30.8.2024 Autoilu Autoliitto vaatii: pihien työsuhdeautojen veroetuutta tulisi jatkaa Teksti Marko Jokela Kuva Moottorin arkisto Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vähäpäästöisten eli 1–100 g/km hiilidioksidipäästöt tuottavien työsuhdeautojen verotusarvon alentamista 85 eurolla ei esitetä jatkettavan vuoden 2025 jälkeen. Autoliitto on huolissaan valtiovallan toimista, jotka hidastaisivat liikenteen päästöjen vähentämistahtia. Huoli liittyy valtiovarainministeriön laatimaan hallituksen esitysluonnokseen verolakien muuttamisesta. Esityksessä ehdotetaan, että vähäpäästöisten eli 1–100 g/km hiilidioksidipäästöt tuottavien työsuhdeautojen verotusarvon alentamista 85 eurolla ei puolestaan esitetä jatkettavan vuoden 2025 jälkeen. Myöskään työnantajan tarjoaman latausedun verovapauteen ei esitetä jatkoa.Esitysluonnoksen mukaan ajonaikana nollapäästöiseksi katsottavien työsuhdeautojen – käytännössä täyssähköautojen – verotusarvon määräaikaista alentamista 170 eurolla kuukaudessa kuitenkin jatkettaisiin vuosille 2026–2029. Nykyisen lain mukaan alennus on voimassa vuosina 2021–2025.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKauas tavoitteet karkaavatSuomen suurin autonkäyttäjien etujärjestö tähdentää tuoreessa lausunnossaan, että Suomelle on asetettu erittäin tiukat liikenteen päästövähennystavoitteet, joihin pääseminen edellyttää muun muassa autokannan voimakasta sähköistymistä.Elokuun alussa ladattavia henkilöautoja oli liikennekäytössä yhteensä 257 000, joista noin 102 000 oli täyssähköautoja ja 155 000 lataushybridejä.”Nykyisillä toimenpiteillä ja uusien autojen rekisteröintitahdilla tavoite 700 000–800 000 ladattavasta autosta vuoteen 2030 mennessä karkaa koko ajan kauemmaksi”, Autoliitto pelkää.Autoliiton näkemyksen mukaan myös 1–100 g/km hiilidioksidipäästöt tuottavien eli vähäpäästöisten työsuhdeautojen 85 euron verotusarvon alennusta olisi syytä jatkaa ainakin ladattavien hybridien sekä kaasuautojen kohdalla.Työsuhdeautot aukovat uraaTyösuhdeautot tavallaan aukovat uraa erityisesti henkilöautoliikenteen sähköistymiselle. Työsuhdesähköautot vahvistavat muutaman vuoden kuluessa myös käytettyjen sähköautojen markkinoita, koska ne ovat työsuhdeautokäytössä yleensä vain muutaman vuoden. Käytettyjen sähköautojen markkinan kehittäminen onkin avainasemassa liikenteen laajamittaisen sähköistymisen kannalta.Kuten Autoliittokin tuo esiin, työsuhdeautojen osuuden uusien autojen ensirekisteröinneistä arvioidaan olevan noin 26 %.”Autokannalle asetettujen tavoitteiden kannalta sillä on suuri merkitys, millaisia autoja työsuhdeautoksi päätyy”, kiteyttää Autoliitto.Autoliitto kannattaa esitysluonnoksen suunnitelmaa jatkaa nollapäästöisten työsuhdeautojen verotusarvon alentamista ainakin vuoteen 2029 saakka. Ilman alennusta sähköautojen houkuttelevuus heikkenisi polttomoottoriautoja kalliimmista hankintahinnoista johtuvan korkean verotusarvon takia.Hybridit kehittyneetLadattavien hybridiautojen ajoakut ovat Autoliiton mukaan kehittyneet jo niin paljon, että monilla autoilla on mahdollista ajaa jopa reilun sadan kilometrin matkoja pelkällä sähköllä. Näin ollen tällaisten autojen markkinoille saamisen vauhdittaminen auttaisi myös päästötavoitteiden saavuttamisessa.”Monelle omalla ladattavalla ajoneuvolla tai käyttöetuautolla ajavalle mahdollisuus ladata autoa verovapaasti työpaikalla, jos työnantaja ilmaisen lataamisen sallii, on ollut yksi kannustin sähköauton tai lataushybridin valinnalle. Tätä verovapautta olisi syytä jatkaa myös vuoden 2025 jälkeen.”Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 23.3.2025 Autoilu Hybridiautot eivät pelota ostajia, vaikka uutiset huutavat ongelmista 20.3.2025 Koeajo Koeajo: Ford Capri on taas yksi hyvin samanlainen sähköauto erilaisesta nimestään huolimatta 18.3.2025 Kuluttajat Asiakas löysi vikoja Volvosta autokauppojen jälkeen – myyjä piti vaatimuksia kohtuuttomina, koska ostajalla ei ollut kiirettä korjata niitä 18.3.2025 Autoilu Tarvitaan vapaus valita kuinka liikkua – Autoliiton Helsingin osaston vinkit kuntavaaleihin 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 17.3.2025 Liikenneturvallisuus Kevätaurinko häikäisee – ja on vaikuttamassa kuolonkolareihin 16.3.2025 Koeajo Koeajo: Rivian RT1 – Amerikan sähkö-herkkua 15.3.2025 Sähköautot Koeistuttu: Hyundai Ioniq 9 – nyt on tilaa matkustaa 15.3.2025 Autoilu Työsuhdeautot sähköistyvät vauhdilla – dieselautot kadonneet lähes kokonaan Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.3.2025 Laivat Päivän kuva: seuraavat jätit uunista ulos 24.3.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Finlanders-yhtyeen keikkabussi 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 24.3.2025 Koeajo Koeajo: Mitsubishi ASX – jotain tuttua tässä on 23.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: jäähyväiset käytetylle Mersulle – tähän hintaan ja tällaiseen kotiin S124 meni 23.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: jäähyväiset käytetylle Mersulle – tähän hintaan ja tällaiseen kotiin S124 meni 24.3.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Finlanders-yhtyeen keikkabussi 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Hyundai Inster – uutuushalpis on todellinen ekoilija 19.3.2025 Laivat Baltic Princessin telakointi osa 2: nyt katsotaan mitä se on syönyt ja vedetään tuoreet maalit päälle 23.3.2025 Ajatuksia autoista Kun mainoksen ”Maailman paras Transporter” onkin Ford Transit – Ajatuksia autoista 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut”