5.3.2023

Boeing 787 Dreamliner -lentokoneen tuotanto takkuaa

Yhdysvaltalaisvalmistajan haasteina ovat olleet kokoonpanossa syntyneet laatupoikkeamat, rungon kappaleiden saumojen mittatarkkuuden vaihtelu sekä ongelmat rungon pinnan tasaisuudessa.

Yhdysvaltain ilmailuteollisuuden kruununjalokivi Boeing on edelleen suurissa vaikeuksissa.

Vaikka Boeingin kilpailijalla Airbusilla on omat ongelmansa (Airbus A350:n maalauksen pinnoiteongelmat ja A321 NEO:n pitkät toimitusajat) ovat ne vaisuja haasteita Boeingin massiivisiin vaikeuksiin verrattuna. Boeing 787 Dreamliner ja 737 MAX -koneiden tuotanto takkuaa pahasti.

Boeing 737 MAX8
737 MAX:illa on tunnetusti murheellinen lähihistoria.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Komposiittirungon kokoonpanovirheitä

Viime vuosina suositun laajarunkokoneen, Boeing 787 Dreamlinerin tuotanto on pysäytetty useampaan kertaan koneen komposiittirungon valmistuksessa havaittujen laatuongelmien vuoksi. Ei siis mikään ihme, että arkkivihollinen, eurooppalainen Airbus pääsi livahtamaan Boeingin ohitse toimitettujen lentokoneiden lukumäärässä – jo neljäntenä vuotena peräkkäin. Myös uusien lentokoneiden tilausmäärissä Airbus johtaa selvästi.

Kaksimoottorinen laajarunkokone

Boeing 787 on kaksimoottorinen pitkänmatkan laajarunkokone, joka esiteltiin vuonna 2004. Kone on ensimmäinen komposiittirunkoinen matkustajakone. Komposiittia on muun muassa koneen rungossa, siivissä, ovissa ja pyrstössä.

Qatar Airways B788

Komposiitti on kevyttä ja lujaa hiilikuidulla vahvistettu muovia, CFRP (Carbon Fiber Reinforced Plastic), mikä korvaa uusimmissa lentokonekonstruktioissa alumiinia. Komposiitti on painoonsa verrattuna erittäin lujaa eikä se kärsi ruostevaurioista.

Komposiittiosien valmistus on kuitenkin erittäin vaativaa ja vaurioiden korjaaminen hankalaa. 787:n eri osien valmistus on hajautettu tavallista laajemmalle osahankkijaverkostolle, mikä merkitsee lisähaasteita laadunvalvonnalle.

Liikenteeseen lokakuussa 2011

Edistyksellinen 787 saatiin myöhästyneenä kaupalliseen liikenteeseen lokakuusta 2011 alkaen. Koneessa on järeä sähköjärjestelmä korvaamaan joitakin hydraulisia toimintoja.

Dreamlinerin avausasiakas, japanilainen All Nippon Airways, sai maistaa koneen alkuvaikeuksia useita kertoja. Kesällä 2018 yhtiön Dreamliner joutui tekemään eräänlaisen pakkolaskun Helsinki-Vantaalle kesken lennon hajonneen tuulilasin vuoksi. Dreamlinerin komposiittirungon mahdollistama poikkeuksellisen suuri tuulilasi on tehnyt tepposet muutamalle muullekin lentoyhtiölle.

Tammikuussa 2013 litium-ioniakuissa todettiin tulipaloja ja konetyyppi joutui lentokieltoon, kunnes parannetut akut ja palonsuojaus saatiin käyttöön huhtikuussa 2013. Alkuvaiheessa 787 kärsi myös moottoriongelmista.

Ongelmistaan huolimatta myyntimenestykseen yltänyt Boeing 787 Dreamliner oli niin mullistava lentokoneuutuus, että se pakotti Airbusin suunnittelemaan A350:n uudelleen. Alun pitäen Airbus A350:n piti olla A330:n uudistettu versio (facelift), mutta Boeingin 787:n esittelyn jälkeen Airbus joutui suunnittelemaan koneensa täysin uusiksi, tuloksena A350 XWB leveämmällä rungolla ja pääosin komposiittirakenteella.

Airbus A350 maaliongelmat
Airbus A350:ssä komposiittien osuus on hienoisesti Dreamlineria suurempi. Dreamlinerin kuivapainosta 50 prosenttia on komposiittimateriaaleja, A350:llä vastaava luku on noin 53 prosenttia.

Myös A350 myöhästyi, mutta myös siitä tuli myös kaupallinen menestys. A350:n rinnalle Airbus esitteli uudistuneen A330 NEO-mallin (New Engine Option) kilpailemaan Boeing 787:n lyhyempien versioiden kanssa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Vuosi 2020 toi takapakkia

Alkuvaiheen akku- ja moottoriongelmien jälkeen Boeing 787:n tuotanto jatkui ongelmitta vuosikausia, mutta vuodesta 2020 alkaen tuli takapakkia. Lentokoneiden toimitukset jouduttiin keskeyttämään vuonna 2020 ja uudelleen vuosina 2021 ja 2022 – kaikkiaan 787:n tuotantoseisokkeja on ollut yhteensä jo 22 kuukautta.

JAL Dreamliner
Japan Airlinesin tuorein Dreamliner, rekisteritunnukseltaan JA882J, on luovutettu yhtiölle vuonna 2021 - luonnonoikku tuotantokatkosten keskellä.

Moniin jo valmistettuihin koneisiin on täytynyt tehdä muutoksia, jotka vaativat Yhdysvaltain ilmailuhallinnon FAA:n hyväksynnän. Kyse on koneen kokoonpanossa syntyneistä laatupoikkeamista, rungon kappaleiden saumojen mittatarkkuuden vaihtelusta sekä ongelmista rungon pinnan tasaisuudessa, mitkä eivät täyttäneet laatuvaatimuksia.

Rungon ja pyrstön lujuus voi heikentyä, mikäli jäykkien komposiittiosien liitokset ja saumat eivät ole riittävän mittatarkkoja. Boeing väittää koneiden olevan kuitenkin turvallisia, sillä koneen lujuus sertifioidaan 1,5-kertaisesti siihen rasitukseen, mihin se voi lennolla enimmillään joutua.

Biopolttoaine lentokone

Lisäksi vuoden vaihteessa havaittiin, että osahankkijan toimittaman koneen etuosan paineseinän sertifiointidokumenteissa on puutteita ja sen vuoksi 787:n toimitukset asiakkaille keskeytettiin helmikuussa 2023.

Ilmailuhallinto terhakoitui

Boeing 737 MAX-kohusta oppineena Yhdysvaltain ilmailuhallinto FAA (Federal Aviation Admistration) ei hyväksy valmistajan omaa 787:n muutostöiden sertifiointia, vaan FAA tarkastaa ja sertifioi jokaisen koneyksilön, johon muutostyöt on tehty.

787:n tuotantovauhti on viime aikoina hidastunut lähes olemattomaksi. FAA ja Boeing neuvottelevat siitä, miten jo toimitettuihin koneisiin tehdään muutoksia ja parannuksia huoltojen yhteydessä tai erikseen.

Ilmailun työjuhdaksi

Alkuvaikeuksista ja lukuisista tuotannon laatupoikkeamista huolimatta Boeing 787 Dreamliner on osoittautunut luotettavaksi ja turvalliseksi ilmailun työjuhdaksi. Boeing 787 Dreamliner -koneissa ei ole menehtynyt yhtään ihmistä onnettomuuksissa. Se on kova suoritus vuonna 2011 liikenteeseen tulleelta suositulta koneelta!

Mutta Boeing 787 Dreamliner ei ole yksin. Laajarunkokoneista puhtaat paperit ovat myös Airbusin A330 NEO-, A340-, A350- ja A380-koneilla.

Boeing 787 Dreamliner -lentokoneita on toimitettu kaikkiaan 1 040 kappaletta. Tilauksessa on lisäksi 575 konetta. 787:n kokonaistilaukset 1 615 kappaletta. Vertailun vuoksi kilpailijan Airbusin luvut: Airbus A350 -toimitukset 522, tilauksessa 403 kappaletta, kokonaistilaukset 1 025 kappaletta. A330 NEO -toimitukset 93, tilauksessa 195 kappaletta, kokonaistilaukset 288 kappaletta.

Teksti: Timo Turkula Kuvat: Benjamin Helander, Boeing Lähteet: Flight International, The Seattle TimesSimple Flying, wikipedia 

a:4:{i:0;s:6:"114632";i:1;s:5:"86725";i:2;s:5:"61678";i:3;s:6:"130423";}

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat