22.7.2020 Ajoneuvot Autoilun aikakone: kun uusi 626 Mazdalle toivon toi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mazda 626:n pyöreä muoto kummastutti kulmikkaisiin muotoihin tottuneet suomalaiset syksyllä 1982. Kun menin töihin Mazdan maahantuontiin Haka-Autoon, joka silloin syksyllä 1982 oli juuri myyty Eka-yhtymälle, Haka-Auton entinen omistaja Kaj Eräjuuri totesi ensimmäisen, uuden etuvetoisen Mazda 626 -prototyypin nähdessään: "Timo, eikö se ole ruma?" Tuohon aikaan hiukan modernimmin ja virtaviivaisemmin muotoillut autot herättivät keskustelua puolesta ja vastaan. Näitä malleja olivat Audi 100, Ford Sierra, Mercedes-Benz 190 E (W201) ja siis myös etuvetoinen Mazda 626. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Täysin uusi kuusikaksikuusi Vuonna 1983 markkinoille tuli odotettu uutuus, täysin uusi etuvetoinen isomman keskiluokan Mazda 626 -mallisto (GC), joka nosti Mazdaan suosioon – myös Suomessa. Japanilaiset olivat menestyneet hyvin pikkuautoissa ja pienemmässä keskiluokassa, mutta isommassa keskiluokassa ja siitä ylöspäin menestys oli heikompaa – etenkin yritysmyynnissä. Uusi, modernisti muotoiltu ja hyvin varusteltu 626 muutti tätä asetelmaa. Yksityismyynnin lisäksi 626:sta tuli haluttu yritysauto vuosikausiksi. Mazda 626:n ”isä” oli Seiji Tanaka. Hän oli varsin hyvin perehtynyt Euroopan vaatimuksiin. 626:n vahvuudet olivat samat kuin 323:ssa, mutta hienostuneemmassa ja modernimmassa paketissa; muotoilu, hinta, varustelu sekä luotettavuus ja lisäksi kaksilitraisen moottorin suorituskyky. 626 GC -mallia rekisteröitiin Suomessa vuosina 1983–1987 kaikkiaan 18 027 autoa. Suosiosta huolimatta ihan luokkansa kärkitasoa ei uusi kuusikaksikuusikaan ollut. Alusta oli parempi kuin 323:ssa, muttei mikään huippu: Suomen olosuhteissa ajettavuus ja mukavuus eivät juuri keränneet kehuja autolehtien vertailuissa. Kaksilitraisella moottorilla 626 oli ärhäkkä, mutta 1.6-moottorilla tossu kulkija. Dieselistä bensiinikäyttöinen Vuoden 1984 alkupuolella 626-mallisto laajeni Mazdan omalla 2.0-dieselmoottorilla varustetulla versiolla. Tuotepäällikkönä odottelin tyyppikatsastuksen tietoja, kun huoltopäällikkö Harri Salmelainen vei auton tyyppikatsastukseen Helsingin Hakuninmaan katsastuskonttoriin. Kun tyyppikatsastus valmistui, Harri tuli takaisin ja antoi minulle tuoreen tyyppikatsastustodistuksen, jonka pohjalta tarkistin muutaman teknisen tiedon valmisteilla olevaa esitettä ja tuotekoulutusmateriaalia varten. Sitten huomasin hauskan yksityiskohdan: "Käyttövoima: Bensiini". Tyyppikatsastustodistuksessa oli katsastuskonttorin virallinen leima ja tyyppikatsastuksista vastaavan diplomi-insinööri Pekka Caloniuksen nimi ja allekirjoitus, mutta käyttövoima oli mainittu väärin. Soitin Harrille takaisin. Hän tuli, kirosi "perhana", ja lähti saman tien kiireesti takaisin katsastuskonttorille tyyppikatsastustodistuksen korjausta varten. Mikäli tuota virhettä ei olisi heti huomattu, mitkä olisivat olleet esimerkiksi veroseuraamukset? Olisiko Mazda 626 Diesel säästynyt silloiselta dieselverolta (nykyisin käyttövoimavero)? Ainakin melkoinen sotku asiasta olisi seurannut. Toisen sukupolven etuvetoinen Vuonna 1987 esitelty Mazda 626 oli selvästi edeltäjäänsä isompi ja tilavampi. 626 (GD) oli ensimmäinen japanilainen automalli, joka voitti arvostetun saksalaisen Auto, Motor und Sport -lehden vertailutestin. 626 GD:n vahvuuksina olivat edelleen hinta, varustelu, muotoilu ja luotettavuus sekä GTI-mallin suorituskyky. Huippumalli 626 2.0 GTI kehitti 109 kW (148) hv. Sitä myytiin myös poliisiautoksi siviiliauton näköisenä valvontatehtäviin. Ärhäkkä moottori kiihdytti GTI:n nollasta sataan 8,6 sekunnissa, ja huippunopeus oli Sedan-mallilla 206 km/h. Mahtoi olla monelle yllätys, kun siviiliauton näköinen Mazda toimi liikennevalvontatehtävissä ja kiinniottaja-autona. 626 kävi hyvin kaupaksi niin yksityisille kuin yrityksillekin (vuosina 1988–1992 myytiin 18 083 autoa), vaikka testeissä tuli taas rankasti takkiin. Japanilaiset yrittivät korjata ajettavuusongelmia kummallisilla kikoilla: GTI-malliin esiteltiin vuonna 1988 nelipyöräohjaus (4WS), joka poistui kuitenkin vuoden 1990 jälkeen. 4WS oli turhake. Järjestelmän hyöty oli kiistanalainen eikä se saavuttanut suurta suosiota. Olisivat ensin laittaneet alustan kuntoon – ei olisi tarvinnut kikkailla! Teksti: Timo Turkula Kuvat: Timo Turkulan arkisto Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 6.5.2024 Ajoneuvot Mini Aceman on BMW:n vastine tulikuumille kompaktien premiumsähköcrossovereiden markkinoille 5.5.2024 Ajoneuvot Land Rover valmistelee kahta superuutuutta – virallisissa salakuvissa täyssähköinen Range Rover sekä V8-mörkö Defender Octa 4.5.2024 Ajoneuvot Ferrari 12 Cilindri – nimi kertoo kaiken oleellisen tästä upeasta super-grand tourerista 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko automaattivaihteista autoa hinata? 5.5.2024 Moottoripyörät Honda GL 1800 Gold Wing saamassa 8-sylinterisen kilpailijan 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 5.5.2024 Koeajo Maistiainen: Smart #3 – mutta mitä tapahtui Smartille? 4.5.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Citroën 2CV 4x4 'Sahara' on rättäreiden kunkku 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 4.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko automaattivaihteista autoa hinata? 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe