12.4.2025 Ajoneuvot Smart #5 Brabus on 646 hevosvoiman taskuraketti, joka ei mahdu taskuun Teksti Benjamin Helander Kuva Smart Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Siinä on 475 kilowatin voimalinja ja 2 kilowatin äänentoistojärjestelmä. Ai niin, se kiihtyy nollasta sataan 3,8 sekunnissa. Tämä omena se vain vierii kauemmas puusta. Alkuperäinen, vuonna 1998 Mercedes-Benzin ja sveitsiläisen kellovalmistaja Swatchin istuttama Smart-puu ilmeisesti istutettiin jonkin korkean vuoren laelle, kun siitä putoavat omenat vierivät aina vain niin kovin kauas. Alkuperäisiin Smarteihin nähden kookkaan Smart #1:n ja vielä isomman Smart #3:n jälkeen nähtiin vielä paljon isompi Smart #5, joka on nyt saanut pienempien sisarustensa tapaan Brabus-käsittelyn. Kiinalaisyhteistyössä toteutettavien nyky-Smartien kohdalla Brabus on enemmänkin malliversio, eikä se tarkoita, että Brabus olisi käsitellyt auton samalla tavalla kuin se tekee Mercedes-Benzin sekä myös Porschen huippumalleille. Tämä ei tarkoita, etteivätkö teholukemat olisi sangen brabusmaisia. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKerralla överiksiSmart #5 on paitsi jättimäinen peilaten Smartin historiaan, kookas myös perhecrossoverien luokassa 2,9 metrin akselivälillään ja 4,7 metrin kokonaispituudellaan. Tämä yhdistettynä 2,4 tonnin massaan ja korkeaprofiiliseen, vähän laatikkomaiseenkin muotoiluun tarkoittaa, että mikäli kokonaisuuden halutaan olevan oikein todella ripeä, siihen tarvitaan paljon voimaa. Näin ollen Smart #5 Brabus on pistetty tottelemaan raakaa voimaa, jota tarjoilee 475 kilowatin eli 646 hevosvoiman nelivetojärjestelmä, luonnollisesti kahdella sähkömoottorilla toteutettuna. Tällä yhdistelmällä auto sinkoutuu nollasta sataan 3,8 sekunnissa Launch Controlin avustamana, ja kuljettajan niin halutessa keinotekoisen moottorinäänen säestämänä. 3,8 sekuntia on muuten vain kymmennyksen pahaisen hitaampi suoritus kuin kuumimmalla Brabuksen virittämällä G-Mersulla, 900-heppaisella V8:lla varustetulla Brabus 900 Rocketilla. Huippunopeutta Smart #5 Brabus kerää 210 km/h verran. Käytännöllisyyspuolella auton 100 kilowattitunnin akusto imaisee pikalaturilla virtaa itseensä maksimissaan jopa 400 kilowatin teholla. Toimintamatkaksi kerrotaan 540 kilometriä. Hurjan voimalinjan lisäksi Smart #5 Brabus tarjoilee runsaasti asiaankuuluvia tyyliseikkoja sekä asiakkaan niin halutessa jopa 20 kaiuttimen vahvuisen ja 2 000 watin tehoisen äänentoistojärjestelmän. Smart #5 Brabus saa tämän digitaalisen ensi-illan jälkeen fyysisen lanseerauksensa pian Shanghain autonäyttelyssä. Kauaa ei mene myöskään siihen, että päivänsäde on meillä Euroopassa myynnissä. Lähde: Smart/Brabus Lue lisää Kaikki artikkelit 29.8.2024 Ajoneuvot Smart #5 on dinosauruksen lailla kokoaan kasvattavan Smartin vastaus D-SUV -luokkaan 16.8.2024 Ajoneuvot Smart #5:n esiinmarssi lähestyy – Smartien kasvunopeus näyttää karanneen käsistä lopullisesti 17.1.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: tästä syystä Smartin uudet sähköcrossoverit ovat itse asiassa ennemmin Volvoja kuin Mersuja 12.1.2024 Ajoneuvot Smart julkisti kauas puusta pudonneiden sähköcrossoveriensa hinnat – molempien mallien alkaen-hinnat 40 tonnin paikkeilla 29.11.2023 Ajoneuvot Nimi muutettu: olisiko Nissan Micra premiumvivahteilla voinut kasvattaa Smartin myyntiä? – Tuskinpa 17.11.2023 Ajoneuvot Uusi isompi Smart tulee myyntiin Suomessa 4.9.2023 Ajoneuvot Smart #3 julkistettiin kokonaisuudessaan – surkea smart, mutta oikein pätevä kompakti premiumsähköauto 19.4.2023 Ajoneuvot Smart #3 on 4,4-metrinen sähköcrossover – minne menet, Smart? 16.11.2022 Ajoneuvot Syksyn uutuusmallit Euro NCAP:in syynissä – ennätysjoukko tähtisuorituksia Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään - kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.4.2025 Yleinen Vapise BMW – uusi kolarikuningas on Tesla 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 19.4.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Fiat 131 Abarth Rally -replika 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous