17.1.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: tästä syystä Smartin uudet sähköcrossoverit ovat itse asiassa ennemmin Volvoja kuin Mersuja Smart myi alkuperäisen "Smartvillensä" Ranskan Hambachissa Ineosille, joten myös #3 tullaan valmistamaan Kiinassa. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mercedeksen ja Geelyn yhteistyösopimus Smart-brändin pyörittämisestä näyttää hyvin erikoiselta, kun kaivetaan sukupuut esiin. Smart #1 ja #3 ovat Volvo EX30:n teknisiä sisarmalleja Mercedes-Benzin muotoilemalla korilla. Veho julkisti Smartin uuden malliston Suomi-hinnat viime perjantaina. Kuten on jo moneen kertaan todettu, Smart ei ole enää ollenkaan sitä, millaisena olemme tottuneet tätä Mercedes-Benzin ja Swatchin 25 vuotta sitten perustamaa premiumkaupunkiautomerkkiä pitämään. Ei ollenkaan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTaustalla viiden vuoden takaiset kaupatKun ajattelemme eurooppalaista premiumautokenttää, esiin nousee oikein titaanien taisto muutaman hyvin perinteikkään valmistajan välillä. Niitä ovat tätä nykyä ennen muita Audi, BMW, Mercedes-Benz sekä Volvo. Näiden välillä harvemmin (jos milloinkaan) nähdään yhtään minkään sorttista malliyhteistyötä.Mercedes-Benz myi tasan puolet Smartista kiinalaiselle Geely Holdingille vuonna 2019. Puolikkaan ostaja toimii sateenvarjona jo isomman puoleiselle joukolle kiinalais- sekä myös eurooppalaisbrändejä. Smart-puolikkaan lisäksi nuo eurooppalaismerkit käsittävät tunnetusti Lotuksen, muun muassa Lontoon takseja valmistavan LEVC:in sekä tietysti Volvon ja Polestarin.Vuoden 2019 kaupan jälkeen Geely jatkoi Smart Fortwo'n valmistusta Kiinassa, ja Mercedes-Benz myi sitä aiemmin valmistaneen Smartvillen eli Hambachin tehtaan Ranskan puolella Ineokselle, joka tuottaa siellä tätä nykyä Grenadier -maasturiaan.Samalla alkoi myös nyt Suomi-hinnat saaneen, kauttaaltaan uuden Smart-malliston kehitys. Mercedeksen ja Geelyn 50-50 -suhteessa saksalaisosapuoli vastaa tyylistä ja Geely puolestaan rakenteesta, tekniikasta ja tuotannosta.Volvo EX30 Mersun vaatteissaGeely otti Smartien kehitystyön pohjaksi oman perusrakenteensa, Sustainable Experience Architecturen eli SEA:n, joka taipuu melko väljästi eri kokoluokkiin. Smart #1 ja #3 ovat (suhteellisen) kompakteja, B- ja C-segmenttien crossovereita, joten niiden pohjana käytetään nimenomaan SEA-E -perusrakennetta.SEA-E löytyy myös Volvon tuoreen sähköavauksen, EX30:n, pohjalta. Volvon kompaktein ja edullisin sähköauto esiteltiin viime vuonna, ja sen tuotanto on niin ikään alkanut Kiinassa. EX30:lla on myös sukulaismalli Geelyyn kuuluvalla Volvon kiinalaisella sisarbrändillä, Zeekrillä, nimittäin Zeekr X.Kahdesta uudesta Smart-mallista kumpikin kuuluu tähän perheeseen, mutta erityisesti #1 on kovin lähellä EX30:a ja X:ää. Autot jakavat tietenkin sähkömoottorinsa ja akkunsa sekä tavattoman monia Smartissa Mercedeksen suunnitteleman kuoren peittämiä asioita. Smart #1:ssä on myös tismalleen sama akseliväli kuin Zeekr X:ssä, mutta toki 10 senttimetriä pidempi kuin Volvossa. Ja tällä tavalla Mercedes-Benz -liikkeestä voi siis nyt ostaa auton, joka on käytännössä teknisesti Volvon kanssa sama tuote.Teksti: Benjamin Helander Lähteet ja kuvat: Smart, Geely/Volvo/Zeekr Lue lisää Kaikki artikkelit 21.3.2025 Ajoneuvot Ajatuksia autoista: Jaguar Type 00 – renesanssi 20.3.2025 Ajoneuvot Alkulähteillä – Suomen ensimmäinen Volkswagen, ensimmäinen Mazda ja ensimmäinen Xpeng esillä Auto 25:ssä 16.3.2025 Ajoneuvot Keulasta sen erottaa – uudistunut Škoda Enyaq on nyt tuotannossa ja Suomen kamaralla 16.3.2025 Ajoneuvot Täyssähköisessä Mercedes-Benz ESprinter -retkeilyautossa on yllättävänkin paljon järkeä 14.3.2025 Ajoneuvot Ulkonäkö pettää – Mercedes-Benz CLA on nyt nimittäin aivan uusi, ja lähtökohtaisesti valmistajansa energiatehokkain sähköauto 14.3.2025 Ajoneuvot Saisiko olla maailman nopeimmin kiihtyvä tuotantoauto? Tässä on Porsche Taycan Turbo GT 11.3.2025 Ajoneuvot Alfa Romeo Junior saa nelivedon ja lisää urheilullisuutta 10.3.2025 Ajoneuvot MG S5 on MG 4:n SUV-sisar, joka tulee korvaamaan MG ZS EV:n 8.3.2025 Ajoneuvot Maskuliinisesta maasturista tulikin naistenauto – Women’s Worldwide Car of the Year 2025 on Hyundai Santa Fe Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Hyundai Inster – uutuushalpis on todellinen ekoilija 20.3.2025 Ajoneuvot Alkulähteillä - Suomen ensimmäinen Volkswagen, ensimmäinen Mazda ja ensimmäinen Xpeng esillä Auto 25:ssä 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Mitsubishi Outlander PHEV – kansansuosikki lainaa rapakon takaa 19.3.2025 Laivat Baltic Princessin telakointi osa 2: nyt katsotaan mitä se on syönyt ja vedetään tuoreet maalit päälle 20.3.2025 Koeajo Koeajo ja ajatuksia autoista: Škoda Octavia RS – järjellä ja tunteella 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 17.3.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Keine bombe – onko tässä toisen maailmansodan arvokkain ”panttipullo”? 16.3.2025 Ajoneuvot Keulasta sen erottaa - uudistunut Škoda Enyaq on nyt tuotannossa ja Suomen kamaralla 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Hyundai Inster – uutuushalpis on todellinen ekoilija 19.3.2025 Laivat Baltic Princessin telakointi osa 2: nyt katsotaan mitä se on syönyt ja vedetään tuoreet maalit päälle 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle