16.1.2023

Autokannan keski-ikä nousi Suomessa taas – nykymenolla päästötavoitteita ei saavuteta

Käytetty Mondeo loppuraportti

Autojen korkea keski-ikä jarruttaa liikenteen päästöjen vähenemistä. Suomen asettamiin päästötavoitteisiin on nykymenolla vaikea päästä.

Suomessa henkilöautojen keski-ikä nousi jälleen vuonna 2022. Syynä autokannan keski-iän nousuun voi hakea samoista syistä, mitkä painoivat autoalan tunnuslukuja muutenkin alas viime vuonna.

Automarkkina joutui vuonna 2022 komponenttipulan, energiakriisin sekä talouden heikentyneiden näkymien rusikoimaksi. Autojen ensirekisteröinnit painuivat historiallisen alhaisiin lukemiin, alle 82 000 henkilöautoon. Kun toisessa päässä vanhoja autoja päätyi entistä vähemmän romutukseen, autokannan keski-iän nousu, 0,3 vuotta on tosiasia. Autokannan keski-ikä Suomessa on nyt 12,9 vuotta.

Autotuojat ja -teollisuus ry:n toimitusjohtaja Tero Kallion mukaan ajoneuvokannan keskimääräinen romutusikä kertoo kuitenkin enemmän siitä, missä Suomen autokanta makaa, mutta.

– Olen sitä mieltä, että autokannan keski-ikä ei ole paras mittari saturoituneessa autokannassa, mutta 0,3 vuoden nousu ei kuitenkaan ole kuollut mittari, kun aiemmin ollaan menty ehkä 0,1 tai 0,2 vuoden harppauksilla, Autotuojat ja -teollisuus ry:n toimitusjohtaja Tero Kallio sanoo.

Autokannan keski-ikä on Suomessa kasvanut viimeisen kymmenen vuoden aikana 2,0 vuodella.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Autokanta vaikuttaa päästöihin ja turvallisuuteen

Kallion mukaan on kuitenkin selvää, että ajoneuvojen keski-ikä vaikuttaa myös voimakkaasti siihen, että kuinka turvallisia suomalaisten autot ovat ja kuinka suuret niiden liikennepäästöt ovat.

– Auton omistaja itse luonnollisesti päättää, milloin autosta kannattaa luopua, Kallio sanoo.

Kallion mukaan valtiovallan tehtävä on puolestaan säädellä sitä, kuinka suuripäästöisillä ja turvallisilla autoilla Suomessa ajetaan.

Autoalan keskusliitto sekä Autotuojat ja teollisuus ry järjestivät maanantaina tiedotustilaisuuden autoalan menneestä vuodesta sekä näkymistä. Selvää kuitenkin on, että Suomen autokannan kehitys on tällä hetkellä huolestuttavaa. Kehitys on huolestuttavaa erityisesti liikenteen päästöjen vähentämistavoitteiden saavuttamisen ja liikenneturvallisuuden parantamisen kannalta, maanantaina julkaistussa tiedotteessa todetaan.

– Yli 15-vuotiaita autoja koko autokannasta on kuitenkin lähes miljoona, yli 900 000, Autoalan keskusliitto ry:n toimitusjohtaja Pekka Rissa sanoo.

Kun vielä 2000-luvun ensimmäisellä vuosikymmenellä noin 5,5 prosenttia autokannasta uusiutui vuosittain, vuonna 2022 osuus oli vain 3,0 prosenttia. Autokannan keski-iän kasvun pysäyttäminen edellyttäisi, että noin 5 prosenttia autokannasta uusiutuisi joka vuosi.

– Tämä tarkoittaisi noin 140 000 uuden auton rekisteröintiä vuosittain, Tero Kallio sanoo.

Sähköautoista tyytyväistä hyrinää

Autoalan tilastokeskuksen tekemästä tilastosta käy ilmi, että viimeinen 140 000 ensirekisteröinnin vuosi on ollut vuonna 2008. Sen jälkeen vain parina vuonna on päästy yli 120 000 henkilöauton ensirekisteröintiin tai sen tuntumaan. Vuonna 2022 Suomessa ensirekisteröitiin 81 698 henkilöautoa.

– Koskaan ei ole oltu näin alhaalla. Ensirekisteröinneissä täytyy mennä kurjimpiin lamavuosiin, että ollaan samoissa luvuissa, Kallio sanoo.

Komponenttipula, raaka-aineiden heikentynyt saatavuus sekä logistiikan pullonkaulat vähensivät autojen tuotantoa maailmanlaajuisesti. Autojen ensirekisteröinnit jäivät myös koko Euroopassa viime vuonna keskimäärin edellisvuotta pienemmiksi ja vielä kauas pandemiaa edeltäneestä ajanjaksosta.

Autoala ennakoi, että tätä vauhtia sovittu liikenteen päästävähennystavoite jää saavuttamatta. Täyssähköautojen osuus oli viime vuonna kaikista ensirekisteröinneistä 18 prosenttia.

– Se aiheuttaa tyytyväistä hyrinää, kun tuijotetaan pelkästään sitä lukua. 18 prosenttia kuulostaa paljolta, Kallio sanoo.

– Mutta se tarkoittaa vain 13 000 ensirekisteröityä sähköautoa 2,7 miljoonan auton autokannassa. Tavoitteena kuitenkin on, että meillä olisi koko autokannassa 700 000 täyssähköautoa vuonna 2030, Kallio sanoo.

Vuoden 2022 lopussa Suomessa oli rekisterissä noin 45 000 täyssähköautoa. Kallion mukaan seuraavina vuosina täytyisi Suomessa rekisteröidä joka vuosi seuraavien vuosien ajan 60 000 täyssähköautoa.

– Voi olla, että vasta viimeisenä vuonna eli vuonna 2030 täyssähköautoja rekisteröidään 60 000 vuodessa.

Tämänhetkinen kehitys ja vauhti tarkoittavat Kallion mukaan auttamatta sitä, että tavoitteesta jäädään.

– Autokannan kiertoa ja liikenteen päästöjen vähentämistä voitaisiin nopeuttaa muun muassa sähköautojen hankintatuilla ja kierrätyspalkkioilla, Kallio sanoo.

Autokannan nopeampi sähköistyminen vähentäisi myös polttoaineiden hintapainetta, koska tällöin päästötavoitteita ei tarvitse täyttää yksinomaan uusiutuvien polttoaineiden jakeluvelvoitteella, joka kiristää pumppuhintoja.

Teksti Manu Tuppurainen Lähde Autoalan tiedotuskeskus

Lisää aiheesta

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat