3.2.2023 Lentokoneet Miljardien eurojen yllätyssovinto! Airbus ja Qatar Airways paiskasivatkin kättä oikeussalin ulkopuolella Teksti Benjamin Helander Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Draamantäyteinen maalikiista sai molemmille osapuolille suotuisan ratkaisun. Kalliit oikeudenkäynnit vältetään, sillä Airbus ja Qatar Airways päättivät jatkaa yhteistyökumppaneina. Vielä joulukuussa ilmailevan maailman suurin kiista näytti ottaneen vain lisää kierroksia, kun lontoolaistuomioistuin päätti jakaa jutun sen suuruuden vuoksi kahteen erilliseen osaan. Tammikuussa 2021 sattumalta havaituista pintakäsittelyongelmista lähtenyt, ja siitä eteenpäin vain laajentunut jupakka ehti juuri kahden vuoden ikään, kunnes keskiviikkona 1. helmikuuta osapuolien uutisoitiin päässeen sopuun - ja mikä tärkeintä, keskenään, ilman tuomioistuinta. Moottori on seurannut tiiviisti tätä moneltakin kantilta merkittävää tapausta ja sen katkeriksi käyneitä nokittelutoimia. Kiistan ytimessähän olivat Airbus A350 -konetyypissä havaitut ulkomaalin hilseilyt, ja paljastihan osa koneista rungon kerroksia sen altakin. Vastaavia ongelmia on ollut jonkinasteisina muillakin lentoyhtiöillä, mukaan lukien Finnairilla, mutta vain Qatar Airways - A350:n todellinen suurasiakas - näki sen turvallisuusuhkana. Koneiden valmistajan Airbusin, Euroopan ilmailuviranomaisen ja monien muiden lentoyhtiöiden vakuutteluista huolimatta Qatar Airways päätyi asettamaan omat ongelmakoneensa lentokieltoon, kieltäytyi vastaanottamatta tilaamiansa uusia koneita, ja vaati lisäksi miljardin rajapyykin ylittäneitä korvauksia seisontapäivistä. Airbus vastasi muun muassa laajoilla yksipuolisilla lentokonetilausperuutuksilla sekä vastakorvausvaatimuksilla. Ja olihan Airbusin arkkikilpailija Boeingkin omilla tavoillaan mukana sopassa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Yhteistyökumppaneina eteenpäin Kiistan puimista olisi siis jatkettu kuukausien päästä lontoolaistuomioistuimessa pääkäsittelyn ensimmäisen osan muodossa. Koko oikeusjuttu näyttää onneksi olevan nyt historiaa, sillä Airbus ja Qatar Airways ovat päässeet keskenään sopuun kiistan kaikista kohdista, ja päättäneet jatkaa yhteistyökumppaneina eteenpäin, niin kuin ennen vanhaan. Molemmat osapuolet antoivat medialle lyhyehköt tiedotteet, jossa kertoivat oikeusvaateiden peruutuksesta, alleviivaten kuitenkin, että sovun yksityiskohdat pysyvät luottamuksellisina. Kumpikaan osapuoli ei kuitenkaan ole sopimuksessa syyllinen mihinkään. Suuri linja on se, että pintavauriot korjataan ja aiempiin tilaussopimuksiin palataan molempien osalta. Peruutettujen konetilausten yhteismäärä on 50 kpl A321neo:ja + 23 kpl A350:siä = 73 konetta. Erillinen oikeustaisto osapuolten välillä käytiin Airbusin peruutettua Qatar Airwaysin 50 koneen vahvuisen tilauksen A321neo -koneesta. Nyt tämäkin kauppa toteutuu. KUVA: Airbus via Qatar Airways Airbusille tämä tietää suurasiakkaan paluuta, odottavien valmiiden koneiden pääsyä tilaajalleen sekä uusia (uusvanhoja) konetilauksia. Qatar Airways puolestaan saa kipeästi kaipaamansa koneet laivastoonsa. Ja molemmat säästävät rutosti rahaa. Uusi salamasuoja ratkaissee ongelman Alle kaksi viikkoa ennen sovun syntyä Airbus kertoi uudesta materiaalista, jota se on alkanut käyttää A350:n salamasuojassa. Kuten henkilöautokin, metallirunkoinen lentokone on luonnollinen faradayn häkki. Se siis suojaa sisällään olevia salamaniskulta, ja lentokoneen kohdalla tällä on arvatenkin aivan erityinen merkitys, riehuuhan maailmalla joka hetki noin 2 000 ukkosmyrskyä, joiden seassa lentokoneet joutuvat operoimaan. Airbus A350:n kohdalla tilanne ei ole aivan näin yksinkertainen, sillä sen runko on yli 50-prosenttisesti komposiittimateriaaleista valmistettu. Tämän vuoksi maalikerroksen alle on täytynyt asentaa metallinen suoja, jolla rungosta saadaan keinotekoinen faradayn häkki. Tästä löytyy myös maaliongelman ydin. Lentokoneet käyvät läpi lennon eri vaiheissa jopa yli sadan asteen lämpötilavaihteluita, joihin eri materiaalit reagoivat eri tavoin. A350:n kohdalla salamasuoja elää eri tahdissa sen alta löytyvän komposiittirungon kanssa, jolloin maalipinta ei pysy enää vauhdissa mukana. KUVA: Qatar Airways Tähän asti salamasuojana on käytetty niin kutsuttua ECF:ää (Expanded Copper Foil). Uusi, rei'itetty PCF (Perforated Copper Foil) on patentoitu jo vuosia sitten, mutta Airbus ei ole ottanut sitä aikaisemmin käyttöönsä. Uuden salamasuojan ei pitäisi reagoida vanhan tavoin lämpötilamuutoksiin. PCF:ää, jonka lisäbonuksena on vieläpä keveys ECF:ään verrattuna, hyödynnettiin ensi kertaa kaupallisesti A350:ssä viime vuoden lopulla asiakkaalle luovutetussa yksilössä. PCF:ää löytyy koneen rungosta, muttei siivistä. Airbus otti siis PCF:n käyttöön ennen Qatar-kiistan ratkaisua, ja väitti tuolloin, että vaihdos liittyi pelkästään painonsäästöön. Airbusin ja Qatar Airwaysin sopimuksesta käy ilmi, että vauriokoneet korjataan Airbusin laskuun. Luottamuksellisten tietojen piiriin kuuluu kuitenkin miten se tarkalleen tapahtuu, ja miten vastaavien vaurioiden synty olemassa oleviin koneisiin estetään vastaisuudessa. Lähteet: Reuters, Simple Flying, Flightglobal Kuvat: Qatar Airways, Moottorin arkisto Lue lisää Kaikki artikkelit 19.7.2024 Lentokoneet Finavian lentoasemien matkustajamäärät kasvoivat vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla – muusta Euroopasta ollaan silti reippaasti jäljessä yhdessä asiassa 16.7.2024 Lentokoneet Lentopelko hallintaan 3/3 – Finnairin lentäjä hälventää vastauksillaan lentopelkoja 8.7.2024 Lentokoneet Lentopelko hallintaan 2/3 – lentopelkokurssi simulaattorissa tai videoilla 5.7.2024 Lentokoneet Air France menettää olympialaisten aikaan 180 miljoonaa euroa, koska silloin Pariisissa on itse asiassa tavallista vähemmän matkailijoita 3.7.2024 Lentokoneet Lentopelko hallintaan 1/3 – näillä vinkein jännittämättä ilmojen teille 1.7.2024 Lentokoneet Rajavartiolaitos valitsi Suomelle uuden valvontalentokoneen – ainakin näistä syistä Bombardier Challenger 650:tä voi pitää luokkansa parhaana tehtävään 30.6.2024 Lentokoneet Finnair on Pohjois-Euroopan paras lentoyhtiö – kuten joka ikinen kerta vuodesta 2011 lähtien 22.6.2024 Lentokoneet Finnairin kaukoliikennelaivaston matkustamouudistus on nyt valmis – uutta löytyy kaikista matkustusluokista 21.6.2024 Matkailu Matkaelämys: eturivissä Icelandairin siivin Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan