16.1.2023 Ajoneuvot Autokannan keski-ikä nousi Suomessa taas – nykymenolla päästötavoitteita ei saavuteta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Autojen korkea keski-ikä jarruttaa liikenteen päästöjen vähenemistä. Suomen asettamiin päästötavoitteisiin on nykymenolla vaikea päästä. Suomessa henkilöautojen keski-ikä nousi jälleen vuonna 2022. Syynä autokannan keski-iän nousuun voi hakea samoista syistä, mitkä painoivat autoalan tunnuslukuja muutenkin alas viime vuonna.Automarkkina joutui vuonna 2022 komponenttipulan, energiakriisin sekä talouden heikentyneiden näkymien rusikoimaksi. Autojen ensirekisteröinnit painuivat historiallisen alhaisiin lukemiin, alle 82 000 henkilöautoon. Kun toisessa päässä vanhoja autoja päätyi entistä vähemmän romutukseen, autokannan keski-iän nousu, 0,3 vuotta on tosiasia. Autokannan keski-ikä Suomessa on nyt 12,9 vuotta.Autotuojat ja -teollisuus ry:n toimitusjohtaja Tero Kallion mukaan ajoneuvokannan keskimääräinen romutusikä kertoo kuitenkin enemmän siitä, missä Suomen autokanta makaa, mutta.– Olen sitä mieltä, että autokannan keski-ikä ei ole paras mittari saturoituneessa autokannassa, mutta 0,3 vuoden nousu ei kuitenkaan ole kuollut mittari, kun aiemmin ollaan menty ehkä 0,1 tai 0,2 vuoden harppauksilla, Autotuojat ja -teollisuus ry:n toimitusjohtaja Tero Kallio sanoo.Autokannan keski-ikä on Suomessa kasvanut viimeisen kymmenen vuoden aikana 2,0 vuodella.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAutokanta vaikuttaa päästöihin ja turvallisuuteenKallion mukaan on kuitenkin selvää, että ajoneuvojen keski-ikä vaikuttaa myös voimakkaasti siihen, että kuinka turvallisia suomalaisten autot ovat ja kuinka suuret niiden liikennepäästöt ovat.– Auton omistaja itse luonnollisesti päättää, milloin autosta kannattaa luopua, Kallio sanoo.Kallion mukaan valtiovallan tehtävä on puolestaan säädellä sitä, kuinka suuripäästöisillä ja turvallisilla autoilla Suomessa ajetaan.Autoalan keskusliitto sekä Autotuojat ja teollisuus ry järjestivät maanantaina tiedotustilaisuuden autoalan menneestä vuodesta sekä näkymistä. Selvää kuitenkin on, että Suomen autokannan kehitys on tällä hetkellä huolestuttavaa. Kehitys on huolestuttavaa erityisesti liikenteen päästöjen vähentämistavoitteiden saavuttamisen ja liikenneturvallisuuden parantamisen kannalta, maanantaina julkaistussa tiedotteessa todetaan.– Yli 15-vuotiaita autoja koko autokannasta on kuitenkin lähes miljoona, yli 900 000, Autoalan keskusliitto ry:n toimitusjohtaja Pekka Rissa sanoo.Kun vielä 2000-luvun ensimmäisellä vuosikymmenellä noin 5,5 prosenttia autokannasta uusiutui vuosittain, vuonna 2022 osuus oli vain 3,0 prosenttia. Autokannan keski-iän kasvun pysäyttäminen edellyttäisi, että noin 5 prosenttia autokannasta uusiutuisi joka vuosi.– Tämä tarkoittaisi noin 140 000 uuden auton rekisteröintiä vuosittain, Tero Kallio sanoo.Sähköautoista tyytyväistä hyrinääAutoalan tilastokeskuksen tekemästä tilastosta käy ilmi, että viimeinen 140 000 ensirekisteröinnin vuosi on ollut vuonna 2008. Sen jälkeen vain parina vuonna on päästy yli 120 000 henkilöauton ensirekisteröintiin tai sen tuntumaan. Vuonna 2022 Suomessa ensirekisteröitiin 81 698 henkilöautoa.– Koskaan ei ole oltu näin alhaalla. Ensirekisteröinneissä täytyy mennä kurjimpiin lamavuosiin, että ollaan samoissa luvuissa, Kallio sanoo.Komponenttipula, raaka-aineiden heikentynyt saatavuus sekä logistiikan pullonkaulat vähensivät autojen tuotantoa maailmanlaajuisesti. Autojen ensirekisteröinnit jäivät myös koko Euroopassa viime vuonna keskimäärin edellisvuotta pienemmiksi ja vielä kauas pandemiaa edeltäneestä ajanjaksosta.Autoala ennakoi, että tätä vauhtia sovittu liikenteen päästävähennystavoite jää saavuttamatta. Täyssähköautojen osuus oli viime vuonna kaikista ensirekisteröinneistä 18 prosenttia.– Se aiheuttaa tyytyväistä hyrinää, kun tuijotetaan pelkästään sitä lukua. 18 prosenttia kuulostaa paljolta, Kallio sanoo.– Mutta se tarkoittaa vain 13 000 ensirekisteröityä sähköautoa 2,7 miljoonan auton autokannassa. Tavoitteena kuitenkin on, että meillä olisi koko autokannassa 700 000 täyssähköautoa vuonna 2030, Kallio sanoo.Vuoden 2022 lopussa Suomessa oli rekisterissä noin 45 000 täyssähköautoa. Kallion mukaan seuraavina vuosina täytyisi Suomessa rekisteröidä joka vuosi seuraavien vuosien ajan 60 000 täyssähköautoa.– Voi olla, että vasta viimeisenä vuonna eli vuonna 2030 täyssähköautoja rekisteröidään 60 000 vuodessa.Tämänhetkinen kehitys ja vauhti tarkoittavat Kallion mukaan auttamatta sitä, että tavoitteesta jäädään.– Autokannan kiertoa ja liikenteen päästöjen vähentämistä voitaisiin nopeuttaa muun muassa sähköautojen hankintatuilla ja kierrätyspalkkioilla, Kallio sanoo.Autokannan nopeampi sähköistyminen vähentäisi myös polttoaineiden hintapainetta, koska tällöin päästötavoitteita ei tarvitse täyttää yksinomaan uusiutuvien polttoaineiden jakeluvelvoitteella, joka kiristää pumppuhintoja.Teksti Manu Tuppurainen Lähde Autoalan tiedotuskeskusLisää aiheestaAutoalan kurjimus ei näy kalliiden autojen myynnissä – Ferrarilla ja Porschella ennätysvuosi! Ladattavissa hybrideissä yksi merkki ja malli ylitse muiden – rekisteröintitilastoissa yllätysnimi kakkosena! Skoda Enyaq oli vuoden 2022 suosituin sähköauto Suomessa! Sähköpakujen rekisteröinnit tuplaantuivat vuonna 2022 – suosikkimalli piti pintansa Autojen ensirekisteröinnit jäivät historiallisen alas – alhaisempi viimeksi vuonna 1995Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 23.4.2025 Esittely Smart #5 – auto, jossa pienintä on 45390 euron hinta 23.4.2025 Autoilu Bensiini yhä suosituin käyttövoima – työsuhdeautoilijat sähköistyvät 23.4.2025 Sähköautot Renault 5 Turbo 3E ennakkovarattavissa – 155000 euron taskuraketti jää rajatun erän herkuksi 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 20.4.2025 Uutinen Tärkein turvattuna: mitä turvaistuimen valitsemisessa tulee ottaa huomioon ja entä jos niitä tarvitaankin kolme? 19.4.2025 Ajoneuvot Kia EV3 on World Car of the Year 2025 – toisen kerran peräkkäin Kia ja neljännen kerran peräkkäin korealainen sähköauto 18.4.2025 Uutinen Sähköiset Audi A6 ja Mini Cooper törmäyskokeissa – Euro NCAP 18.4.2025 Ajoneuvot Subaru Solterran suuri päivä: itselle elinkaaripäivitys ja yläpuolelle uusi isompi sisar Subaru Trailseeker Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 23.4.2025 Sähköautot Renault 5 Turbo 3E ennakkovarattavissa – 155000 euron taskuraketti jää rajatun erän herkuksi 22.4.2025 Autoilu Valitako pysäköintiruutu ihan toisen auton vierestä vai jättääkö väliin yksi ruutu? 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 22.4.2025 American Car Show American Car Show 2025: jokunen oivallus villistä lännestä eli siis tuning-osastolta 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 19.4.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Fiat 131 Abarth Rally -replika 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin