5.1.2024 Ajoneuvot Autotkin kärsii pakkasessa – miten säästät autoasi kylmässä kelissä? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kovat pakkaset aiheuttavat talvisin monelle käynnistysongelmia. Moottorin haastattelema Jyri Jänne Turun ammattikorkeakoulusta muistuttaa, että paukkupakkaset vaikuttaa autoon monella muullakin tapaa. Kuluvalla viikolla on laskeuduttu -30 celsiusasteen alle monissa osissa maata. Kaiken muun lisäksi, pakkanen vaikuttaa myös merkittävästi autojen käyttämiseen.Isoin kysymysmerkki kovilla pakkasilla on auton käynnistysakku. Huono akku ei välttämättä osoita oireitaan lämpimillä keleillä, mutta talvella saattaa tulla vastaan ikäviä yllätyksiä.– Lyijyakun virranantokyky laskee alhaisissa lämpötiloissa, jolloin kylmäkäynnistys saattaa vaikeutua. Muutoinkin moottorin ollessa kylmä voiteluöljy on jäykkää ja moottorin pyörittämiseen tarvitaan suurempi vääntömomentti, mikä taas sitten vaatii enemmän akulta korkean käynnistysvirran muodossa. Ehkäpä juuri akku on se polttomoottoriauton kylmäkäytön heikoin lenkki, kertoo Turun ammattikorkeakoulun Ajoneuvo- ja kuljetustekniikan lehtori Jyri Jänne.Jänteen mukaan heikosti varattu lyijyakku on heikosti varattuna täyttä akkua herkempi jäätymään, ja pahimmillaan jäätyneen akun muovikuori voi haljeta, jolloin rikkihappo-vesi-seos valuu akusta ulos. Suurimmassa vaarassa Jänteen mukaan ovat kylmässä säilytettävät autot, joilla ei ajeta talven aikana usein, sekä autot joilla ajetaan paljon lyhyttä matkaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySäästä autoa pakkasessa huolehtimalla etukäteenIso osa auton käyttöön kovissa pakkasissa vaikuttavista tekijöistä on asioita, jotka tulisi huolehtia kuntoon jo ennen pakkasten alkamista. Jänteen mukaan perushuoltojen laiminlyönti voi kostautua juuri talvella.– Mitä kylmempi ulkoilma tai moottori on, sitä kuluttavampaa se on moottorille. Nykyajan voiteluöljyt ovat hyvälaatuisia, sekä moottoreissa valmistajan käyttämät materiaalivalinnat ja tehdyt laakerivälykset on nekin tehty taitavasti, jolloin tällä saralla on nykyautoissa asiat hyvällä mallilla. Kuitenkin jos vaikka öljynvaihto on laiminlyöty tai öljyn tyyppi/viskositeetti ei ole moottorin valmistajan tarkoittamaa, ei tilanne olekaan enää toivottu, Jänne toteaa.Öljyjen lisäksi autoissa kiertää monenlaisia muitakin nesteitä, joiden on niin ikään hyvä olla kunnossa pakkasten iskiessä.– Polttoainejärjestelmään voi kertyä erityisesti suurten ulkolämpötilanvaihteluiden aikaan kondenssivettä. Tämä ei ole pienissä määrin haitaksi, mutta veden kertyminen johonkin tiettyyn järjestelmän osaan voi jäätymisen jälkeen aiheuttaa päänvaivaa esimerkiksi käynnistysongelmien muodossa. Polttoainesuodattimen vaihdosta kannattaa pitää huolta auton huolto-ohjelman mukaisesti, Jänne ohjeistaa.Osa huoltojen laiminlyönneistä voi aiheuttaa kovien pakkasten myötä jopa kalliita remontteja.– Jäähdytysnesteen koostumus on siinä mielessä kriittistä, että jäähdytysnesteen pakkaskestävyyden ollessa heikko, jäähdytysjärjestelmä voi alkaa jäätämään, joka estää tai hidastaa merkittävästi normaalia nestekiertoa. Kun neste ei kierrä, moottori voi ylikuumentua joka puolestaan voi johtaa kalliisti korjattaviin vaurioihin. Jäähdytysnesteen pakkaskestävyys olisi syytä tarkistaa mittaamalla, etenkin jos järjestelmään on lisätty joskus pelkkää vettä, Jänne kertoo.Ensimmäiset ajokilometrit maltilla – vaikka moottori toimisi kuin unelmaVaikka auto lähtisikin paukkupakkasessakin käyntiin kuin unelma, tulee rapeimmilla keleillä huomioida sen olevan kohmeessa. Jänteen mukaan etenkin sisälämmitintä käyttävillä voi herkästi unohtua, että valtaosa auton liikkuvista osista, kuten voimansiirto, ohjaus, alustan osat ja jarrut ovat edelleen kylmiä.– Liikkeellelähtö ja ensimmäiset ajokilometrit esilämmitetyllä autolla kannattaa tehdä maltilla. Vaihdelaatikon voiteluöljy, vetonivelien vaseliinit, iskunvaimentimien öljy ja tiivisteet sekä alustan tukivarsien puslat eivät ole toimintalämpötilassaan, Jänne luettelee ja jatkaa:Myös iskunvaimentimet ovat hienomekaaniset laitteet, joissa öljy virtaa tarkasti rakennettujen venttiilirakenteiden läpi, kun auton jousitus liikkuu. Kun vaimenninöljy on kylmää ja jäykkää, vaimentimen sisällä olevan öljyn painetila rasituksessa kasvaa ja se rasittaa kovasti kaikkia vaimentimien tiivisteitä ja venttiilöintejä. Vanha viisaus ”Kova pakkanen on iskunvaimenninmyyjän paras kaveri” pitää edelleen paikkaansa.Teksti: Eetu Kokkonen Kuvituskuvat: Moottorin arkisto Lue lisää Kaikki artikkelit 25.6.2025 Uutinen Nuoret kaahasivat järjetöntä nopeutta – jäivät helposti kiinni somen vuoksi 25.6.2025 Uutinen Länsi-Uudenmaan poliisi: tehovalvonta paljasti noin 40 rattijuopumusta juhannusliikenteessä 24.6.2025 Ajoneuvot Diktaattorien autot – näillä loistoautoilla yksinvaltiaat ovat ajaneet 23.6.2025 Uutinen Kahdesta Kamuxilla myydystä jenkkiautosta löytyi myös manipuloitu matkamittarin lukema 23.6.2025 Uutinen Jenkkiavolavan rekisteröinti väärillä papereilla voi johtaa rajuihin seurauksiin – kymppitonnien autoverot voivat langeta maksettavaksi 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 22.6.2025 Uutinen Yllätyslähtö: käännettyään Renaultin suunnan Luca de Meo lähtee muotialalle 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 18.6.2025 Uutinen Juhannusliikenteessä hyytyy vuosittain satoja autoja – tässä yleisimmät syyt matkan katkeamiseen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 24.6.2025 Käyttötesti käytetyllä Pääseekö vanhalla Toyota Priuksella tankkaamatta 1 000 kilometriä? – Käyttötesti käytetyllä 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 25.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq 60 Style – nousussa myyntitilastossa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton? 19.6.2025 Laivat Muistatko Viking Linen Ålandsfärjanin? - 53-vuotias entinen Ahvenanmaan lautta on romutusvaarassa päättyneen napa-alueiden komennuksen jälkeen 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella