29.11.2023

Nimi muutettu: olisiko Nissan Micra premiumvivahteilla voinut kasvattaa Smartin myyntiä? – Tuskinpa

Kuva Nissan,Smart

Smart USA:lla oli todellakin tällainen hanke vuonna 2011. Hankkeen tasolle se jäi.

Alun perin Mercedes-Benzin ja sveitsiläisen kellovalmistaja Swatchin yhteisyritys erikoistui hyvin pienten ja rohkeiden kaupunkiautojen valmistukseen. Aika ajoin tästä on lipsuttu, ja tällä hetkellähän suurin Smart-mallistosta koostuu kaikesta muusta kuin pikkuautoista.

Kolmannen polven Fortwo uransa huipulla.

Smartit - ja aivan erityisesti Fortwo - ovat äärimmäisen käteviä ja siksi suosittuja eurooppalaisten suurkaupunkien keskustassa. Sen sijaan pohjoisamerikkalaiseen automakuun tai edes tarpeisiin Smart ei oikein koskaan istunut.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Micra hätiin

Smart USA:n ehdottama keino parantaa brändin kokonaismyyntiä Atlantin takana oli hieman outo siinäkin mielessä, että olihan Smartilla jo ollut tarjonnassaan neliovinen malli Forfour. Ensimmäisessä sukupolvessaan se oli vieläpä vahvasti japanilaista sukua, perustuen käytännössä kokonaan Mitsubishi Coltiin.

Smart ForFour perustui tässä ensimmäisessä polvessaan Mitsubishi Coltiin, mutta toinen yritys oli Fortwo'n sekä erityisesti kolmospolven Renault Twingon sisarmalli.

Smart USA ehti joka tapauksessa tekemään Micraan pohjautuvasta mallistaan jopa havainnekuvia. Näitä enemmän tai vähemmän virallisia havainnekuvia on löydettävissä Internetistä, ja niiden perusteella neljännen sukupolven Micra olisi saanut ulkokuoreensa hienoisia Smart-twistejä, kuten kaksiosaiset valot etu- ja takaumpioihin, tyylikkäämmät vanteet sekä hienoja listoja.

Sisälle asti eivät ulotu edes havainnekuvat, joten siellä mennään pelkän mielikuvituksen varassa. Sitä tuskin kauheasti tarvitaan, sillä Smart ei varmasti olisi lähtenyt muokkaamaan Micran hyttiä isosti, joskin tunnelma olisi todennäköisesti pyrkinyt olemaan kuitenkin hieman arvokkaampi - ainakin joiltain osin.

Jatketaanpa jossittelua menneessä vielä moottorien osalta, ja todetaan, että männät olisivat pysyneet visusti rivissä, ja voimanlähde olisi 110 prosentin varmuudella tullut Micra K13:n 1,0- ja 1,2-litraisten rivikolmosten muodostamasta peruskatalogista. Mikä ihme tässä paketissa olisi viehättänyt pohjoisamerikkalaista yleisöä yhtään enempää kuin Fortwo? Emme tosin koskaan saaneet tietää, vaikka olisikin.

Itse asiassa jo ennen Micra-suunnitelmia Smart oli tehdä katumaasturin/crossoverin emomerkki Mercedes-Benzin C-sarjan pohjalle. Tämä hanke on nyt pitkälle toistakymmentä vuotta myöhemmin realisoitunut Smartin täyssähköisten crossovereiden muodossa. Miten tämä ratkaisu sitten pärjäisi Pohjois-Amerikassa, sitäkään emme saa koskaan tietää, sillä silloinen Daimler AG veti Smartin vuonna 2019 kokonaan sikäläisiltä markkinoilta pois.

Teksti: Benjamin Helander Lähteet: Autocar, The Autopian Kuvat: Nissan, Smart

Luetuimmat