12.4.2023

Automatkalle mieli – näillä vinkein Eurooppaan!

Autoillen Euroopassa

Automatkailija – välty pulmilta ja selvitä ennakolta, mitä varusteita on syytä ottaa mukaan ja mitä eri maiden autoilukäytäntöjä on hyvä tietää.

Euroopassa autoilevan tai moottoripyöräilevän on syytä selvittää, mitä asiapapereita ja varusteita on syytä ottaa mukaan. Vaatimukset vaihtelevat myös maittain.

Matka onnistuu, kun suunnitelmat ovat selvät, paperit kunnossa, huollot hoidettu ja ajoneuvo on varusteltu riittävästi. Esimerkiksi ensiapulaukku on monissa maissa pakollinen varuste. Matkaan kannattaa ottaa myös eurooppalainen sairaanhoitokortti ja vahinkoilmoituslomake.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Vihreä kortti todistaa liikennevakuutuksen

Ulkomailla autoilevan tai moottoripyöräilevän tulee pystyä todistamaan, että liikennevakuutus on voimassa. Ennen matkaa kannattaa tietty myös varmistaa, että vapaaehtoiset autovakuutukset ja matkavakuutukset ovat kunnossa.

Vihreä kortti (Green Card) on todiste voimassaolevasta liikennevakuutuksesta ja sen antaa liikennevakuutuksen myöntänyt vakuutusyhtiö.

– Vihreä kortti tulee esittää liikennevahingon yhteydessä sekä tarvittaessa rajaviranomaisille. Vihreän kortin hankkiminen on suositeltavaa Pohjoismaiden ulkopuolelle mentäessä, Autoliiton matkailupäällikkö Susanna Suokonautio-Hynninen muistuttaa.

Suomalaiset autoilevat ja moottoripyöräilevät lomakausina etenkin Keski- ja Etelä-Euroopassa sekä naapurimaissa Ruotsissa ja Norjassa.

– Näissä maissa suomalaiset liikenne- ja kaskovakuutukset korvaavat, kuten Suomessakin.

Vakuutus on voimassa ETA-maissa

Suomalainen liikennevakuutus on voimassa ETA-valtioissa ja näiden ulkopuolisissa vihreän kortin -maissa.

Mitkä ovat maita, joissa vihreä kortti on pakollinen?

Vihreä kortti on pakollinen seuraavissa maissa: Albaniassa, Azerbaidzanissa, Iranissa (1.1.2024 asti), Pohjois-Makedoniassa, Marokossa, Moldovassa, Montenegrossa, Tunisiassa, Turkissa, Ukrainassa, Valko-Venäjällä sekä Venäjällä. Kaikki ETA-valtiot ja Sveitsi ovat irtisanoneet Venäjän ja Valko-Venäjän kanssa solmitut vihreä kortti -sopimukset. Sopimus päättyy 31.5.2023.

– Mikäli edellä oleviin maihin mentäessä vihreää korttia ei ole tai sen voimassaoloaika on umpeutunut, vierailtavan valtion rajalta on ostettava rajaliikennevakuutus, matkailupäällikkö Suokonautio-Hynninen vinkkaa.

Kansainvälinen ajokortti suositeltava

EU-maissa myönnetyt ajokortit ovat voimassa toisissa EU-maissa. Kansainvälinen ajokortti ei siis ole pakollinen missään Euroopan maassa.

Suokonautio-Hynninen kuitenkin kertoo, että Euroopan maista kansainvälistä ajokorttia suositellaan autoiltaessa Bosnia ja Hertsegovinassa, Moldovassa, Montenegrossa, Serbiassa, Ukrainassa, Valko-Venäjällä ja Venäjällä.

– Autovuokraamot voivat asettaa omia, näistä lainsäädännön tiedoista poikkeavia ajokorttiehtojaan. Kansainvälistä ajokorttia ei ehkä kysytä missään, mutta siitä voi olla hyötyä esimerkiksi kolaritilanteessa.

Autoillen Euroopassa

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Mitä jos jotakin sattuu?

Vakuutusturvan kattavuus kannattaa aina tarkistaa omasta vakuutusyhtiöstä ennen matkalle lähtöä. Näin saa selville ajoneuvoa koskevien vakuutusten voimassaoloalueet ja mahdolliset korvausrajoitukset ulkomailla. Esimerkiksi varkausvakuutuksessa voi olla korotettu omavastuu ja/tai rajoitettu voimassaolo tietyissä maissa.

Suokonautio-Hynninen erittelee, minkälaisia rajoituksia suomalaisissa liikenne- ja kaskovakuutuksissa voi olla, jos jotakin sattuu ulkomailla. Pääsääntöisesti kotimainen kaskovakuutus on ilman erillistä sopimusta voimassa kaikissa Euroopan maissa ja sen ulkopuolisissa vihreä kortti -sopimusmaissa.

Perusta on, että liikennevakuutus korvaa ajoneuvolla aiheutetut henkilö ja omaisuusvahingot liikennevakuutuslain mukaan. Liikennevakuutus ei korvaa kuljettajan, omistajan tai haltijan omaa omaisuutta eikä omalle ajoneuvolle aiheutunutta vahinkoa.

Oman ajoneuvon vahinkojen varalle tulee ottaa vapaaehtoinen autovakuutus eli kasko.

– Se korvaa auton esinevahingot ja muita kuluja vakuutusehtojen mukaan. Vapaaehtoisten autovakuutusten sisältö ja korvausten laajuus vaihtelevat yhtiökohtaisesti, Suokonautio-Hynninen kertoo.

Automatkailu-tietoa toukokuun webinaareissa!

Automatkailijoille on tarjolla hyödyllisiä Autoliiton Teams-webinaareja toukokuussa: yhdessä keskitytään Euroopan eri maiden käytäntöihin ja toisessa Slovenian omatoimimatkailuun.

  • 9.5.2023 kello 18–19

Automatkailuvinkit Euroopan matkalle. Tule päivittämään tietosi Euroopan eri maiden säännöistä ja määräyksistä. Autoliiton matkailupäällikkö Susanna Suokonautio-Hynninen antaa eväitä onnistuneen matkan suunnitteluun.

Lisätietoja täällä.

  • 16.5. kello 18–19

Omatoimimatka Sloveniaan -webinaarissa tietoa, vinkkejä ja omakohtaisia kokemuksia Sloveniasta antavat Slovenia-seuran puheenjohtaja, Slovenian kunniakonsuli Andreja Valtanen ja Slovenia-seuran hallituksen jäsen, Autoliitto ry:n entinen järjestöpäällikkö Matti Sinervä.

Lisätietoja täällä.

Paperinen rekisteröintitodistus mukaan

Autossa tulee olla mukana rekisteröintitodistuksen I-osa, kun ajoneuvolla lähdetään ulkomaille. Uusien autojen rekisteröintitodistus on nykyisin sähköinen. Paperisen rekisteröintitodistuksen saa veloituksetta Liikenne- ja viestintävirasto Traficomista. Jos automatkalle lähdetään toisen henkilön tai yrityksen autolla, eikä kuljettajan nimeä näy rekisteröintitodistuksessa omistajana tai haltijana, pitää olla mukana monikielinen valtakirja.

Osamaksulla ostetun auton omistajalta tulee pyytää kirjallinen maastavientilupa auton viemiseksi maan rajojen ulkopuolelle.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Mistä eri maiden tiedot kattavasti?

Automatkaa suunnittelevaa kiinnostaa, – eritoten jos tarkoituksena on ajaa usean eri maan kautta – mistä löytyvät kattavat tiedot Euroopan eri maiden liikennesäännöistä ja määräyksistä kuten moottoritiemaksuista, sakkokäytännöistä tai autoilua rajoittavista vihreistä vyöhykkeistä?

Vastaus on Autoillen Euroopassa -kirja. Autoliitto julkaisi vuonna 2022 kirjasta 50-vuotisjuhlapainoksen. Kirjassa on paljon uutta sekä päivitettyä tietoa Euroopan eri maiden liikennemääräyksistä ja säännöistä. Kirja on ostettavissa Autoliiton AL-kaupasta.

Vinkkejä on tarjolla myös Autoliiton nettisivuilla. Autoliiton verkkosivujen matkailuosiosta löytyy vinkkejä matkan suunnitteluun ja matkalla esiin nouseviin kysymyksiin. Sivuilla on runsaasti tietoa tiemaksuista erilaisine lähetinlaitteineen sekä ympäristövyöhykkeistä ajokieltoineen.

– Matkaan valmistautuminen onkin merkittävä osa matkaa ja siksi on tärkeä tarkistaa auton varustus, tietää esimerkiksi eri maiden rengasmääräyksistä, polkupyörän kuljettamisesta tai liikennerajoituksista ennen matkaa sakkojen välttämiseksi, Suokonautio-Hynninen muistuttaa.

Kansainvälinen ajokortti Euroopan ulkopuolella pakollinen

Kansainvälinen ajokortti on edelleen pakollinen asiapaperi monessa Euroopan ulkopuolisessa maassa, kuten esimerkiksi Intiassa, Japanissa, Thaimaassa ja Australiassa. AAA (American Automobile Association) suosittelee kansainvälisen ajokortin hankkimista Yhdysvalloissa autoilevalle.

Kansainvälisiä ajokortteja voi Suomessa hankkia kahta mallia. Mallit on määritelty kansainvälisissä tieliikennesopimuksissa: Genevessä 1949 (voimassa vuoden) ja Wienissä 1968 (voimassa kolme vuotta).

Suomessa valtioneuvosto on antanut kansainvälisten ajokorttien kirjoittamisoikeuden Autoliitolle, mutta edellyttää, että ajo-oikeus on tarkistutettava Liikenne- ja viestintävirasto Traficomilta ennen niiden luovuttamista asiakkaalle.

Kansainvälinen ajokortti on mahdollista hankkia ostamalla ajokortti Autoliitto-sovelluksella. Sovellus löytyy hakusanalla Kansainvälinen ajokortti. Sen voi hankkia myös ostamalla ajokortti postitse tai Autoliiton toimipisteestä Helsingin Hämeentieltä. Lisää täältä.

Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto Lähde: Autoliitto

Kommentoi artikkelia