12.3.2023 Autoilun hinta Autoliitto: Autokanta ei sähköisty, jos ei ole varaa sähköautoon Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Autoilijoiden etujärjestö arvioi, että julkisen latauksen saatavuus hidastaa käyttövoimasiirtymää. Haasteena on, kuinka mahdollistetaan julkisten latauspisteiden rakentaminen olemassa olevaan katuverkkoon. Suomen suurinta autoilijoiden etujärjestöä huolettaa, kuinka katuverkkojen kaavoituksessa ja niiden rakentamista koskevassa päätöksenteossa mahdollistetaan julkisten latauspisteiden rakentaminen olemassa olevaan katuverkkoon. Autoliiton arvion mukaan tiheästi rakennetussa katuverkossa julkisten latauspisteiden saatavuus on kaikkein heikointa, mikä osaltaan hidastaa käyttövoimasiirtymää. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kotilataus keskeistä Autoliitto tähdentää, että kotilatauksella on aivan keskeinen merkitys sähköautojen yleistymisessä. ”Erityisesti kerrostaloissa ja pientaloyhtiöissä asuvien kannalta ratkaisevassa asemassa on se, miten taloyhtiöt kykenevät rakentamaan latausinfraa asukkaidensa käyttöön”, kiteyttää Autoliitto lausunnossaan liikenne- ja viestintäministeriön valmistelemasta luonnoksesta kansalliseksi jakeluinfraohjelmaksi. Autoliitto arvioi, että kotilataus on avainasemassa myös kustannusten hallinnassa, sillä se mahdollistaa vaikuttamisen siihen, minkä hintaista sähköä lataa. ”Autokanta ei sähköisty, jos kotitalouksilla ei ole varaa hankkia sähköautoja”, kiteyttää Autoliitto. Liitto tuo esiin myös kesämökkikannan: Suomessa on noin 500 000 kesämökkiä ja myös niiden latausmahdollisuudet vaikuttavat mahdollisuuteen siirtyä esimerkiksi täyssähköauton käyttäjäksi. Entä lataus uudiskohteissa? Ratkaistava asia myös on, miten paljon autojen pysäköintiin rakennetaan uudisrakentamisessa paikkoja ja miten ne varustetaan lataamista varten. ”Latausverkon rakentaminen sinne, missä sähköautoja ei ole ja missä ne eivät ole ensivaiheessa yleistymässä, ei vauhdita liikenteen sähköistymistä.” Hankintatuet vauhdittaisivat Uusien autojen kauppa seuraa talouden suhdanteita, muistuttaa Autoliitto: koska sähköautot ovat kalliimpia kuin polttomoottoriautot, niin talouden syklien vaikutukset niiden myyntiin ovat entistä suuremmat. Lausunto listaa perusedellytyksiä liikenteen sähköistymiselle. Niitä ovat sähkömarkkinoiden vakaa toiminta, sähkön hinnan ennustettavuus, sähkön saatavuus ja riittävyys ovat keskeisessä asemassa rakennettaessa luottamusta sähköön liikenteen käyttövoimana. Liikenteen sähköistyminen ei kuitenkaan vauhditu tukitoimitta, arvioi Autoliitto. ”Kaikissa maissa, joissa on edetty nopeassa tahdissa liikenteen sähköistymisessä, on käytetty merkittävästi Suomea korkeampia hankintatukia sähköautoille ja investointitukia latausverkostolle. Kaikkien edelläkävijämaiden kokemukset osoittavat, että tukitoimilla on todellista merkitystä autokannan uudistumisen vauhdittamisessa.” Autoliiton mukaan olisi olennaista tukea kaikkia sähköauton käyttäjiä eikä vain työsuhdeautoilijoita autoedun verotuksen kautta. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Biopolttoaineita henkilöautoille Suomen kaltaisessa maassa, jossa on vanha autokanta, on tärkeää, että biopolttoaineita on saatavilla myös henkilöautokäyttöön, linjaa Autoliitto. ”Se mahdollistaa polttomoottoriautokannan käytön tarkoituksenmukaisella tavalla elinkaarensa loppuun tilanteessa, jossa edullisia käytettyjä sähköautoja ei ole saatavilla. Tämä on myös keskeinen keino liikenneköyhyyden torjumisessa.” Uhkana liikenneköyhyys Liikenneköyhyys on Autoliiton mukaan todellinen riski erityisesti, jos sähköautojen hankintahinnat jäävät merkittävästi polttomoottoriautoja korkeammalle tasolle. Näin tapahtuu varsinkin silloin, jos biopolttoaineiden ja fossiilisten polttoaineiden hintoja nostetaan, ja vanhan autokannan verotusta kiristetään. Suomessa olisi lausunnon mukaan syytä tunnistaa liikenneköyhyyden riskit, koska ne ovat Suomessa erityisen suuret ”koska henkilöauton käyttö on merkittävälle osalle suomalaisista vaihtoehdoton liikkumismuoto ja moni kotitalous tarvitsee pärjätäkseen useamman henkilöauton.” Mikä kansallinen jakeluinfraohjelma vuoteen 2035? Ministeriön valmistelemassa luonnoksessa tarkastellaan liikennesähkön, -metaanin ja -vedyn jakeluinfran sekä näitä käyttövoimia hyödyntävän ajoneuvokannan nykytilaa ja esitetään tarvittavat toimet jakeluinfran parantamiseksi. Jakeluinfraohjelman tarkoitus on edistää liikenteen vihreää siirtymää. Jotta kotitaloudet ja yritykset ympäri Suomen voivat siirtyä uusiin käyttövoimiin, tarvitaan koko maan kattava ja sujuvasti käytettävissä oleva jakeluverkko. Ministeriön arvion mukaan jakeluinfran kehittämisessä Suomen vahvuuksia ovat älykkäisiin latauspalveluihin liittyvä osaaminen sekä vetytalouden myönteiset kehitysnäkymät ”Biokaasulla ja jatkossa myös vedyllä ja uusiutuvalla synteettisellä metaanilla voidaan ratkaista raskaan liikenteen siirtymän haastetta”, arvioi ministeriö. Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto Lähteet: Liikenne- ja viestintäministeriö / Kansallinen jakeluinfraohjelmaluonnos vuoteen 2035, Valtioneuvosto / Kansallinen jakeluinfratyöryhmä, Autoliitto a:1:{i:0;s:6:"130867";} Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 4.11.2025 Autoilu Liikenteen automaattinen tulevaisuus lähenee – miten Suomessa? 29.10.2025 Autoilu Autoilija: luovutaan talvinopeusrajoituksista! 27.10.2025 Uutinen Digitaalinen ajokortti tulee – direktiivimuutos koskee myös nuoria kuljettajia 24.10.2025 Autoilu Vetävätkö väylät, kestävätkö tiet – liikenteen rahoitus huolettaa Paltaa 20.10.2025 Autoilu Polttoaineiden hintojen nousupaine 26–38 senttiä/litra – arvioissa yhä paljon epävarmuuksia 15.10.2025 Autoilu Päästöt vähentyneet merkittävästi – sähköautot kustannustehokas tapa jatkaa, linjaa selvitys 14.10.2025 Päivän kuva Päivän kuva: helpommin tulkittavia merkkiyhdistelmiä – kiitos! 10.10.2025 Päivän kuva Päivän kuva: päällystevauriot ovat ympärivuotinen riesa 9.10.2025 Uutinen Huolettaako, kun jakelurobotit ja itseohjautuvat ajoneuvot yleistyvät? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 6.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Suomi ei ole vielä valmis sähköautoille - vai onko liiankin? 6.11.2025 Käyttötesti Dacia Duster ja haikeiden jäähyväisten viimeisiä ajatuksia – Käyttötesti 5.11.2025 Yleinen BMW julkaisi vihdoinkin odotetun F 450 GS:n ja se on yllättävän halpa 6.11.2025 Moottoripyörät Honda CB1000F – aikakoneella 80-luvulle 5.11.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Opel valmisti ensimmäiset täyssähköfarmarinsa jo yli 30 vuotta sitten - ja kuinka ne vertautuvat nykyiseen Astra Electriciin 3.11.2025 Kuluttajat Ohjelmistopäivitys käynnisti Opel-sähköautossa ongelmavyyhdin – myyjä, korjaamo ja maahantuoja kieltäytyivät kuittaamasta yli 3 500 euron laskua 1.11.2025 Ajoneuvot Kaksiroottorinen wankel, turboahdin, sähkömoottori, akku ja 510 hevosvoimaa - niistä on Mazda Vision X-Coupé tehty 31.10.2025 Laivat Tallink sai myytyä viimeisen nurkissaan pyörineen laivan, Sailorin - uutena omistajana Eckerö Link ja tulevana reittinä Naantali - Långnäs 6.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Suomi ei ole vielä valmis sähköautoille - vai onko liiankin? 3.11.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: hädin tuskin sisäänajettu Ferrari Purosangue on tämän hetken kallein Nettiautossa listattu auto 20.10.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Nissan Juke - "juuri katsastettu, mutta puomi tuli lasista läpi" 9.10.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tiedätkö mitä virkaa näillä "viiksillä" tai "tuntosarvilla" on takavuosien jenkkiautoissa? 26.10.2025 Ajatuksia autoista Väläytin vahingossa pitkät rekkakuskin naamalle neljä kertaa, mutta väitän silti ajovalojen olevan paras asia uusissa autoissa – Ajatuksia autoista 28.10.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tässä oli Teboil vielä viikko sitten 13.10.2025 Kuluttajat Matille myytiin auto laittomilla renkailla – automyyjä on myöntänyt asian, mutta ei suostu korvaamaan