3.1.2023

Autojen ensirekisteröinnit jäivät historiallisen alas – alhaisempi viimeksi vuonna 1995

autokauppa

Henkilö- ja pakettiautojen ensirekisteröinnit jäivät poikkeuksellisen matalaksi vuonna 2022.

Vuosi 2022 oli poikkeuksellinen automarkkinalla. Pitkittynyt ja moniin autojen osiin laajentunut komponenttipula jarrutti voimakkaasti vuonna 2022 rekisteröintien määrää. Erityisesti henkilöautomarkkinassa rekisteröintien määrä jäi vuonna 2022 historiallisen alas. Myös käytettyjen henkilöautojen markkina jäi viime vuosien luvuista.

Uusia henkilöautoja ensirekisteröitiin vuonna 2022 yhteensä 81 698 kappaletta, joka on 17,0 prosenttia vähemmän kuin vuonna 2021. Joulukuussa vuonna 2022 rekisteröitiin 6 186 uutta henkilöautoa, ja tämä määrä on 5,3 prosenttia vuoden 2021 joulukuun lukemaa pienempi. Joulukuun ensirekisteröintimäärä oli 16,7 prosenttia viiden vuoden keskimääräistä joulukuun lukemaa pienempi.

Koko vuoden henkilöautojen ensirekisteröintimäärä oli poikkeuksellisen alhainen – on mentävä peräti vuoteen 1995 asti, jolloin rekisteröitiin hieman alle 80 000 uutta henkilöautoa. Keskimäärin 2000-luvun aikana joka vuosi on ensirekisteröity noin 120 000 uutta autoa.

Uusien autojen tilauskanta onkin kasvanut vuosien 2021 ja 2022 aikana moninkertaiseksi. Tilauskanta on kasvanut komponenttipulan varjostamien tuotantovaikeuksien takia. Vielä viime vuonna komponenttipula oli niin voimakas, että tilauskanta ei ole purkautunut normaaliin tasoonsa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Pakettiautojen rekisteröinnit jäivät myös viime vuodesta

Uusia pakettiautoja rekisteröitiin vuonna 2022 yhteensä 11 192. Luku on 13,2 prosenttia vuoden 2021 lukemista. Viime vuoden joulukuussa pakettiautoja ensirekisteröitiin 11,8 prosenttia edellisen vuoden joulukuuta enemmän eli 1 061 kappaletta, mutta lukema on silti 5,6 prosenttia viiden vuoden keskimääräistä joulukuun rekisteröintimäärää alhaisempi.

2000-luvulla pakettiautoja on rekisteröity keskimäärin vuosittain noin 13 300. Pakettiautojen rekisteröinneissä nähtiin 11 000 auton alittavia lukemia myös 2010-luvun alun taantuman vuosina. Myös pakettiautojen tilauskanta on moninkertainen normaaliin tasoonsa nähden. Pieneksi jääneen rekisteröintimäärän taustalla pakettiautoissakin on autoteollisuuden komponenttipula sekä tuotannon pullonkaulat.

Käytettyjen kaupassa myös laskua

Käytettyjen henkilö- ja pakettiautojen kauppa kääntyi vuoden 2022 aikana laskuun. Kaksi edellistä vuotta käytettyjen kaupassa olivat kasvuvuosia, vuonna 2021 autoliikkeiden käytettyjen autojen kauppa kasvoi noin 4,7 prosenttia ja vuonna 2020 noin 2,9 prosenttia edelliseen vuoteen nähden.

Käytettyjen autojen kaupassa liikkui vuonna 2022 yhteensä noin 570 000 henkilöautoa, luku on noin 11 prosenttia vähemmän kuin vuonna 2021. Autoliikkeiden kautta käytetyistä autoista kulki vajaa puolet, noin noin 290 000 käytettyä henkilöautoa. Lukema on noin 9,5 prosenttia vähemmän kuin vuonna 2021.

– Kysynnän käänne on taittanut käytettyjen autojen hinnat laskuun syksyn ja talven aikana. Autojen myyntiajat eivät silti ole merkittävästi pidentyneet edelliseen vuoteen nähden. Käytettyjen autojen saatavuus ja markkinavalikoima on tällä hetkellä hyvä, kun pahimmillaan käytetyistä autoista oli vuonna 2021 jopa pulaa, kertoo toimitusjohtaja Pekka Rissa Autoalan Keskusliitosta.

Sähköautojen kysyntä vaihteli

Täyssähköautojen osuus henkilöautojen ensirekisteröinneistä kasvoi vuonna 2022 noin 17,8 prosenttiin. Vuonna 2021 osuus uusien autojen ensirekisteröinneistä oli 10,3 prosenttia.

Joulukuussa Suomessa ensirekisteröitiin ennätysmäärä täyssähköautoja, niiden osuus kaikista rekisteröinneistä kasvoi lähes 30 prosenttiin. Täyssähköautojen rekisteröinneissä on viime vuosina ollut selvä vuodenvaihteen piikki, sillä ajoneuvovalmistajilla on tarvetta vähentää markkinoille saattamiensa autojen keskipäästöä suuntaamalla tuotantoa ja toimituksia vielä kuluvan vuoden puolelle. Lisäksi suureksi paisuneessa tilauskannassa on paljon toimitustaan odottavia täyssähköautoja.

Sähköautojen kysyntä kasvoi Suomessa nopeasti syksyn 2021 ja alkuvuoden 2022 aikana. Kysynnän kasvua siivittivät uudet sähköautomallistot, sähköautojen hankintakannusteet sekä bensiinin ja dieselin nopeasti viime vuoden aikana noussut hintataso.

– Sähköautojen kysyntä on syksyn 2022 aikana taantunut noin neljännekseen asiakastilauksista, kun kesällä niiden osuus asiakastilauksista hipoi jo 40 prosentin rajaa. Syynä täyssähköautojen kysynnän tasaantumiseen ovat ensisijaisesti sähkön ennätyksellinen hinnannousu ja sähköautojen hankintatuen päättyminen, kertoo toimitusjohtaja Tero Kallio Autotuojat ja -teollisuus ry:stä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Ladattavia hybridejä viidennes

Ladattavien hybridien osuus on on parina viimeisenä vuonna ollut noin viidennes ensirekisteröinneistä – niiden osuus oli vuonna 2022 noin 19,8 prosenttia ja vuonna 2021 noin 20,5 prosenttia.

Ei-ladattavien hybridivoimalinjojen osuus nousi kolmannekseen ensirekisteröinneistä, se oli vuonna 2022 lähes 32 prosenttia. Perinteisten bensiiniautojen osuus ensirekisteröinneistä oli vuonna 2022 noin 23,6 prosenttia ja dieselautojen 6,6 prosenttia. Jos dieselautojen osuuteen lasketaan myös dieselkäyttöiset kevythybridit, dieselautojen osuus kasvaa noin 8,6 prosenttiin henkilöautojen rekisteröinneistä.

Linja-autojen rekisteröinnit kasvoivat

Linja-autoja rekisteröitiin vuonna 2022 yhteensä 417, joka on peräti 9,2 prosentia enemmän kuin vuonna 2021. Pitkän ajan keskiarvoon nähden lukema on kuitenkin alhainen. Koronatilanne leikkasi pitkäaikaisesti erityisesti tilausliikenteen ja pitkämatkaisen bussiliikenteen kysyntää. Nyt ensirekisteröidystä kalustosta pääosa onkin hankittu paikallisliikenteeseen. Suomessa on 2000-luvulla rekisteröity keskimäärin 500 uutta linja-autoa vuosittain.

Kuorma-autoja ensirekisteröitiin vuonna 2022 yhteensä 3 341, joka on 5,5 prosenttia vähemmän kuin vuonna 2021. Näistä raskaita vähintään 16 tonnin kuorma-autoja rekisteröitiin 2 420 autoa, joka on lähes sama määrä kuin vuonna 2021. Kevyitä alle kuuden tonnin kuorma-autoja rekisteröitiin 747, joka on 15,7 prosenttia vähemmän kuin vuonna 2021. Keskiraskaiden 6–16 tonnin kuorma-autojen rekisteröintien määrä laski 174 kuorma-autoon, mikä on 22,3 prosenttia vähemmän kuin edellisenä vuonna.

Lähde: Autoalan tiedotuskeskus

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat