18.2.2020 Liikenne Autoliitto tieliikenteen automaatiosta: ensin tiet kuntoon Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Voi olla, että ohuissa liikennevirroissa automaation tuottamat hyödyt jäisivät vähäisiksi, eikä Suomen ole syytä pyrkiä edelläkävijäksi Suomen ei tarvitsisi olla liikenteen automaatiossa kansainvälisessä kärjessä, huomauttaa Autoliitto tuoreessa lausunnossaan. Se liittyy liikenne- ja viestintäministeriön liikenteen automaation toimenpide ja lainsäädäntösuunnitelman valmisteluun.Tieliikenteen automaatiosta on Autoliiton mukaan saatavissa suurimmat hyödyt siellä missä liikennettä on paljon. Suomessa näin ei ole. Lausunnon mukaan nykytiedon valossa on epävarmaa, saavutetaanko tieliikenteen täyden automatisaation astetta Suomessa edes vuosikymmenien kuluttua.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMuitakin keinoja löytyyAutoliiton mukaan löytyy tieliikenteen automaatiota tehokkaampia keinoja turvallisuuden ja ympäristöystävällisyyden parantamiseksi. Valmistelussa tulisi huomioida Suomen erityispiirteet, joita ovat kansainvälisesti vertaillen pieni väkiluku sekä harva asutus niin haja-asutus- kuin kaupunkialueilla. Suomessa on myös merkittävä yksityistieverkko, jolla liikennöidään päivittäin.Autoliitto kiteyttää näkemyksensä seuraavasti: ”Moottoritieliikenteen ja moottoritieverkon osuus on Suomessa niin pieni, että vain tämän osuuden vuoksi toteutettava automatisointi ei ole riittävä peruste pyrkiä edelläkävijäksi tai tehdä merkittäviä julkisia investointeja automatisaation edistämiseksi. Näin ollen Suomen kannalta ei ole perusteltua käyttää resursseja ollaksemme edelläkävijöitä tässä asiassa.”Ensiksi tiet kuntoonSuomessa ei Autoliiton mukaan pidä investoida fyysiseen liikenneinfrastruktuuriin automatisaation edistämiseksi, ellei investointia voida käyttää olemassa olevan liikenteen turvallisuuden ja sujuvuuden parantamiseksi. Tätä ennen Suomen väylästön kuntoa olisi kohennettava, tieinfrastruktuuri on huonossa kunnossa, eikä sen ylläpitämiseen ole osoitettu riittävästi varoja, huomautetaan lausunnossa.Teiden kunto on Suomelle elintärkeä asia. Tieliikenne kattaa yli 90 prosenttia Suomen henkilöliikenteestä sekä kaksi kolmasosaa tavaraliikenteen tonnikilometreistä.Teiden rapautuminen huolettaa matka-aikojen, liikenneturvallisuuden ja päästöjen näkökulmasta.Väylä on tuonut esiin, että varsinkin eteläisessä Suomessa lumettomana pysynyt talvi on vauhdittanut teiden päällysteiden kulumista. Päällysteet ovat kovilla, kun renkaat painavat veden päällysteen rakoihin.Päällystevaurioiden lisäksi Suomessa on paljon maantiesiltoja, joiden kunto on niin heikko, että käyttöön on olut pakko ottaa liikennerajoituksia. Suomen väyläverkon korjausvelan määrää on saatu pidettyä jotenkuten kurissa, mutta sitä on kuitenkin noin 2,5–2,6 miljardia euroa.Autoliitto linjaa, ettei ole järkevää osoittaa erityisesti automaatiota varten rahapanostuksia ennen kuin nykyinen korjausvelka on saatu hoidettua.Lähde: Autoliitto, Väylä, liikenne- ja viestintäministeriö Kuva: Moottorin arkisto Lue lisää Kaikki artikkelit 7.5.2025 Liikenne Autoliitto muistuttaa pysäköintialueiden väistämissäännöistä – ”toisin kuin usein kuvitellaan…” 7.5.2025 Liikenne Sähköpotkulaudalla saa kyyditä – väärin! 6.5.2025 Uutinen Classic Motorshow 2025: Omistajien helmien kymmenen upeaa finalistia 5.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow’ssa vieraili jälleen yli 20 000 kävijää 4.5.2025 Ajatuksia autoista Sovelluksia vielä sovellusten jälkeenkin – Ajatuksia autoista 2.5.2025 Uutinen Täyssähköautojen määrä koko autokannasta lähes 5 prosenttia – ensirekisteröinneissä pieni pilkahdus valosta 2.5.2025 Uutinen Volvo aloittaa 1,6 miljardin säästökuurin – irtisanomisilta ei vältytä 30.4.2025 Yleinen Ensin tariffit, sitten U-käännös – Trump höllää autoalan tariffitaakkaa 29.4.2025 Sähköautot Sähkisten osuus Suomen autokannasta nousi jo 11,2 prosenttiin Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 8.5.2025 Yleinen Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa