23.10.2024 Uutinen Autoliiton syksyn turvaistuintesti: yksi istuin hylättiin kemikaalipitoisuuden takia Kuva Moottorin arkisto Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Autoliiton syksyn turvaistuintestissä saatiin pääosin mainioita tuloksia. Yksi istuin hylättiin liian suuren kemikaalipitoisuuden takia. Euroopan eri maiden autoliittojen ja kuluttajajärjestöjen yhteistyössä toteuttamassa turvaistuintestissä tutkittiin yhteensä 17 erikokoisille lapsille tarkoitettua turvaistuinta tai istuimen ja telakan yhdistelmää. Istuimista 12 sai kokonaisarvosanan hyvä ja neljän istuimen arvosanaksi tuli tyydyttävä. Yksi istuin sai arvosanan heikko.Testissä hylätty eli heikon arvosanan saanut istuin oli Graco Snuglite i-Size eikä sen käyttämistä siten voi suositella. Kyseinen turvakaukalo menestyi varsin hyvin itse törmäystesteissä, mutta sen päälliskankaat sisälsivät niin suuren määrän formaldehydiä, että sen katsotaan olevan vaaraksi lapselle. Jos istuin saa jollain testin osa-alueella heikon arvosanan, myös kokonaisarvosanaksi tulee heikko riippumatta siitä, miten istuin on selviytynyt muista kokeista.Kaikki kahdeksan etutörmäystestissä erinomaisen arvosanan saanutta istuinta on selkä menosuuntaan asennettavia turvakaukaloita. Matkustettaessa selkä menosuuntaan, päähän ja niskaan ei kohdistu juurikaan heilahdusliikettä, mikä suojaa lasta vammoilta.Isofix-telakkaan asennettu Britax Römer Baby-Safe Core -turvakaukalo repesi etutörmäyksessä hieman telakan takaosasta, minkä takia istuin sai telakan kanssa etutörmäyksestä välttävän arvosanan ja kokonaisarvosanaksi tuli tyydyttävä. Sama kaukalo ilman telakkaa suoriutui etutörmäyksestä erinomaisesti. Myös Joie i-Bold-turvaistuin sai etutömäystestistä välttävän arvosanan ja tyydyttävän kokonaisarvosanan. Muut tyydyttävän kokonaisarvosanan saaneet istuimet olivat Maxi-Cosi Rodifix M ja Cosatto All in Ultra 360 Rotate i-Size.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKoroke toimii hätävaranaTestissä arvioitiin lisäksi erilaisten korokeistuinten ominaisuuksia varsinaisen arvostelun ulkopuolella. Jokainen korokeistuin olisi saanut joka tapauksessa heikon kokonaisarvosanan, koska ne eivät tarjoa lainkaan sivutörmäyssuojaa. Syyskuun alusta alkaen EU:ssa on saanut myydä vain ECE-R129 -tyyppihyväksyttyjä korokeistuimia. Tyyppihyväksynnän mukaan korokeistuimia ilman sivutörmäyssuojaa ei voida hyväksyä alle 125 cm pituisille lapsille. Olemassa olevia vanhan R44/04-tyyppihyväksynnän mukaisia istuimia saa kuitenkin edelleen käyttää.Osa korokeistuimista on valmistettu valmistamalla ontto muovirakenne puhallusmuovaamalla, osa koostuu paksummista ruiskuvaletuista muoviosista ja osassa runko on styroxia. Etutörmäystesti osoitti, että ensin mainittu rakenne on kaikista vahvin. Styrox-korokkeen lantiovyötä ohjaava uloke murtui, mikä voi aiheuttaa lapselle sisäisiä vammoja.- Korokeistuin toimii hätävarana lapsen tilapäiseen kuljetustarpeeseen ja on tyhjää parempi. Se vie vähän tilaa ja on helppo kuljettaa mukana. Korokkeella ei pidä kuitenkaan korvata hyvää sivusuojan tarjoavaa turvaistuinta, Autoliiton viestintäpäällikkö Jukka Tolvanen toteaa.- Korokeistuimessa turvavyön yläosa saattaa vyönohjaimen puuttuessa hangata lapsen kaulaa. Siitä huolimatta ylävyötä ei saa missään nimessä laittaa lapsen käden alle kainaloon, koska se altistaa törmäystilanteessa lapsen rintakehän ja vatsan vakaville vammoille.Istuinkohtaiset arviot ovat luettavissa Autoliiton turvaistuimet-sivulta. Turvaistuintestin painotukset Turvallisuus (50 %) 40 % Etutörmäyssuoja 40 % Sivutörmäyssuoja 10 % Vöiden reititys 10 % Istuimen vakaus autossa Käyttömukavuus (40 %) 40 % Väärinasentamisen riski 20 % Lapsen kiinnittäminen 20 % Istuimen asentaminen 10 % Istuimen vaihto toiseen autoon/Istuimen säätö lapsen koon mukaan 8 % Käyttöohje 2 % Istuimen puhdistaminen ja istuimen viimeistely Istuinmukavuus (10 %) 40 % Istuimen tilavuus/ahtaus lapselle 20 % Istuimen tilantarve autossa 20 % Istuma-asento 20 % Istuimen miellyttävyys Kemikaalikuormitus (0 %) (vain arvosanaa alentava vaikutus) Lue lisää Kaikki artikkelit 24.10.2024 Uutinen Sähköinen Cadillac Lyriq ja autonäyttelyn huonoimmat takapenkit 23.10.2024 Uutinen GAC Aion V Eurooppaan – ja varmaankin myös Suomeen 22.10.2024 Uutinen Koeistuttu Dacia Bigster: ”Daciaan vaihtaminen jopa terapeuttista” 18.10.2024 Yleinen Päihdekuskit eivät välttämättä jää lääkärien haaviin ajoissa 18.10.2024 Uutinen Koeistuttu: BMW 2-sarjan Gran Coupé ja tavallisuuteen kiedottua tyyliä 18.10.2024 Uutinen Autoon myytiin virheellinen vannesarja – kuluttaja halusi purkaa kaupan, myyjä ehdotti virheen korjaamista levikepalalla 17.10.2024 Autoilu Ikäkuskit lääkäriin yksityiselle – ajokortin uusinta muuttumassa, kasvavatko maksut? 16.10.2024 Yleinen Merimatkat: ympäristötietoisuus kasvussa 14.10.2024 Liikenneturvallisuus Suomi liikenteen turvallisuudessa Euroopan valiojoukkoa – Norja, Ruotsi ja Tanska edellä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.10.2024 Uutinen Koeistuttu Dacia Bigster: "Daciaan vaihtaminen jopa terapeuttista" 23.10.2024 Koeajo Koeajo: Audi A5 – entinen A4, omaa sukua 80, vaihtoi nimeä, mutta on muuten sama tuttu ja turvallinen 22.10.2024 Rengastesti Rengastesti: katumaasturien nastarenkaat – ylemmän tason pitoa 24.10.2024 Ajoneuvot Uusi Audi A3 TFSI e on arkiajossa merkittävästi lähempänä sähköautoa - 143 kilometriä sähköllä ja 50 kilowatin pikalatausteho 23.10.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Lectric Leopard - Renault 5 oli USA:ssa jo vuonna 1978 "E-Tech" 17.10.2024 Autoilu Ikäkuskit lääkäriin yksityiselle – ajokortin uusinta muuttumassa, kasvavatko maksut? 22.10.2024 Uutinen Koeistuttu Dacia Bigster: "Daciaan vaihtaminen jopa terapeuttista" 18.10.2024 Uutinen Autoon myytiin virheellinen vannesarja – kuluttaja halusi purkaa kaupan, myyjä ehdotti virheen korjaamista levikepalalla 19.10.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: miten nelivetoisten autojen jarrut tarkastetaan katsastuksessa? 16.10.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Renault Duster on jatkossakin tapa viedä Dacia Dusteria sinne, jossa halpamerkkejä karsastetaan 26.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Paholainen odottelemassa saattoautoa 17.10.2024 Autoilu Ikäkuskit lääkäriin yksityiselle – ajokortin uusinta muuttumassa, kasvavatko maksut? 8.10.2024 Matkailuajoneuvot Matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimaveroa korotetaan 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä 14.10.2024 Lentokoneet Eurooppalaiset lentoyhtiöt joukkopaossa Kiinan-reiteiltä - antaako Eurooppa periksi Venäjää rahoittaville kiinalaisyhtiöille?