaitsin mielenkiintoisen polkimen. Onnistuin polkaisemaan sitä piskuisen lapsen koko painolla ja samalla pärähti: brum, brum, bruum! Joutokäynnillä ollut moottori ottikin yhtäkkiä kierroksia. Moottorin mahtava pauhu sai isoisäni ja isäni juoksemaan apuun. Iskä moitti pappaa oikein olan takaa.Onneksi en saanut vaihdetta päälle, autossa oli rattivaihde enkä tuossa iässä tiennyt, mikä on kytkin tai pysäköintijarru. Isä kertoi myöhemmin, että englantilaisen 50-luvun Austinin laatu ei ollut kaksinen: kauppiaan kovassa käytössä rattivaihteen vaihteensiirtovaijereita oli säädettävä lähes viikoittain. Jos säätö unohtui, vaihdetta ei saanut päälle.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy11-vuotiaana opelistiksi50-luvulla uuden länsiauton saanti oli hankalaa, mutta elintarvikemyymälän omistajalle heltisi ostolupa vuonna 1958. Niinpä mukava Consul ja Austin-harmitus vaihtuivat tuliterään Opel Rekord P1 Caravaniin, perheen ensimmäiseen uuteen autoon.60-luvun alun ajankuvaa edustaa hyvin se, että keskiluokan Rekordin 1,5-litrainen moottori kehitti huikeat 45 hv DIN, aikansa ”mainoshevosvoimina” 52 hv SAE. Vaihteita oli kolme, rattivaihteita nekin. Saksalaiseen tapaan autossa oli tuolloin kuuden voltin sähköjärjestelmä ja surkeat ajovalot.Nykyään ihmettelen, miten tuollaisilla ”saunatuikuilla” varustetulla autolla ajettiin vuodenajasta riippumatta useamman kerran Joensuusta Helsinkiin ja takaisin messujen tai muiden tapahtumien vuoksi. Hakkapeliitta-talvirenkaatkin olivat ilman nastoja tai jotain harvaan nastoitettua alkeellista nastarenkaiden esisarjaa.Opettelin ajamaan autoa juuri tuolla Opelilla 11-vuotiaana vuonna 1962, jolloin muutimme Lahteen. Lähellä oli käytöstä poistettu Hollolan lentokenttä, jonka rullaustiet ja ”huoltotiet” olivat paikallisten suosittuja ajoharjoittelupaikkoja. Ajokortin sain vuonna 1969. Inssiajosta jäi mieleen reitin lyhyys, Lahden linja-autoasemalta hyppyrimäkien lähelle ja takaisin, matkaa pari kilometriä. Ajo-opetukseen ei sisältynyt lainkaan moottoritieajoa, kun niitä ei Suomessa juuri ollut – lukuun ottamatta pieniä motarin pätkiä Helsingin ja Tampereen seudulla, Hämeenlinnassa ja Turussa. Lahdessa niitä ei tuolloin ollut ainuttakaan. .5,5 kierroksen ohjauksellaKortin saatuani lainasin muutaman vuoden ajan isän käytettynä ostamaa vuosimallin 1961 Dodge Lancer -farmaria, jonka kauniisti käyvä 3,7-litrainen ”Slant Six” suora kuutonen puhkui 145 SAE-hevosvoimaa. DIN-arvoa ei ilmoitettu, mutta arviot vaihtelivat välillä 110–130 hv.Sohvamallisesta etuistuimesta huolimatta Lancerissa oli kömpelösti toimiva kolmivaihteinen lattiavaihde, joista ykkönen oli synkronoimaton. Oli autossa modernejakin ominaisuuksia, kuten tuolloin harvinainen vaihtovirtalaturi ja sähkötoimisesti nouseva ja laskeva takaluukun lasi, joka meni ”piiloon” takaluukkuun. Luukun alaosa avautui vaakatasoon lastaussillaksi. Lancer oli 60-luvulla hyvin suorituskykyinen auto, mutta kaarreominaisuuksia hillitsi hidas, tunnoton ja tehostamaton ohjaus, jotain 5,5 kierrosta ääriasentojen välillä. Niinpä esimerkiksi sivuluisujen hallinta vastaohjauksella oli haasteellista. Ajo-ominaisuudet eivät muutenkaan vastanneet suorituskykyä. Takajousitus oli kova farmarin kuormankantokyvyn vuoksi, ja lehtijousin varustettu taka-akseli pomppi ja perä pyrki sivulle sorateiden ”nimismiehen kiharoissa”, mikä osaltaan vaikeutti auton hallintaa.Rumpujarrutkin olivat heikot. Ilmeisesti tehokkaan ja ajettavuudeltaan alkeellisen auton ansiosta opin jonkinlaista nöyrää ja ennakoivaa ajotyyliä, koska mällejä ei Dodgella sattunut.Rengasrikosta toiseenItänaapurin tuotteet eivät olleet ainakaan parempia. Ajoin silloin tällöin isoisäni Moskvitsh 407:llä, jonka moottori ei tykännyt pyrkivästä ajotavastani – venttiilit hajosivat. Voimansiirtokin ulisi, ja kerran Mosse heitti jarrunesteensä ulos kesken ajon. Käyttöjarru lakkasi toimimasta, koska autossa ei ollut kaksipiiristä jarrujärjestelmää – piti jarruttaa käsijarrulla ja moottorilla.Sisärenkaallisten ristikudosrenkaiden aikana rengasvaurioita tapahtui usein, monta kertaa vuodessa. Kauas on kuljettu noista ajoista, sillä nykyisten sisärenkaattomien teräsvyörenkaiden aikana rengasvaurioita tapahtuu harvoin – jonkun tilaston mukaan yhden kerran 200 000 kilometriä kohti.Teksti: Timo Turkula Kuvat: Timo Turkulan arkistoMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 19.4.2025 Ajoneuvot Kia EV3 on World Car of the Year 2025 – toisen kerran peräkkäin Kia ja neljännen kerran peräkkäin korealainen sähköauto 18.4.2025 Ajoneuvot Subaru Solterran suuri päivä: itselle elinkaaripäivitys ja yläpuolelle uusi isompi sisar Subaru Trailseeker 17.4.2025 Ajoneuvot Ministeri-Audin uusi tuleminen on täällä – Audi A6 Sedan C9 16.4.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz lakkauttaa ensi vuonna T-sarjan, EQT:n ja Citanin – tai siis Renault lakkauttaa ne 12.4.2025 Ajoneuvot Smart #5 Brabus on 646 hevosvoiman taskuraketti, joka ei mahdu taskuun 11.4.2025 Ajoneuvot Mazda 6e sai hinnat – ehkäpä markkinoiden tyylikkäin sähkösedan irtoaa 44 300 eurolla 9.4.2025 Ajoneuvot Selvitys: oma auto hajosi, mutta minkälaisen sijaisauton saa tilalle? 8.4.2025 Ajoneuvot Käytetty Ferrari Ranskasta – ja läpi Euroopan koti-Suomeen ajaen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 27.4.2025 Ajatuksia autoista Polttomoottori sähköauton varavirtana, eikö näiden aika mennyt jo? – Ajatuksia autoista 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous