7.3.2025 Liikennepolitiikka Autoliitto: tavoitteeksi matka-aikojen lyhentäminen – 300 miljoonaa euroa perustienpitoon ja 300 miljoonaa euroa korjausvelan poistamiseen Teksti Marko Jokela Kuva Moottorin arkisto Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä ”Henkilöauto on kaikkialla maassa useimmiten tehokkain liikkumismuoto, mutta harvaan asutulla maaseudulla se on täysin vaihtoehdoton.” Liikenne- ja viestintäministeriö on pyytänyt eri tahoilta lausuntoja luonnoksesta valtakunnalliseksi liikennejärjestelmäsuunnitelmaksi vuosille 2026–2037.Autoliitto on perehtynyt suunnitelmaluonnokseen tarkoin ja esittää kriittisiä huomioita, jos kohta myös kiitosta suunnitelman eri näkökohdista. Esimerkiksi liikenteen toimivuus, turvallisuus ja kestävyys ovat kannatettavia strategisia tavoitteita.Suomen suurin autonkäyttäjien etujärjestö tuo kuitenkin esiin, että toimivuuden yhteydessä olisi tärkeää puhua selkeästi matka-aikojen merkityksestä kaikissa liikennemuodoissa, myös tieliikenteessä.”Tieliikenteessä ollaan usein eri toimenpiteiden myötä valmiita kasvattamaan matka-aikoja, vaikka niillä on merkittävä kansantaloudellinenkin vaikutus”, huomautetaan Autoliiton tuoreessa lausunnossa.Lausunto tuo esiin myös sen faktan, että tieliikenne kattaa yli 90 prosenttia niin henkilö- kuin tavaraliikenteestä nyt ja näköpiirissä olevassa tulevaisuudessa”Suunnitelmaluonnoksessa puhutaan kyllä matka-aikojen ennakoitavuudesta, mutta se ei ole sama asia kuin matka-aikojen lyhentäminen.” Henkilöauto on kaikkialla maassa useimmiten tehokkain liikkumismuoto, mutta harvaan asutulla maaseudulla se on täysin vaihtoehdoton. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySuomi pidettävä saavutettavanaAutoliiton mukaan olisi ensiarvoisen tärkeää, että koko Suomi pidetään saavutettavana ja liikenneverkko liikennöitävässä kunnossa.”Henkilöauto on kaikkialla maassa useimmiten tehokkain liikkumismuoto, mutta harvaan asutulla maaseudulla se on täysin vaihtoehdoton. Henkilöauton merkitys onkin tunnustettava kulkumuotona. Henkilöautoa käytettäessä tuotetaan käytännössä itse tarvittavat liikkumis- ja kuljetuspalvelut.” Nopeusrajoitusjärjestelmän perusperiaatteiden selkeyttäminen sekä rajoitusten asettamista koskevan prosessin kehittäminen ei saa tarkoittaa nopeusrajoitusten alentamista. Ei vain pyöräily, vaan myös henkilöautoiluAutoliiton toimitusjohtaja Pasi Niemisen allekirjoittamassa lausunnossa tähdennetään, että kaupunkialueilla olisi liikenne otettava huomioon jo kaavoitusvaiheessa. Lausunnossa kantaa perustellaan sillä, että Suomessa myös kaupunkialueet ovat varsin harvaan asuttuja ja näilläkin alueilla tehokkaan joukkoliikenteen luominen on haastavaa ja kallista.”Samalla kun pyöräilyn ja kävelyn sekä joukkoliikenteen toimintaedellytyksiin panostetaan, on tärkeää huomioida myös henkilöautoilu. Autoilun tarpeeton haittaaminen vain lisää päästöjä.”Lausunnossa muistutetaan myös, että liikenteen sähköistymisen myötä erityisesti kaupunkialueilla on kiinnitettävä huomiota myös riittävän latausinfran rakentamiseen niin, että syntyy myös toimijoiden välistä kilpailua.Turvallisuutta, muttei nopeusrajoituksinLiikenneturvallisuuden kohentamisen suhteen olisi Autoliiton mukaan huomioitava, että parantamista tehdään tiestön kuntoon panostamalla eikä esimerkiksi nopeusrajoituksia alentamalla ja painorajoituksia asettamalla.”Myöskään suunnitelmassa mainittu nopeusrajoitusjärjestelmän perusperiaatteiden selkeyttäminen sekä rajoitusten asettamista koskevan prosessin kehittäminen ei saa tarkoittaa nopeusrajoitusten alentamista ja se pitäisi suunnitelmaan myös kirjata”, Autoliitto linjaa. Valtion tieverkon korjausvelka on kasvanut jo liki 2,6 miljardiin euroon. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEuroja bitumiin ja kuoppakorjauksiinLiikenne 12 -suunnitelmassa todetaan henkilöautoilun lisääntyvän tulevaisuudessa merkittävästi. Ja se edellyttää väyläverkon kehittämistä sekä kunnossapitoa.Suunnitelmaluonnoksen rahoitusaikeista Autoliitolla on paljon sanottavaa. Rahoitusta pitäisi ensinnäkin suunnata voimakkaammin tieverkon kunnossapitoon ja kehittämiseen.Liikenne 12 -suunnitelmassa mainittu rahoituksen lisäys on Autoliiton mukaan riittämätön ja sen toteutuminen on epävarmaa, koska rahoitus riippuu aina kuitenkin kulloisenkin hallituksen päätöksistä.Valtion tieverkon korjausvelka on kasvanut jo liki 2,6 miljardiin euroon.Autoliitto on rahoituksen painopisteiden suhteen samoilla linkoilla kuin SKAL, joka on maanteiden tavaraliikenteen ja logistisia palveluja tarjoavien yritysten edunvalvontajärjestö.”SKAL esittää omassa lausunnossaan kokonaisuudessaan rahoituksen tason nostoa miljardin euron tasokorotuksella verrattuna liikennejärjestelmäsuunnitelmaluonnoksen rahoitustasoon: 300 miljoonaa euroa perustienpitoon, 300 miljoonaa korjausvelan poistamiseen ja 400 miljoonaa kehittämisinvestointeihin. Autoliitto yhtyy SKAL:n esitykseen.”Ei kannattamattomia ratahankkeita!Autoliitto on tiukkana ratahaaveiluista. Lausunnossa tuodaan terävästi esiin, että hyöty/kustannus -suhteeltaan huonoja hankkeita, kuten kannattamattomia ratahankkeita, jotka ”vaativat lisäksi jatkuvaa rahoitusta operatiivisen toiminnan ylläpitämiseksi, ei tule toteuttaa.”Liikenteestä tulisi Autoliiton mielestä kehittää Suomessa kilpailukykytekijä.”Meidän olosuhteissamme sillä on erityistä merkitystä hyvinvoinnin ja kilpailukyvyn edistämisen kannalta. Myös huoltovarmuuden takia investointeihin pitää saada lisärahoitusta, jotta huoltovarmuuden takia tehtävät investoinnit eivät ole pois sujuvuuden ja liikenneturvallisuuden eteen tehtävistä hankkeista.”Näin suunnitelma eteneeLiikenne- ja viestintäministeriö valmistelee liikennettä monipuolisesti ohjaavaa ns. Liikenne 12 -suunnitelmaa, jonka virallinen nimi on Valtakunnallinen liikennejärjestelmäsuunnitelma. Kyseessä on Suomen liikennejärjestelmän kehittämisestä 12 vuodeksi. Suunnitelma tarkistetaan kunkin hallituskauden alussa ja ”sovitetaan yhteen julkisen talouden suunnitelman kanssa.” Virkkeen loppuosa tarkoittaa käytännössä sitä, paljonko valtion kirstusta irtoaa veroeuroja suunnitelman toteuttamiseksi. Kaikkeen haluttuun ja tarvittuun eivät rahat tietty koskaan riitä.Valtioneuvosto tekee suunnitelmasta myöhemmin päätöksen. Liikenne 12 -suunnitelma annetaan eduskuntaan syysistuntokauden 2025 aikana.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKaikki liikennemuodot mukanaLiikenne- ja viestintäministeriö on valmistellut valtakunnallista liikennejärjestelmäsuunnitelmaa vuosille 2026–2037 yhteistyössä suunnitelman kannalta keskeisten ministeriöiden, viranomaisten ja muiden toimijoiden kanssa. Suunnitelmasta tehdään valtioneuvoston päätös, joka annetaan eduskunnalle selontekona.Liikenne 12 -suunnitelma koskee kaikkia liikennemuotoja, jotka ovat henkilö- ja tavaraliikenne, liikenneverkot, palvelut ja liikennejärjestelmän tukitoimet.Päämääränä on, että valtakunnallinen liikennejärjestelmäsuunnitelma ”luo yhtenäisen tilannekuvan liikennejärjestelmän kehittämistarpeista ja ratkaisuista ja kokoaa yhteen valtion ja kuntien toimenpiteet liikennejärjestelmän kehittämiseksi.”Visio peräti vuoteen 2050Suunnitelmassa esitetään liikennejärjestelmän nykytilaa ja toimintaympäristön muutoksia koskeva arvio sekä ”visio liikennejärjestelmän kehittämisestä vuoteen 2050, valtakunnallisen liikennejärjestelmäsuunnitelman tavoitteet ja niitä tarkentavat strategiset linjaukset, alueelliset painotukset sekä toimenpideohjelman tavoitteiden saavuttamiseksi.” Vuosien 2026–2029 osalta suunnitelmaluonnos valmistellaan julkisen talouden suunnitelman asettamaan taloudelliseen raamiin, kuten laki liikennejärjestelmästä ja maanteistä edellyttää. Lue lisää Kaikki artikkelit 18.3.2025 Kuluttajat Asiakas löysi vikoja Volvosta autokauppojen jälkeen – myyjä piti vaatimuksia kohtuuttomina, koska ostajalla ei ollut kiirettä korjata niitä 18.3.2025 Autoilu Tarvitaan vapaus valita kuinka liikkua – Autoliiton Helsingin osaston vinkit kuntavaaleihin 18.3.2025 Uutinen Mitä Toyota Gazoo Racingilla on vedetty? Luvassa isoja takasiipiä ja keskimoottorinen GR Yaris 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 17.3.2025 Liikenneturvallisuus Kevätaurinko häikäisee – ja on vaikuttamassa kuolonkolareihin 15.3.2025 Autoilu Työsuhdeautot sähköistyvät vauhdilla – dieselautot kadonneet lähes kokonaan 14.3.2025 Uutinen Moottorin haastattelu: Toyota ei usko solid state -akkujen tulevan massatuotantoon vielä vuosikausiin 14.3.2025 Autoilu Autoverotuksen taistelutantereilla – jo sata vuotta 13.3.2025 Autoilu Isoveli valvoo ilmasta – poliisi turvautuu drooneihin liikennevalvonnassakin Kommentit (1) Matka-aikojen lyhentäminen on erinomainen ja kannatettava tavoite! Matka-aikojen pidentäminen on kansantaloudellemme todella kallista ja tavallisia autoilijoita harmittavaa eikä siitä ole mitään hyötyä liikenneturvallisuudelle, pikemminkin päin vastoin. Liikenteessä kärsitään jo nyt osin liian alhaisista nopeusrajoituksista sekä ”ainutlaatuisista” talvirajoituksista. Tavallisten autoilijoiden lisäksi nopeammat matka-ajat hyödyttäisivät myös liike-elämää ja koko Suomen yhteiskunnan toimivuutta. Liikenneturvallisuutta tulee parantaa nimen omaan tässä artikkelissa Autoliiton esittämin keinoin: Rutkasti lisää rahaa tienpitoon ja korjausvelan poistamiseen. Lisäisin vielä, että autokannan uudistamiseksi autovero tulee poistaa kaikilta uusilta henkilöautoilta. Veron tuottokin vuodessa on enää alle 300 miljoonaa euroa. Kaikki uudet autot ovat turvallisempia kuin vanhat ja riippumatta käyttövoimasta myös saastuttavat vähemmän. Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.3.2025 Laivat Baltic Princessin telakointi osa 2: nyt katsotaan mitä se on syönyt ja vedetään tuoreet maalit päälle 18.3.2025 Kuluttajat Asiakas löysi vikoja Volvosta autokauppojen jälkeen – myyjä piti vaatimuksia kohtuuttomina, koska ostajalla ei ollut kiirettä korjata niitä 20.3.2025 Koeajo Koeajo: Ford Capri on taas yksi hyvin samanlainen sähköauto erilaisesta nimestään huolimatta 19.3.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Audi ehti ensimmäisenä eurooppalaisvalmistajana tuomaan hybridiauton asiakaskäyttöön 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 13.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanille saa taas varata korjaamoajan, kun matka oli katketa tehojen katoamiseen 14.3.2025 Sähköautot Koeistuttu: Toyota Urban Cruiser on susi lampaan vaatteissa, tai siis Suzuki Toyotan vaatteissa 14.3.2025 Ajoneuvot Saisiko olla maailman nopeimmin kiihtyvä tuotantoauto? Tässä on Porsche Taycan Turbo GT 17.3.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Keine bombe – onko tässä toisen maailmansodan arvokkain ”panttipullo”? 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle