19.8.2024 Uutinen Autonistuimien valmistaja Recaro on konkurssissa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Recaro on voinut ylpeillä pitkällä perinteellä, mutta nyt sen tulevaisuus on vaakalaudalla. Urheiluautojen istuimien valmistaja Recaro on hakeutunut konkurssiin Saksassa. Konkurssi koskee vain Recaro Automotive GmbH:ta, eikä vaikuta muihin konsernin yrityksiin. Recaro-konserni valmistaa myös lentokoneiden istuimia ja pelituoleja.– Yhtiö joutui merkittäviin taloudellisiin vaikeuksiin viime kriisivuosien äärimmäisten hinnankorotusten ja tärkeän sopimuksen menetyksen vuoksi, Recaro kertoi tiedotteessaan heinäkuun lopussa.Recarolla on yhä erinomainen maine autoalalla, mutta tulevaisuus on epävarma konkurssihakemuksen myötä. Monet autonvalmistajat ovat luottaneet Recaroon aiemmin, erityisesti urheilumallien kohdalla – mutta yleensä vain lisävarusteena.Recaron mukaan sen asiakkaita ovat mm. Audi, Aston Martin, BMW:n M-mallit, Mercedes-Benzin AMG-mallit, Cadillac, Ford, Mazda, Porsche ja Renault. Lisäksi Sonyn Afeela-konseptiautossa on Recaron istuimet.Uusia tilauksia on kuitenkin ilmeisesti vain vähän, ja ne ovat pääasiassa varaosatilauksia. Ainoa autonvalmistaja, joka tällä hetkellä käyttää Recaron istuimia sarjatuotannossa, on brittiläinen Ineos Automotive, joka keskittyy maastoajoneuvoihin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyYrityksellä pitkä historiaRecaro sijaitsee Saksassa Kirchheim unter Teckissä lähellä Stuttgartia, ja sillä on toimipisteitä Yhdysvalloissa ja Japanissa. Recaro tuli tunnetuksi innovaatioista auton istuimissa, kuten kevyestä rakenteesta ja erityisestä ergonomiasta.Recaron juuret ulottuvat vuoteen 1906, kun 32-vuotias satulaseppä Wilhelm Reutter perusti Stuttgartin kori- ja vannetehtaan. Vuonna 1965 yritys esitteli ensimmäisen autoistuimensa, jolle oli ominaista vankka sivutuki ja vaahtomuovipehmustus. Kaksi vuotta myöhemmin seurasi ensimmäinen erityisesi urheilulliseen ajoon tarkoitettu kuppi-istuin, jonka monet ihmiset yhä yhdistävät yrityksen brändiin.Recaro Automotivea tukee amerikkalainen sijoitusyhtiö Raven Acquisition, joka otti Recaron liiketoiminnan haltuunsa istuimenvalmistaja Adientilta vuonna 2020. Adient, joka on Johnson Controls -yhtiön autonistuinosaston spin-off, otti haltuunsa Recaro Automotiven vuonna 2016.Vuoden 2020 yritysoston myötä uusi yritysrakenne mahdollisti sen, että Recaro Automotive pystyi keskittymään paremmin ydinliiketoimintaansa – suorituskykyisiin ja ergonomisiin istuimiin sekä muihin erikoisiin tuotteisiiin. Päätöksentekoprosesseista piti tulla lyhyempiä ja yrityksen oli tarkoitus olla kykenevä toimimaan joustavammin markkinoiden kysyntään.Strategia ei menestynyt kovin hyvin. Tietopalveluyritys Northdatan mukaan Recaro Automotive raportoi miljoonatappioista vuoden 2021 ja 2022 vuosikertomuksissaan. Yritys joutui myös vaikeuksiin koronapandemian vuoksi. Yrityksen ammattiliitto, joka tunnetaan Saksassa yritysneuvostona, syyttää yrityksen epäonnistumisesta huonoa hallintoa.–He ovat epäonnistuneet uusien markkinoiden avaamisessa, sanoi työntekijöiden neuvoston puheenjohtaja Frank Bokowits Automobilwoche-julkaisulle, joka on Automotive News Europen sisarjulkaisu.Recaron riippuvuus yhdestä ainoasta sarjatuotantotilauksesta ja samalla tilausmäärien puute on koitunut sen kohtaloksi. Uudet ideat, kuten istuimien tuotannon yksilöllistäminen, tuotelinjan laajentaminen esimerkiksi takapenkkeihin tai ovipaneeleihin, eivät koskaan toteutuneet kunnolla.– Jälkimarkkinoilla voi myös tehdä hyvin rahaa, mutta sen eteen on tehtävä jotain, Bokowits jatkoi.Tulevaisuus epäselväIG Metall -ammattiyhdistyksen mukaan useiden vuosien ajan työntekijät ovat myötävaikuttaneet vakauttamiseen lykkäämällä palkankorotuksia tai luopumalla niistä kokonaan.– Olemme eläneet vaikeita aikoja, ja luottamuksemme johtoon on tällä hetkellä vastaavasti alhainen, sanoi saksalainen ammattiliittoedustaja Alessandro Lieb Esslingenissä Automobilwoche-julkaisulle.On epäselvää, mitä seuraavaksi tapahtuu. Selvittäjä Holger Blümleltä odotetaan, että hän tutkii yrityksen taloudellista tilannetta seuraavien päivien aikana ja valvoo johtoa.Recaro ei ole ainoa ongelmissa oleva valmistaja. Konkurssit ovat lisääntymään päin autoteollisuuden toimitusketjussa, ja asiantuntijoiden mukaan vielä useammat yritykset voivat kohdata ongelmia.Lähde: Automotive News Europe Lue lisää Kaikki artikkelit 6.9.2024 Uutinen Kuluttajan ostaman sähköauton valot huurtuivat jatkuvasti – myyjä ei korvannut, vaan kehotti kuivattamaan umpioita säännöllisesti 5.9.2024 Liikenneturvallisuus Tasoristeysonnettomuuksia sattunut harvinaisen vähän – kymmeniä risteyksiä poistetaan tai parannetaan joka vuosi 4.9.2024 Uutinen Auton Päivä tulee taas – tavoitteena yhä muistuttaa autoilun merkityksestä Suomessa 4.9.2024 Uutinen Takuun alaisen Kian lasikattoa korjattiin usean vuoden aikana eikä se tullut kuntoon – myyjäliike tarjosi hyvityksenä veloituksetonta huoltoa 3.9.2024 Uutinen Volkswagen ei pysy säästötavoitteessaan – leikattava vielä miljardeja 3.9.2024 Uutinen Autoalalta ehdotus alavireisen markkinan parantamiseksi – elokuun rekisteröinnit edelleen matalat 2.9.2024 Yleinen Toyota ja BMW suunnittelevat vety-yhteistyötä 1.9.2024 Uutinen Näillä konsteilla takaat kesäautolle mukavan talviunen 31.8.2024 Autoilu Teiden kehno kunto – korjausvelka kasvaa tänäkin vuonna 50 miljoonalla eurolla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 6.9.2024 Laivat Laivat: Viking Glory ja -Grace liikennöivät itämeripäivän kunniaksi kokonaisen viikon ajan pelkällä biopolttoaineella 6.9.2024 Uutinen Kuluttajan ostaman sähköauton valot huurtuivat jatkuvasti – myyjä ei korvannut, vaan kehotti kuivattamaan umpioita säännöllisesti 6.9.2024 Koeajo Koeajo: Toyota Yaris Hybrid – kaupunkisukkula pihistelee 7.9.2024 Kuorma-autot Finnmetko 2024: Messujen veteraanikalusto – näillä autoilla ja koneilla saatiin puu liikkumaan 6.9.2024 Kuorma-autot Finnmetko 2024: Scania esitteli sähkökäyttöisen puutavara-auton 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja 31.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Airbus rakensi jo 500. koneensa USA:ssa - eurooppalainen lentokonevalmistaja ei ole enää lainkaan tae valmistuksesta Euroopassa 31.8.2024 Moottoripyörät Koeajo: Kawasaki Ninja 7 Hybrid – uteliaisuus tappoi Ninjan 6.9.2024 Laivat Laivat: Viking Glory ja -Grace liikennöivät itämeripäivän kunniaksi kokonaisen viikon ajan pelkällä biopolttoaineella 2.9.2024 Esittely Koeistuttu: Audi Q5 – paljon uutta, jotain vanhaa 11.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Helsingissä on coolcationilla rekisterikilpi, joka voi helposti olla jopa kaksi kertaa kalliimpi kuin sitä kantava Brabuksen virittämä Mercedes-AMG G63 14.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: ensimmäinen suomalainen rallin maailmanmestari saapui erikoiskokeelle helikopterilla 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 15.8.2024 Autoilu Autoliitto tyrmää: dieselautojen ajokielto on käytännössä mahdoton 11.8.2024 Koeajo Koeajo: Smart #1 – tämä on kyllä jo vähän noloa Volvon kannalta