3.2.2023 Lentokoneet Miljardien eurojen yllätyssovinto! Airbus ja Qatar Airways paiskasivatkin kättä oikeussalin ulkopuolella Teksti Benjamin Helander Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Draamantäyteinen maalikiista sai molemmille osapuolille suotuisan ratkaisun. Kalliit oikeudenkäynnit vältetään, sillä Airbus ja Qatar Airways päättivät jatkaa yhteistyökumppaneina. Vielä joulukuussa ilmailevan maailman suurin kiista näytti ottaneen vain lisää kierroksia, kun lontoolaistuomioistuin päätti jakaa jutun sen suuruuden vuoksi kahteen erilliseen osaan. Tammikuussa 2021 sattumalta havaituista pintakäsittelyongelmista lähtenyt, ja siitä eteenpäin vain laajentunut jupakka ehti juuri kahden vuoden ikään, kunnes keskiviikkona 1. helmikuuta osapuolien uutisoitiin päässeen sopuun - ja mikä tärkeintä, keskenään, ilman tuomioistuinta. Moottori on seurannut tiiviisti tätä moneltakin kantilta merkittävää tapausta ja sen katkeriksi käyneitä nokittelutoimia. Kiistan ytimessähän olivat Airbus A350 -konetyypissä havaitut ulkomaalin hilseilyt, ja paljastihan osa koneista rungon kerroksia sen altakin. Vastaavia ongelmia on ollut jonkinasteisina muillakin lentoyhtiöillä, mukaan lukien Finnairilla, mutta vain Qatar Airways - A350:n todellinen suurasiakas - näki sen turvallisuusuhkana. Koneiden valmistajan Airbusin, Euroopan ilmailuviranomaisen ja monien muiden lentoyhtiöiden vakuutteluista huolimatta Qatar Airways päätyi asettamaan omat ongelmakoneensa lentokieltoon, kieltäytyi vastaanottamatta tilaamiansa uusia koneita, ja vaati lisäksi miljardin rajapyykin ylittäneitä korvauksia seisontapäivistä. Airbus vastasi muun muassa laajoilla yksipuolisilla lentokonetilausperuutuksilla sekä vastakorvausvaatimuksilla. Ja olihan Airbusin arkkikilpailija Boeingkin omilla tavoillaan mukana sopassa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Yhteistyökumppaneina eteenpäin Kiistan puimista olisi siis jatkettu kuukausien päästä lontoolaistuomioistuimessa pääkäsittelyn ensimmäisen osan muodossa. Koko oikeusjuttu näyttää onneksi olevan nyt historiaa, sillä Airbus ja Qatar Airways ovat päässeet keskenään sopuun kiistan kaikista kohdista, ja päättäneet jatkaa yhteistyökumppaneina eteenpäin, niin kuin ennen vanhaan. Molemmat osapuolet antoivat medialle lyhyehköt tiedotteet, jossa kertoivat oikeusvaateiden peruutuksesta, alleviivaten kuitenkin, että sovun yksityiskohdat pysyvät luottamuksellisina. Kumpikaan osapuoli ei kuitenkaan ole sopimuksessa syyllinen mihinkään. Suuri linja on se, että pintavauriot korjataan ja aiempiin tilaussopimuksiin palataan molempien osalta. Peruutettujen konetilausten yhteismäärä on 50 kpl A321neo:ja + 23 kpl A350:siä = 73 konetta. Erillinen oikeustaisto osapuolten välillä käytiin Airbusin peruutettua Qatar Airwaysin 50 koneen vahvuisen tilauksen A321neo -koneesta. Nyt tämäkin kauppa toteutuu. KUVA: Airbus via Qatar Airways Airbusille tämä tietää suurasiakkaan paluuta, odottavien valmiiden koneiden pääsyä tilaajalleen sekä uusia (uusvanhoja) konetilauksia. Qatar Airways puolestaan saa kipeästi kaipaamansa koneet laivastoonsa. Ja molemmat säästävät rutosti rahaa. Uusi salamasuoja ratkaissee ongelman Alle kaksi viikkoa ennen sovun syntyä Airbus kertoi uudesta materiaalista, jota se on alkanut käyttää A350:n salamasuojassa. Kuten henkilöautokin, metallirunkoinen lentokone on luonnollinen faradayn häkki. Se siis suojaa sisällään olevia salamaniskulta, ja lentokoneen kohdalla tällä on arvatenkin aivan erityinen merkitys, riehuuhan maailmalla joka hetki noin 2 000 ukkosmyrskyä, joiden seassa lentokoneet joutuvat operoimaan. Airbus A350:n kohdalla tilanne ei ole aivan näin yksinkertainen, sillä sen runko on yli 50-prosenttisesti komposiittimateriaaleista valmistettu. Tämän vuoksi maalikerroksen alle on täytynyt asentaa metallinen suoja, jolla rungosta saadaan keinotekoinen faradayn häkki. Tästä löytyy myös maaliongelman ydin. Lentokoneet käyvät läpi lennon eri vaiheissa jopa yli sadan asteen lämpötilavaihteluita, joihin eri materiaalit reagoivat eri tavoin. A350:n kohdalla salamasuoja elää eri tahdissa sen alta löytyvän komposiittirungon kanssa, jolloin maalipinta ei pysy enää vauhdissa mukana. KUVA: Qatar Airways Tähän asti salamasuojana on käytetty niin kutsuttua ECF:ää (Expanded Copper Foil). Uusi, rei'itetty PCF (Perforated Copper Foil) on patentoitu jo vuosia sitten, mutta Airbus ei ole ottanut sitä aikaisemmin käyttöönsä. Uuden salamasuojan ei pitäisi reagoida vanhan tavoin lämpötilamuutoksiin. PCF:ää, jonka lisäbonuksena on vieläpä keveys ECF:ään verrattuna, hyödynnettiin ensi kertaa kaupallisesti A350:ssä viime vuoden lopulla asiakkaalle luovutetussa yksilössä. PCF:ää löytyy koneen rungosta, muttei siivistä. Airbus otti siis PCF:n käyttöön ennen Qatar-kiistan ratkaisua, ja väitti tuolloin, että vaihdos liittyi pelkästään painonsäästöön. Airbusin ja Qatar Airwaysin sopimuksesta käy ilmi, että vauriokoneet korjataan Airbusin laskuun. Luottamuksellisten tietojen piiriin kuuluu kuitenkin miten se tarkalleen tapahtuu, ja miten vastaavien vaurioiden synty olemassa oleviin koneisiin estetään vastaisuudessa. Lähteet: Reuters, Simple Flying, Flightglobal Kuvat: Qatar Airways, Moottorin arkisto Lue lisää Kaikki artikkelit 16.4.2024 Yleinen Lentomatkustus on turvallista, mutta käytä aina turvavyötä! 15.4.2024 Matkailu Finnairilta lisää viikkovuoroja Japaniin – uutuutena Norjan Kirkkoniemi 15.3.2024 Lentokoneet Lufthansa lentää myös kesäkaudella Oulusta Müncheniin – saksalaisjätti on samaan aikaan lakkokierteessä 10.1.2024 Lentokoneet Ilmailu: Air New Zealand turvallisin, Finnair kärkijoukoissa – vältä näitä venäläisyhtiöitä 29.12.2023 Lentokoneet Huutokauppariesat: Saksan liittotasavalta myy entisen ”Merkel Onen” kiusallisten vikojen takia 15.12.2023 Lentokoneet Tähtäimessä Espanja? – Vueling on palauttanut Helsingin ja Barcelonan välisen reitin ohjelmistoonsa – joulun ajan lentoja myös Rovaniemeltä käsin 26.11.2023 Lentokoneet Dubai Airshow 2023 – konetilauksia sateli satojen miljardien arvosta, mutta mitkä niistä voivat vaikuttaa Suomen lentoliikennetarjontaan? 7.7.2023 Lentokoneet Finnairin OH-LWB on maailman eniten lennetty Airbus A350 – jo kolmasosa lennoista saattaa kohta olla lennetty 2.4.2023 Lentokoneet Uutta väriä Helsingin ja Berliinin välille – halpalentoyhtiö Eurowings operoi nyt neljästi viikossa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 18.4.2024 Moottoripyörät "Jotain suurta tulossa" - BMW:ltä vihaisempi versio R18-retromallista? 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?