3.2.2023

Miljardien eurojen yllätyssovinto! Airbus ja Qatar Airways paiskasivatkin kättä oikeussalin ulkopuolella

Qatar Airways

Draamantäyteinen maalikiista sai molemmille osapuolille suotuisan ratkaisun. Kalliit oikeudenkäynnit vältetään, sillä Airbus ja Qatar Airways päättivät jatkaa yhteistyökumppaneina.

Vielä joulukuussa ilmailevan maailman suurin kiista näytti ottaneen vain lisää kierroksia, kun lontoolaistuomioistuin päätti jakaa jutun sen suuruuden vuoksi kahteen erilliseen osaan. Tammikuussa 2021 sattumalta havaituista pintakäsittelyongelmista lähtenyt, ja siitä eteenpäin vain laajentunut jupakka ehti juuri kahden vuoden ikään, kunnes keskiviikkona 1. helmikuuta osapuolien uutisoitiin päässeen sopuun - ja mikä tärkeintä, keskenään, ilman tuomioistuinta.

Nämä lentoyhtiöt ovat parhaita pandemiassa – Qatar Airways omassa luokassaan pandemia ilmailu matkustus lentäminen

Moottori on seurannut tiiviisti tätä moneltakin kantilta merkittävää tapausta ja sen katkeriksi käyneitä nokittelutoimia. Kiistan ytimessähän olivat Airbus A350 -konetyypissä havaitut ulkomaalin hilseilyt, ja paljastihan osa koneista rungon kerroksia sen altakin. Vastaavia ongelmia on ollut jonkinasteisina muillakin lentoyhtiöillä, mukaan lukien Finnairilla, mutta vain Qatar Airways - A350:n todellinen suurasiakas - näki sen turvallisuusuhkana.

Koneiden valmistajan Airbusin, Euroopan ilmailuviranomaisen ja monien muiden lentoyhtiöiden vakuutteluista huolimatta Qatar Airways päätyi asettamaan omat ongelmakoneensa lentokieltoon, kieltäytyi vastaanottamatta tilaamiansa uusia koneita, ja vaati lisäksi miljardin rajapyykin ylittäneitä korvauksia seisontapäivistä. Airbus vastasi muun muassa laajoilla yksipuolisilla lentokonetilausperuutuksilla sekä vastakorvausvaatimuksilla. Ja olihan Airbusin arkkikilpailija Boeingkin omilla tavoillaan mukana sopassa.

Airbus A350 maaliongelmat

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Yhteistyökumppaneina eteenpäin

Kiistan puimista olisi siis jatkettu kuukausien päästä lontoolaistuomioistuimessa pääkäsittelyn ensimmäisen osan muodossa. Koko oikeusjuttu näyttää onneksi olevan nyt historiaa, sillä Airbus ja Qatar Airways ovat päässeet keskenään sopuun kiistan kaikista kohdista, ja päättäneet jatkaa yhteistyökumppaneina eteenpäin, niin kuin ennen vanhaan.

Molemmat osapuolet antoivat medialle lyhyehköt tiedotteet, jossa kertoivat oikeusvaateiden peruutuksesta, alleviivaten kuitenkin, että sovun yksityiskohdat pysyvät luottamuksellisina. Kumpikaan osapuoli ei kuitenkaan ole sopimuksessa syyllinen mihinkään. Suuri linja on se, että pintavauriot korjataan ja aiempiin tilaussopimuksiin palataan molempien osalta. Peruutettujen konetilausten yhteismäärä on 50 kpl A321neo:ja + 23 kpl A350:siä = 73 konetta.

Airbusille tämä tietää suurasiakkaan paluuta, odottavien valmiiden koneiden pääsyä tilaajalleen sekä uusia (uusvanhoja) konetilauksia. Qatar Airways puolestaan saa kipeästi kaipaamansa koneet laivastoonsa.

Ja molemmat säästävät rutosti rahaa.

Uusi salamasuoja ratkaissee ongelman

Alle kaksi viikkoa ennen sovun syntyä Airbus kertoi uudesta materiaalista, jota se on alkanut käyttää A350:n salamasuojassa. Kuten henkilöautokin, metallirunkoinen lentokone on luonnollinen faradayn häkki. Se siis suojaa sisällään olevia salamaniskulta, ja lentokoneen kohdalla tällä on arvatenkin aivan erityinen merkitys, riehuuhan maailmalla joka hetki noin 2 000 ukkosmyrskyä, joiden seassa lentokoneet joutuvat operoimaan.

Airbus A350:n kohdalla tilanne ei ole aivan näin yksinkertainen, sillä sen runko on yli 50-prosenttisesti komposiittimateriaaleista valmistettu. Tämän vuoksi maalikerroksen alle on täytynyt asentaa metallinen suoja, jolla rungosta saadaan keinotekoinen faradayn häkki. Tästä löytyy myös maaliongelman ydin. Lentokoneet käyvät läpi lennon eri vaiheissa jopa yli sadan asteen lämpötilavaihteluita, joihin eri materiaalit reagoivat eri tavoin. A350:n kohdalla salamasuoja elää eri tahdissa sen alta löytyvän komposiittirungon kanssa, jolloin maalipinta ei pysy enää vauhdissa mukana.

KUVA: Qatar Airways

Tähän asti salamasuojana on käytetty niin kutsuttua ECF:ää (Expanded Copper Foil). Uusi, rei'itetty PCF (Perforated Copper Foil) on patentoitu jo vuosia sitten, mutta Airbus ei ole ottanut sitä aikaisemmin käyttöönsä. Uuden salamasuojan ei pitäisi reagoida vanhan tavoin lämpötilamuutoksiin. PCF:ää, jonka lisäbonuksena on vieläpä keveys ECF:ään verrattuna, hyödynnettiin ensi kertaa kaupallisesti A350:ssä viime vuoden lopulla asiakkaalle luovutetussa yksilössä. PCF:ää löytyy koneen rungosta, muttei siivistä. Airbus otti siis PCF:n käyttöön ennen Qatar-kiistan ratkaisua, ja väitti tuolloin, että vaihdos liittyi pelkästään painonsäästöön.

Airbusin ja Qatar Airwaysin sopimuksesta käy ilmi, että vauriokoneet korjataan Airbusin laskuun. Luottamuksellisten tietojen piiriin kuuluu kuitenkin miten se tarkalleen tapahtuu, ja miten vastaavien vaurioiden synty olemassa oleviin koneisiin estetään vastaisuudessa.

Lähteet: Reuters, Simple Flying, Flightglobal Kuvat: Qatar Airways, Moottorin arkisto