17.1.2024

Nimi muutettu: tästä syystä Smartin uudet sähköcrossoverit ovat itse asiassa ennemmin Volvoja kuin Mersuja

Smart myi alkuperäisen "Smartvillensä" Ranskan Hambachissa Ineosille, joten myös #3 tullaan valmistamaan Kiinassa.

Mercedeksen ja Geelyn yhteistyösopimus Smart-brändin pyörittämisestä näyttää hyvin erikoiselta, kun kaivetaan sukupuut esiin. Smart #1 ja #3 ovat Volvo EX30:n teknisiä sisarmalleja Mercedes-Benzin muotoilemalla korilla.

Veho julkisti Smartin uuden malliston Suomi-hinnat viime perjantaina. Kuten on jo moneen kertaan todettu, Smart ei ole enää ollenkaan sitä, millaisena olemme tottuneet tätä Mercedes-Benzin ja Swatchin 25 vuotta sitten perustamaa premiumkaupunkiautomerkkiä pitämään. Ei ollenkaan.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Taustalla viiden vuoden takaiset kaupat

Kun ajattelemme eurooppalaista premiumautokenttää, esiin nousee oikein titaanien taisto muutaman hyvin perinteikkään valmistajan välillä. Niitä ovat tätä nykyä ennen muita Audi, BMW, Mercedes-Benz sekä Volvo. Näiden välillä harvemmin (jos milloinkaan) nähdään yhtään minkään sorttista malliyhteistyötä.

Smart #1

Mercedes-Benz myi tasan puolet Smartista kiinalaiselle Geely Holdingille vuonna 2019. Puolikkaan ostaja toimii sateenvarjona jo isomman puoleiselle joukolle kiinalais- sekä myös eurooppalaisbrändejä. Smart-puolikkaan lisäksi nuo eurooppalaismerkit käsittävät tunnetusti Lotuksen, muun muassa Lontoon takseja valmistavan LEVC:in sekä tietysti Volvon ja Polestarin.

Vuoden 2019 kaupan jälkeen Geely jatkoi Smart Fortwo'n valmistusta Kiinassa, ja Mercedes-Benz myi sitä aiemmin valmistaneen Smartvillen eli Hambachin tehtaan Ranskan puolella Ineokselle, joka tuottaa siellä tätä nykyä Grenadier -maasturiaan.

Smart #1

Samalla alkoi myös nyt Suomi-hinnat saaneen, kauttaaltaan uuden Smart-malliston kehitys. Mercedeksen ja Geelyn 50-50 -suhteessa saksalaisosapuoli vastaa tyylistä ja Geely puolestaan rakenteesta, tekniikasta ja tuotannosta.

Volvo EX30 Mersun vaatteissa

Geely otti Smartien kehitystyön pohjaksi oman perusrakenteensa, Sustainable Experience Architecturen eli SEA:n, joka taipuu melko väljästi eri kokoluokkiin. Smart #1 ja #3 ovat (suhteellisen) kompakteja, B- ja C-segmenttien crossovereita, joten niiden pohjana käytetään nimenomaan SEA-E -perusrakennetta.

SEA-E löytyy myös Volvon tuoreen sähköavauksen, EX30:n, pohjalta. Volvon kompaktein ja edullisin sähköauto esiteltiin viime vuonna, ja sen tuotanto on niin ikään alkanut Kiinassa. EX30:lla on myös sukulaismalli Geelyyn kuuluvalla Volvon kiinalaisella sisarbrändillä, Zeekrillä, nimittäin Zeekr X.

Kahdesta uudesta Smart-mallista kumpikin kuuluu tähän perheeseen, mutta erityisesti #1 on kovin lähellä EX30:a ja X:ää. Autot jakavat tietenkin sähkömoottorinsa ja akkunsa sekä tavattoman monia Smartissa Mercedeksen suunnitteleman kuoren peittämiä asioita. Smart #1:ssä on myös tismalleen sama akseliväli kuin Zeekr X:ssä, mutta toki 10 senttimetriä pidempi kuin Volvossa.

Ja tällä tavalla Mercedes-Benz -liikkeestä voi siis nyt ostaa auton, joka on käytännössä teknisesti Volvon kanssa sama tuote.

Teksti: Benjamin Helander Lähteet ja kuvat: Smart, Geely/Volvo/Zeekr

Luetuimmat