10.1.2023 Liikenne Autot ovat yhä älykkäämpiä – mutta onko tekniikka helppokäyttöistä? Mittaristo on nykysuuntauksen mukaan täysin digitaalinen. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä VTT:n liikennetutkimuksen johtaja: yhä kehittyvien autojen tekniikan vaivattomasta käytettävyydestä ei ole puhuttu riittävästi. VTT:n liikennetutkimuksen johtaja Ari Aallon näkemys uuden autotekniikan soveltuvuudesta yksityiseen arkikäyttöön on tiukka: tarjolla on oltava aidosti toimivia ratkaisuja. Vaivattomuus ja mukavuudenhalu vaikuttavat ihmisten käyttövoima- ja liikkumispäätösten taustalla väkevästi.– Liikenteen uudet innovaatiot kiinnostavat kuluttajia, mutta käyttökokemuksen pitää tuntua jouhevalta ja näppärältä, Aalto kiteyttää.Aallon mukaan tekniikan käytettävyys on näkökulma, josta ei ole puhuttu riittävästi.Yhtenä esimerkkinä on eri puolilla Suomea sijaitseva sähköautojen latausverkosto.– Latauspisteiden merkinnät ovat sekavia, tarvittavia sovelluksia ja RFID-tunnistelätkiä on tuhottomasti, latauspaikkojen sijainti voi olla vaikea löytää ja latauksesta veloitettava kustannus ei ole laisinkaan välttämättä aukottomasti tai läpinäkyvästi ennakolta tiedossa, Aalto luettele kehityskohteita.Moottorin haastattelema Aalto linjasi ajatuksiaan VTT:n kotisivuilla toteamalla, että suomalaiset suhtautuvat uusiin teknologioihin ja liikkumisen ratkaisuihin ”pääosin avoimesti ja uteliaasti, ja mitä paremmin käyttäjät huomioidaan suunnittelun alusta asti, sitä helpommin liikkumisen uudet muodot soljahtavat osaksi arkeamme.”Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTulevaisuus on jo täällä!Ari Aalto vertaa nykytilannetta vuosikymmenten takaisiin scifi-elokuviin, joiden ennustukset ovat nykyisin jo käytössä, ja laajalti myös Suomessa, olemmehan me teknisesti ja liikkumisratkaisujemme ansiosta varsin edistyksellinen maa maailmanmitassakin.– Vaikka scifi-elokuvista tutut robottiautot eivät ole vielä korvanneet ihmistä kuljettajana, autonomiset toiminnallisuudet ovat eri muodoissa jo osa arkeamme. Autonomisia ominaisuuksia tulee jatkuvasti lisää henkilöautoihin, ja moni on esimerkiksi jo kohdannut kauppakasseja kuljettavan robotin, Aalto pohtii.Moottori kirjoitti kuljetusroboteista ja uudenlaisesta sääntelyn tarpeesta otsikolla Kuljetusrobotit kaduilla – kuka vastaa, jos kolahtaa?Auton kyvyt päivittyvät verkon yliSiirtymä kohti vähähiilistä liikennettä ei Aallon näkemyksen mukaan ole enää pelkästään teknologiasta kiinni, mutta kyllä teknologiakehitystäkin vielä kovasti tarvitaan.– Sähköautojen toimintamatkat kasvavat, akku- ja polttokennolentokoneita odotetaan matkustajaliikenteeseen vielä 2020-luvulla ja autonomiset toiminnallisuudet tulevat niin autoihin kuin kuljetusrobotteihinkin.Suomessa on Aallon mukaan paljon monipuolista osaamista liikenteen alalta, oli kyse sitten vaativissa talviolosuhteissa toimivista antureista tai luotettavasta ja turvallisesta tietoliikenteestä sekä vihreistä sähkö- ja vetyteknologioista.Ja autonvalmistajat kehittävät valppaasti tarjolle yhä älykkäämpiä autoja.Aalto tuo esimerkiksi esiin, että lähitulevaisuudessa auton ohjelmistoja voidaan päivittää samaan tapaan kuin kännykän, ja autoihin voidaan mahdollisesti lisätä käteviä uusia ominaisuuksia muutamalla klikkauksella. Osittain näin on jo tapahtunutkin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLiikkuvia sähkövarastojaAutoliikenteen käyttövoimamurros eli sähköistyminen tuo mukanaan aivan uudenlaisia mahdollisuuksia myös yksityisautoilijoille. Iskeekö verokarhu kyntensä, jos myy sähköautoon ladattua sähköä voitolla? on kysymys, joka on jo nyt realiteetti osalle sähköautoilijoista, auton kykyjen mukaan.Ja kuten Moottori kertoi, verojuristin vastaus kysyjälle on, että verotettavaa tuloa voi kertyä.Aalto muistuttaa, että sähköajoneuvoissa on valtavasti virtaa käytettävissä verrattuna aiempiin autoihin.– Niin sanotun V2G-tekniikan avulla virtaa voidaan syöttää myös autosta takaisin verkkoon. Sähköajoneuvon akun energialla voisi pyörittää vaikkapa kaikkia kesämökin sähkötarpeita normaalin mökkireissun aikana, Aalto ideoi.Tämä on Aallon näkemyksen mukaan yksi seuraus, joka voi osaltaan laskea kynnystä siirtyä polttomoottoriautoilijasta täyssähköauton käyttäjäksi.– Tietty ratkaistavia asioita on useita: onko sähköautolla kykyä antaa virtaa ja siirtää sitä kotitalouskäyttöön, ovatko sähköyhtiön kanssa sovitut pelisäännöt selvät ja onko kotitaloudella aito käyttötarve siirrettävälle sähkölle.– Ja toki auton pitäisi olla riittävän ladattu siinä vaiheessa, kun on tarkoitus lähteä ajoon.Aalto uumoilee, että tulevaisuuden uusissa asuntokohteissa tämäkin asia voidaan huomioida jo talojen ja asuinalueiden suunnitteluvaiheissa.Kuhisevista kaupungeista syrjäseuduilleSähköisen liikenteen yleistyminen edellyttää toimivaa latausinfrastruktuuria sekä yksityisautoilijoiden että julkisen liikenteen tarpeisiin. Aalto on hieman huolissaan siitä, miten uuden teknologian mahdollisuudet ovat hyödynnettävissä yhteiskunnallisesti tasapuolisesti.– Myös katukuvaan viime vuosina ilmestyneet sähköpotkulaudat, kuljetusrobotit ja droonit synnyttävät uusia liikkumisen mahdollisuuksia, mutta tuottavat myös päänvaivaa kaupungeille.Aalto uskoo, että dataan pohjautuvat mallinnus- ja simulaatiotyökalujen avulla esimerkiksi sähköautojen latausverkosto voidaan räätälöidä vastaamaan liikennevirtoja ja kaupunkilaisten tarpeita.Mutta kuinka huolehtia tasavertaisuudesta eli siitä, että liikennejärjestelmää kehitettäessä huomioidaan erilaiset olosuhteet ja käyttäjät.– Tarvitsemme tulevaisuudessakin ratkaisuja sekä kuhiseviin kaupunkeihin, teollisuuden tarpeisiin, että haja-asutusalueille ja talvikeleihin. Osaamistamme tarvitaan, jotta tulevaisuuden innovaatiot toimivat myös meidän ilmasto-oloissamme.Kyse ei ole vain autoistaAalto tähdentää laajentamaan näköalaa: liikenteen käyttövoimamurroksessa ei ole kyse vain henkilöautoista.– Uusien henkilöautojen ja paikallisbussien sähköistyminen alkaa jo olla arkea, mutta raskaan liikenteen, meriliikenteen ja lentoliikenteen osalta tarvitaan isompi viuhka vaihtoehtoja. Bio- ja sähköpolttoaineet, biometaani, vetypolttokennoihin perustuvat sähköiset ratkaisut sekä meriliikenteessä mm. ammoniakki ja vety ovat myös tärkeä osa liikenteen kokonaismurrosta.Aallon mukaan akku- ja polttokennopohjaiset sähkölentokoneet aloittavat matkustajaliikenteen kymmenen vuoden kuluessa muutaman sadan kilometrin matkoilla kuljettaen noin 10–20 matkustajaa.Teksti: Marko Jokela Kuvituskuvat: Moottorin arkisto ja Shutterstock Lähde: VTTa:2:{i:0;s:6:"126255";i:1;s:6:"126285";}Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 29.4.2025 Liikenne Vappu tuo harrasteajoneuvot liikenteeseen – vanha auto vaatii erityistä huomiota 28.4.2025 Sähköautot Sähköautojen julkinen latausarki – lataako se varmasti? 24.4.2025 Uutinen Renkaanvaihto – näin se sujuu 22.4.2025 Päivän kuva Päivän kuva: asfalttitiet sortuvat alta – olisiko hiekkatie jo parempi? 14.4.2025 Uutinen Autoliitolta tärkeä vinkki pääsiäisliikenteeseen: ”Jos jonossa lähtee pomppimaan nopeuttaakseen omaa matkaa…” 9.4.2025 Taksit Uber julkaisi listan kyytiin unohtuneista tavaroista – mukana viikinkisarvi ja akvaario 6.4.2025 Liikenne Moottori 100 vuotta: löysimme Suomen hiljaisimman tien 3.4.2025 Uutinen Liikennevision puute ja heikentyvä väyläverkko voi vaikuttaa jopa Suomen kasvunäkymiin ja turvallisuuteen 1.4.2025 Uutinen Helsingin nastarengaskielto saa jatkoa ja laajenee – nouseeko kuntavaalien kiistakapulaksi? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 28.4.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: torpedokeulainen Scania T124 -rekkaveturi 28.4.2025 Lentokoneet Superjumbo Airbus A380:n ensilennosta tuli kuluneeksi tasan 20 vuotta - uusi A380-operaattori aloittamassa yli kolme vuotta tuotannon päättymisen jälkeen 28.4.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Transporter T7 – kun kilpailijasta tuli kumppani 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous