12.4.2025 Ajoneuvot Smart #5 Brabus on 646 hevosvoiman taskuraketti, joka ei mahdu taskuun Teksti Benjamin Helander Kuva Smart Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Siinä on 475 kilowatin voimalinja ja 2 kilowatin äänentoistojärjestelmä. Ai niin, se kiihtyy nollasta sataan 3,8 sekunnissa. Tämä omena se vain vierii kauemmas puusta. Alkuperäinen, vuonna 1998 Mercedes-Benzin ja sveitsiläisen kellovalmistaja Swatchin istuttama Smart-puu ilmeisesti istutettiin jonkin korkean vuoren laelle, kun siitä putoavat omenat vierivät aina vain niin kovin kauas. Alkuperäisiin Smarteihin nähden kookkaan Smart #1:n ja vielä isomman Smart #3:n jälkeen nähtiin vielä paljon isompi Smart #5, joka on nyt saanut pienempien sisarustensa tapaan Brabus-käsittelyn. Kiinalaisyhteistyössä toteutettavien nyky-Smartien kohdalla Brabus on enemmänkin malliversio, eikä se tarkoita, että Brabus olisi käsitellyt auton samalla tavalla kuin se tekee Mercedes-Benzin sekä myös Porschen huippumalleille. Tämä ei tarkoita, etteivätkö teholukemat olisi sangen brabusmaisia. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKerralla överiksiSmart #5 on paitsi jättimäinen peilaten Smartin historiaan, kookas myös perhecrossoverien luokassa 2,9 metrin akselivälillään ja 4,7 metrin kokonaispituudellaan. Tämä yhdistettynä 2,4 tonnin massaan ja korkeaprofiiliseen, vähän laatikkomaiseenkin muotoiluun tarkoittaa, että mikäli kokonaisuuden halutaan olevan oikein todella ripeä, siihen tarvitaan paljon voimaa. Näin ollen Smart #5 Brabus on pistetty tottelemaan raakaa voimaa, jota tarjoilee 475 kilowatin eli 646 hevosvoiman nelivetojärjestelmä, luonnollisesti kahdella sähkömoottorilla toteutettuna. Tällä yhdistelmällä auto sinkoutuu nollasta sataan 3,8 sekunnissa Launch Controlin avustamana, ja kuljettajan niin halutessa keinotekoisen moottorinäänen säestämänä. 3,8 sekuntia on muuten vain kymmennyksen pahaisen hitaampi suoritus kuin kuumimmalla Brabuksen virittämällä G-Mersulla, 900-heppaisella V8:lla varustetulla Brabus 900 Rocketilla. Huippunopeutta Smart #5 Brabus kerää 210 km/h verran. Käytännöllisyyspuolella auton 100 kilowattitunnin akusto imaisee pikalaturilla virtaa itseensä maksimissaan jopa 400 kilowatin teholla. Toimintamatkaksi kerrotaan 540 kilometriä. Hurjan voimalinjan lisäksi Smart #5 Brabus tarjoilee runsaasti asiaankuuluvia tyyliseikkoja sekä asiakkaan niin halutessa jopa 20 kaiuttimen vahvuisen ja 2 000 watin tehoisen äänentoistojärjestelmän. Smart #5 Brabus saa tämän digitaalisen ensi-illan jälkeen fyysisen lanseerauksensa pian Shanghain autonäyttelyssä. Kauaa ei mene myöskään siihen, että päivänsäde on meillä Euroopassa myynnissä. Lähde: Smart/Brabus Lue lisää Kaikki artikkelit 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus – Smart for Five, kirkkaasti 29.8.2024 Ajoneuvot Smart #5 on dinosauruksen lailla kokoaan kasvattavan Smartin vastaus D-SUV -luokkaan 16.8.2024 Ajoneuvot Smart #5:n esiinmarssi lähestyy – Smartien kasvunopeus näyttää karanneen käsistä lopullisesti 17.1.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: tästä syystä Smartin uudet sähköcrossoverit ovat itse asiassa ennemmin Volvoja kuin Mersuja 12.1.2024 Ajoneuvot Smart julkisti kauas puusta pudonneiden sähköcrossoveriensa hinnat – molempien mallien alkaen-hinnat 40 tonnin paikkeilla 29.11.2023 Ajoneuvot Nimi muutettu: olisiko Nissan Micra premiumvivahteilla voinut kasvattaa Smartin myyntiä? – Tuskinpa 17.11.2023 Ajoneuvot Uusi isompi Smart tulee myyntiin Suomessa 4.9.2023 Ajoneuvot Smart #3 julkistettiin kokonaisuudessaan – surkea smart, mutta oikein pätevä kompakti premiumsähköauto 19.4.2023 Ajoneuvot Smart #3 on 4,4-metrinen sähköcrossover – minne menet, Smart? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 3.7.2025 Koeajo Maistiainen: Maxus eTerron 9 - onko tästä kiinalaisesta maantielaivasta markkinoidemme ensimmäiseksi varteenotettavaksi sähköavolavaksi? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä”