3.2.2023 Lentokoneet Miljardien eurojen yllätyssovinto! Airbus ja Qatar Airways paiskasivatkin kättä oikeussalin ulkopuolella Teksti Benjamin Helander Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Draamantäyteinen maalikiista sai molemmille osapuolille suotuisan ratkaisun. Kalliit oikeudenkäynnit vältetään, sillä Airbus ja Qatar Airways päättivät jatkaa yhteistyökumppaneina. Vielä joulukuussa ilmailevan maailman suurin kiista näytti ottaneen vain lisää kierroksia, kun lontoolaistuomioistuin päätti jakaa jutun sen suuruuden vuoksi kahteen erilliseen osaan. Tammikuussa 2021 sattumalta havaituista pintakäsittelyongelmista lähtenyt, ja siitä eteenpäin vain laajentunut jupakka ehti juuri kahden vuoden ikään, kunnes keskiviikkona 1. helmikuuta osapuolien uutisoitiin päässeen sopuun - ja mikä tärkeintä, keskenään, ilman tuomioistuinta.Moottori on seurannut tiiviisti tätä moneltakin kantilta merkittävää tapausta ja sen katkeriksi käyneitä nokittelutoimia. Kiistan ytimessähän olivat Airbus A350 -konetyypissä havaitut ulkomaalin hilseilyt, ja paljastihan osa koneista rungon kerroksia sen altakin. Vastaavia ongelmia on ollut jonkinasteisina muillakin lentoyhtiöillä, mukaan lukien Finnairilla, mutta vain Qatar Airways - A350:n todellinen suurasiakas - näki sen turvallisuusuhkana.Koneiden valmistajan Airbusin, Euroopan ilmailuviranomaisen ja monien muiden lentoyhtiöiden vakuutteluista huolimatta Qatar Airways päätyi asettamaan omat ongelmakoneensa lentokieltoon, kieltäytyi vastaanottamatta tilaamiansa uusia koneita, ja vaati lisäksi miljardin rajapyykin ylittäneitä korvauksia seisontapäivistä. Airbus vastasi muun muassa laajoilla yksipuolisilla lentokonetilausperuutuksilla sekä vastakorvausvaatimuksilla. Ja olihan Airbusin arkkikilpailija Boeingkin omilla tavoillaan mukana sopassa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyYhteistyökumppaneina eteenpäinKiistan puimista olisi siis jatkettu kuukausien päästä lontoolaistuomioistuimessa pääkäsittelyn ensimmäisen osan muodossa. Koko oikeusjuttu näyttää onneksi olevan nyt historiaa, sillä Airbus ja Qatar Airways ovat päässeet keskenään sopuun kiistan kaikista kohdista, ja päättäneet jatkaa yhteistyökumppaneina eteenpäin, niin kuin ennen vanhaan.Molemmat osapuolet antoivat medialle lyhyehköt tiedotteet, jossa kertoivat oikeusvaateiden peruutuksesta, alleviivaten kuitenkin, että sovun yksityiskohdat pysyvät luottamuksellisina. Kumpikaan osapuoli ei kuitenkaan ole sopimuksessa syyllinen mihinkään. Suuri linja on se, että pintavauriot korjataan ja aiempiin tilaussopimuksiin palataan molempien osalta. Peruutettujen konetilausten yhteismäärä on 50 kpl A321neo:ja + 23 kpl A350:siä = 73 konetta.Erillinen oikeustaisto osapuolten välillä käytiin Airbusin peruutettua Qatar Airwaysin 50 koneen vahvuisen tilauksen A321neo -koneesta. Nyt tämäkin kauppa toteutuu. KUVA: Airbus via Qatar AirwaysAirbusille tämä tietää suurasiakkaan paluuta, odottavien valmiiden koneiden pääsyä tilaajalleen sekä uusia (uusvanhoja) konetilauksia. Qatar Airways puolestaan saa kipeästi kaipaamansa koneet laivastoonsa.Ja molemmat säästävät rutosti rahaa.Uusi salamasuoja ratkaissee ongelmanAlle kaksi viikkoa ennen sovun syntyä Airbus kertoi uudesta materiaalista, jota se on alkanut käyttää A350:n salamasuojassa. Kuten henkilöautokin, metallirunkoinen lentokone on luonnollinen faradayn häkki. Se siis suojaa sisällään olevia salamaniskulta, ja lentokoneen kohdalla tällä on arvatenkin aivan erityinen merkitys, riehuuhan maailmalla joka hetki noin 2 000 ukkosmyrskyä, joiden seassa lentokoneet joutuvat operoimaan.Airbus A350:n kohdalla tilanne ei ole aivan näin yksinkertainen, sillä sen runko on yli 50-prosenttisesti komposiittimateriaaleista valmistettu. Tämän vuoksi maalikerroksen alle on täytynyt asentaa metallinen suoja, jolla rungosta saadaan keinotekoinen faradayn häkki. Tästä löytyy myös maaliongelman ydin. Lentokoneet käyvät läpi lennon eri vaiheissa jopa yli sadan asteen lämpötilavaihteluita, joihin eri materiaalit reagoivat eri tavoin. A350:n kohdalla salamasuoja elää eri tahdissa sen alta löytyvän komposiittirungon kanssa, jolloin maalipinta ei pysy enää vauhdissa mukana.KUVA: Qatar AirwaysTähän asti salamasuojana on käytetty niin kutsuttua ECF:ää (Expanded Copper Foil). Uusi, rei'itetty PCF (Perforated Copper Foil) on patentoitu jo vuosia sitten, mutta Airbus ei ole ottanut sitä aikaisemmin käyttöönsä. Uuden salamasuojan ei pitäisi reagoida vanhan tavoin lämpötilamuutoksiin. PCF:ää, jonka lisäbonuksena on vieläpä keveys ECF:ään verrattuna, hyödynnettiin ensi kertaa kaupallisesti A350:ssä viime vuoden lopulla asiakkaalle luovutetussa yksilössä. PCF:ää löytyy koneen rungosta, muttei siivistä. Airbus otti siis PCF:n käyttöön ennen Qatar-kiistan ratkaisua, ja väitti tuolloin, että vaihdos liittyi pelkästään painonsäästöön.Airbusin ja Qatar Airwaysin sopimuksesta käy ilmi, että vauriokoneet korjataan Airbusin laskuun. Luottamuksellisten tietojen piiriin kuuluu kuitenkin miten se tarkalleen tapahtuu, ja miten vastaavien vaurioiden synty olemassa oleviin koneisiin estetään vastaisuudessa.Lähteet: Reuters, Simple Flying, Flightglobal Kuvat: Qatar Airways, Moottorin arkisto Lue lisää Kaikki artikkelit 28.11.2024 Yleinen 11 minuuttia aikaa! – mörkö hoitaa Helsinki-Vantaan kiitotiet puhtaaksi lumesta 26.11.2024 Lentokoneet Lumimyräkät tietävät lentojen myöhästymisiä 24.11.2024 Lentokoneet Norwegian valmistautuu Rovaniemen sesonkiin lisäämällä 25 prosentilla lentoja Helsingistä, ja avaamalla kaksi uutta reittiä Euroopasta 16.11.2024 Lentokoneet Iberia vastaanotti ihka ensimmäisen Airbus A321XLR:n – liikenteessä on nyt todellinen mannertenvälinen kapearunkokone 10.11.2024 Lentokoneet Finnair uudisti ensimmäisen Embraerinsa – kone on nyt joka lentoonlähdössä noin kahden aikuisen verran kevyempi 2.11.2024 Lentokoneet Icelandair eläköitti harvinaiseksi jääneen ”Lentävän Lyijykynän” – konetyypillä enää kolme pääasiallista operaattoria jäljellä maailmassa 26.10.2024 Lentokoneet 101-vuotias, maailman 5. vanhin lentoyhtiö lentää tänään viimeisen lentonsa – hyvästit Czech Airlinesille 20.10.2024 Lentokoneet Norjan puolustusvoimat lentää Norwegianin siivin yli miljoona lentoa 15-prosenttisesti biopolttoaineella – suomalainen St1 mukana 14.10.2024 Lentokoneet Eurooppalaiset lentoyhtiöt joukkopaossa Kiinan-reiteiltä – antaako Eurooppa periksi Venäjää rahoittaville kiinalaisyhtiöille? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee jouluseosongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 2.12.2024 Ajoneuvot Uusi Audi Q5 Sportback on todennäköisesti omassa genressään harvinaisen monen mieleen 1.12.2024 Koeajo Koeajo: Ford Capri – ei nimi autoa pahenna tai paranna 2.12.2024 Koeajo Koeajo: BMW i4 M50 xDrive – suosiolle on syynsä 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee jouluseosongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Koeajo Koeajo: Volvo V90 – kyllä suomalainen farkkukansa tietää 29.11.2024 Uutinen Nissan kriisin kourissa: "meillä on 12-14 kuukautta aikaa" 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee jouluseosongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan