13.4.2024 Autoilu Autoilun verotuksen rasitustaso ei ole itseisarvo, muistuttaa Autoalan Keskusliiton toimitusjohtaja Teksti Marko Jokela Kuva Moottorin arkisto Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Toimitusjohtaja Tero Lausala: ”Liikenteen sähköistyessä ei ole itseisarvo, että autoilua verotetaan jatkossakin yhtä paljon kuin nyt tehdään.” Autoalan edustaja muistuttaa – näinä liikenteen verotuksen murrosaikoina –, ettei liikenteen sähköistyessä ole itseisarvo, että autoilua verotetaan jatkossakin yhtä paljon kuin nyt tehdään. Autoalan Keskusliiton toimitusjohtaja Tero Lausalan näkemys ei hänen mukaansa ole kuitenkaan ristiriidassa esimerkiksi Suomea sitovien liikenteen päästötavoitteiden kanssa. Hän kertoo autoalan ymmärtävän hyvin tarpeen uudistaa autoilun kokonaisverotusjärjestelmää sähköistymisen edetessä ja valtion fiskaalisten tarpeiden takia. Autoalan Keskusliitto edustaa Suomessa laajasti uusien autojen kauppaa, käytettyjen autojen kauppaa, korjaamoita ja katsastusalaa. – Verotuksen muutokset olisi tehtävä kuitenkin niin, että säilytetään vahva ympäristöohjaus, jotta liikenteen päästöt vähenevät tavoitteemme mukaisesti eli puoleen vuoteen 2030 mennessä ja ettei kokonaisverorasitus autoilulle ja liikenteelle nouse, Lausala toteaa. Petteri Orpon (kok) hallitusohjelmassa on kirjaus käynnistää liikenteen rahoituksen ja verotuksen kokonaisuudistus liikenne- ja viestintäministeriön sekä valtiovarainministeriön yhteistyönä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Rasitus jo korkealla Lausala tuo esiin, että Suomessa on yksi Euroopan kireimpiä autoilun ja liikenteen erillisverotuksia. – Esimerkiksi Ruotsissa taso on noin 40 % alempi kuin Suomessa. Korkea erillisverotus vaikuttaa negatiivisesti sekä tavallisten suomalaisten mahdollisuuksiin liikkua nykyaikaisilla ja turvallisilla autoilla että yritysten kilpailukykyyn. Lausala kuvailee ideaalitilanteen sellaiseksi, että verotuksen annettaisiin vähentyä sähköistymisen etenemisen myötä. – Se tukisi sekä ympäristötavoitteita että suomalaisten mahdollisuuksia liikkua uudemmilla ja turvallisimmilla autoilla. Mitä uudempi auto, sen vähäpäästöisempi: Uusien henkilöautojen keskimääräiset hiilidioksidipäästöt alenivat vuonna 2023 keskimäärin 64 grammaan kilometriltä. Vielä vuonna 2022 keskipäästöt olivat 89 grammaa kilometriltä. 1,7 miljardin euron potti Valtiovarainministeri Matti Vanhasen (kesk) työryhmä laski vuonna 2021, että liikenteen sähköistymisen ja ajoneuvojen polttoainetehokkuuden parantuminen johtaa liikenteen verotulojen alenemiseen reaalisesti 1,7 miljardilla eurolla vuoteen 2030 mennessä. Vanhanen kannusti tuolloin pohtimaan, voidaanko liikenteestä kerätä jatkossa niin paljon veroja taloutta ja ihmisten liikkumista häiritsemättä. Liikenteen verotuksen ja rahoituksen uudistukset jäävät nähtäväksi. Niistä kehkeytyy hyvin todennäköisesti poliittisestikin kuuma peruna. Yksi on kuitenkin jo varmaa: jos liikenteen ja autoilun verotusta muutetaan, tulee se näkymään liikkuvien kansalaisten kukkarossa – tavalla tai toisella. Lue lisää Kaikki artikkelit 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 18.4.2024 Autoilu Vakuuttamattomien autojen määrä laskussa 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 5.4.2024 Autoilu VTT: näistä kahdesta sähköautoilun tuesta ei tulisi luopua! 5.4.2024 Autoilu Pienemmillä teillä sallitut ajonopeudet ylittyvät herkästi 4.4.2024 Autoilu Jos tuulilasi säröytyy, niin se tietää jopa yli tuhannen euron vaihtokuluja 3.4.2024 Autoilu Kesänopeudet käyttöön 3.4. alkaen – paikallisten olosuhteiden mukaisesti 31.3.2024 Yleinen Kännyä räplätään ratissa pelottavan usein Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 29.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Opel GT - Tehokas moottori, takaveto ja hulmuava tukka 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?